DAF 66 Coupé (1400cc) Rally

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

DAF 66 Coupé (1400cc) Rally

Bericht door Dennis Cavallino » 14 okt 2007, 12:57

DAF 66 Coupé (1400cc) Rally

[img:1497:570]http://img404.imageshack.us/img404/6526 ... idepr0.jpg[/img]

[img:500:375]http://img229.imageshack.us/img229/7042 ... oupre1.jpg[/img]

In dit draadje stond al vermeld dat ik een Daf 66 had gekocht, maar het verdient wel een eigen draadje denk ik. Makkelijk om alle upgrades bij te houden en verslag te doen van de rally's die ik ermee ga rijden.

Vorige week heb ik samen met Ruud mijn nieuwe project opgehaald. Een wite DAF 66 Coupé Super DeLuxe uit 1975. Uiteraard met Variomatic. De auto is ooit geleverd met een 1100cc motor, maar deze is door één van de vorige eigenaren vervangen door een Renault/Volvo 340 1.4 motor. Dat is één van de leukste betaalbare opties om meer vermogen in je DAF-je te pompen. Daarnaast heeft de 1.4 als voordeel dat 'ie zuiniger is dan dan de originele 1100 en 1300 motoren die DAF af fabriek leverde.

Op dit momet zit er een enkele Solex carburateur op. Deze wordt vervangen door een 2-traps Weber. Dan komt het vermogen op zo'n 72 - 75 pk. Niet veel dus, maar de auto weegt nog geen 800 kilo en dankzij de Variomatic is de acceleratie tussen 0 en 80 km/u verrassend te noemen. En dat is precies de reden waarom er uiteindelijk een Daf is gekocht. Want tijdens de rally's die ik ga rijden gaat het niet om hoge topsnelheden, maar om hoge gemiddelden (op kleine weggetjes). De DAF beschikt een aantal eigenschappen die aan de wens voor hoge gemiddelden op kleine weggetjes kunnen voldoen. Zo is de auto erg wendbaar, smal, licht en accelereert dus vlot genoeg. Daarnaast kun je bij fouten tijdens het navigeren voluit achteruit accelereren. Dat scheelt ook veel tijd, denk ik.

De wegligging schijnt heel redelijk te zijn, door een goede gewichtsverdeling en de Dion achterasconstructie.

In ieder geval is de auto gekocht als project, want ik wil hier in een aantal opzichten een hoop van leren. En dan met name het sleutelen, inclusief het opbouwen en onderhouden van een betrouwbaar rally apparaat. En wellicht om de auto in de loop der tijd nog wat sneller te maken. First things first.

Terug naar de auto. Ik heb deze auto niet impulsief gekocht. Er zitten 4 weken tussen het zien van de advertentie na een tip van Ton van S (van gummen) en de daadwerkelijke koop. Bij het zien van de advertentie op marktplaats ben ik meer informatie gaan inwinnen over de 66 met 1400cc motor. Want ik had al veel info over de Daf 55 coupé, omdat die op mijn shortlist stond. De 55 heeft als grote voordelen de looks en de sperwerking van diens Vario. Toch had ik na een week zoveel positieve informatie over de 66 Coupé, inclusief duidelijke antwoorden op mijn vragen van de verkoopster, dat ik een afspraak heb gemaakt. Daar zat weer een week tussen. Tijdens de bezichtiging alleen gekeken, niets afgesproken.

Een week later besloot ik om het te doen. Ik had alles op een rijtje gezet. Er zit wat werk aan, o.a. een slechte plek die al een beetje is behandeld, maar nog niet goed. Voor het mooi kan de auto een spuitbeurt gebruiken, maar voor ik dat doe moet de auto goed rijdend zijn natuurlijk.

De slechte plek:
[img:500:375]http://img231.imageshack.us/img231/9902 ... up1bp4.jpg[/img]

Die deur is ook niet best meer, maar dat is eigenlijk het enige echt 'dramatische'. De auto is ooit goed getectyleerd en daardoor heel hard.
[img:800:600]http://img135.imageshack.us/img135/3356 ... iumlm8.jpg[/img]

De 1200 euro die ik had geboden waren de kosten niet, maar de kosten die erbij komen om er een rallypaard van te maken tikken toch wel erg door als je niet uitkijkt. Uiteindelijk de knoop dus doorgehakt en toen zeiden mijn collega's opeens: Je krijgt de auto van ons! :lol: Erg gaaf natuurlijk.

Vorige week met Ruud de auto opgehaald in Zoetermeer. De startmotor werkte namelijk niet (was bekend) en slepen van een Variomatic is niet ideaal, dus het kwam mooi uit dat hij toch al een trailer had die dag om zijn A Ascona te transporteren.

[img:800:600]http://img87.imageshack.us/img87/151/07 ... iumgf0.jpg[/img]

[img:800:600]http://img141.imageshack.us/img141/948/ ... iumor9.jpg[/img]

Aankomst in de straat:
[img:800:600]http://img135.imageshack.us/img135/9518 ... iumak9.jpg[/img]

De voorlopige plek waar 'ie staat:
[img:800:600]http://img144.imageshack.us/img144/2259 ... iumqo2.jpg[/img]

Gisteren heb ik de reserve startmotor die bij de auto zat ingebouwd. Deze doet het, alleen zaten de tandwielen nog niet in elkaar. :lol: En ik had mijn gereedschapskist even in de 535 gezet en daar ging mijn vriendin een hele dag mee weg. Dus ik ga zo weer verder, het is nu mooi weer, dus even profiteren zolang het kan. 8)

Dan hoop ik dat ik eerdaags een rijverslag online kan plaatsen.

Wat zijn de plannen verder:
Prioriteit 1:
Betrouwbaarheid
Veiligheid
Rallyproof

Prioriteit 2:
Looks

Prioriteit 3:
Snelheid

Inmiddels heb ik een origineel instructieboekje binnen via marktplaats. Daar staat veel in over deze auto's. En daarnaast heb ik een Daf Vraagbaak waar alles in staat. Nu moet ik alleen nog een boekje hebben zodat ik deze 1.4 motor ook volledig zou kunnen onderhouden en (de-)monteren.
De auto krijgt uiteraard een beurt, maar ik eerst rijden, de motor etc. controleren op lekkages, vreemde geluiden en dergelijke. Daarna ga ik eerst compressie meten, daarna krijgt 'ie een grote beurt met bougies, kabels, verdelerkap, filters, olie, koelvloeistof, remvloeistof, remblokken etc. De Varioriemen ga ik vervangen door nieuwe, incl het reinigen van de vario (staat in het . De oude blijven dan reserve. Zo weet ik in geval van nood hoe ik die riemen zelf kan vervangen, mocht er ooit 1 breken.
Hoe de staat is van ophangrubbers e.d. dat weet ik pas als ik er goed mee kan rijden.

Wat voor upgrades kun je verzinnen om de auto rallyproof te maken. Denk aan:
- Remmen opwaarderen (ben ik nog aan het uitzoeken, dat gebeurt als eerste binnenkort)
- Een goed rallystuur
- Twin/Tripmaster
- Verlichting + opbergsystemen voor navigator
- Carterbescherming (van een Daf YA 66).
- Steviger bladveren achter (ook van YA)
- Verstevigd Subframe (wederom YA)
- Veerpootbrug
- Koni schokdempers (zeldzaam)
- Rally koppeling (te bouwen van DAF 66 en V340 koppeling, te verkrijgen via daf club magazijn)
- Opbergsystemen voor gereedschap, jerrycan, olie, reserve onderdelen etc. Zodat er niets los ligt en je overal makkelijk en snel bij kunt.
- Extra metertjes. De Marathon modellen hadden in de midden concole extra meters. Dat wil ik ook. Iemand is op dit moment de oude gehomologeerde rally dashboards aan het reproduceren. Ook wel gaaf:
[img:238:163]http://img157.imageshack.us/img157/2674 ... ardok6.jpg[/img]

Veiligheid:
- Stoelen en gordels. Ik denk aan Recaro's (bijvoorbeeld van de E30, als die passen, dat ga ik testen van de week met mijn E30 stoelen). Ik wil geen echte kuipjes, omdat je tijdens de rally's die ik ga rijden nogal eens uit moet stappen om stempeltjes te halen. Ook rijd je regelmatig achteruit en in de kleine spiegels zie je soms niet zoveel, zodat je in de 'gorillastand' achteruit rijdt. Dat lukt niet zo goed in een echte kuipstoel. Ook wordt de auto af en toe dagelijks gebruikt. Het moet daarom voldoende zijdelingse steun geven in bochten en redelijk 'period' ogen. Dat kan goed met de geruite Recaro's die in veel auto's zijn geleverd.
- Lampen. Er komen extra lampen voor én achter. Voor rally's in het donker.
- Rolkooi. Een rolkooi is in mijn ogen een erg lastige beslissing. Want de rally's die ik voorlopig ga rijden zijn allemaal veredelde puzzelritten. Toch ligt het tempo hoog zat als je op hele smalle wegen rijdt. Een rolkooi van voor tot achter is dan wel fijn. Echter rijd je zonder helm. En ik moet dus even heel goed nadenken of ik dát wel wil, met je blote knar tegen een (met foam beklede) buis met je schedel geeft niet echt mee... understatement. Maar dat valt of staat straks ook met de zithoogte.

Omdat ik waarschijnlijk geen klassementsproefrally's ga rijden hoeft het allemaal niet echt extreem te zijn. Sterker nog, hoe standaard mogelijk de auto blijft, hoe makkelijker het zal zijn om ooit onderdelen te vervangen natuurlijk. Maar sommige mensen gaan heel ver met hun Dafjes, dus het kán wel.
Het regulier onderhoud wil ik gewoon het liefst zoveel mogelijk zelf doen. De techniek is gelukkig allemaal vrij toegankelijk, letterlijk en figuurlijk. De auto betrouwbaar maken kan op vele manieren. Sneller maken is redelijk beperkt.

Sneller maken kan als volgt:
Origineel GT kitje monteren:
[img:600:877]http://img139.imageshack.us/img139/7794 ... kitci8.jpg[/img]

Of
- Blok flowen, afvlakken, polijsten kleppen etc., uitwegen en balanceren van krukas, zuigers.
- lichter (afgedraaid) vliegwiel
- 2-traps Weber (+spruitstuk) + K&N
- Snellere nokkenas
- Marathon uitlaat (die heb ik bij de auto gekregen, geeft tevens een leuk geluid)
- Sperdiff. Dit kan wel op een Daf 66, alleen moet je het nieuw laten maken. Dat is een duur grapje waar je zo 1000 euro voor kwijt kunt zijn. Of ik dat ga doen hangt puur af of ik heel lang ga doen met deze auto. Want tegen die tijd is het misschien leuker om over te stappen op een Escort Mk1.
- M&S banden. Tijdens veel rally's zal het weer slecht zijn en vooral in het buitenland is de kans op modderwegen en off road redelijk groot. M&S banden schijnen dan ideaal te zijn. :wink:

Mijn voorkeur om de snelheid te verhogen gaat voorlopig alleen uit naar die 2traps Weber in combinatie met een K&N filter in plaats van de huidige enkele Solex en die Marathon einddemper. Dat is een simpele upgrade die dus zo'n 75 pk oplvert. Ga je nog flowen, dan kom je niet verder dan 80 pk schijnt, dus alle moeite die je neemt moet je doen omdat je dat wilt leren. Ik wil dat ooit wel, maar ben bang dat het er toch niet van komt. Als ik het ga doen, dan moet een 2e blokje zijn waar ik me lekker op kan uitleven. Op internet is voldoende informatie te vinden en moeilijk is het allemaal niet, je moet alleen heel veel geduld hebben (en een berg gereedschap/goed uitgeruste werkplaats).

In Januari is de apk, hopelijk is die meteen 2 jaar geldig door de nieuwe regelingen die eraan komen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ga nu even aan de startmotor sleutelen en dan houd ik jullie wel op de hoogte.

Groeten,

Cav


P.s. op het Dafclub.nl forum is heel erg veel informatie te vinden. Er zitten veel actieve rijders bij die weten hoe ze een Daf moeten prepareren. Dat is wel erg leuk.
Over de 1.4 inbouw: http://users.edpnet.nl/antiekeradio/project_b14.htm

Opbouw van sportieve Daf:
http://www.dafclub.nl/forum/view_thread ... thread=504

Er staan nog wel meer draadjes over rally preparaties, o.a. van mensen die hetzelfde doel hebben als ik, als de mensen die in die lange rallyraids hebben meegedaan zoals Amsterdam-Peking.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 05 feb 2008, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 okt 2007, 14:20

Grappig :)

Die rally's zijn toch niet zo hard mogelijk rammen ala WRC, maar je moet toch meestal een gemiddelde snelheid halen?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 14 okt 2007, 14:36

Stoer ding! Dit project ga ik zeker volgen. 8)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 14 okt 2007, 15:27

Leuk ding Dennis!!

In welke staat wil je een MK-I kopen? Mijn oom heeft er nog wel een paar staan. Ze zijn bezig om er 1 voor m'n neef klaar te maken. 2-liter erin, verbrede polyester schermen erop. Wat niet mijn keuze zou zijn, maar goed.. :)

Hij heeft zelfs een Cortina staan, die is ook erg stoer, en wel even wat zeldzamer dan een MK-I.

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 14 okt 2007, 16:27

Helemaal geweldig dit Dennis :)

Ga ik zeker volgen.

Roel.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 14 okt 2007, 19:32

Leuk, ga dit topic volgen.
Nederlands trots 8)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 14 okt 2007, 19:36

Haha, mooi joh!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 okt 2007, 20:25

@Peric: Ik heb een tijd gezocht naar een Mk1. Enige die ik in al die tijd ben tegengekomen onder de 5000 euro was een Mk1 1300 Sport. De rest waren gesloopte projecten, verkeerd gerestaureerd, 4 deurs, of veels te ver buiten budget. :)

Als ik er ooit aan ga beginnen wil ik de auto denk ik zelf laten opbouwen. Maar met een goeie snelle Mk1 ben je zo 20 a 30k kwijt. Wil je gewoon lekker gummen dan kom je best een end met een beperkt budget, alleen ben ik dus nooit een goedkope 2 deurs koets tegengekomen.

Voorlopig dus geen Mk1, maar een DAF. :)
Mocht ik ooit weer verder gaan met mijn zoektocht, dan houd ik me aanbevolen bij je oom. Wat heeft hij zoal staan aan Mk1 spul?


Vandaag hapte de startmotor bijna goed, alleen mis ik 1 boutje die ik nergens meer had, ook niet bij de E30 onderdelen. Dus hij zat niet goed genoeg vast om de motor echt aan te krijgen. Alles draait verder wel, de auto krijgt ook benzine, dus het is een kwestie van 1 bout en dan zou die het gewoon moeten doen volgens mij. Komende week weer een update. :roll:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 14 okt 2007, 21:10

Dennis,

Hij heeft er geloof ik een stuk of 4 staan. Waarvan 1tje voor m'n neef. Die staat/hangt al even op de brug.. :)

Hij heeft een rijdende die van m'n broer geweest is, maar daar zitten nogal wat rotte plekken aan. Maar goed, een keiharde is een gerestaureerde, en daar betaal je voor.

Hij zit overigens niet zo heel ver van je vandaan, in Driebruggen, dat ligt tussen Gouda en Woerden in langs de A12. Voor jou een half uurtje rijden.
Het is Autoservice Driebruggen. Tel.nr. kan je wel krijgen als je wilt per PB.

Succes met de DAF, echt leuk. Iets in een onverwachte hoek.

Wij hebben ooit nog met een DAF op het ijs lopen rommelen, was leuk, net zo hard achteruit als vooruit.

Engels
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:50

Bericht door Engels » 14 okt 2007, 21:54

Laatst gewijzigd door Engels op 14 nov 2007, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 14 okt 2007, 22:37

Leuk project.

Binnenkort e30 te koop? :wink:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 14 okt 2007, 23:20

Dennis Cavallino schreef:@Peric: Ik heb een tijd gezocht naar een Mk1. Enige die ik in al die tijd ben tegengekomen onder de 5000 euro was een Mk1 1300 Sport. De rest waren gesloopte projecten, verkeerd gerestaureerd, 4 deurs, of veels te ver buiten budget. :)

Als ik er ooit aan ga beginnen wil ik de auto denk ik zelf laten opbouwen. Maar met een goeie snelle Mk1 ben je zo 20 a 30k kwijt.
een goeie snelle is dat een 1100 met een RS2000 blok of een originele BDA met 270 pk.
er zit nogal wat verschil in die karretjes. ik heb een jaar of 8 geleden nog eens originele RS2000 MK1 vanaf de kale body opgebouwd als rallyauto.........ca 600 uur (ekslusief de trips naar Engeland om onderdelen te halen) en ruim 25k aan materiaal. Een echte RS2000 laten bouwen voor 20 a 30k...........ik denk het niet tenzij in Polen met gebruikt spul.
De auto om een boom gevouwen en daarna weer een andere opgebouwd, ook een paar rallies mee gereden met hier en daar wat "lichte plaatschade" en toen wegens de daaruitvoortvloeiende te hoge financiele belasting doorverkocht aan mijn toenmalige co-piloot (die de auto als geen ander op zijn waarde kon schatten natuurlijk). Deze rallyauto is nu na jaren stilstand te koop voor 25k.
MK2 vind ik niet zo'n karakteristiek uiterlijk hebben als de MK1 daarom gaat de 1300-bodie die ik hiervan nog heb staan (met front en dakschade wegens ongeval maar met slechts 8000 km op de teller (verser vindt je ze niet meer) omdat de auto na het ongeval in zijn eerste levensjaar wegens inname van het kenteken niet meer op de weg is geweest) ook weg.
ik ben nu weer een originele MK1 / RS2000 op het spoor. Om daar een snelle FIA-toegelaten rallywagen van te bouwen kost wat meer dan een FX5 voor de Ring.........maar zal zijn waarde wat beter behouden mits je van de bomen afblijft natuurlijk :D

Nog gefelicteerd met de DAF 66.........zou er niet teveel aan willen doen, zoals in een eerder E30-rallyautodraadje al geconstateerd zit je zo op de 10k ook met een DAF
even wat gebruikte verstralers erop....... leuk tot je op de eerste de beste nachtrit ziet dat de anderen "licht" hebben en jij een paar "lampen"......toch maar die betere (en duurdere) erop...........blijft een gebed zonder einde als je competitief bezig wilt zijn.

en tuning en een betrouwbare rallyauto is een haalbare maar bij de meesten toch een eerder minder vaak voorkomende combinatie.

maar het is zeker een leuk en waarschijnlijk leerzaam project.....succes

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 okt 2007, 10:05

Die Scheel stoelen zijn super, als ik ze kan vinden voor een leuke prijs, dan worden die het ipv Recaro's inderdaad. Ideaal.

@Pescatore: Nee de E30 gaat echt niet weg. Hij moet juist óp de weg (en circuit). Ding staat al veels te lang stil. Maar ja, andere dingen hadden prioriteit. :)

@DT: Ja Escortjes met echte BDA blokjes, die zijn onbetaalbaar. Maar je hoeft er echt geen 60k aan uit te geven om een beetje historisch dwars te kunnen hoor. 140-160 betrouwbare pk's zijn dan al bijna overkill. :)
Maar die krengen klinken zo gaaf en ze gaan zo mooi dwars. Ik wil daar echt nog eens mee stoeien.


De Daf moet geen 10k gaan kosten. Dat is ook nergens voor nodig. Maar voor 3k ben je niet klaar nee. Het voordeel is dat een motorblok 100 euro kost. :)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 15 okt 2007, 11:27

Dwars gaan is het probleem niet met een Escort, maar om in het klassement van bijv Ypres Historic een Paul Lietaer of Roger Droogmans of wat snelle engelsen bij te houden heb je toch wel wat meer nodig dan 150 pk
Alles hangt af van je voorkeur natuurlijk. Stagerallies hadden mijn voorkeur maar vergen bepaalde eigenschappen van de rijder welke ik niet bezat: mijn enthousiasme en zelfvertrouwen wonnen het te vaak van mijn rijcapaciteiten en dan blijkt de weg ook vaker smaller dan het voertuig :D

Over de kosten van een "rallyauto" spreek ik je na een jaar rijden nog wel eens.
Een motorblok kan dan wel slechts 100,- kosten maar dan heb je nog steeds maar een "gebruikt" blok waarvan je meestal de echte toestand niet kent en ook nog niet naast de auto ligt, moet opgehaald en er "even" ingetakeld. Als je dat soort dingen moet laten doen dan loopt dat toch snel op. Dan nog even wat tunen, remmenupgrade, onderstelverfijning..........dan ga je zien dat ook euro's kunnen vliegen. Maar je bent al goed begonnen de auto heb je al gekregen dus dat doe je al beter dan ik :lol:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 15 okt 2007, 11:46

De kleur is het mooiste van deze auto, en dat het een NL product is. Nooit een Skoda rapid coupe overwogen, past goed bij de Lada.

Zijn onderdelen uberhaubt nog tegen redelijke prijzen te koop?

Succes met dit project, ik weet dat mijn e30 Monteur wel eens zo'n ding met compressor heeft gehad :D

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 okt 2007, 16:26

@DT: Ja, ik bedoel dus ook dat je voor 100 euro een goed blok kunt kopen die je vervolgens zelf kunt reviseren, tunen etc. Althans, ik zou dat graag willen leren. Of ik er ooit aan toe kom, is een tweede. :lol:

Onderdelen zijn goed te vinden, vooral door V340's als donor te nemen voor onderdelen die je op de 66 kunt zetten, of kunt ombouwen met 66 onderdelen. Voor 200 euro heb je een 66 Coupe donor, voor 1000 euro een rijdende, ook met 1.4 motor. Staan nu op marktplaats. Als ik de ruimte had gehad had ik die allebei gekocht. :)

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 15 okt 2007, 17:20

Haha leuk project Dennis. Feli!
Kan je soms niet bijhouden qua auto's.. :)

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 15 okt 2007, 18:31

Gaaf project Dennis!

Gebruikersavatar
Sjaak Langendoen
Berichten: 357
Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer

Bericht door Sjaak Langendoen » 15 okt 2007, 19:53

Gaaf project,zo'n marathon heeft me pa vroeger ook nog gehad,echt leuk.....

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 20 okt 2007, 14:35

Leuk ding Dennis, eindelijk met je eigen auto rally rijden! Hou ons op de hoogte.

Vandaag nog zo'n coupe gezien bij de keuring voor de Beaujolais-rally, een donkerrode met de smalle chroom-bumpertjes. Leuke wagens.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jan 2008, 20:22

Eindelijk een update. Ik had de auto gekocht zonder ingebouwde startmotor. Ik kreeg 2 startmotoren, die het beiden zouden moeten doen. Dit klopte, alleen greep in beide gevallen het tandwiel niet in het vliegwiel, dus naast een hoog gierend geluid gebeurde er weinig.

Aangezien het weer afgelopen maanden te slecht was om buiten te sleutelen (...) :oops: was het dit weekend toch echt tijd. Vrijdag had ik op de sloop een Volvo 340 1400 startmotor gekocht, want ik had op marktplaats even gekeken en die startmotor was veel korter dan die 2 die ik had.

Op nog wat kleinigheidjes na, zoals de juiste boutjes en een nieuwe accupool schoren, ging het vlekkeloos. Startmotor ingebouwd, nieuwe accupool gemonteerd. Saab met startkabels eraan gehangen, ivm een vrijwel lege accu van de DAF, omdat ik al wat pogingen had ondernomen met de verkeerde startmotoren...

[img:2048:1536]http://img99.imageshack.us/img99/4804/2 ... 541tj4.jpg[/img]

En na een halve minuut kwam er leven in de brouwerij. De motor sloeg aan, even de choke open gezet en ik kon de Saab wegzetten. Daarna een rondje gereden, onderweg bij een pompstation even de bandjes op spanning gebracht. Daarna een 'wedstrijdje' gedaan met een motor. Viel me niet tegen hoe de DAF Van 0-50 sprint.

[img:2048:1536]http://img167.imageshack.us/img167/5786 ... 542ym3.jpg[/img]
Dit was een foto'tje tijdens 't rijden. De auto was nog smerig. Daarom nog geen andere foto's gemaakt.

's Middags moesten we even weg en toen ik terugkwam was het bijna donker. Samen met mijn buurjongen even een groter rondje gereden. De auto sloeg direct aan. We hebben de auto even gewassen, niet dat 'ie er echt mooier van wordt (dat kan pas als 'ie gespoten is ben ik bang).

Van 0-80 trekt de auto dankzij de CVT echt wel goed. Je hebt echt direct acceleratie, wat ook niet meer ophoudt. Dit rijdt veel sportiever dan een normale automaat waar eerst de motor op toeren komt, daarna de koppelomvormer zorgt voor de snelheid. CVT is gewoon gave techniek, als je van sportief autorijden houdt.

Op dit moment is nog de enkele (kleine) Solex carburateur gemonteerd. Zodra de dubbele Weber van de V340 is gemonteerd met K&N filter ga je van +- 60 naar +- 75 pk. Niet schokkend, maar met een gewicht van rond de 700 kilo en de CVT aandrijving is het toch uiterst geschikt voor wat ik ermee ga doen.

De auto is voor redelijk stug geveerd en gedempt. Niet te hard en niet te zacht. Ik denk dat ik daar niets aan hoef te doen. Misschien een dikkere stabi van de DAF YA66 eronder en een keer de toplagers schoonmaken en opnieuw vetten. Nieuwe rubbers erop en dan is 't voor wel ok.

Achter zitten bladveren, deze zijn met een lege auto prima, maar straks met een afgeladen auto (reservewiel, gereedschap, jerrycan etc.) wordt 't denk ik te slap op slechte wegen. Daar is een oplossing voor. Door DAF YA66 achterveren te monteren wordt de auto stugger.

In combinatie met iets bredere velgen en banden moet 't voor mij een wegligging opleveren waarmee ik prima uit de voeten kan. Zoals 't nu is, is het al leuk.

Het sturen is niet echt direct, maar veel slagen hoef je niet te maken. Het stuur zelf is heel dun, maar bevalt me wel voor in de stad. Voor het rallywerk moet 'ie er echt uit ben ik bang.

De remmen hebben we ook getest. Deze vallen niet tegen. Met Dot 5.1 erin en nieuwe remblokjes voor (En voor de zekerheid nieuwe remschoentjes achter) heb ik er voldoende vertrouwen in voor de rally/rittensport.

Alles werkt verder, op één knipperlichtje na.

Dus ik heb net een mailtje gestuurd naar de vorige eigenaresse en nogmaals bedankt. Ze had niet gelogen. :lol:

Komende week moet 'ie naar de APK. Daarna op mijn gemak even ergens op de brug zetten en olie, vloeistoffen, bougies etc. vervangen.
Dan vooral veel rijden, testen en op zoek naar leuke goodies zoals:
- Tweetraps Weber
- Tripmaster
- Navigator lampje
- Radio gestuurd klokje ('rallytijd')
- Marathon dash met extra klokjes
- Toerenteller
- Marathon velgen
- Cibie rallylampen voor en 1 aan achterzijde (voor beter zicht in donker tijdens achteruitrijden, wat nogal eens voorkomt tijdens een rally)

En dan nog wat zaken zoals het inrichten van kofferbak en achterbank met opbergbakken. Er moeten andere gordels in en misschien andere stoelen (deze zitten wel fijn overigens).

Dat is allemaal gewoon een kwestie van tijd en geld. Waar ik nog niet uit ben is de esthetica.

Wil ik rally looks (kan vrij goedkoop)?

Wil ik de auto origineel houden qua kleurstelling (de meest logische stap)?

Of ga ik voor een opwaardering van het (Italiaanse) ontwerp, door te kiezen voor een hele mooie metalliclak die past bij de Italiano-70's look die de auto in zich heeft. Als ik dat doe wil ik van het interieur ook iets bijzonders maken door de stoelen en het tapijt opnieuw te (laten) bekleden. Duur grapje als je het goed wilt doen, maar best de moeite waard en ergens ook wel leuk. Als originaliteitsfreak zoals ik ook best 'gedurfd'.

Voorlopig lekker rijden, eindelijk. 8)

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 27 jan 2008, 20:38

Wat is een YA66? Daarbij denk ik gelijk aan zo'n stoere 1-tonner uit het Nederlandse leger, maar dat zal het niet zijn? ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jan 2008, 20:42

Een DAF 66 YA is een DAF jeepje, ook bekend uit 't Nederlandse leger.

http://www.dafclub.nl/modellen/modellen_66ya.php
Er zitten voor het off road werk wat aanpassingen op die van pas komen als je simpel een gewone DAF 66 op wilt bouwen voor de rallysport. Een 66 Coupé heeft bijvoorbeeld slappere achterveren dan een 66 sedan en een YA heeft nog weer iets sterkere achterveren dan de sedan. Dus van slap naar veel stugger is wel een nuttige upgrade.
De 'dikke' stabi van de YA is ook handig, net als de carterbeschermer.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jan 2008, 20:47


Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 27 jan 2008, 22:01

Leuk man! Direkt resultaat van je inspanningen :D Motiveert tenminste tot sleutelen :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 13 gasten