1 liter benzine 5 euro
- RVV
1 liter benzine 5 euro
Stel de brandstof prijzen gaan explosief stijgen. Niet geheel onrealistisch. een liter benzine gaat 5 euro kosten. Wat ga je doen betreffende het auto rijden?
- bartje325i
- Sander
Ik denk dat we gewoon met z'n allen blijven doorrijden. En de echte nutteloze uitstapjes (pak melk met de auto ophalen) wel lopend of met de fiets gaan doen..
En dat weet de regering ook, dus die blijven er ook alles aan doen om ons zoveel mogelijk geld af te troggelen.
We kunnen gewoon niet meer zonder dit soort vervoersmiddelen.
En dat weet de regering ook, dus die blijven er ook alles aan doen om ons zoveel mogelijk geld af te troggelen.
We kunnen gewoon niet meer zonder dit soort vervoersmiddelen.
- MartijnGizmo
- RVV
Iedereen heeft het over doorrijden.. maar even rekenend, mijn M3 en 325i rijden samen 40000 km per jaar, gemideld 1 op 10 = 4000 liter x 5 euro = 20000 euro benzine kosten.
Dat zou echt betekenen dat er drastisch iets moest veranderen.
50 liter tanken en 250 euro armer.. geen bedragen waar je stoer over praat.
Dat zou echt betekenen dat er drastisch iets moest veranderen.
50 liter tanken en 250 euro armer.. geen bedragen waar je stoer over praat.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Rico v Velzen schreef:Romo, onhaalbaar ? er hoef maar "knip" dit te gebeuren in de wereld en het kan al realiteit zijn.
Dat bedoel ik niet

- Niels
- Auto: Prius+
Als je loon en inflatie meegroeit dan is er niets aan de hand
Indien het nu zo zou zijn en diesel zou vergelijkbaar 4,50 per liter zijn dan zou ik vaker met de trein naar mijn werk gaan. Het probleem is alleen dat ik niet goed uitkom met sommige tijden in de ochtend. Verder zou ik motorscooter kopen 8)

Indien het nu zo zou zijn en diesel zou vergelijkbaar 4,50 per liter zijn dan zou ik vaker met de trein naar mijn werk gaan. Het probleem is alleen dat ik niet goed uitkom met sommige tijden in de ochtend. Verder zou ik motorscooter kopen 8)
-
Heb je helemaal gelijk in Romo.romo schreef:Rico v Velzen schreef:Romo, onhaalbaar ? er hoef maar "knip" dit te gebeuren in de wereld en het kan al realiteit zijn.
Dat bedoel ik niet, ik snap dat het zo maar wel €5,-- kan gaan kosten...............................maar dan is het voor velen een onhaalbare zaak om nog te blijven rijden, met alle economische gevolgen van dien......................
Het blijkt steeds duidelijker dat ons economische 'systeem' blijkbaar alleen maar is gebaseerd op steeds meer winst uit gecreeërde consumptiebehoeftes en de daarbij horende groei, en dat er vrijwel niet serieus rekening wordt gehouden met enige vorm van inkrimping of vermindering van verbruik, als gevolg van een te verwachten afname in de beschikbaarheid van grondstoffen op welke termijn dan ook.
En dan heb ik nog niets gezegd over het milieu op onze aarde waar we mee omgaan alsof het nooit verpest kan worden.....
En juist dat alles zal er voor gaan zorgen dat dit door Rico geschetste scenario dus wel gaat gebeuren op een termijn die ook wij nog gaan meemaken.
Het is net als met de hypotheekrenteaftrek....zolang die er nog is wonen er nog veel mensen in hun koophuis waarvoor ze samen de (netto) lasten precies kunnen dragen.
Er is nu vrijwel niemand die er vrijwillig over denkt om in een kleiner/bescheidener huis te gaan wonen en/of te starten om een mogelijk risico in de toekomst te vermijden, voornamelijk vanwege de belachelijke huizenprijzen in ons land waardoor een gemiddeld huis op een postzegel grond al de hoofdprijs moet kosten
Maar wat als die renteaftrek in een paar jaar (om welke reden dan ook) wordt afgeschaft of de rente explosief stijgt?
Kan iedereen dan blijven zitten waar ie zit, of zullen er mensen zijn die noodgedwongen af moeten haken?
Een retorische vraag waarop het antwoord duidelijk is uiteraard, maar waarom zie je dan dat veel mensen gewoon een tophypotheek op twee inkomens af blijven sluiten?
Want de economische gevolgen daarvan zullen minstens zo groot of nog groter zijn.
Als je je auto moet laten staan of zelfs verkopen is dat overkomelijk, maar als je je huis weg moet doen is dat écht een groot probleem.
Vermenigvuldig dat laatste dan even met een paar honderdduizend mensen en je weet waar ik het over heb.
De overheidsmaatregelen van de laatste jaren om het faciliteren van consumentenkrediet te beperken zijn niet ingegeven vanuit een 'beschermingsfactor' voor de burger.
Dat wordt gedaan om het risico voor de overheid op een economische ramp zo klein mogelijk te maken, want zoiets kan onze economie totaal ontwrichten.
Dat is dus waarom er nu in Amerika maatregelen zijn genomen waarbij de rentevoet op de beruchte sub-prime leningen door de overheid is 'bevroren' op een niveau dat mensen in ieder geval kunnen blijven wonen in hun huis.
Daar zijn de banken niet blij mee, maar het alternatief (gedwongen verkoop) is ook geen oplossing omdat daarmee de huizenprijzen in elkaar zullen storten met alle economische gevolgen van dien.
Kortom, we zitten met zijn allen vast aan onze gemaakte keuzes en zullen de gevolgen daarvan moeten aanvaarden.
Doemdenken is zeker niet de oplossing maar realistisch zijn en vooruitkijken is wel zo handig.
En daarom neem ik zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen om toekomstige ellende te voorkomen en geniet ik binnen door mijzelf afgebakende grenzen volop van wat ik nu nog betalen en/of krijgen kan.

- Michel P
Goed verhaal Dexter,
Ik denk dat steeds meer mensen in Nederland door hebben hoe de overheid zijn eigen geldzucht financiert, en zich min of meer gedwongen gaan aanpassen, met als resultaat dat e overheid en weer een tandje bijzet om toch die geldzucht die men heeft ook te financieren. Ofwel nu een hele zuinige auto kopen geeft je een paar jaar financiele lucht, doch als het gros zo'n auto heeft, en er dus minder benzine zal worden gekocht, zal met de accijnzen wel weer verhogen. Uiteraard zal de overheid alternatieve vervoersmogelijkheden nog steeds niet op een normaal nivo hebben, want, dat kan men amper efficient en rendabel krijgen.
Dat men nu een het milieu her bij heeft als stok om mee te slaan, bied de overheid heel veel exta mogelijkheden om te melken, men zal op den duur dus minder afhankelijk zijn van het automobilistje melken.
Ik denk dus zelf dat alternatieven als greenwheels e.d. noodgedwongen een succes zullen worden.
Ik zou zelf zakelijk desnoods een Prius gaan rijden, om el cheapo vervoer te hebben, en de M3 alleen van stal halen voor leuke trips en trackdays.
Sterker, ben me nu al aan het beraden om of in een eenvoudige zuinige station te gaan rijden voor de pretloze van A naar B kilometers, of ik een leuke 15 jaar oude auto te gaan rijden als auto van de zaak.
Ben er nog steeds niet helemaal uit.
Michel
Ik denk dat steeds meer mensen in Nederland door hebben hoe de overheid zijn eigen geldzucht financiert, en zich min of meer gedwongen gaan aanpassen, met als resultaat dat e overheid en weer een tandje bijzet om toch die geldzucht die men heeft ook te financieren. Ofwel nu een hele zuinige auto kopen geeft je een paar jaar financiele lucht, doch als het gros zo'n auto heeft, en er dus minder benzine zal worden gekocht, zal met de accijnzen wel weer verhogen. Uiteraard zal de overheid alternatieve vervoersmogelijkheden nog steeds niet op een normaal nivo hebben, want, dat kan men amper efficient en rendabel krijgen.
Dat men nu een het milieu her bij heeft als stok om mee te slaan, bied de overheid heel veel exta mogelijkheden om te melken, men zal op den duur dus minder afhankelijk zijn van het automobilistje melken.
Ik denk dus zelf dat alternatieven als greenwheels e.d. noodgedwongen een succes zullen worden.
Ik zou zelf zakelijk desnoods een Prius gaan rijden, om el cheapo vervoer te hebben, en de M3 alleen van stal halen voor leuke trips en trackdays.
Sterker, ben me nu al aan het beraden om of in een eenvoudige zuinige station te gaan rijden voor de pretloze van A naar B kilometers, of ik een leuke 15 jaar oude auto te gaan rijden als auto van de zaak.
Ben er nog steeds niet helemaal uit.
Michel
- duifjes.com
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Goed verhaal Dexter, zo denk ik er ook over.
Het 'beangstigt' me wel eens, hoe kwetsbaar ons economisch 'systeem' feitelijk is. Momenteel kennen wij torenhoge belastingen in dit land maar toch zijn al die gigantische belastinginkomsten blijkbaar nodig of noodzakelijk voor de regering van dit land. Veel meer geld dan de huidige hoeveelheid kun je als regering denk ik niet meer uit je bevolking zuigen, het zit nu toch echt op de max lijkt me. Het is nu nog nèt betaalbaar.
Mocht nu door bepaalde oorzaken (oliegebrek, oorlogen, val van de dollar of weet ik veel) de olieprijs gigantisch gaan stijgen (naar bijvoorbeeld 5 euro de liter), dan zal dat eveneens een gigantische impact hebben op onze economie, aangezien het dan voor velen echt niet meer is op te brengen en de economie piepend en krakend tot stilstand komt. De overheid moet dan wel reageren, bijvoorbeeld door de accijnzen te verlagen om daarmee de prijs enigszins te drukken. Dat kunnen ze echter ook niet doen, omdat dat een erg groot deel van hun inkomsten en begroting aantast. Als ze daar inkomsten zullen missen zal het amper elders gecompenseerd kunnen worden aangezien alle belastingen al aan de max zitten.
Verder de beroemde hypotheekrenteaftrek. Dat gonst ook al jaren en jaren maar als men dat doorvoert zal dat zoals Dexter al zegt een grote invloed hebben op de mensen die een tophypotheek hebben op 2 inkomens en ergens alleen dankzij de h-aftrek kunnen wonen. Als die op straat komen is de economische ramp niet te overzien.
Daarom zou het goed zijn als onze overheid iets efficiënter kon omgaan met hun inkomsten. De instelling dat als men een gat in de begroting heeft men dat oplost door de belastingen weer eens te verhogen, daar moet men eens vanaf. Als ik financieel niet uitkom met mijn bedrijf, dan moet ik efficiënter gaan werken en kan ik niet klakkeloos mijn uurtarief 10% verhogen. We zitten nu in een vicieuze cirkel. De overheid krijgt haar budget niet rond, verhoogt de boetes en belastingen gewoon ieder jaar waardoor de kosten stijgen. Lonen moeten daardoor ook weer stijgen om alles te kunnen blijven betalen waardoor de kosten voor werkgevers toenemen die dus ook weer meer inkomsten moeten genereren waardoor er weer meer zaken duurder worden waardoor je weer meer geld nodig hebt om te kunnen leven... best een zorgelijke ontwikkeling.
Wat dat betreft had Pim Fortuyn ooit wel een goeie uitspraak over de zorg. Wat hem betreft geen cent erbij, laat men eerst maar eens proberen efficiënter te gaan werken in plaats van klakkeloos meer geld op de hoop te blijven gooien.
Het 'beangstigt' me wel eens, hoe kwetsbaar ons economisch 'systeem' feitelijk is. Momenteel kennen wij torenhoge belastingen in dit land maar toch zijn al die gigantische belastinginkomsten blijkbaar nodig of noodzakelijk voor de regering van dit land. Veel meer geld dan de huidige hoeveelheid kun je als regering denk ik niet meer uit je bevolking zuigen, het zit nu toch echt op de max lijkt me. Het is nu nog nèt betaalbaar.
Mocht nu door bepaalde oorzaken (oliegebrek, oorlogen, val van de dollar of weet ik veel) de olieprijs gigantisch gaan stijgen (naar bijvoorbeeld 5 euro de liter), dan zal dat eveneens een gigantische impact hebben op onze economie, aangezien het dan voor velen echt niet meer is op te brengen en de economie piepend en krakend tot stilstand komt. De overheid moet dan wel reageren, bijvoorbeeld door de accijnzen te verlagen om daarmee de prijs enigszins te drukken. Dat kunnen ze echter ook niet doen, omdat dat een erg groot deel van hun inkomsten en begroting aantast. Als ze daar inkomsten zullen missen zal het amper elders gecompenseerd kunnen worden aangezien alle belastingen al aan de max zitten.
Verder de beroemde hypotheekrenteaftrek. Dat gonst ook al jaren en jaren maar als men dat doorvoert zal dat zoals Dexter al zegt een grote invloed hebben op de mensen die een tophypotheek hebben op 2 inkomens en ergens alleen dankzij de h-aftrek kunnen wonen. Als die op straat komen is de economische ramp niet te overzien.
Daarom zou het goed zijn als onze overheid iets efficiënter kon omgaan met hun inkomsten. De instelling dat als men een gat in de begroting heeft men dat oplost door de belastingen weer eens te verhogen, daar moet men eens vanaf. Als ik financieel niet uitkom met mijn bedrijf, dan moet ik efficiënter gaan werken en kan ik niet klakkeloos mijn uurtarief 10% verhogen. We zitten nu in een vicieuze cirkel. De overheid krijgt haar budget niet rond, verhoogt de boetes en belastingen gewoon ieder jaar waardoor de kosten stijgen. Lonen moeten daardoor ook weer stijgen om alles te kunnen blijven betalen waardoor de kosten voor werkgevers toenemen die dus ook weer meer inkomsten moeten genereren waardoor er weer meer zaken duurder worden waardoor je weer meer geld nodig hebt om te kunnen leven... best een zorgelijke ontwikkeling.
Wat dat betreft had Pim Fortuyn ooit wel een goeie uitspraak over de zorg. Wat hem betreft geen cent erbij, laat men eerst maar eens proberen efficiënter te gaan werken in plaats van klakkeloos meer geld op de hoop te blijven gooien.