BMW 328i tot circuitracer.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 997
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 12 okt 2007, 16:40

Ik ga zeker weten een driftcursus volgen zodra de wagen klaar is. Ik wil niet meer bang zijn uit te breken. Maar het was pas mn 2e rondje over een zeiknatte baan .. er valt nog een hoop te leren :)

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 997
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 27 jan 2008, 23:01

Het is weer eens tijd mn topic te up-daten, heb de afgelopen tijd niet stil gezeten.

wat ondertussen is gedaan:
-M50 inlaat aangepast en gemonteerd
-powerflex zwart
-sper eronder
-bitumen eruit
-veerpootbrug gelast

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000473.jpg[/img]

Om het m50 spruitstuk passend te krijgen was een hoop tijd nodig, denk niet dat ik het ooit nog een keer zou doen maar weet nu wel hoe het moet! Trouwens respect voor diegene die het heeft bedacht en uitgevoerd.

[IMG:600:800]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000471.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000472.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000475.jpg[/img]

Met het nieuwe spruitstuk heb ik onderin wat ingeleverd, maar vanaf ongeveer 4000 rpm is het een rush tot in de toerenbegrenser. Verder heb ik een totaal ander inlaat/uitlaat geluid gekregen, voorheen klonk de eisenmann heel donker nu veel minder. Bij 6000 rpm heb ik wel het aanzuiggeluid behouden wat er inzat, ook onderin klinkt het openluchtfilter iets luider.

Als ik er op terugkijk vind ik de m50 mod teveel werk voor wat het oplevert, soms mis ik het koppel onderin toch een beetje. Maar doordat het vermogen wat later en geleidelijker wordt gebracht is de auto wel makkelijker te rijden, vooral uitaccelereren van bochten is beter te controleren.

Sinds een week zit ook het sper eronder, na lang twijfelen en bang gemaakt te zijn toch besloten het uit te besteden. Op een zaterdag middag sper in de kofferbak gegooid en even langs Oss gereden. Bas heeft me netjes te woord gestaan en uitgelegd hoe het e.e.a inelkaar steekt. Na het gesprekje ook maar besloten om een extra setje sperplaatjes te gebruiken zodat ik nu op ongeveer 45% sper moet zitten.

Toen het sper terug kwam van Bas moest het er ook nog onder, Robin Kardux heeft aangeboden de auto mee te nemen naar z'n werk om het daar te doen. Hij heeft meteen de 4 belangrijkste onderstel rubbers vervangen voor powerflexen, nog bedankt hiervoor!!!

Ik ben van een 2.93 naar een 3.15 eindoverbrenging gegaan, echt veel merk je er niet van maar dat kan ook weer komen, doordat de wagen uberhaupt heel anders rijd sinds de m50 mod.
Technisch is de auto nu een eind op weg nu eerst eens een beetje aan de rijvaardigheid sleutelen, daarna als hij heel blijft de schade van m'n ongelukje herstellen.

Nu ben ik bezig met het klaar maken van de auto voor de DF-dag op zandvoort. Hij krijgt een oliebeurtje, cl rc6 blokken, stalenremleidingen, juiste remolie. Verder ben ik een hitteschild aan het polyesteren, heb hiervoor het ITG jimconforti systeem van een vriend geleend echt balen dat het hier in nederland niet te krijgen is voor een redelijke prijs! Ga ook een afspraak maken met Bas Roos om te bepalen hoe we mijn onderstel gaan afstellen/aanpassen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40285
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 jan 2008, 23:05

Mooi werk hoor. Die mod heb ik vaker gezien maar dacht dat het simpel te swappen was. Beter tijd en geld in andere zaken steken dus (als supercharger ala Vlasblom's 328?).

Sper is netjes zo, net wat lekkerder dan 25%.

Goed bezig!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 27 jan 2008, 23:23

Dan heb je er te lang bijgezeten Yorick :)

M50 mod is zn moeite wel waard, vermogens toename verneem je echt heel goed. OKe, je verliest onderin een beetje. Gooi er een compleet M3 uitlaatsysteem onder en je hebt dat ook allemaal weer terug + wat extra's.

Die 328's kan je NA best wel snel maken hoor ;)

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Bericht door Christiaan van H. » 27 jan 2008, 23:31

Kijk R. Kardux, je wordt hierin genoemd. :P

Ben erg benieuwd hoe de auto het op Zandvoort doet.

robin kardux
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2007, 14:45

Bericht door robin kardux » 27 jan 2008, 23:33

hey yorick.

Ik heb die onderstelbussen en dat sper er met alle plezier onder gezet vind het allemaal hartstikke leuk om te doen.
En vind het natuurlijk super om er af en toe ook mee te mogen rijden want ja ik mis dat vermogen bij mijn eigen auto toch wel een beetje erg.

groeten robin

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 28 jan 2008, 09:58

3.15 diff zou je toch terug moeten zien in je toerental. Was bij mij iig wel zo bij het topsnelheid rijden. Bij 240/250 liep ie bijna in zn begrenzer

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 28 jan 2008, 10:36

gaaf allemaal zeg !!

Als je dit ziet, moet je dan niet denken aan vroeger toen ie net uitkwam en het het mooiste van het mooiste was (de tijd dat design nog anders was, in elk geval waren auto's toen meteen mooi :))

[img:800:533]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... t20188.jpg[/img]

Wat een gave voorkant eigenljik he?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 28 jan 2008, 11:53

Inderdaad mooie auto de e36 :!:

Gebruikersavatar
Evert van der Linde
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
Auto: BMW M140i
Locatie: zuid-holland

Bericht door Evert van der Linde » 29 jan 2008, 13:04

He yor, lekkere update. Als ik die foto zie van jou op de ring krijg ik ook wel weer zin in het voorjaar/de zomer.
Verder heb ik je ook met alle plezier geholpen met je M50 mod. Was maar een weekendje werk :lol: . En we waren nog wel bang dat we het nog een keer zouden moeten gaan doen, als ik een 328 zou kopen :roll: .

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 29 jan 2008, 13:41

Macboy schreef:gaaf allemaal zeg !!

Als je dit ziet, moet je dan niet denken aan vroeger toen ie net uitkwam en het het mooiste van het mooiste was (de tijd dat design nog anders was, in elk geval waren auto's toen meteen mooi :))

[img:800:533]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... t20188.jpg[/img]

Wat een gave voorkant eigenljik he?
Schop MP.nl ff aan en zoek een e36 coupe, dan heb je eindelijk een fun machine, die ook voor jou enig jeugdsentiment heeft.

Michel

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 29 jan 2008, 13:53

:lol:

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Bericht door Christiaan van H. » 29 jan 2008, 19:38

Michel Pol schreef:
Macboy schreef:gaaf allemaal zeg !!

Als je dit ziet, moet je dan niet denken aan vroeger toen ie net uitkwam en het het mooiste van het mooiste was (de tijd dat design nog anders was, in elk geval waren auto's toen meteen mooi :))

[img:800:533]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... t20188.jpg[/img]

Wat een gave voorkant eigenljik he?
Schop MP.nl ff aan en zoek een e36 coupe, dan heb je eindelijk een fun machine, die ook voor jou enig jeugdsentiment heeft.



Michel
Ik heb er eventueel wel 1 te koop.

Zelfde kleur, ook coupe, goed onderhouden alleen iets minder pk-tjes :wink

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=8581

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 997
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 03 feb 2008, 18:01

Hitteschild nu ook gemonteerd. Het is niet zo strak geworden als het origineel, maar zeker wel effectief.

[IMG:600:800]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000479.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000480.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000481.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000482.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000483.jpg[/img]

Toen ik toch bezig was, gelijk het K&N filter even gereinigd. Kwam na 10.000 km toch al behoorlijk zwart water uit, tijdens het spoelen. Wist niet dat het filter zonder olie wit is..

Gebruikersavatar
Evert van der Linde
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
Auto: BMW M140i
Locatie: zuid-holland

Bericht door Evert van der Linde » 03 feb 2008, 18:06

He yor. Ouwe klusser, ziet er goed uit man. Is volgens mij best netjes geworden. Zie je binnekort vast wel weer.

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Bericht door Christiaan van H. » 03 feb 2008, 18:48

Ziet er bijzonder strak uit zo.

Daar was je dus al die tijd mee bezig :wink:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 997
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 02 apr 2008, 23:04

Zo, weer het e.e.a gebeurd. Voor de Zandvoortdag al CL rc6 gemonteerd, echt een afrader voor op straat wat een getik en gepiep... Maar voor op het circuit ideaal, wat een remkracht! Ook meteen de klauwen gereviseerd/gestraald/gespoten en stalen remleidingen erop gezet.

Heb mn Intrax onderstel terug gestuurd voor een ander veertje, nu zit er 250/40 achter op en voor 180/70. Heb de wagen dan nog niet uitgelijnd, maar ben nu al zeer tevreden over het weggedrag.

Heb nu eindelijk ook een kuipje, het is een Sandtler (sparco EVO) geworden en daarbij Sabelt 6-punts gordels. Heb het setje overgenomen van de heer Bottemanne. Ook meteen een stuurtje erbij om de zitpositie compleet te maken. Natuurlijk paste het standaard sparco frame met zijbevestigingen niet, dus heb zelf maar een frame gefabriceerd.

maargoed een paar fototjes dan maar:

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... ing001.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... ing002.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... ing003.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... ing004.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... ing005.jpg[/img]

Op de planning staat een rolkooi en nog wat metertjes en dan maar eens een seizoen rijden en heel houden!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 02 apr 2008, 23:38

Toevallig zat ik 2 uur geleden je topic door te lezen ivm hitteschild. Erg netjes allemaal!

JIJ hebt dus die Evo voor me weg gekaapt! Gelukkig gun ik hem je wel. :wink: Ziet er allemaal ook strak uit qua montage. Hoe heb je de gordels gemonteerd?

Gebruikersavatar
Evert van der Linde
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
Auto: BMW M140i
Locatie: zuid-holland

Bericht door Evert van der Linde » 02 apr 2008, 23:40

He Yor. Ziet er goed uit man.. Was het een beetje lastig om dat allemaal zelf te doen ? :roll: :lol:

Pfew, en maandag voor het eerst in je hok gereden.. in ze achteruit nog wel :shock: .. wat een powah :twisted:

Gebruikersavatar
Evert van der Linde
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
Auto: BMW M140i
Locatie: zuid-holland

Bericht door Evert van der Linde » 02 apr 2008, 23:41

Steven Nauta schreef: JIJ hebt dus die Evo voor me weg gekaapt!
3 x is scheepsrecht ;)
Laatst gewijzigd door Evert van der Linde op 02 apr 2008, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 02 apr 2008, 23:42

Evert van der Linde schreef:
Steven Nauta schreef: JIJ hebt dus die Evo voor me weg gekaapt!
Zijn jullie Friesen dan echt zo traag, is niet de eerste keer geloof ik :roll: :oops:
Pas op jij ;) :lol:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 02 apr 2008, 23:45

Ik ga er niet eens meer op in :twisted:

Gebruikersavatar
Evert van der Linde
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
Auto: BMW M140i
Locatie: zuid-holland

Bericht door Evert van der Linde » 02 apr 2008, 23:58

Hehe, oeps.. ik had hem al aangepast hoor jongens :wink:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 03 apr 2008, 00:09

Leuk om te zien dat het lekker opschiet met de aanpassingen. Oh, en OMFG wat is dat turqoise interieur lelijk! :shock:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 997
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 03 apr 2008, 10:01

@ Steven: We moeten jullie idd wel hebben ja, volgende keer maar even overleggen als we een aankoop doen :wink: De gordels heb ik gemonteerd met ogen. Gewoon een gat geboord door de bodemplaat, onder de wagen een stukje plat staal met een draadgat. Op het plaatje een beetje kit en het geboorde gat inspuiten met tectyl. De plaatsbepaling een beetje op gevoel en hopen dat je niet in je tank o.i.d boort.

@ Martijn: Mede door die kleur was het niet moeilijk alles eruit te trekken! Binnenkort ook de laatste restjes maar verwijderen.. Was wel zonde om al mn interieur delen in de vuilnisbak te gooien, toen ik m kocht was alles smetteloos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BartMS, beske, erwin20vt, EvdP, Ferdi, HarryC, Mark 320iS, Martin D, Opa, Peter-Paul, Reihen 6, SlowCo, SvB, Ti-Tourist (Erik), zegmaarboris en 5 gasten