Straat auto licht aanpassen voor trackdays & straat DF

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 18 jan 2008, 20:34

Als je 't een beetje bijhoudt is 't wel te doen....ik heb zelf goudkleurige velgen.
De normale Hawk blokjes[high performance street] schijnen niet veel soeps te zijn, maar ik heb daar zelf niet mee gereden.

Laatste keer had ik Hawk HPplus besteld en toen kreeg ik dus de verkeerde mee.
Gelukkig zag ik voor de montage dat dit de high performance street ipv. HPplus was en heb ze toen omgeruild voor de Performence Friction blokken waar ik nu mee rij, want HPplus was niet op korte termijn leverbaar voor mijn klauwen[Prodrive/Alcon].
Performence Friction bevalt me gelukkig ook heel erg goed. :D

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2008, 20:45

en piepen en of rammelen? kortere levensduur dan bv Pagid?

of is pagid veel beter maar zo duur in verhouding dat jullie toch voor Hawk gaan?

Opa

Bericht door Opa » 18 jan 2008, 21:01

Ik heb geen ervaring met Pagid, maar de Hawks bevielen mij erg goed, zowel op straat als op 't circuit.
Geen gepiep of andere bijgeluiden en gewoon elke keer goed remmen zonder fading.

De Performance Friction bevallen me ook heel goed en heb nieuwe remschijven van Godspeed erop.....net een paar weken geleden ingeremd[2x 8 maal achter elkaar tegen blokkeren aan van 180 naar 20 km/h remmen] en ook geen centje pijn en geen geluiden. :D

VLA

Bericht door VLA » 18 jan 2008, 22:02

ik ga de Hawk high performance eens proberen denk ik.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2008, 22:18

Ik weet niet of ik daar heel blij mee wordt?
HPS - High Performance Street

Hawk Performance HPS compound geeft betere remeigenschappen om de rijervaring te ondersteunen. Dit unieke compound combineert de veiligheid en kwaliteit van een luchtvaart ontwerp met de rem technologie van de motorsport.
Features:
Erg weinig stof
Hoge frictie warm of koud
"Vriendelijk" voor de schijven
Bijna geluidvrij
Veel betere remkracht tov standaard remblokken
Lange levensduur

HP PLUS - High Performance Street PLUS Race Worthy

Hawk Performance HP PLUS compound kan tegen de warmte die op een Trackdag ontstaat en je kan er ook veilig gewoon meerijden zonder dat je blokken hoeft te wisselen. Dit compound is ontworpen voor serieuze straatgebruiker en autocrosser. Waarschuwing! Door de veel hogere frictie bij echt serieus gebruik "race-level" kan; remschijf slijtage, geluid, stof en remblok slijtage, groter worden. Maar dat is lochisch als je iets niet gebruikt slijt het ook niet.
Features:
Erg hoge remfrictie
Racewaardig voor bv autocross
Racewaardig voor clubrace evenementen
Gelijkmatige temperatuur weerstand
hier een document met alle gegevens veel soorten maar...?

http://www.hawkremblokken.nl/catalog_2004.pdf

Opa

Bericht door Opa » 18 jan 2008, 23:18

Die remstof klopt wel, maar de rest had ik iig. geen last van. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2008, 00:04

zag ook nog OMP remblokken erg goedkoop maar wat is het? het merk wel eens van gehoord maar niet als remblokken volgens mij...

http://www.autosportcompany.nl/browseit ... rootsort=P

In Engeland zag ik al voor de Z3M kosten de Pagid Zwart RS14 omgerekend 250,-euro incl btw...

nu nog bij een autokerel hier vragen met korting :roll:

Opa

Bericht door Opa » 19 jan 2008, 00:30

OMP moet je niet aan beginnen, zeker niet op een circuit....baggerzooi!!!

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2008, 00:36

Opa schreef:OMP moet je niet aan beginnen, zeker niet op een circuit....baggerzooi!!!
ah gelukkig kan ik er weer 1 doorstrepen :lol: thnx Opa :wink:

Denk dat ik morgen maar in elk geval volgende week even ga rondvragen wat een setje Pagid RS14 kost, als het maar geen rammelaars zijn...hou niet van rammels nog erger dan piep zei de muis als je hem op z'n staartpedaal trapt..maar echt piepen continu op straat vind ik ook niet echt...nice.

hm, morgen ist al zaterdag haha ik dacht vrijdag :oops: wordt dus volgende week...

VLA

Bericht door VLA » 19 jan 2008, 10:43

GTRene schreef:zag ook nog OMP remblokken erg goedkoop maar wat is het? het merk wel eens van gehoord maar niet als remblokken volgens mij...

http://www.autosportcompany.nl/browseit ... rootsort=P

In Engeland zag ik al voor de Z3M kosten de Pagid Zwart RS14 omgerekend 250,-euro incl btw...

nu nog bij een autokerel hier vragen met korting :roll:
Die straat blokken van Hawk kosten maar iets van 70 a 80 euro geloof ik voor de Z3 M.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2008, 16:59

@Vla dat zijn leuke prijzen...maar Hawk kent ook veel soorten...en geloof dat m'n remblokken voor dezelfde zijn als de M3 E36 B32 ...

Heb net een mailtje retour van Rens van Remola Autosport die kan de Carbone Lorraine RC6 remblokjes voor een BMW Z3M aan de voorkant leveren voor 165,77 incl opsturen...denk dat ik die wel bestel immers de Pagid RS14 zwart zullen niet veel beter zijn maar kosten wel 100,-euro meer geloof ik.
Volgende week beslis ik...echter moet ff goed opletten, d Hartge moet in februari voor de keuring en denk niet dat ik die blokken er dan in moet hebben...

verder niet vergeten als je nieuwe blokken op goede oude remschijven plaatst...

3. Handleiding montage Schijfremblok
Tijdens het monteren van PAGID raceremblokken, adviseren wij u het volgende:
Reiniging van remschijven
Maak het oppervlakte goed schoon en verwijder zo alle vetten e.a. reststoffen die de remprestatie van het
PAGID remblok kunnen beïnvloeden. Het beste is om het remschijfoppervlakte op te ruwen, ideaal is dit te
doen met medium grof schuurpapier. Ieder remblok laat reststoffen achter op het remschijfoppervlakte.
Het beste is deze te verwijderen wanneer u van kwaliteit en/of merk verandert. Het niet schoonmaken van
het remoppervlakte kan leiden tot een mindere prestatie en levensduur van de PAGID raceremblokken. of andere merken :wink:

Toelichting...heb de Carbone Lorraine RC6 remblokjes BMW Z3M voorkant besteld...lol, en ze meteen de link naar deze website gegeven... je weet maar nooit waar het goed voor is. :wink:
In de toekomst sponsoring of groepskortingen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2008, 18:10

Keuring is geen probleem hoor met die blokken. Ze kijken niet naar het merk of type, zolang ze nog maar dik genoeg zijn.

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2008, 18:14

Rene, waarom gebruik je niet 2 setjes blokken ? Je zit niet elke dag op het circuit en die echte raceblokken hebben zo hun nadelen op de openbare weg. Ik zou gewoon een setje Carbon Lorraine nemen voor het circuit en een set straatblokken voor de rest van de tijd.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 19 jan 2008, 18:38

Voor die Carbone Lorraine blokjes gewoon Dick (Hoekendijk) even PB'en.
Goede prijs, perfecte service en ze remmen inderdaad top.
Wel altijd hard doorremmen, die blokken zijn niet geschikt voor langzaam/slepend remmen.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2008, 18:39

Joy Jolliffe schreef:Rene, waarom gebruik je niet 2 setjes blokken ? Je zit niet elke dag op het circuit en die echte raceblokken hebben zo hun nadelen op de openbare weg. Ik zou gewoon een setje Carbon Lorraine nemen voor het circuit en een set straatblokken voor de rest van de tijd.
De standaard blokjes die er nog op zitten zijn nog goed...dus bewaar ik bij deze schijven die ook nog goed zijn...
De RC6 blokken ga ik ff aanzien of ik ermee kan leven die 2x dat ik ermee weg ga in de week...of dat ik ze er alleen inzet met DF dagen...

@Bert, de leverancier zij ook al zoiets 8) dus probeer het, mar laat hem bij de RDW keuren, volgens mij net na 14-02 misschien dat ik hem eerder laat keuren, maar kijk wel ff wat ik doe en hoe snel dat wisselen gaat, al een 2 jaar geleden voor het laatst voor gedaan bij die andere S54 Z3M coupe en dus vergeet ik weer, maar moeilijk zal het niet zijn, en ik heb de tijd wel :wink:

maar euh wat is nu beter, de 1 zegt dit de ander dat...about the grease die je gebruikt waar de blokjes het metaal raken...ik deed altijd kopervet, maar die vent van BMW gaf me bmw spul mee in zo'n alu zakje gewoon soort vet...hij zei die is beter? dat heb ik achter ook gedaan bij de Hartge daar zitten al nwe op een tijdje terug, amar wat is jullie idee :roll:

dat zakje zie foto :wink:

[IMG:640:667]http://img174.imageshack.us/img174/4466/pic0001av7.jpg[/img]

Hielke

Bericht door Hielke » 19 jan 2008, 19:09

Ik ben echt aan een bril toe :shock: :wink:

Denk dat het kopervet van de M-afdeling van BMW is. Kost 3x zoveel als normaal maar dan heb je ook wat :lol:

Maar zonder gekheid nu. Gewoon kopervet blijven gebruiken. En die CL6 blokjes zijn niet geschikt voor dagelijks gebruik, daarvoor maken ze teveel lawaai. Voor de extremere Pagids, Hawks of Ferodo's zal ongeveer hetzelfde gelden. Als je ze koopt dan zou ik alleen blokjes voor de voorremmerij nemen. Door de marginaal grotere vertraging op de voortrein zal de kont ook wat meer ontlast worden met remmen. Je wilt dan niet dat de achterkant ook extra gaat remmen. Dit verhaal geldt met de moderne ABS-en nog maar nauwelijks want daar wordt zo mooi ingegrepen dat een losse kont bij aanremmen prima gecounterd kan worden.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 jan 2008, 19:09

Oh ja, rammelen doen ze waarschijnlijk ook.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2008, 19:16

Hielke schreef:Ik ben echt aan een bril toe :shock: :wink:

Denk dat het kopervet van de M-afdeling van BMW is. Kost 3x zoveel als normaal maar dan heb je ook wat :lol:

Maar zonder gekheid nu. Gewoon kopervet blijven gebruiken. En die CL6 blokjes zijn niet geschikt voor dagelijks gebruik, daarvoor maken ze teveel lawaai. Voor de extremere Pagids, Hawks of Ferodo's zal ongeveer hetzelfde gelden. Als je ze koopt dan zou ik alleen blokjes voor de voorremmerij nemen. Door de marginaal grotere vertraging op de voortrein zal de kont ook wat meer ontlast worden met remmen. Je wilt dan niet dat de achterkant ook extra gaat remmen. Dit verhaal geldt met de moderne ABS-en nog maar nauwelijks want daar wordt zo mooi ingegrepen dat een losse kont bij aanremmen prima gecounterd kan worden.
Laatste ben ik het niet helemaal mee eens :) Misschien dat het op oude auto's zonder ABS niet hoeft maar bij bijvoorbeeld de E36 serie merk je heel goed dat je stopafstanden korter zijn als je achter ook raceblokken gebruikt.

Het is alleen wat wil je. Rij je voor tijden dan win je de snelste & goedkoopste sec door achter ook raceblokken te gebruiken. Wil je gewoon lekker rijden zonder fading en maken die tijden je niet zo veel uit dan heb je ze achter niet persee nodig.

Ik denk dat je bij een E36 / Z3 op de klok dat setje remblokken achter eerder terug ziet als al die tricky schroefsets waarvan 98% niet weten wat ze er nou eigenlijk mee moeten :)

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2008, 19:37

@Hielke haha ja lol...die kamera van mij...achja...trouwens dat BMW vet is meer blank/geel...dus niet zoals kopervet, ik heb nog 2 zakjes daarvan, maar kan dus toch beter vooral voor met die hitte kopervet gewoon gebruiken toch? doe ik dat weer (heb het in spuitbus en tube haha)

Ik heb ze dus "besteld" maandag maak ik het geld over en als ze het geld hebben heb ik de blokjes de volgende dag aldus Rens, maar in elk geval voor Vrijdag, ben benieuwd...dan eerst maar de schijf iets op-ruwen en cleanen en de remmen in remmen...en dan eens kijken hoe dat aanvoelt, hij zij ook dat het bij de 1 harder piept dan de ander ligt ook aan de remklauw? hm...en rammelen? voor zal wel meevallen, moet gelijk zijn aan ander sportief spul, we zullen zien...hij zegt ook steeds meer mensen ontdekken het merk.
Ik neem ook alleen voor nieuwe en die speciale, achter remt goed en wordt niet zo heet als voor(bij lange na niet) dus laat ik lekker zo, die loopt wel mee en zitten er ook nog niet zolang in.

@Bert, ja ik wil gewoon een fijne constante pedaaldruk zodat ik m'n rondes vol "vertrouwen" kan ronden...en niet denk van red ik het en jeetje trappen maar het helpt niet echt zeg maar, dus alleen voor ...en over een tijd misschien de next na 14-02 DF circuit dag ook Falkens voor, dan verkoop ik de Pirellis wel want die blijven goed maar alleen op het circuit heeft ie voor veels te weinig grip...je kan dan niet veel meer, maar 14-02 nog eens ff goed naar luisteren en voelen.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2008, 22:50

Volgende onderwerp, voor mij in de auto aanpassen dus alle merken in het algemeen voor een strakkere auto doch ook straat vriendelijk is de rubbers...

Stel voor mijn Hartge (basis Z3 M coupe) wil ik alle rubbers vervangen door stuggere hardere mar vooral nieuw :lol: welk merk is echt goed en pasklaar en ook "straatvriendelijk" en wat heb ik nodig voor zeg een compleet verhaal, en ja ik heb onder de Hartge misschien een paar dingen anders dan standaard, maar het meeste is standaard M volgens mij.

En wat is het verschil in rijden, graag wat verhalen voor die tijd (standaard rubbers van paar jaar oud) en na die tijd, harde bussen of rubbers..? neem aan dat ie wat strakker aan gaat voelen? net wat directer?

wel eens van Powerflex enzo gehoord maar geen ervaring met onderstel rubbers enzo...

maar is dat zoiets? en moet je alles zelf meten...?
http://www.biesheuvel.nl/ENGINE/main.ph ... iew&id=156

[img:350:509]http://www.biesheuvel.nl/ENGINE/IMAGES/ ... 0power.jpg[/img]

Of zoals hier een setje?

http://www.harrisonmotorsports.com/shop ... 696f4c84ac

[img:274:397]http://www.harrisonmotorsports.com/shop ... t/Z3Ti.gif[/img]

[img:443:304]http://www.harrisonmotorsports.com/shop ... hart-1.jpg[/img]

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jan 2008, 23:51

Je sturen word iets directer en minder los.

Als die bussen nog goed zijn dan is het geen deel wat heel veel doet voor je rondetijden, maar het voelt gewoon beter. Zijn er zat die nog gewoon met standaard rijden en dat gaat ook prima.

Je hebt 2 soorten powerflex, zwart en paars.

Paars is zachter, en zwart iets harder.

Zwart geeft dus ook iets meer trillingen door, maar gaat langer mee als paars.

Polyurethane zoals powerflex is een goede tussenweg voor op straat. Dick Hoekendijk hier op het forum levert ze, die kan je exact vertellen hoe de vork in de steel zit.

Stap harder is Delrin of Nylon. En daar weer boven komen uniballs. Wil je niet aan beginnen. Bovendien moet je met nylon en delrin heel erg uitkijken dat je niet je ophaning sloopt. Die dingen kunnen maar om 1 as bewegen, en niet om meerdere zoals een uniball lager. Bij verkeerde toepassing kan je de ophanging van je chassis scheuren lol.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2008, 23:57

Thnx bert...en hoeveel heb je er nodig?

trouwens ik weet niet wat ik onder de kar heb, maar kwam ook dit tegen voor een standaard Z3M

http://www.orange-tuning.de/shop/hr-bmw ... 0105ef27c6

maar of dat nodig is, misschien heeft de Hartge al dikke stangen..? zal ze eens een keer meten :lol:
Ik heb eigenlijk niet echt klachten over het onderstel,tis redelijk vergefelijk zo...denk wel als ik het harder maak het vooral ook op de Ring wat degelijker voelt, iets meer direct gevoel en dus minder wegfiltering :roll:

Ik zag net die H&R set is VA = 28mm en HA = 21mm

standaard Z3M set is VA = 23mm en HA = 19mm

terwijl het eind 2001 type S54 mtor achter HA = 18,5mm heeft...

stel je zou zoiets wijzigen dan helt ie minder over en is wat stugger neem ik aan? hm..morgen eens meten wat voor dikte op de Hartge zit...zijn er trouwens negatieve punten als je met die dikte gaat klooien?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 jan 2008, 01:43

Ja. Achter dikker gaan heb je minder grip, voornamelijk met uitacceleren.

Voor dikker gaan heb je met McPherson poten meer grip.

Maar uiteindelijk moet je gewoon een balans zien te vinden. Als alleen voor niet genoeg is om onderstuur weg te krijgen kan je achter ook doen. Je neemt het verlies van tractie voor lief tegen minder onderstuur. Immers als je push onderstuur hebt kan je wel meer tractie hebben maar harder wil toch niet.

Je kan die dingen verstellen zoals je wil dus er is wel mee te spelen.

Mooier zijn oplossingen met meer negatief camber voor, maar als het alleen om het gevoel te doen is dan is een dikke stabi achter misschien beter, omdat je banden minder hard slijten als gevolg van meer negatief camber, en je levert wat meer rechte lijn stabiliteit in als je voor meer negatief camber zet.

Ik heb ze ook op de M3, maar dan van Eibach. Achter op soft en voor op hard. Beiden op hard werkt niet. Samen met meer negatief camber voor een hele neutrale balans. Maar voor die modificatie kon ik rustig 285 met 1 hand rijden. Nu kan ik nog wel zo hard rijden maar hij word dan wel nerveuzer. Dus in feite rechte lijn stabiliteit ingeleverd voor een hogere bochtensnelheid.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2008, 02:25

Dankje Bert...

Denk dat ik dan maar niet met camber e.d. ga spelen, ik wil veilig zonder zweten zeg maar 300km/u aan kunnen tikken in b.v. Duitsland...

Dus camber laat ik voor wat het is, nu bevalt de wegligging en rechtuitbranden zeer goed en das toch het meest van de tijd...

Op Zandvoort wil ie na zeg bijna 1 rondje al veel over de voorwielen drukken, ja een beetje push zeg maar, maarja die voorbanden zijn goed qua profiel maar niet voor Zandvoort en de Hartge, maar daar komen later ook de Falkens FK452? onder...

Ik zal eerst wel eens meten wat er nu onder zit qua dikte in die stabilisator stangen voor en achter, misschien gewoon de standaard, wordt vervolg, maar zeg je dat ik achter voor mechanische grip in de bochten beter? zou kunnen laten? maar voor eventueel dikker zou kunnen gaan voor wat meer grip/druk? op de voorwielen...? misschien zijn alleen powerflex een hele set van? al wel voldoende en blijft de rest een beetje in balans wat nu redelijk voorspelbaar is, en dus ook wel veilig... :roll:

Stel bij die stabiset zitten de rubbers bij, maar zijn er nog meer rubbers die vervangen kunnen worden bij de Z3 M coupe dan die 4 stabi rubbers? ja toch geloof ik :roll:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 jan 2008, 02:42

Voor win je er idd mee. Achter an sich niet maar kan wel een oplossing zijn om van wat onderstuur af te komen.

Bij die stabi's zitten al polyurethane rubbers dus dan kan je die powerflex weglaten.

Meestal is de grote boosdoener voor stuurgevoel de rubbers in je draagarmen voor. Die zou ik dan ook meenemen, en die trailing arm bussen achter ook vervangen als ze slecht zijn. Kan je ze beter apart bestellen, is goedkoper als een heel setje denk ik. Dat powerfles spul kost toch al gauw 20-25 euro per rubbertje oid.

Plaats reactie