BPM hoe zit het nou?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 07 feb 2008, 14:29

Ha, die Gummers, ehm Drivers :oops: ;

BTW over accijns is een ander verhaal; de EU-regels op belasting zeggen meen ik dat je over een bepaald percentage geen ander percentage mag heffen. Bij accijnzen wordt BTW over een bedrag geheven en dat schijnt wel te mogen. :?
Over die kilometerheffing; zelfs al zou dat helemaal budgetneutraal kunnen, dan is het resultaat nog niet voor iedereen gelijk. Het compenserende effect van een eventuele afschaffing van de BPM is namelijk niet voor iedereen even groot. De enige maatregel die eerlijk, eenvoudig uitvoerbaar en vrijwel niet te ontduiken is zou zijn om de opbrengst van BPM en houderschapsbelasting via de brandstofaccijns te innen. Nadeel is het over de grens tanken, voordeel is dat iedereen (dus ook al dat transitoverkeer) er altijd en overal aan meebetaalt. Wil je graag in de spits, groot, snel, zwaar, in je uppie of via omwegen rijden? Dan dok je er ook maar lekker voor....
Laatst gewijzigd door Hansv (Hans van Velzen) op 07 feb 2008, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

HansD

Bericht door HansD » 07 feb 2008, 14:33

Gummers??

Brandstofaccijns is verreweg het eerlijkst maar ik ben bang dat je de gevolgen van het over de grens tanken onderschat. Elke pomphouder binnen 50(?) km van de grens gaat dan failliet. Een hollander die een voordeeltje ruikt, daar rijdt hij graag voor om.
Uiteraard hebben wij daar in de randstad niets aan.

RVV

Bericht door RVV » 07 feb 2008, 14:59

Gummers LOL

Hans het is je vergeven :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 07 feb 2008, 16:26

Uiteraard ben ik het met iedereen eens hiervoor. Alleen moeten jullie mij ook begrijpen.

Hoe het zou moeten is niet altijd hoe het gaat. En we weten allemaal dat de automobilist de melkkoe is. En geld dat je ergens weghaalt moet ergens anders vandaan komen, maar als er dan als extraatje ook nóg meer te halen valt, kijk, dan heb je goed beleid.

Zo denkt de politiek en terecht, totdat de kiezers gaan zeuren.

Ik praat het niet goed, het is ook te asociaal voor woorden, maar als wij niet gezamenlijk hier iets tegen doen, zal er weinig gebeuren vrees ik...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 feb 2008, 16:33

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 07 feb 2008, 21:26

Ha, die Hans;

50km is nogal ruim gesteld, denk ik. Als je voor elke volle tank 100km extra rijdt moet het verschil wel héél erg groot worden. Bovendien heb je nog steeds heel veel tankpasjeshouders en is het verschil met het buitenland de laatste jaren al een stuk kleiner geworden. Maar ook in de tijd dat over de grens tanken zwaar de moeite loonde zijn tankstations aan de grens ook niet massaal op de fles gegaan. Maar het blijft een nadeel van een hogere accijns, dat is een feit. Misschien valt daar een fiscale compensatiemaatregel voor te bedenken.

HansD

Bericht door HansD » 07 feb 2008, 23:05

50km is wellicht idd wat overdreven maar het ging om het idee.

Het is wel het eerlijkste systeem.

Plaats reactie