[img:1497:570]http://img404.imageshack.us/img404/6526 ... idepr0.jpg[/img]
[img:500:375]http://img229.imageshack.us/img229/7042 ... oupre1.jpg[/img]
In dit draadje stond al vermeld dat ik een Daf 66 had gekocht, maar het verdient wel een eigen draadje denk ik. Makkelijk om alle upgrades bij te houden en verslag te doen van de rally's die ik ermee ga rijden.
Vorige week heb ik samen met Ruud mijn nieuwe project opgehaald. Een wite DAF 66 Coupé Super DeLuxe uit 1975. Uiteraard met Variomatic. De auto is ooit geleverd met een 1100cc motor, maar deze is door één van de vorige eigenaren vervangen door een Renault/Volvo 340 1.4 motor. Dat is één van de leukste betaalbare opties om meer vermogen in je DAF-je te pompen. Daarnaast heeft de 1.4 als voordeel dat 'ie zuiniger is dan dan de originele 1100 en 1300 motoren die DAF af fabriek leverde.
Op dit momet zit er een enkele Solex carburateur op. Deze wordt vervangen door een 2-traps Weber. Dan komt het vermogen op zo'n 72 - 75 pk. Niet veel dus, maar de auto weegt nog geen 800 kilo en dankzij de Variomatic is de acceleratie tussen 0 en 80 km/u verrassend te noemen. En dat is precies de reden waarom er uiteindelijk een Daf is gekocht. Want tijdens de rally's die ik ga rijden gaat het niet om hoge topsnelheden, maar om hoge gemiddelden (op kleine weggetjes). De DAF beschikt een aantal eigenschappen die aan de wens voor hoge gemiddelden op kleine weggetjes kunnen voldoen. Zo is de auto erg wendbaar, smal, licht en accelereert dus vlot genoeg. Daarnaast kun je bij fouten tijdens het navigeren voluit achteruit accelereren. Dat scheelt ook veel tijd, denk ik.
De wegligging schijnt heel redelijk te zijn, door een goede gewichtsverdeling en de Dion achterasconstructie.
In ieder geval is de auto gekocht als project, want ik wil hier in een aantal opzichten een hoop van leren. En dan met name het sleutelen, inclusief het opbouwen en onderhouden van een betrouwbaar rally apparaat. En wellicht om de auto in de loop der tijd nog wat sneller te maken. First things first.
Terug naar de auto. Ik heb deze auto niet impulsief gekocht. Er zitten 4 weken tussen het zien van de advertentie na een tip van Ton van S (van gummen) en de daadwerkelijke koop. Bij het zien van de advertentie op marktplaats ben ik meer informatie gaan inwinnen over de 66 met 1400cc motor. Want ik had al veel info over de Daf 55 coupé, omdat die op mijn shortlist stond. De 55 heeft als grote voordelen de looks en de sperwerking van diens Vario. Toch had ik na een week zoveel positieve informatie over de 66 Coupé, inclusief duidelijke antwoorden op mijn vragen van de verkoopster, dat ik een afspraak heb gemaakt. Daar zat weer een week tussen. Tijdens de bezichtiging alleen gekeken, niets afgesproken.
Een week later besloot ik om het te doen. Ik had alles op een rijtje gezet. Er zit wat werk aan, o.a. een slechte plek die al een beetje is behandeld, maar nog niet goed. Voor het mooi kan de auto een spuitbeurt gebruiken, maar voor ik dat doe moet de auto goed rijdend zijn natuurlijk.
De slechte plek:
[img:500:375]http://img231.imageshack.us/img231/9902 ... up1bp4.jpg[/img]
Die deur is ook niet best meer, maar dat is eigenlijk het enige echt 'dramatische'. De auto is ooit goed getectyleerd en daardoor heel hard.
[img:800:600]http://img135.imageshack.us/img135/3356 ... iumlm8.jpg[/img]
De 1200 euro die ik had geboden waren de kosten niet, maar de kosten die erbij komen om er een rallypaard van te maken tikken toch wel erg door als je niet uitkijkt. Uiteindelijk de knoop dus doorgehakt en toen zeiden mijn collega's opeens: Je krijgt de auto van ons!

Vorige week met Ruud de auto opgehaald in Zoetermeer. De startmotor werkte namelijk niet (was bekend) en slepen van een Variomatic is niet ideaal, dus het kwam mooi uit dat hij toch al een trailer had die dag om zijn A Ascona te transporteren.
[img:800:600]http://img87.imageshack.us/img87/151/07 ... iumgf0.jpg[/img]
[img:800:600]http://img141.imageshack.us/img141/948/ ... iumor9.jpg[/img]
Aankomst in de straat:
[img:800:600]http://img135.imageshack.us/img135/9518 ... iumak9.jpg[/img]
De voorlopige plek waar 'ie staat:
[img:800:600]http://img144.imageshack.us/img144/2259 ... iumqo2.jpg[/img]
Gisteren heb ik de reserve startmotor die bij de auto zat ingebouwd. Deze doet het, alleen zaten de tandwielen nog niet in elkaar.

Dan hoop ik dat ik eerdaags een rijverslag online kan plaatsen.
Wat zijn de plannen verder:
Prioriteit 1:
Betrouwbaarheid
Veiligheid
Rallyproof
Prioriteit 2:
Looks
Prioriteit 3:
Snelheid
Inmiddels heb ik een origineel instructieboekje binnen via marktplaats. Daar staat veel in over deze auto's. En daarnaast heb ik een Daf Vraagbaak waar alles in staat. Nu moet ik alleen nog een boekje hebben zodat ik deze 1.4 motor ook volledig zou kunnen onderhouden en (de-)monteren.
De auto krijgt uiteraard een beurt, maar ik eerst rijden, de motor etc. controleren op lekkages, vreemde geluiden en dergelijke. Daarna ga ik eerst compressie meten, daarna krijgt 'ie een grote beurt met bougies, kabels, verdelerkap, filters, olie, koelvloeistof, remvloeistof, remblokken etc. De Varioriemen ga ik vervangen door nieuwe, incl het reinigen van de vario (staat in het . De oude blijven dan reserve. Zo weet ik in geval van nood hoe ik die riemen zelf kan vervangen, mocht er ooit 1 breken.
Hoe de staat is van ophangrubbers e.d. dat weet ik pas als ik er goed mee kan rijden.
Wat voor upgrades kun je verzinnen om de auto rallyproof te maken. Denk aan:
- Remmen opwaarderen (ben ik nog aan het uitzoeken, dat gebeurt als eerste binnenkort)
- Een goed rallystuur
- Twin/Tripmaster
- Verlichting + opbergsystemen voor navigator
- Carterbescherming (van een Daf YA 66).
- Steviger bladveren achter (ook van YA)
- Verstevigd Subframe (wederom YA)
- Veerpootbrug
- Koni schokdempers (zeldzaam)
- Rally koppeling (te bouwen van DAF 66 en V340 koppeling, te verkrijgen via daf club magazijn)
- Opbergsystemen voor gereedschap, jerrycan, olie, reserve onderdelen etc. Zodat er niets los ligt en je overal makkelijk en snel bij kunt.
- Extra metertjes. De Marathon modellen hadden in de midden concole extra meters. Dat wil ik ook. Iemand is op dit moment de oude gehomologeerde rally dashboards aan het reproduceren. Ook wel gaaf:
[img:238:163]http://img157.imageshack.us/img157/2674 ... ardok6.jpg[/img]
Veiligheid:
- Stoelen en gordels. Ik denk aan Recaro's (bijvoorbeeld van de E30, als die passen, dat ga ik testen van de week met mijn E30 stoelen). Ik wil geen echte kuipjes, omdat je tijdens de rally's die ik ga rijden nogal eens uit moet stappen om stempeltjes te halen. Ook rijd je regelmatig achteruit en in de kleine spiegels zie je soms niet zoveel, zodat je in de 'gorillastand' achteruit rijdt. Dat lukt niet zo goed in een echte kuipstoel. Ook wordt de auto af en toe dagelijks gebruikt. Het moet daarom voldoende zijdelingse steun geven in bochten en redelijk 'period' ogen. Dat kan goed met de geruite Recaro's die in veel auto's zijn geleverd.
- Lampen. Er komen extra lampen voor én achter. Voor rally's in het donker.
- Rolkooi. Een rolkooi is in mijn ogen een erg lastige beslissing. Want de rally's die ik voorlopig ga rijden zijn allemaal veredelde puzzelritten. Toch ligt het tempo hoog zat als je op hele smalle wegen rijdt. Een rolkooi van voor tot achter is dan wel fijn. Echter rijd je zonder helm. En ik moet dus even heel goed nadenken of ik dát wel wil, met je blote knar tegen een (met foam beklede) buis met je schedel geeft niet echt mee... understatement. Maar dat valt of staat straks ook met de zithoogte.
Omdat ik waarschijnlijk geen klassementsproefrally's ga rijden hoeft het allemaal niet echt extreem te zijn. Sterker nog, hoe standaard mogelijk de auto blijft, hoe makkelijker het zal zijn om ooit onderdelen te vervangen natuurlijk. Maar sommige mensen gaan heel ver met hun Dafjes, dus het kán wel.
Het regulier onderhoud wil ik gewoon het liefst zoveel mogelijk zelf doen. De techniek is gelukkig allemaal vrij toegankelijk, letterlijk en figuurlijk. De auto betrouwbaar maken kan op vele manieren. Sneller maken is redelijk beperkt.
Sneller maken kan als volgt:
Origineel GT kitje monteren:
[img:600:877]http://img139.imageshack.us/img139/7794 ... kitci8.jpg[/img]
Of
- Blok flowen, afvlakken, polijsten kleppen etc., uitwegen en balanceren van krukas, zuigers.
- lichter (afgedraaid) vliegwiel
- 2-traps Weber (+spruitstuk) + K&N
- Snellere nokkenas
- Marathon uitlaat (die heb ik bij de auto gekregen, geeft tevens een leuk geluid)
- Sperdiff. Dit kan wel op een Daf 66, alleen moet je het nieuw laten maken. Dat is een duur grapje waar je zo 1000 euro voor kwijt kunt zijn. Of ik dat ga doen hangt puur af of ik heel lang ga doen met deze auto. Want tegen die tijd is het misschien leuker om over te stappen op een Escort Mk1.
- M&S banden. Tijdens veel rally's zal het weer slecht zijn en vooral in het buitenland is de kans op modderwegen en off road redelijk groot. M&S banden schijnen dan ideaal te zijn.

Mijn voorkeur om de snelheid te verhogen gaat voorlopig alleen uit naar die 2traps Weber in combinatie met een K&N filter in plaats van de huidige enkele Solex en die Marathon einddemper. Dat is een simpele upgrade die dus zo'n 75 pk oplvert. Ga je nog flowen, dan kom je niet verder dan 80 pk schijnt, dus alle moeite die je neemt moet je doen omdat je dat wilt leren. Ik wil dat ooit wel, maar ben bang dat het er toch niet van komt. Als ik het ga doen, dan moet een 2e blokje zijn waar ik me lekker op kan uitleven. Op internet is voldoende informatie te vinden en moeilijk is het allemaal niet, je moet alleen heel veel geduld hebben (en een berg gereedschap/goed uitgeruste werkplaats).
In Januari is de apk, hopelijk is die meteen 2 jaar geldig door de nieuwe regelingen die eraan komen.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ga nu even aan de startmotor sleutelen en dan houd ik jullie wel op de hoogte.
Groeten,
Cav
P.s. op het Dafclub.nl forum is heel erg veel informatie te vinden. Er zitten veel actieve rijders bij die weten hoe ze een Daf moeten prepareren. Dat is wel erg leuk.
Over de 1.4 inbouw: http://users.edpnet.nl/antiekeradio/project_b14.htm
Opbouw van sportieve Daf:
http://www.dafclub.nl/forum/view_thread ... thread=504
Er staan nog wel meer draadjes over rally preparaties, o.a. van mensen die hetzelfde doel hebben als ik, als de mensen die in die lange rallyraids hebben meegedaan zoals Amsterdam-Peking.