luco's werkplaats, Stomme fout

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Bericht door Maus » 10 jan 2008, 00:08

Wat ga je nou weer doen dan? :)

Luco

Bericht door Luco » 11 jan 2008, 10:07

nou morgen moet de werkplaats zover klaar zijn, tegelwerk en voegen
maandag nog afkitten, kan ik weer met de opbouw van de 5 verder

de versnellingsbak is klaar, alleen moet daar volgend jaar wel een nieuw bakhuis voor besteld worden, in deze zit een scheur :roll: :( :?

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Bericht door Maus » 11 jan 2008, 19:09

Hoe krijg je dat voor mekaar?

Luco

Bericht door Luco » 12 jan 2008, 11:44

weet iemand hoe het kan dat het blokje er olie uit blijft gooien?
het is een 1.4 turboblok van een 5 gtt
kompleet gereviseerd
alles netjes aangesloten
netjes overstortpotje erop met slang terug naar de kop en een slang voor de overstort
maar hij blijft er maar olie uitgooien via de overstort
ik rij wel op verhoogde druk en grotere turbo
zou je dan meer druk in het carter kunnen krijgen ofzo?

Luco

Bericht door Luco » 12 jan 2008, 11:46

Maus schreef:Hoe krijg je dat voor mekaar?
Is gebeurd toen de zesde versnelling erafknapte
Die heeft er een scheurtje ingeslagen
Misschien is het te lassen

Rij er nu al twee jaar mee, eens vragen als ik hem op ga halen waarom die nu vervanging adviseerd

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 13 jan 2008, 22:35

als je zuigerveren blow-by hebben krijg je uiteraard meer carterdruk.
ik meen ook dat er bij iedere turbomotor een terugslagklep in de carterventilatie zit. Dit voorkomt nl dat de boostende turbo 1 of meer bar overdruk via de carterventilatie op het carter zou zetten. (ook erg slecht voor je oliekeerringen!)
Het gevolg bij gas los (wanneer er dus ineens onderdruk in het inlaatspruitstuk ontstaat in plaats van overdruk) kan dan zijn dat de eerder door de boost opgebouwde overdruk in het carter de olie ineens in het inlaattraject stuwt. (blauwe pluimen uit de uitlaat bij gas los vanaf hoge toeren.)

m.a.w. je moet bij een turbo-blok altijd erg goed je carterventilatie in orde hebben. De onderdelen moeten goed werken en er mag geen sludge in zitten die de boel aan elkaar doet kleven waardoor die terugslagklep mogelijk niet werkt.

Trouwens geen idee waar bij dit blok de carterontluchting exact zit maar remkrachten , G-krachten en acceleratie krachten kunnen ook de afzuigopening van de carterventilatie soms ineens onder de olie zetten (het klotst dan van de ene kant naar de andere kant in het blok.)
Een goeie zgn. krankscraper of anti-splash oliepan met schotten erin is voor een racewagen eigenlijk essentieel.

Luco

Bericht door Luco » 13 jan 2008, 22:59

Blow by? wat is dat?
Het is geen raceblok, maar de auto van de vrouw :D
Pluimen doet die absoluut niet en hij loopt als een zonnetje
Als ik de oliedop loshaal en ik hou mijn hand erboven "blaast" die wat oliespetjes tegen mijn handen

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 20:06

Nou de werkplaats is bijna klaar
Van de week alles schoonmaken en opruimen
Kan ik eindelijk weer verder aan de auto's
Vooral de circuitauto, anders haal ik het begin van het seizoen niet
Nog wat fototjes

[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 jan 2008, 22:28

:shock: wow gaaf hoor, je hebt echt een droomgarage gecreeërd TOP.

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 12:54

Zo, seizoen 2008 is nog niet begonnen of de eerste aanpassing voor 2009 is al gekocht.
Volgend jaar stond een verbreding op het programma.
Werd op een maxikit gewezen via een kennis.
Scheelt weer een stuk in aanschaf :D

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 16 jan 2008, 12:58

Super joh, je garage ziet er top uit!

Maxikit in 2009 erop dan, wel een mooie uitbreiding idd.

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 13:10

Tom944 schreef:Super joh, je garage ziet er top uit!

Maxikit in 2009 erop dan, wel een mooie uitbreiding idd.
Ja ik kan dan ongeveer 6 cm breder gaan er kant.
Ben benieuwd wat dat ongeveer zal brengen aan bochtensnelheid.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jan 2008, 14:34

Werkplaats ziet er super uit!

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Bericht door Maus » 17 jan 2008, 00:18

luco hornsveld schreef:Ja ik kan dan ongeveer 6 cm breder gaan er kant.
:shock:
Das dus niet "ff" de schermen er op zetten en gaan.
Wat voor onderstelaanpassingen dien je te moeten gaan maken?

Luco

Bericht door Luco » 18 jan 2008, 10:57

Net even de motorbouwer aan de telefoon gehad, daar staat de motor nu voor algehele controle.

Al het lagerwerk zag er nog prima uit, geen spoor van slijtage, ook niet op de zuigers en dergelijke.
Toch netjes na drie seizoenen.

Wat wel echt kapot was:
1 slingerschot in het carter
Lager achter de koppeling
Koppeling

Dat wordt dus vernieuwd
Tevens komt er een beter luchtfilterhuis op
Bougiekabels en rotor vernieuwen
Distributieriem vernieuwen
Verstelbare nokkenastandwielen vernieuwen
Looprollen vernieuwen
Dynamo is gereviseerd
Startmotor is gerviseerd
De sequentiele bak is gereviseerd
Nieuwe handremkabels
Nieuwe remblokken achter
Nieuwe schijven en blokken voor
Nieuwe remolie
Kilometerteller monteren

Dat was het voorlopig zon beetje


Hopenlijk heb ik alles half februari weer compleet zodat de opbouw dan weer kan beginnen.
Als het goed is volgen er binnenkort foto's van de motor

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 18 jan 2008, 14:15

Ben benieuwd, je documenteert alles goed altijd :).

Waarom handrem trouwens?

Luco

Bericht door Luco » 18 jan 2008, 14:16

1 handremkabel was niet best meer

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 18 jan 2008, 14:17

luco hornsveld schreef:1 handremkabel was niet best meer
Nee maar waarom je die hebt bedoel ik. Heeft je auto nog kenteken?

Luco

Bericht door Luco » 18 jan 2008, 14:24

de koppeling
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter1.jpg[/img]

de nokkenstokken
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter2.jpg[/img]

het gesneuvelde slingerschot
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter5.jpg[/img]

Luco

Bericht door Luco » 18 jan 2008, 14:26

Tom944 schreef:
luco hornsveld schreef:1 handremkabel was niet best meer
Nee maar waarom je die hebt bedoel ik. Heeft je auto nog kenteken?
nee, maar inmiddels wel alweer een nummer
dus hoop hem dit jaar door de apk te krijgen :D
en achterremmen zijn gecombineerd, dus is altijd handig als het dan ook werkt

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 18 jan 2008, 14:28

luco hornsveld schreef:
Tom944 schreef:
luco hornsveld schreef:1 handremkabel was niet best meer
Nee maar waarom je die hebt bedoel ik. Heeft je auto nog kenteken?
nee, maar inmiddels wel alweer een nummer
dus hoop hem dit jaar door de apk te krijgen :D
en achterremmen zijn gecombineerd, dus is altijd handig als het dan ook werkt
Duidelijk. Ik dacht even dat je schijven had achter, vandaar. Maar apk erop joh, straat rijden dan? :D

Luco

Bericht door Luco » 18 jan 2008, 14:30

Zitten ook schijven achter :D
Maar de klauw is een gecombineerde klauw
Renault he

Nou er moet een keer een nieuwe motor gebouwd worden, en die zal toch 500 km normaal ingereden moeten worden.
Dat gaat op het circuit wat lastig.
Maar is niet de bedoeling regelmatig op straat te gaan rijden.
Maar wie weet ooit de ring :P

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2008, 21:19

Moet je daar 500 km mee inrijden dan?

Normaal doen ze ook even draaien op de proefstand en dan is het ook volle polle :)

Luco

Bericht door Luco » 18 jan 2008, 21:39

Bert ///M3 schreef:Moet je daar 500 km mee inrijden dan?

Normaal doen ze ook even draaien op de proefstand en dan is het ook volle polle :)
Ja als je geld genoeg hebt :D
Zuigerveren enzo zullen toch in moeten slijten?
En is altijd wel makkelijk als je eens snel uit moet lijnen of test moet rijden
Dan rij ik iig niet illegaal

Luco

Bericht door Luco » 19 jan 2008, 16:25

Zo licentie is ook weer verlengd en weer wat spullen opgehaald

Km teller met temp meter en toerenteller en shiftlights erin :D
Nieuwe 6 punts gordel (eitec)
Nieuwe schijven voor
2 set ds 3000 blokken voor

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten