Welke gordels??

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Welke gordels??

Bericht door René130i » 04 feb 2008, 15:54

Ik moet gordels hebben voor in de E36 bij de Sparco EVO XL stoel.

3/4/5 punts? Welk merk, waarom?

Waarom is er zoveel keuze? Die gordels hoeven me toch alleen maar vast te houden? Kunnen gordels goed of niet goed zijn?

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 04 feb 2008, 16:00

Breed is goed, en meer punten is beter.

Paul

Bericht door Paul » 04 feb 2008, 16:05

QSP heeft goede en mooie brede voor een knappe prijs..!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 04 feb 2008, 16:09

Sandtler heeft een mooi setje genaamd Sponsor. 6 punts. Dit is mijn keuze geworden, wanneer de kuip erin komt. Te krijgen bij dpt uiteraard.

http://sandtler.de/katalogangebote/gurt ... ponsor.htm

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 04 feb 2008, 16:10


René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 04 feb 2008, 16:13

Steven Nauta schreef:Sandtler heeft een mooi setje genaamd Sponsor. 6 punts. Dit is mijn keuze geworden, wanneer de kuip erin komt. Te krijgen bij dpt uiteraard.

http://sandtler.de/katalogangebote/gurt ... ponsor.htm
Dat ziet er goed uit. En goedkoop.

Enig idee hoe het mechanisme in het midden is (robuust, duurzaam)?

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 04 feb 2008, 16:17

Sandtler levert gewoon degelijke kwaliteit. Het verbindingstuk is dus ook stevig genoeg, zelfs voor jou. Weet alleen niet of het wel om die XXL stoel past :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 04 feb 2008, 16:21


Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 04 feb 2008, 16:34

Joy, hoe heb je die ogen bevestigd? Dmv plaatjes inlassen?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 04 feb 2008, 16:44

Set adapterplaten met die ogen gekocht bij Biesheuvel. Gaten geboord, schroef van het oog door de bodem. Plaatje aan de onderkant zit schroefdraad in waar de bout zichzelf in vast draait. Bas heeft dit zelf gemonteerd dus ik ga ervan uit dat dit zich onder de auto heeft afgespeeld :wink: de schoudergordels kunnen gewoon op de gordelsloten in de achterbank.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 04 feb 2008, 16:47


Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 04 feb 2008, 16:59

Ok, die set had ik gevonden inderdaad. Maar is niet nodig om vast te lassen dan? Of gewoon plaatje eronder en "het past toch niet door het gat"? :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 04 feb 2008, 17:03

Het is hetzelfde principe als een standaard stoelframe. Alleen heb je nu geen voorgetapt draad dus voeg je die toe met dat plaatje. Het kan nergens heen. Dat kleine gaatje is voor een eventuele puntlas. Maar dat was niet noodzakelijk.

Luco

Bericht door Luco » 04 feb 2008, 17:04


Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 feb 2008, 17:29

Ik heb Sabelt 6 punt, volledig 3 inch. Ook bij Biesheuvel vandaan. Goed spul en ook niet duur.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Bericht door Ben_968CS » 04 feb 2008, 20:40

Ik heb ze (Schroth) bij Pro Racing in Hillegom gekocht (bestuurder 6 punts en passagier 4 punts). Kun je nog kiezen tussen race gordels en tuning gordels. Goed spul.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 04 feb 2008, 20:47

beste spul die je kan kopen is 'Williams', daarmee rijden ze ook in het WRC.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 04 feb 2008, 20:54

Ik heb ze van Simpson.

Waarom is Williams het beste :?:

Luco

Bericht door Luco » 04 feb 2008, 21:02

lancerevoclub.org schreef:beste spul die je kan kopen is 'Williams', daarmee rijden ze ook in het WRC.
Wat een onzin
FIA gekeurd is FIA gekeurd
Alle Fia gekeurde gordels voldoen aan de eisen en zijn tegenwoordig allemaal 3 inch breed, hebben een snelsluiting en geschikt voor HANS
En kwaliteit is ook allemaal even goed en ze mogen toch maar maximaal 6 jaar meegaan

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 04 feb 2008, 21:37

Joy, ik heb de gordels ook zo bevestigd als bij jou het geval is, maar op de site van Schroth staat dat dat niet mag. Het zou de stoelleuning in elkaar drukken in geval van een aanrijding.

[img:440:441]http://www.schroth.com/installation-ins ... ge_033.gif[/img]

Niet om te zeuren, maar wel iets om bij na te denken.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 04 feb 2008, 21:48

Het mag wel, maar het meest ideaal is om de gordels recht te laten lopen met een afwijking van 10 graden naar boven of beneden.

In bijv. de Ford Sierra-cup staat in de reglementen voorgeschreven dat de gordels op 45 graden worden bevestigd.

Het is ook afhankelijk van de stoel.

Bij de installatie heb ik gevraagd of deze schuine montage geen kwaad kon, dit bleek niet het geval. En echt heel schuin lopen ze in mijn auto niet. Zeker geen 45 graden.

Als de auto nog enigzins bruikbaar moet blijven zit je altijd met dit soort dingen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 feb 2008, 22:26

Als je een slechte stoel hebt die afbreekt (niet FIA proof) dan kunnen je schouders breken. Heb je wel een FIA stoel, dan is er volgens mij minder aan de hand, maar geadviseerd wordt om ze vast te maken ongeveer ter hoogte van de bovenkant van je achterbankleuning, wel met stevige plaatjes achter die plaat tussen cabine en bagageruimte.

Ik heb ze wel op de speciale beugel op de kooi bevestigd. Zekere voor het onzekere. Je gordels zullen in deze positie minder uitrekken bij een zware klap, wat prettig :lol: is als je meerdere keren over de kop slaat.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 feb 2008, 22:29

De heupgordel is tijdens een ZAC evenement in mijn E30 trouwens afgekeurd omdat ie tever naar achteren was bevestigd. Dus ze letten er tijdens racekeuringen wel degelijk op!

Luco

Bericht door Luco » 04 feb 2008, 22:37

Dennis Cavallino schreef:De heupgordel is tijdens een ZAC evenement in mijn E30 trouwens afgekeurd omdat ie tever naar achteren was bevestigd. Dus ze letten er tijdens racekeuringen wel degelijk op!
Dat is volledige willekeur waar ze op letten :D :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 05 feb 2008, 08:53

Dennis Cavallino schreef:Als je een slechte stoel hebt die afbreekt (niet FIA proof) dan kunnen je schouders breken. Heb je wel een FIA stoel, dan is er volgens mij minder aan de hand, maar geadviseerd wordt om ze vast te maken ongeveer ter hoogte van de bovenkant van je achterbankleuning, wel met stevige plaatjes achter die plaat tussen cabine en bagageruimte.

Ik heb ze wel op de speciale beugel op de kooi bevestigd. Zekere voor het onzekere. Je gordels zullen in deze positie minder uitrekken bij een zware klap, wat prettig :lol: is als je meerdere keren over de kop slaat.
Beste is volgens mij sowieso gordels aan de kooi en stoelsteunen aan de kooi of in elk geval binnen de kooi, geen onzin met halve kooien dus. Dan moet de kooi in lengterichting qua contrstuctie ook nog zo stijf mogelijk zijn dmv van driehoeksverbindingen. Dus bijvoorbeeld minimaal een balk in de deur opening, of kruis, en dan tussen de B en C stijl ook nog een dwarsbalk onder.

Veiligheidskooi is er niet alleen voor over de kop gaan, maar bijvoorbeeld een chassis wat in de lengterichting gevouwen word bij een frontale klap oid zal er ook voor zorgen dat je gordels niet los komen of juist aanspannen.

Volgens mij maakt stoelkeuze bij die 45 gradenregel niet veel uit omdat het grootste risico compressie van je ruggegraat is. Als je een stoel met een beetje grote gaten hebt en ze zitten ongeveer in het midden dan heb je dat nog steeds wel of geen FIA keur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beut67, Frank_Sch, Hielke, L5S1, Thomas H en 9 gasten