Fiesta ST + BMW E46 325i + Suzuki Samourai

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
berengun

Fiesta ST + BMW E46 325i + Suzuki Samourai

Bericht door berengun » 03 feb 2008, 21:34

Hierbij de voorstelling van onze auto's.
De volvo laat ik even weg, daar hij enerzijds misschien wat minder fun is, anderzijds, omdat hij in juni vervangen wordt door een 320d.

Ford Fiesta ST

We hebben deze nieuw gekocht februari 2006, en hebben er nog geen minuut, zelf geen seconde spijt van gehad. Value for money, is dit DE beste koop die je (nieuw) kan maken. Perfecte wegligging, voldoende vermogen, 100% rijplezier. De wagen wordt eigenlijk voornamelijk gebruikt voor rondritjes en "rijdersreisjes", en vervult die opdracht met brio. Met een kleine wijziging komen we vandaag uit op 159 pk, wat perfect voldoende is voor de fiesta. In de buurt waar wij wonen zijn er vele gebetonneerde veldwegjes, ter breedte van 1 auto, daar is de ST super. Waar hij ook geweldig fun is, is in de bergen. Eigenlijk samengevat : hoe bochtiger, of hoe kleiner de wegen, hoe meer fun. Autosnelwegen zijn iets minder zijn ding.
In ieder geval, deze gaan we nog lang bijhouden !

Suzuki Samourai 1,3 cabrio

Dit is alles wat de fiesta niet is : een ongelooflijk indirect stuur, een wegligging ...... die er niet echt is, amper sneller dan 100, ......
Maar wat een plezier om ermee te rijden. In de zomer is het voornamelijk onze cabrio (geen ruit tot achter je hoofd, geen windnetje, .... gewoon puur in de wind), maar hetgeen waar hij echt voor gekocht is, is om zwaar terrein mee te rijden. Het is echt ongelooflijk wat dat ding allemaal aankan !!! :shock: Met zijn kleine afmetingen, heel lage gewicht en vierwielaandrijving gaat ie echt overal door. We rijden bijna altijd in clubverband of met bevriende terreinrijders, waardoor je vaak dingen kan proberen die je alleen niet aandurft (er is altijd iemand om je weer los te rijden). Net als bij de fiesta, ongelooflijk veel fun (maar dan op een andere manier) voor geen geld. Hieraan gaan we nog wel een aantal dingen veranderen om hem nog wat bruikbaarder te maken. Aangezien we vooral nachtelijke rondritten doen (geen wandelaars, fietsers, .... en ook wat spannender als je echt komt vast te zittten) gaan we eerst zeker nog investeren in betere verlichting, later misschien nog meubilair uit de swift GTI, verder zien we wel...

BMW E46 325i

Ben altijd fan geweest van BMW 6-cylinder en wilde die absoluut es in mijn garage staan hebben. Sinds vorig jaar hebben we deze gekocht, een 325i met nappaleder en houtinleg, maar voor de rest niet al te veel opties. Dit is een "bompabak" (of indien onverstaanbaar in nederland, een "oudemanswagen" of zoiets) in vergelijking met de fiesta, en dan bedoel ik qua strakheid, maaaaaar wat een motor !! Wat een mooi geluid, verspreid over 7000 toeren, met al genoeg koppel in lage toeren..... Echt een stille kracht, waarbij je zonder schijnbare moeite wagens kan inhalen. Geen drama queen dus, maar gewoon een straffe madam ! Voor dagelijks verkeer is dit de percecte wagen. In het weekend blijft de firmawagen (de volvo) met andere woorden dikwijls staan, ten voordele van de deze.
Laatst gewijzigd door berengun op 10 mar 2008, 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 03 feb 2008, 22:50

Mooi wagenpark!

Hunter

Bericht door Hunter » 03 feb 2008, 23:48

Vette Fiesta! Weer eens wat anders in het wit! 8)

Roman

Bericht door Roman » 04 feb 2008, 00:55

Heelijk spelen met een soes in de modder of niet 8)

[img:604:453]http://photos-131.ll.facebook.com/photo ... 6_5493.jpg[/img]

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 04 feb 2008, 11:45

Mooi park heb je daar.

dannYZ

Bericht door dannYZ » 04 feb 2008, 17:34

Hij ziet er nog goed uit, zijn heerlijke auto´s die samurai´s
En lekker smal, je kan gewoon over voetgangersbruggetjes 8) Het is echt jammer dat onze samurai weg moest, wat een plezier had je aan dat autootje..

Maatje van mij heeft er nog wel een :wink:
[img:640:480]http://www.speedcars.nl/forum/album_mod ... 0bc4a3.jpg[/img]

Thommy

Bericht door Thommy » 04 feb 2008, 17:35

Mooie wagens! welkom hierow en veel kijk, luister en post plezier

berengun

Bericht door berengun » 04 feb 2008, 17:54

dannYZ schreef:Hij ziet er nog goed uit, zijn heerlijke auto´s die samurai´s
En lekker smal, je kan gewoon over voetgangersbruggetjes 8) Het is echt jammer dat onze samurai weg moest, wat een plezier had je aan dat autootje..
spijtig genoeg ziet er na onze laatste rit al weer wat minder goed uit. We waren 's nachts aan het rijden, en moesten op een bepaald moment langs een heel smal pad (net de breedte van de sammy, op een bepaald moment moesten we tss 2 bomen, als je je banden niet exact recht zette, geraakte je er gewoon niet tussen), en op dat smal pad was er toch 1 uitstekende tak van een struik die een (diep) onafgebroken spoor heeft gemaakt in de lak, van helemaal vooraan tot helemaal achteraan..... :()
Maar bon, we zijn er toch doorgeraakt :D

Roman

Bericht door Roman » 04 feb 2008, 18:00

Ah beetje lak schade is zo gefixed met een soes. Als je maar lol hebt terwijl het gebeurd.

Heb zelf ook de nodige deuken en krassen veroorzaakt :lol:

Kom hier maar eens zonder deuken uit :D

[img:604:402]http://photos-131.ll.facebook.com/photo ... 3_4285.jpg[/img]

Gelukkig is het mijn auto niet en hang ik er alleen maar een beetje bij :wink:

Dutch

Re: Fiesta ST + BMW E46 325i + Suzuki Samourai

Bericht door Dutch » 04 feb 2008, 21:25

berengun schreef:We hebben deze nieuw gekocht februari 2006, en hebben er nog geen minuut, zelf geen seconde spijt van gehad. Value for money, is dit DE beste koop die je (nieuw) kan maken. Perfecte wegligging, voldoende vermogen, 100% rijplezier. De wagen wordt eigenlijk voornamelijk gebruikt voor rondritjes en "rijdersreisjes", en vervult die opdracht met brio. Met een kleine wijziging komen we vandaag uit op 159 pk, wat perfect voldoende is voor de fiesta. In de buurt waar wij wonen zijn er vele gebetonneerde veldwegjes, ter breedte van 1 auto, daar is de ST super. Waar hij ook geweldig fun is, is in de bergen. Eigenlijk samengevat : hoe bochtiger, of hoe kleiner de wegen, hoe meer fun. Autosnelwegen zijn iets minder zijn ding.
Ah, helemaal wit zonder strepen is dus toch zo gek niet. Mooi hoor.

Wat is die 'kleine wijziging'?

In de bergen... Zoiets?

http://www.youtube.com/watch?v=SPIF2HvvEu4

Ik kijk al uit naar de rit in mei door de Alpen naar Monte Carlo. 8)

berengun

Bericht door berengun » 04 feb 2008, 22:18

de enige wijziging is dat we de luchtilter en bijhorende hoop plastiek d'r uit laten zwieren hebben en vervangen door een BMC open filter, waardoor de fiesta wat beter kan ademen.

En ja, idd, zoiets zoals in het filmpje was het wel... 8)
We zijn er in oktober een rondrit mee gaan maken met het tijdschrift autovisie. Rondrit ging over de Dolomieten, over de Stelviopas, ..
De fiesta heeft toen echt menige medereiziger in veel duurdere wagens serieus doen verschieten :D
De bovenstaande 2 foto's zijn toen ook gemaakt, hieronder nog 3 bijkomende sfeerbeelden ....

[IMG:800:600]http://i41.photobucket.com/albums/e282/ ... 000844.jpg[/img]
[IMG:800:600]http://i41.photobucket.com/albums/e282/ ... 000917.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door berengun op 10 mar 2008, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dutch

Bericht door Dutch » 04 feb 2008, 22:31

berengun schreef:de enige wijziging is dat we de luchtilter en bijhorende hoop plastiek d'r uit laten zwieren hebben en vervangen door een BMC open filter, waardoor de fiesta wat beter kan ademen.
En dat levert 9 pk op? Tikje optimistisch, als ik zo vrij mag zijn, als de uitlaat verder nog standaard is. :D

Maar wat een geweldige rit moet dat zijn geweest!

berengun

Bericht door berengun » 05 feb 2008, 09:33

ja, was een geweldige rit !
gaan we zeker nog doen (schotland ????)

wat betreft die pks : we hebben hem op de testbank laten zetten en haalden nu 159.7 pk. Dat is idd meer dan dat je logischerwijs van een dergelijke filter krijgt, maar de fiesta is wat een uitzondering hierop.....
We zitten nog op een aantal forums en blijkt dat een standaard fiesta een te nauwe luchtinlaat heeft (of zoiets) waardoor het effect groter is....
Ben technisch geen groot wonder, ik zeg maar wat door wat ik onthouden heb van anderen :? , en het is gewoon het resultaat dat telt, niet ? :)
Meer gaan we er ook niet aan doen, omdat het dan moeilijker wordt om hem zonder moeite door de keuring te krijgen.....

Dutch

Bericht door Dutch » 05 feb 2008, 11:11

Ah, inderdaad, da's het van oorsprong Belgische verhaal dat de ST standaard zijn vermogen niet kan vasthouden als hij eenmaal is warmgereden. Ik heb er bij de Britten nooit bevestiging voor gevonden - en daar rijden een boel meer ST's rond - maar ergens is het verhaal wel plausibel, zeker gezien het idiote traject dat de lucht moet afleggen met het standaardfilter. En eerlijk gezegd was het ook voelbaar... Ik merkte het zelf ook nadat ik mijn Simota-airbox had geplaatst.

Maar desondanks was het dan logischer geweest als de testbank gewoon rond de 150 pk had gegeven en met standaardfilter zo rond de 140. Dus misschien toch een tikje optimistische bank dan wel omrekenfactor van de aandrijfverliezen?

Je zou nog kunnen overwegen om een Dreamscience-kastje te kopen, zodat je de standaardprogrammatuur kwijt bent die (te) veel rekening houdt met emissie-eisen en dus nadelige invloed heeft op de gasrespons. En voor de keuring kun je 'm weer tijdelijk terugzetten naar standaard. :wink:

berengun

Bericht door berengun » 05 feb 2008, 13:04

Dutch schreef: Je zou nog kunnen overwegen om een Dreamscience-kastje te kopen, zodat je de standaardprogrammatuur kwijt bent die (te) veel rekening houdt met emissie-eisen en dus nadelige invloed heeft op de gasrespons. En voor de keuring kun je 'm weer tijdelijk terugzetten naar standaard. :wink:
Je kent er duidelijk veel van ! :)
Die testbank, tja, dat zou kunnen wat je zegt, heb hier geen idee van, ik ging ervan uit dat die dingen gecontroleerd worden op juistheid.... Het was toch bij een bekende leverancier (heinz)
En 150 of 159, maakt niet veel uit hoor, zolang het goed rijdt zijn we al content !
Die dreamscience had ik al wel van gehoord, maar blijf er voor de rest toch liever vanaf. Het is wel goed zo 8)

ps : ben je ook ST rijder of zo ?

Dutch

Bericht door Dutch » 05 feb 2008, 14:18

berengun schreef:ps : ben je ook ST rijder of zo ?
Mijn avatar zegt genoeg, toch? :D

Dat de bank van Heinz is, verbaast me niks. Daar komt ook het verhaal vandaan dat de ST zijn vermogen niet kan vasthouden. Prima mensen hoor, daar bij Heinz, ze hebben duidelijk verstand van hun vak. Wat ik al zei, hun verhaal kan ook heel goed kloppen, maar zonder controlemeting met standaardluchtfilter (evt. met koude motor :lol: ) weet je niet of er 0, 5 of 9 pk is bijgekomen. Standaard zou hij op dezelfde dag (met dezelfde weersomstandigheden) net zo goed 155 pk gehad kunnen hebben.

Maar goed, 't is inderdaad wat je zegt: 150 of 159 maakt met zo'n kleine wijziging niet echt uit. Het geluid is sowieso mooier (het standaardgeluid vond ik heel lelijk) en de motor pakt net iets feller op. Ook de irritante resonantie bij 120 km/u verdwijnt als je die plastic rommel uit de auto sloopt. Dat alleen al maakt het de moeite waard! :lol:

Hunter

Bericht door Hunter » 05 feb 2008, 14:32

Wooow... Die Weg met die haarspeldbochten!!!
Daar droom ik van om eens over heen te knallen :twisted:

8)

berengun

Bericht door berengun » 05 feb 2008, 17:08

Dutch schreef:
berengun schreef:ps : ben je ook ST rijder of zo ?
Mijn avatar zegt genoeg, toch? :D

Dat de bank van Heinz is, verbaast me niks. Daar komt ook het verhaal vandaan dat de ST zijn vermogen niet kan vasthouden. Prima mensen hoor, daar bij Heinz, ze hebben duidelijk verstand van hun vak. Wat ik al zei, hun verhaal kan ook heel goed kloppen, maar zonder controlemeting met standaardluchtfilter (evt. met koude motor :lol: ) weet je niet of er 0, 5 of 9 pk is bijgekomen. Standaard zou hij op dezelfde dag (met dezelfde weersomstandigheden) net zo goed 155 pk gehad kunnen hebben.

Maar goed, 't is inderdaad wat je zegt: 150 of 159 maakt met zo'n kleine wijziging niet echt uit. Het geluid is sowieso mooier (het standaardgeluid vond ik heel lelijk) en de motor pakt net iets feller op. Ook de irritante resonantie bij 120 km/u verdwijnt als je die plastic rommel uit de auto sloopt. Dat alleen al maakt het de moeite waard! :lol:
we hebben twee metingen laten doen (1 voor en 1 na) en hadden een groot verschil (indien de meting klopt natuurlijk)

[IMG:553:799]http://i41.photobucket.com/albums/e282/ ... rvecam.jpg[/img]

maar, om af te sluiten, die aantal pk's maakt er echt geen andere auto van, het is slechts een (lekkere) kers op de taart

berengun

Bericht door berengun » 05 feb 2008, 17:12

Mark de Jager schreef:Wooow... Die Weg met die haarspeldbochten!!!
Daar droom ik van om eens over heen te knallen :twisted:

8)
dat is een foto vanop de stelviopas. Echt indrukwekkend !

MAAAAR, als rijdersweg ben je beter af in de Dolomieten.
Waarom ? De bochten op de stelvio zijn scherper, waardoor je steeds in 1ste moet, onoverzichtelijker, smaller en hebben een minder goed wegdek dan in de Dolomieten. Het is echt knap, waauw, .... maar als pure rijdersweg is dit (in onze ogen) niet zoals Jeremy Clarckson zei de beste stuurmansweg van europa. Maar wel fun :D

MAC-nine

Bericht door MAC-nine » 05 feb 2008, 17:27

Wowww!!!!!

sorry maar welke locatie van DOLOMIETES is hier??

from where to where????

AMAZING!!!

[IMG:800:600]http://i41.photobucket.com/albums/e282/ ... 000917.jpg[/img]

berengun

Bericht door berengun » 05 feb 2008, 17:32

MAC-nine schreef:Wowww!!!!!

sorry maar welke locatie van DOLOMIETES is hier??

from where to where????

AMAZING!!!
Dat is (zoals in vorige antwoord al stond) vanop de stelviopas, als je vanuit Bolzano (Italië) richting Zwitserland rijdt (Stelviopas ligt op de grens. De exacte grens ligt by the way ongeveer aan dat rode gebouw in openingspost. De tweede foto in de openingspost is dan weer vlak na de stelvio, net Zwitserland in (een natuurreservaat))

MAC-nine

Bericht door MAC-nine » 05 feb 2008, 17:41

Oke.. bedankt!!!!

(En sorry maar ik spreek bijna Nederlands en voor mij Nederlands lesen is heel moelijk .. :oops: )

Dutch

Bericht door Dutch » 05 feb 2008, 17:49

berengun schreef:we hebben twee metingen laten doen (1 voor en 1 na) en hadden een groot verschil (indien de meting klopt natuurlijk)
O, in dat geval is 't toch wel overtuigend. Man, wat een verschil zeg...

berengun

Bericht door berengun » 05 feb 2008, 18:29

MAC-nine schreef:Oke.. bedankt!!!!

(En sorry maar ik spreek bijna Nederlands en voor mij Nederlands lesen is heel moelijk .. :oops: )
Ik heb net je voorstelling gelezen. Indien je hier nog maar een aantal maanden bent mag je zeker dit :oops: weglaten in je quote.
Je mag dan best al wel trots zijn op jezelf ! :wink:

berengun

Bericht door berengun » 10 feb 2008, 18:08

leuk dagje vandaag

Eerst hebben we onze Sammy in zomermodus gezet, en wat cabrio gaan rijden/terreinrijden..... Nadeel is dat de modder soms komt binnengevlogen langs achter of boven..... :D
Voor volgend weekend staat er weer een nachtelijke rit op het programma (k zeg maar wat, starten om 16 uur, terug thuis om 3 uur 's morgens), toch maar weer het dak monteren voor dan .....

Daarachter wat met de ST gaan rijden... Was ook leuk, hoewel hij nu wel moet gewassen worden.....
Laatst gewijzigd door berengun op 10 mar 2008, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie