BPM hoe zit het nou?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre

BPM hoe zit het nou?

Bericht door Andre » 16 aug 2007, 11:35

Ik hoorde dat er in 2008 een begin wordt gemaakt met de afschaffing van bpm. Ze willen dat in fases doen. Elk jaar een zoveel procent. Ik hoor er de laatste tijd weinig over.

Iemand meer info.

Of worden we weer genaaid door de staat.

Marc R

Bericht door Marc R » 16 aug 2007, 11:36

Juistem zoals als tijd......dat laatste.

ga dr maar vanuit,de staat wil je zoveel mogelijk strippen..altijd

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 aug 2007, 12:39

Rekeningrijden zou in plaats van afschaffing van de BPM komen. De laatste plannen zijn het invoeren van rekeningrijden (gaat sowieso door) en BPM niet verminderen. Dit na klagen van de Bovag meende ik, omdat de 2e hands markt zo in elkaar stort.

Autoliefhebberij wordt zo hard mogelijk gestraft, zoals altijd..

Daniel

Bericht door Daniel » 16 aug 2007, 13:05

Voor de BPM geldt hetzelfde probleem als voor de hypotheekrente-aftrek: je kunt de regeling niet afschaffen zonder niet minimaal één groep onevenredig hard in de portemonee te naaien.

De gedachte was inderdaad om de kosten voor het autorijden met name te verplaatsen naar het rijden zelf, door middel van de kilometerheffing en hogere accijns op brandstof, en tegelijk het bezit goedkoper te maken door de BPM af te schaffen/te verminderen én de houderschapsbelasting te verlagen.

Probleem daarbij is dat wie nu een auto met BPM heeft gekocht zich enorm genaaid voelt omdat ze veel te veel hebben betaald en dat bij tweedehands verkoop nooit terugzien en de Bovag zich gepakt voelt omdat de prijzen van tweedehands auto's flink gaan kelderen.

Het enige wat zou werken is een gefaseerde verlaging van de BPM en tegelijk een getrapte teruggave van de BPM, gelijk aan het leeftijdskortingsysteem bijv. voor mensen die in de afgelopen jaren een auto hebben gekocht. Dus bijv. voor 2008 het max. BPM-tarief verlagen naar 35% en vervolgens kan iemand die in 2006 een auto heeft gekocht bij verkoop nog een bepaald percentage van de BPM terugvorderen. Hoe langer de periode tussen koop en verkoop, hoe lager het terug te vorderen percentage.

Maar onze overheid kennende zullen ze wel weer in staat zijn uit alle mogelijkheden de enige te kiezen die een zo positief mogelijk effect voor de schatkist heeft. Het is al behoorlijk

GTRene

Bericht door GTRene » 16 aug 2007, 13:05

belangenverstrengelingen?

in elk geval praten ze er al jaren over, en dat het geld gaat kosten is zeker, verder denk ik dat als het in wordt gevoerd dat pas op het laatste moment wordt verteld ivm dat mensen anders afwachten?
Ik vind sowieso dat ze de oude regel weer terug moeten voeren, dat eenmaal ouder dan 100 maand de auto BPM vrij is en dus ook geen rest BPM meer heeft, maarja tis nemen en nemen en nemen, ow en nemen.

Marc R

Bericht door Marc R » 16 aug 2007, 13:07

Ik heb het vanaf het begin gezegd: De staat lokt ons weer met ja de BPM gaat stapsgewijs weg en rekeningrijden komt ervoor in de plaats (maar dat komt wel meteen met de volle mep)

Nu is het alweer zo dat er geruchten opgaan dat de (overigens bewezen ILLEGALE) BPM er niet vanaf gaat maar dat ze dan de veel goedkopere wegenbelasting weg halen wat weer een proviciale belasting is dus de provincies stellen weer een andere belasting in om dat op te vangen.

Resultaat die godvergeten dieven in Den Haag hebben dr weer een variabele belasting bij. ( oh ja dit jaar hebben we meer nodig dus de tarieven van het rekeningrijden gaan weer effe omhOOOOg)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 aug 2007, 13:13

BPM zal op korte termijn niet worden afgeschaft, let wel als ze dit zouden doen is het huidige wagenpark 22% minder waard na de dag van invoeren........

Het is een mogelijkheid dat dit op termijn in fase's op de nieuwe zal komen alleen heb je dan altijd nog een probleem met het huidige wagenpark.

stel

een 130i kost 52.000 nu nieuw
een 130i van 1 jaar oude kost nu 40.000

als de bmp eraf gaat kost deze auto nieuw 42.000

*(bedragen zijn indicatie voor het gemak)

oftewel je kan de BPM niet afschaffen.

Tom

Bericht door Tom » 16 aug 2007, 13:19

En toch heb ik liever dat ze de BPM afschaffen.
Natuurlijk kost dit gigantisch veel geld... iedereen zal het voelen omdat z'n auto minder waard is geworden... ook autobedrijven zullen een klap in het gezicht krijgen.

Maar dat lijkt mij beter dan op deze manier doorgaan met BPM vangen.
Dat is niet langer goed te praten.

Liever 1 keer de pijn voelen zodat ons prijsniveau weer gelijk ligt met omringende landen (Belgie/Duitsland).

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 aug 2007, 13:25

Hallo, even wakker worden jongens! :lol:
Wat maakt het uit dat je auto 10.000 euro minder waard is geworden als je vervolgens een nieuwe auto voor 15.000 euro minder koopt?
Precies, helemaal niks.

De enigen die hierdoor getroffen zullen worden zijn de handelaren (hoewel: omzet van nieuwe en gebruikte auto's zal ongetwijfeld ook spectaculair stijgen, dus getroffen is misschien niet het juiste woord.....) en die hebben in Den Haag echt wel een hardere stem dan de autoliefhebbers.

Neemt niet weg dat dit voorlopig echt nog niet gaat gebeuren, dan kun je betere hoop hebben dat Brussel het ooit gaan verbieden i.p.v. dat Den Haag vrijwillig vele miljarden aan inkomsten per jaar op gaat geven.

RVV

Bericht door RVV » 16 aug 2007, 13:32

Als autokoper wil ik wel een keer door de zure appel heen bijten hoor. Eenmalig dik afschrijven en de volgende auto lekker betaalbaar.

Moeten we het systeem in stand houden en ons zelf blijven naaien in de toekomst omdat we in het verleden ook al flink genaaid zijn ?

Stel dat je auto vandaag 25000 euro waard is en je wilt hem inruilen op een auto die 40000 euro kost, dan betaal je 15000 euro bij.

Schaf morgen de BPM af en je auto is inderdaad 8000 euro minder waard. dus 17000 euro, maar als je hem inruilt op een ander is die ook 8000 euro goedkoper (is 32000 euro) omdat de BPM er af is. Per saldo betaal je netzo goed 15000 euro erbij.

Al dat gejank, het gaat niet er om wat je auto waar dis maar wat je moet bij betalen.

Dan is er 1 groep zogenaamd de dupe en dat is de particulier die zijn auto particulier wil verkopen.

Dat is de pechvogel die OF de auto dan maar gewoon inruilt OF door blijf rijden totdat een auto uit elkaar flikkert of een waarde van ongeveer 5000 a 10000 euro heeft bereikt , een prijsklasse waar de BPM niet meer van toepassing is op de restwaarde.

RVV

Bericht door RVV » 16 aug 2007, 13:36

En wat dacht van de financieringsmaatschappijen die maar wat graag zien dat mensen dik lenen voor auto's.

Als men 22 procent minder gaat lenen omdat de BPM verdwijnt..zijn dat ook gebeten honden... en laat nou net blijken dat de autohandel de meeste financieringen afsluit :?

De autohandel heeft gewoon boter op zijn hoofd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 aug 2007, 13:40

Rico v Velzen schreef:Stel dat je auto vandaag 25000 euro waard is en je wilt hem inruilen op een auto die 40000 euro kost, dan betaal je 15000 euro bij.

Schaf morgen de BPM af en je auto is inderdaad 8000 euro minder waard. dus 17000 euro, maar als je hem inruilt op een ander is die ook 8000 euro goedkoper (is 32000 euro) omdat de BPM er af is. Per saldo betaal je netzo goed 15000 euro erbij.
Het is nog beter. Op die nieuwe auto zit meer BPM die wegvalt, dus je zal minder hoeven bijleggen voor de andere auto :)

Knot

Bericht door Knot » 16 aug 2007, 14:10

De nieuwe auto is duurder, dus meer voordeel, ik zie het probleem niet.

En toch blijf ik een oud barrel van 1 euro rijden omdat ik vind dat iedereen sowieso overal teveel aan verdient. Alleen Rent Racecar krijgt grof geld van mij 8)

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 16 aug 2007, 14:34

Peter Tunissen schreef:Hallo, even wakker worden jongens! :lol:
Wat maakt het uit dat je auto 10.000 euro minder waard is geworden als je vervolgens een nieuwe auto voor 15.000 euro minder koopt?
Precies, helemaal niks.

De enigen die hierdoor getroffen zullen worden zijn de handelaren (hoewel: omzet van nieuwe en gebruikte auto's zal ongetwijfeld ook spectaculair stijgen, dus getroffen is misschien niet het juiste woord.....) en die hebben in Den Haag echt wel een hardere stem dan de autoliefhebbers.

Neemt niet weg dat dit voorlopig echt nog niet gaat gebeuren, dan kun je betere hoop hebben dat Brussel het ooit gaan verbieden i.p.v. dat Den Haag vrijwillig vele miljarden aan inkomsten per jaar op gaat geven.
Stel je bent autodealer met een voorraad van 300 jong gebruikte auto's.............

Michel P

Bericht door Michel P » 16 aug 2007, 14:46

De overheid zal hoe dan ook een vervanger voor de gemiste inkomsten zoeken. Ze missen BPM en vangen een laget BTW bedrag missen IB omdat de bijtelling qua bedrag omlaag zal gaan. Dus er zal zeker een alternatief komen, welke per saldo meer zal opleveren, ze moeten namelijk nogal wat sponsoren richting multicul, ambtenaren, enz. enz.

Dus hoe je het ook noemt, geplukt word je linksom of rechtsom!

Michel

Fabian

Bericht door Fabian » 16 aug 2007, 15:01

BBVW schreef:
Peter Tunissen schreef:Hallo, even wakker worden jongens! :lol:
Precies, helemaal niks.

Stel je bent autodealer met een voorraad van 300 jong gebruikte auto's.............
En zo is het maar net.

Of een leasemij met 80000 auto´s.....

Als dit wordt doorgevoerd is de volledige automotive-branche in Nederland in 1 klap falliet. En kijk dan eens naar de economie in NL....de automotive is GROOT belanghebbende in de economie.

probleem is dat de overheid niet met een begroting werkt, maar volgens het kasboek-principe. Wat er binnen komt gaat eruit, er is geen ruimte om mensen BPM te gaan terug betalen, daarvoor is gewoon geen budget. Dan is de overheid in 1 klap falliet....

Gaat echt nog niet zomaar gebeuren. Maar zorgelijk is het wel :!:

RVV

Bericht door RVV » 16 aug 2007, 15:09

Waarom kan ik nou zo weinig meelij hebben met de autohandel ? :?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 aug 2007, 15:18

Rico, toch doen als je weet dat de gemiddelde dealer in Nederland vorig jaar een rendement had van 0,67 % elke euro is er 1tje...

ps Fabian....redement van een Leasemaatschappij?

Wij zetten heel veel geld om en investeren veel voor relatief weinig marge.

Ik ben wel trouwens trots op ons rendement van 2,6% :-)

Fabian

Bericht door Fabian » 16 aug 2007, 16:20

duifjes.com schreef:Rico, toch doen als je weet dat de gemiddelde dealer in Nederland vorig jaar een rendement had van 0,67 % elke euro is er 1tje...

ps Fabian....redement van een Leasemaatschappij?
heel wat meer ja. Maar dat wil niet zeggen dat dat een draaglijker (of draaglijk) verlies is toch Jacco:!: :?:

80000 auto´s van zeg gemiddeld €25000? Ben niet goed in nullen tellen, maar dat is 20 miljard dacht ik. Daar "even" 22% op afboeken (OK, we maken er 10% van ivm afschrijving etc etc) blijft er 2 miljard over. Denk je dat wij dat kunnen betalen? :roll: Ofdat dat onze winst is in een jaar ? :wink:

Laat ik verkeerd gerekent hebben zo tussen neus en vingers door, laat het de helft daarvan zijn, 5%.....dan nog is dat niet te doen. Voor de gehele autobranche niet!

RVV

Bericht door RVV » 16 aug 2007, 16:32

duifjes.com schreef:Rico, toch doen als je weet dat de gemiddelde dealer in Nederland vorig jaar een rendement had van 0,67 % elke euro is er 1tje...

Duifjes mischien word het dan een keer tijd dat de branche zichzelf saneert.

Er zijn blijkbaar TE veel gemiddelde dealers. :roll:

Als 500 boeren 1000 monden kunnen voeden terwijl er 10 genoeg zijn levert dat ook een probleempje op.

Het kan toch niet zo zijn dat de autoconsument dmv het instand houden van de BPM de autobranche moet financieren ???

Op die manier wil ik ook wel matrassen verkopen.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 aug 2007, 16:36

Rico, BPM dragen wij af....dus daar gaat het niet om ....

Er vallen er de laatste tijd genoeg 'om'

Ik noteer alleen maar wat cijfertjes omdat er altijd naar onze branche wordt gekeken alsof er heel veel geld verdient zal worden, dat klopt :lol: maar niet bij iedereen.

RVV

Bericht door RVV » 16 aug 2007, 16:38

Klopt Duif de BPM word afgedragen maar is wel een rendements aspect die de consument moet financieren.

Elmar

Bericht door Elmar » 16 aug 2007, 17:03

Alleen Michel Pol snapt het...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 aug 2007, 17:31

Rico, rendement??? hoeveel winst er dan op BPM als garage 0,0

Uiteraard wel rendement voor de overheid.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 aug 2007, 01:47

duifjes.com schreef:Ik ben wel trouwens trots op ons rendement van 2,6% :-)
Knap rendement voor een autobedrijf :D De grote jongens hebben er een leasemaatschappij voor nodig :wink: En dan halen ze nog krap aan 1% :?

Plaats reactie