Maurice Graber schreef:
Ah helaas, zat ik even verkeerd met Rusland. Maar mn punt ontgaat je eigenlijk.. gas wordt bijna 2x zo goedkoop geexporteerd dan verkocht aan eigen bevolking.
Ik ben benieuwd hoe je aan die informatie komt Maurice

Gasterra koopt vrijwel al het in NL geproduceerde gas en verkoopt dit op basis van vraag en aanbod aan partijen zoals Essent e.d. Gezien het feit dat ze een gewoon commercieel bedrijf zijn (met als aandeel houders Shell en Exxon Mobil) maken ze hierbij echt geen verschil voor een buitenlandse -of binnenlandse klant.
Dat gas "weggeven" werd aan het buitenland (m.n. Italie) is al even geleden en ontstond omdat de Nederlandse regering in de veronderstelling was dat men na productie van het eerste Groningen gas binnen 10 tot 15 jaar (zo tegen de 70's) alles op kernenergie zou draaien in NL. De regering dacht daarmee dus een commerciele meesterzet te doen.......ach regeren is vooruitzien zeg ik altijd maar
Dus of je loopt iets achter in je informatie of je bent van verkeerde info voorzien ben ik bang
Hypotheek aftrek (als we nu toch bezig zijn) is onvermijdelijk. Het is de (linkse) regering een doorn in het oog dat door een simpele hypotheek constructie (zorgen dat je maximaal schuld hebt en na 30 jaar pas inlossen) er maximaal belasting teruggave plaatsvindt. Ergens terecht (en zeker voor huizen boven laten we zeggen een miljoen), aan de andere kant is het een slimmigheidje die binnen de belastingwet wordt toegepast natuurlijk (hadden ze het maar beter moeten dichttimmeren). Jammer is dat uiteindelijk de gewone burger de dupe is en koopwoningen nog onbereikbaarder worden