Elise MK1 vs Elise MK2
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Elise MK1 vs Elise MK2
Naar aanleiding van het aanschaffen van een Elise door Stéphane vraag ik me af wat de grote verschillen zijn tussen de Elise MK1 en de Elise MK2.
De Elise komt in de buurt van het ultieme jongensspeelgoed.
Klein, wendbaar, snel, degelijk, goedkoop, rwd.
MK1 heeft een Rover motorblok
MK2 heeft een Toyota motorblok
Een facelift onderscheiden de twee versies en wat dan nog meer?
[img:1024:768]http://www.a-c-c.fr/mavoiture/elise/IMG_7273.jpg[/img]
[img:1280:960]http://www.seriouswheels.com/pics-jkl/L ... 80x960.jpg[/img]
De Elise komt in de buurt van het ultieme jongensspeelgoed.
Klein, wendbaar, snel, degelijk, goedkoop, rwd.
MK1 heeft een Rover motorblok
MK2 heeft een Toyota motorblok
Een facelift onderscheiden de twee versies en wat dan nog meer?
[img:1024:768]http://www.a-c-c.fr/mavoiture/elise/IMG_7273.jpg[/img]
[img:1280:960]http://www.seriouswheels.com/pics-jkl/L ... 80x960.jpg[/img]
-
- Berichten: 22209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Elise MK1 vs Elise MK2
Toyota blok zit geloof ik alleen in de 111R uitvoering. En sinds vorig jaar ook in de basisuitvoering. Daarvoor ook de Rover.Mathieu schreef:
MK1 heeft een Rover motorblok
MK2 heeft een Toyota motorblok
(kan het fout hebben)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
mk2 begon ook met een roverblok...en nog tot 2006 nog geleverd
echter vanaf ik geloof 2004 kon je de 111R krijgen met inderdaad de mooie toyota motor...
de mk2 begon geloof ik in 2001 met de longroof versie dus mk1 dak geloof ik nog...echter in 2002 kwam de versie tot nu toe dus die moet je hebben... 8) verder schijnt de mk2 een beter dakje te hebben veel makkelijker...en een betere instap iets lagere dorpel
en zo nog veel dingen geloof ik...de 111R rijd echt super, en mooi dash en 6 bak enz, maar nog steeds duur...
Persoonlijk zou ik in elk geval vanaf de 2002 versie gaan, en als je geld hebt vanaf 2006 de vernieuwde 111R versie met betere stoelen en achterlichten enz enz...

echter vanaf ik geloof 2004 kon je de 111R krijgen met inderdaad de mooie toyota motor...
de mk2 begon geloof ik in 2001 met de longroof versie dus mk1 dak geloof ik nog...echter in 2002 kwam de versie tot nu toe dus die moet je hebben... 8) verder schijnt de mk2 een beter dakje te hebben veel makkelijker...en een betere instap iets lagere dorpel

Persoonlijk zou ik in elk geval vanaf de 2002 versie gaan, en als je geld hebt vanaf 2006 de vernieuwde 111R versie met betere stoelen en achterlichten enz enz...
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
De S2 is in het begin ook nog geleverd met de K-series Rover motor. Ik weet het niet precies, maar volgens mij tot iets van 2002.
Verder is de S2 standaard voorzien van een Bilstein onderstel. Daarnaast ook nog wat meer luxe opties als airco, voor de latere modellen ABS, electrische ramen en nog wat van die spullen. Daardoor is de S2 ook iets zwaarder, maar met 710kg t.o.v. 699kg nog steeds niet echt een zwaargewicht te noemen.
Verder dan nog verschillen:
- deurgrepen
- bodyparts zijn los en aan elkaar gelijmd voor S2 (i.p.v. vast clamshell voor/achter)
- geen verwijderbaar achterraam meer
- verbeterde kofferbak ontgrendeling
- geen kofferbak aan de voorkant (wel groter achter)
- verbeterd dak
- voelt meer comfortabel aan
- close-ratio versnellingsbak
Bovenstaande is een samenvatting van dit verslag:
http://www.lotus-elise.nl/Tests/S2_VX220/s2_vx220.html
Conclusie voor deze eigenaar is dat hij een S1 puurder en beter vindt. Kan ik zelf (nog) niet over oordelen
Verder is de S2 standaard voorzien van een Bilstein onderstel. Daarnaast ook nog wat meer luxe opties als airco, voor de latere modellen ABS, electrische ramen en nog wat van die spullen. Daardoor is de S2 ook iets zwaarder, maar met 710kg t.o.v. 699kg nog steeds niet echt een zwaargewicht te noemen.
Verder dan nog verschillen:
- deurgrepen
- bodyparts zijn los en aan elkaar gelijmd voor S2 (i.p.v. vast clamshell voor/achter)
- geen verwijderbaar achterraam meer
- verbeterde kofferbak ontgrendeling
- geen kofferbak aan de voorkant (wel groter achter)
- verbeterd dak
- voelt meer comfortabel aan
- close-ratio versnellingsbak
Bovenstaande is een samenvatting van dit verslag:
http://www.lotus-elise.nl/Tests/S2_VX220/s2_vx220.html
Conclusie voor deze eigenaar is dat hij een S1 puurder en beter vindt. Kan ik zelf (nog) niet over oordelen

- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Is de site van YvoStéphane schreef:Bovenstaande is een samenvatting van dit verslag:
http://www.lotus-elise.nl/Tests/S2_VX220/s2_vx220.html
Conclusie voor deze eigenaar is dat hij een S1 puurder en beter vindt. Kan ik zelf (nog) niet over oordelen

Jeremy C. is niet zo te spreken over de S2, te onderstuurd en te save, door de dunnere bandjes. Vanaf 4:04 laat een kerel van Lotus zien hoe je erin moet rijden


http://nl.youtube.com/watch?v=Hg8q-rq3Znc
Ik heb zelf nooit in een S2 gereden dus ik doe er zelf geen uitspraken over

- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
wat is moeite waard...wel leuk, als ik een elise had zou ik het wel kopen, ik heb de autovisie ook, en toevallig gister gelezen 8)Rob Schouten schreef:De moeite waard om deze AV daarom te kopen?Mark Nauta schreef:In de nieuwste AutoVisie staat ook een artikel over de Lotus Elise, zowel Mk I en Mk II. 4 Pagina's in het onderdeel 'Koopwijzer'.
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Toen ze met de S2 kwamen dacht ik "Oh man! Wat hebben ze met de Elise gedaan!"
Ik vond 't echt niks. Hij werd zwaarder, leek agressiever...
En nu: ik vind 'm echt prachtig!
Maar 'mijn' Elise is al gebouwd en staat al heel lang te koop. Het is een S1 in Gold Leaf livery. Nou nog even de benodigde pecunia bij elkaar sprokkelen!
Ik vond 't echt niks. Hij werd zwaarder, leek agressiever...
En nu: ik vind 'm echt prachtig!
Maar 'mijn' Elise is al gebouwd en staat al heel lang te koop. Het is een S1 in Gold Leaf livery. Nou nog even de benodigde pecunia bij elkaar sprokkelen!

- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Deze staat er inderdaad al een tijdjeWim te Riet schreef:Maar 'mijn' Elise is al gebouwd en staat al heel lang te koop. Het is een S1 in Gold Leaf livery. Nou nog even de benodigde pecunia bij elkaar sprokkelen!

[img:666:500]http://www.lotuscars.nl/site/fotos/A_1172220655_783.jpg[/img]
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
2 mensen die hem dus mooi vindenStéphane schreef:Nee, hoor. Ik vind hem ook wel mooi. Alleen een beetje duur, zeker met 134.000km op de teller ook nog.Wim te Riet schreef:Ja... Dat is 'm... Ik geloof dat ik de enige ben die 'm mooi vindt

wel fraai...voor de kenner, en leuk voor jou Wim, maar ik zou meer voor een dkr blauw of zwart gaan persoonlijk 8) maar ik begrijp je wel 8)
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
helemaal gelijk Wim, tis wel een unieke uitvoering, en mooi Engels en jij houd wel van stijl dus wat dat betrefd past ie je wel 8)Wim te Riet schreef:Veeeeel te voor de hand liggend! Dat heeft toch 'iedereen' al!?GTRene schreef:wel fraai...voor de kenner, en leuk voor jou Wim, maar ik zou meer voor een dkr blauw of zwart gaan persoonlijk 8) maar ik begrijp je wel 8)
Door de jaren hee zijn er mooie modellen in uitvoering van gemaakt met historie zoals de JPS welke ik mooi vind en die groene met strepen euhm...ff opzoeken

-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Een S1 in het geel of oranje
[img:640:480]http://pistonheads.co.uk/sales/images/349618-1.jpg[/img]
[img:640:480]http://pistonheads.co.uk/sales/images/209474-5.jpg[/img]
en OMG een S2 in zwart, helemaal zwart
[img:640:480]http://pistonheads.co.uk/sales/images/304059-2.jpg[/img]
[img:640:480]http://pistonheads.co.uk/sales/images/349618-1.jpg[/img]
[img:640:480]http://pistonheads.co.uk/sales/images/209474-5.jpg[/img]
en OMG een S2 in zwart, helemaal zwart
[img:640:480]http://pistonheads.co.uk/sales/images/304059-2.jpg[/img]
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
ah deze bedoel ik, type 25
[img:680:429]http://lotus.freudhoefer.de/elise/pictu ... pe251b.jpg[/img]
alle soorten zie je met gegevens und bilder
hier...ff op Bilder drukken.
http://lotus.freudhoefer.de/elise/index.html
heb nog heel veel Lotus Elise en exige linken
en ja deze staat er dus ook bij met veel foto's
[img:800:600]http://lotus.freudhoefer.de/elise/pictu ... _CRV_4.jpg[/img]
[img:680:429]http://lotus.freudhoefer.de/elise/pictu ... pe251b.jpg[/img]
alle soorten zie je met gegevens und bilder

http://lotus.freudhoefer.de/elise/index.html
heb nog heel veel Lotus Elise en exige linken

en ja deze staat er dus ook bij met veel foto's
[img:800:600]http://lotus.freudhoefer.de/elise/pictu ... _CRV_4.jpg[/img]
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
@Steven: Die gele en die oranje heb ik ook gezien op PH. Daar heb ik ook nog naar gekeken. Sterker nog, ik had bijna een oranje S2 gekocht, maar die was nét voor mijn neus verkocht helaas. Die was qua prijs vergelijkbaar met de mijne. Enige nadeel is dat je dan behoorlijk wat meer BPM moet betalen en 2 koplampunits à €795 ex. BTW per stuk. Vooral dat laatste hakt er dan ook weer lekker in.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Toch vind ik die mk1 bruter! Vooral de Exige 8) er staat al een heel tijdje 1 te koop op marktplaats.. http://link.marktplaats.nl/132774031
Ik had zelfs al een bod gedaan van €25000,- maar waarschijnlijk toch nog te laag..
mk2 is natuurlijk ook super en waarschijnlijk betrouwbaarder met de toyota motor.
Ik had zelfs al een bod gedaan van €25000,- maar waarschijnlijk toch nog te laag..
mk2 is natuurlijk ook super en waarschijnlijk betrouwbaarder met de toyota motor.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Dat was de Exige waar ik het met jou ook over had Stéphane.Hans GP1630 schreef:Toch vind ik die mk1 bruter! Vooral de Exige 8) er staat al een heel tijdje 1 te koop op marktplaats.. http://link.marktplaats.nl/132774031
Ik had zelfs al een bod gedaan van €25000,- maar waarschijnlijk toch nog te laag..
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Die man wil er €40000,- voor hebben.. pfff.. dan nog even doorzoeken naar een Lotus 340 R
[img:500:375]http://www.carsplusplus.com/pictures/19 ... photo2.jpg[/img]
[img:500:375]http://www.carsplusplus.com/pictures/19 ... photo2.jpg[/img]
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Je moet op 25k rekenen als je een nette NL S1 Elise wil, ik begrijp dus goed dat hij niet gereageerd heeft op je bodHans GP1630 schreef:Toch vind ik die mk1 bruter! Vooral de Exige 8) er staat al een heel tijdje 1 te koop op marktplaats.. http://link.marktplaats.nl/132774031
Ik had zelfs al een bod gedaan van €25000,- maar waarschijnlijk toch nog te laag..
mk2 is natuurlijk ook super en waarschijnlijk betrouwbaarder met de toyota motor.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
volgens mij vroeg hij eerst 45.000,- voor de Exige, maar vind dat 35.000,- een mooi bedrag is, meer zou ik er niet voor geven...
trouwens staat ook een 340R te koop in NL voor 39.000,- eu geloof ik...ff zoeken.
yep bij van der kooi vrpr 39.500...
http://www.vanderkooisportscars.nl/site ... d6f46c5ca4
trouwens staat ook een 340R te koop in NL voor 39.000,- eu geloof ik...ff zoeken.
yep bij van der kooi vrpr 39.500...
http://www.vanderkooisportscars.nl/site ... d6f46c5ca4
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten