Autoverlichting overdag wordt verplicht

Dit is ons algemene autoforum.

Verplicht verlichting aan overdag een goed idee?

Ja
76
76%
Nee
24
24%

Totaal aantal stemmen: 100

DDX

Bericht door DDX » 22 jan 2008, 20:07

gewoon altijd aan, snap die discussie (op autoblog ook aantal mensen die tegen zijn) van motorrijders niet die meteen gillen dat het onveiliger gaat worden voor hun :?
(op dit moment heeft merendeel de lampen toch ook al aan ?)

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2008, 20:13

DDX schreef:gewoon altijd aan, snap die discussie (op autoblog ook aantal mensen die tegen zijn) van motorrijders niet die meteen gillen dat het onveiliger gaat worden voor hun :?
(op dit moment heeft merendeel de lampen toch ook al aan ?)
Die discussie snap ik ook niet, ik rij zelf motor en ben een grote voorstander.
Als motorrijder moet je toch beter kijken dan een automobilist en dan is het alleen maar fijn als je ze eerder ziet

Pascal

Bericht door Pascal » 22 jan 2008, 21:00

Tegen;alleen vanwege het woord ''verplicht'' ;heb ze trouwens altijd aan...

Maik

Bericht door Maik » 22 jan 2008, 21:01

Die discussie zal erover gaan dat als de auto's OOK licht gaan voeren, dat motoren daartussen dan weer minder opvallen. Maargoed, meer dan 50% van de auto's voeren toch al dimlicht overdag, en die trent zet alleen maar door...

Tom

Bericht door Tom » 22 jan 2008, 21:12

Tja ik heb ze ook altijd aanstaan, alleen in de zomer vind ik het onzin. In m'n Honda bijv. dimde het digitale display (omdat het 's nachts anders te fel was), dus daarom had ze in de zomer nooit aan... je zag dan geen ruk meer!
Met m'n BMW gaan m'n lichten gelukkig automatisch aan/uit bij het starten (of via lichtsensor maar ik heb ze altijd aan).

Vind het opzich goed en licht aan is zeker niet slecht, maar in de zomer vind ik het ook weer geen noodzaak. Als je auto's dan niet ziet moet je iets aan je ogen laten doen en niet aan het verkeer deelnemen. Het woordje verplicht vind ik gewoon om te kotsen. Als je het vergeet staan ze al klaar met de bonnenboekjes omdat ze geld zien.

DDX

Bericht door DDX » 22 jan 2008, 21:29

luco hornsveld schreef:Die discussie snap ik ook niet, ik rij zelf motor en ben een grote voorstander.
Als motorrijder moet je toch beter kijken dan een automobilist en dan is het alleen maar fijn als je ze eerder ziet
had het er vandaag op m'n werk ook met 2 collega's (beide motorrijders) over, die snapten de opmerkingen ook niet echt

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 22 jan 2008, 21:38

altijd aan die lampen. Scheelt gewoon erg veel in de zichtbaarheid van medeweggebruikers.

Verplicht stellen weet ik nog niet, maar in Denemarken gaat iedereen naar je seinen als je je lichten niet aan hebt, dus misschien beetje sociale controle kan geen kwaad 8)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 jan 2008, 23:38

Flatline schreef:Verplicht stellen weet ik nog niet, maar in Denemarken gaat iedereen naar je seinen als je je lichten niet aan hebt, dus misschien beetje sociale controle kan geen kwaad 8)
Haha ja, en ze raken daar ook altijd compleet in paniek als je een keer (op klaarlichte dag, zicht 3 kilometer, 2 auto's in een straal van 20km bij je in de buurt) zonder licht rijdt.
Alle voetgangers die met hun handen gebaren gaan maken, je moet er gewoon zonder dimlicht rijden vanwege de leuke reacties. :lol:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 22 jan 2008, 23:46

Vind licht overdag aan soms nuttig, maar vaak ook niet. Heb nee gestemd. Nu ff googlen of ik op de e46 iets kan knutselen dat m'n lichten automatisch aan gaan....

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 23 jan 2008, 06:02

Verlichting overdag is onzin, nu met de donkere wintermaanden heeft het nog enig draagvlak/nut in de zomermaanden is het gewoon kolder. Er zijn zoveel auto's die niet eens de stad uitkomen, de toegevoegde waarde van verlichting voeren in de bebouwde kom bij normaal zicht is 0.0.

Ik denk dat het beter is om na zonsondergang alle voetgangers/honden/fietsers VERPLICHT te stellen dat ze een fluorescerend vestje/jasje te dragen. Jasjes zijn goedkoop om te kopen, gaan lang mee en als je pech heb is het ook nog eens handig!

Net zoals bovenstaand verhaal is verlichting overdag onzin, maar net zoals winterbanden zal ook hier wel weer genoeg gekken voor te vinden zijn. Het is jammer dat ze niet gewoon aangeven dat het MOET van de EU en dat men het voeren van verlichting overdag per september 2008 verplicht gaan stellen.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 mar 2008, 21:42

Eindelijk foto's van mijn mobieltje kunnen legen.

Dit is nu precies de reden waarom verlichting overdag verplicht moet zijn (zodat het niet afhankelijk is van de mensen die zelf niet in staat zijn om te beslissen wanneer je het wel of niet moet voeren).

[img:1280:960]http://www.driving-fun.com/Macboy/img012.JPG[/img]

Kijk maar eens goed. Je ziet het amper, maar je ziet een tegenligger met koplampen toch ? Die is heel duidelijk te zien.

Wat je niet ziet is dat dáárvoor nog een vrachtwagen rijdt zonder koplampen. Die auto erachter zie je dus eerder :!:

Kortom, levensgevaarlijk soms :shock:

PS Deze foto is overdag genomen en niet bewerkt ;)

RVV

Bericht door RVV » 09 mar 2008, 23:15

Macboy je mag daar toch niet inhalen :wink:

(maar ben het volledig met je eens)

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 10 mar 2008, 07:15

Dat je in dit soort situaties je verlichting aan moet hebben staat volgens mij al omschreven in de wegenverkeerswet. Dat de persoon een individuele fout maakt is duidelijk, om het gelijk maar dan altijd verplicht te maken gaat te ver.

Een dynamische snelheidsbegrenzer zal je dan ook wel wat lijken, immers mensen zijn toch niet in staat om te beslissen.

( insert foto van een auto met verlichting aan op een stralende zomerdag rijdend op de snelweg)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 10 mar 2008, 08:18

Nu zijn ze in de tweede kamer aan het debatteren over het verplicht stellen van een lampje op het dashboard, die gaat knipperen als de bandenspanning te laag wordt. Is overigens weer een milieumaatregel :?

Geef gewoon een flinke prent als iemand met te zachte banden rijdt...is het zo afgelopen met die slaapkoppen.

Verlichting voeren overdag ben ik overigens voorstander van. Foto van Macboy is daar het perfecte voorbeeld van.

Fotograferen en autorijden moeten dan weer wel strenger gaan aanpakken 8)

allen

Bericht door allen » 10 mar 2008, 08:28

Ze zouden die automatische verlichting op auto's ook wel mogen instellen op fel zonlicht voor zover dat mogelijk zou zijn. Op snelwegen misschien niet spannend, maar op de overige wegen valt een inhalende tegenligger wel beduidend sneller op. Kan ook handig zijn als je een keer op tijd ziet dat je met je suffe kop spook rijdt. :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 mar 2008, 08:33

Heb altijd verlichting aan, dus voor mij maakt een verplichting niets uit.

Waar het om gaat; de meeste regels worden gemaakt voor een minderheid, immers de meerderheid heeft al licht aan.
Wat is nu het rendement van zo`n maatregel, afgezien van de regelzucht ( overheids betutteling) en de bureaucratie die het met zich meebrengt?

Het is net als met autogordels, de meerderheid draagt ze, een kleine, hardnekkige kern niet. Dit ondanks de wettelijke verplichting. Het is nauwelijks controleerbaar. Deze lijn kan je zo doortrekken naar het wettelijk verplicht stellen van verlichting overdag. Waarschijnlijk is het middel erger dan de kwaal.

Dennis Cavallino

Re: Autoverlichting overdag wordt verplicht

Bericht door Dennis Cavallino » 03 nov 2009, 15:40

Schopje:

Afgelopen weken (maanden/jaren eigenlijk) irriteer ik mij enorm aan al die automobilisten die geen verlichting voeren. Niet 's nachts, niet tijdens zonsondergang en niet tijdens zonsopkomst, maar ook niet tijdens regen, tijdens mist, tijdens schemer, tijdens zware bewolking, tijdens een stuk weg met veel begroeiing, tijdens momenten dat hun grijze/zwarte auto op het donkere asfalt niet zichtbaar is en alle andere redenen waarom ze eigenlijk ALTIJD verlichting aan zouden moeten hebben.

Het valt mij vooral op dat het niet gaat om een enkeling, maar echt tientallen of honderden per dag die gewoon niet goed zichtbaar zijn. Ik sein soms naar tegenliggers zonder verlichting en in bijna alle gevallen zonder resultaat, zelfs in 't pikkedonker!

Kan 't gelul over die motorrijders afgelopen zijn en Brussel heel rap (vandaag nog!) verplichten dat alle motorvoertuigen en brommers overdag verlichting moeten voeren. Fietsers zijn tegenwoordig beter zichtbaar dan automobilisten. Pim zou zeggen: "it's a bloody shame!"

:police:

steve smith

Bericht door steve smith » 03 nov 2009, 17:59

Ja. Mits:

De functie stadslicht ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Dus stadslicht in de stad en in een file. Vind het dan volslagen onzin en ook gewoon storend om met 10.000x dimlicht aan in een rijtje te staan.

allen

Bericht door allen » 03 nov 2009, 18:00

Vind ik eigenlijk wel een goede Steve. Nooit over nagedacht. Heb in de stad dus ook altijd m'n dimlicht aan.

wjn

Bericht door wjn » 03 nov 2009, 18:51

De "verlichting verplicht" regel komt er heus wel (vanuit Brussel) (In een aantal Eu landen is het toch al verplicht om altijd met minimaal dimlicht aan te rijden.), maar ook de negatieve kant moet aangepakt worden.

Waarom denk je dat ze in Brussel bezig zijn met het verplichten van reflecterende vesten voor bestuurders van tweewielers?

Ahmed

Bericht door Ahmed » 03 nov 2009, 22:56

Komt door dashboard verlichting die constant brandt, licht aan of niet. Maar blijf het raar vinden dat je niet merkt dat je dimlicht uitstaat.... :?

Tommy

Bericht door Tommy » 03 nov 2009, 23:55

@Tom, kan je niet gewoon de schakelaar naar links draaien? Op de E46 staat ie dan op automatisch.
Anders moet je car memory laten programmeren zodat dimlicht aan/uit gaat met starten en uitzetten.

Rupie

Bericht door Rupie » 04 nov 2009, 10:14

Dennis Cavallino schreef:Schopje:

Afgelopen weken (maanden/jaren eigenlijk) irriteer ik mij enorm aan al die automobilisten die geen verlichting voeren. Niet 's nachts, niet tijdens zonsondergang en niet tijdens zonsopkomst, maar ook niet tijdens regen, tijdens mist, tijdens schemer, tijdens zware bewolking, tijdens een stuk weg met veel begroeiing, tijdens momenten dat hun grijze/zwarte auto op het donkere asfalt niet zichtbaar is en alle andere redenen waarom ze eigenlijk ALTIJD verlichting aan zouden moeten hebben.

Het valt mij vooral op dat het niet gaat om een enkeling, maar echt tientallen of honderden per dag die gewoon niet goed zichtbaar zijn. Ik sein soms naar tegenliggers zonder verlichting en in bijna alle gevallen zonder resultaat, zelfs in 't pikkedonker!

Kan 't gelul over die motorrijders afgelopen zijn en Brussel heel rap (vandaag nog!) verplichten dat alle motorvoertuigen en brommers overdag verlichting moeten voeren. Fietsers zijn tegenwoordig beter zichtbaar dan automobilisten. Pim zou zeggen: "it's a bloody shame!"

:police:
+23.000, wat een gezeik zeg. Volvo schijnt al sinds jaar en dag verlichting te hebben die altijd aanstaat. Alle fabrikanten verplichten dit te doen. Klaar! Laat de rest zich maar lekker doodrijden. :bignews:

ErikS

Bericht door ErikS » 04 nov 2009, 10:34

Bij de clio is dat ook zo makkelijk,
Gaat allemaal automatisch... :D

Ik rij overigens ALTIJD met verlichting aan, heb er een hekel aan om dat niet te doen.
Andere weggebruikers die in bepaalde omstandigheden geen licht voeren snap ik dan ook echt niet......

Stelletje slaapkoppen zijn het wat mij betreft!

Kim

Bericht door Kim » 04 nov 2009, 10:47

binnen de bebouwde kom vind ik het ook wel zinvol, een duidelijk verschil tussen auto's die in een straat geparkeerd staan en de auto's die er rijden. Handig bij bijvoorveeld het voorrang verlenen bij een wegversmalling. Stond laatst al te wachten op een geparkeerde auto namelijk, met verlichting zie je het in 1 oogopslag.
Ik voer altijd dimlicht

Plaats reactie