
luco's werkplaats, Stomme fout
weet iemand hoe het kan dat het blokje er olie uit blijft gooien?
het is een 1.4 turboblok van een 5 gtt
kompleet gereviseerd
alles netjes aangesloten
netjes overstortpotje erop met slang terug naar de kop en een slang voor de overstort
maar hij blijft er maar olie uitgooien via de overstort
ik rij wel op verhoogde druk en grotere turbo
zou je dan meer druk in het carter kunnen krijgen ofzo?
het is een 1.4 turboblok van een 5 gtt
kompleet gereviseerd
alles netjes aangesloten
netjes overstortpotje erop met slang terug naar de kop en een slang voor de overstort
maar hij blijft er maar olie uitgooien via de overstort
ik rij wel op verhoogde druk en grotere turbo
zou je dan meer druk in het carter kunnen krijgen ofzo?
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
als je zuigerveren blow-by hebben krijg je uiteraard meer carterdruk.
ik meen ook dat er bij iedere turbomotor een terugslagklep in de carterventilatie zit. Dit voorkomt nl dat de boostende turbo 1 of meer bar overdruk via de carterventilatie op het carter zou zetten. (ook erg slecht voor je oliekeerringen!)
Het gevolg bij gas los (wanneer er dus ineens onderdruk in het inlaatspruitstuk ontstaat in plaats van overdruk) kan dan zijn dat de eerder door de boost opgebouwde overdruk in het carter de olie ineens in het inlaattraject stuwt. (blauwe pluimen uit de uitlaat bij gas los vanaf hoge toeren.)
m.a.w. je moet bij een turbo-blok altijd erg goed je carterventilatie in orde hebben. De onderdelen moeten goed werken en er mag geen sludge in zitten die de boel aan elkaar doet kleven waardoor die terugslagklep mogelijk niet werkt.
Trouwens geen idee waar bij dit blok de carterontluchting exact zit maar remkrachten , G-krachten en acceleratie krachten kunnen ook de afzuigopening van de carterventilatie soms ineens onder de olie zetten (het klotst dan van de ene kant naar de andere kant in het blok.)
Een goeie zgn. krankscraper of anti-splash oliepan met schotten erin is voor een racewagen eigenlijk essentieel.
ik meen ook dat er bij iedere turbomotor een terugslagklep in de carterventilatie zit. Dit voorkomt nl dat de boostende turbo 1 of meer bar overdruk via de carterventilatie op het carter zou zetten. (ook erg slecht voor je oliekeerringen!)
Het gevolg bij gas los (wanneer er dus ineens onderdruk in het inlaatspruitstuk ontstaat in plaats van overdruk) kan dan zijn dat de eerder door de boost opgebouwde overdruk in het carter de olie ineens in het inlaattraject stuwt. (blauwe pluimen uit de uitlaat bij gas los vanaf hoge toeren.)
m.a.w. je moet bij een turbo-blok altijd erg goed je carterventilatie in orde hebben. De onderdelen moeten goed werken en er mag geen sludge in zitten die de boel aan elkaar doet kleven waardoor die terugslagklep mogelijk niet werkt.
Trouwens geen idee waar bij dit blok de carterontluchting exact zit maar remkrachten , G-krachten en acceleratie krachten kunnen ook de afzuigopening van de carterventilatie soms ineens onder de olie zetten (het klotst dan van de ene kant naar de andere kant in het blok.)
Een goeie zgn. krankscraper of anti-splash oliepan met schotten erin is voor een racewagen eigenlijk essentieel.
Nou de werkplaats is bijna klaar
Van de week alles schoonmaken en opruimen
Kan ik eindelijk weer verder aan de auto's
Vooral de circuitauto, anders haal ik het begin van het seizoen niet
Nog wat fototjes
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
Van de week alles schoonmaken en opruimen
Kan ik eindelijk weer verder aan de auto's
Vooral de circuitauto, anders haal ik het begin van het seizoen niet
Nog wat fototjes
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
[img:1024:683]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.JPG[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Net even de motorbouwer aan de telefoon gehad, daar staat de motor nu voor algehele controle.
Al het lagerwerk zag er nog prima uit, geen spoor van slijtage, ook niet op de zuigers en dergelijke.
Toch netjes na drie seizoenen.
Wat wel echt kapot was:
1 slingerschot in het carter
Lager achter de koppeling
Koppeling
Dat wordt dus vernieuwd
Tevens komt er een beter luchtfilterhuis op
Bougiekabels en rotor vernieuwen
Distributieriem vernieuwen
Verstelbare nokkenastandwielen vernieuwen
Looprollen vernieuwen
Dynamo is gereviseerd
Startmotor is gerviseerd
De sequentiele bak is gereviseerd
Nieuwe handremkabels
Nieuwe remblokken achter
Nieuwe schijven en blokken voor
Nieuwe remolie
Kilometerteller monteren
Dat was het voorlopig zon beetje
Hopenlijk heb ik alles half februari weer compleet zodat de opbouw dan weer kan beginnen.
Als het goed is volgen er binnenkort foto's van de motor
Al het lagerwerk zag er nog prima uit, geen spoor van slijtage, ook niet op de zuigers en dergelijke.
Toch netjes na drie seizoenen.
Wat wel echt kapot was:
1 slingerschot in het carter
Lager achter de koppeling
Koppeling
Dat wordt dus vernieuwd
Tevens komt er een beter luchtfilterhuis op
Bougiekabels en rotor vernieuwen
Distributieriem vernieuwen
Verstelbare nokkenastandwielen vernieuwen
Looprollen vernieuwen
Dynamo is gereviseerd
Startmotor is gerviseerd
De sequentiele bak is gereviseerd
Nieuwe handremkabels
Nieuwe remblokken achter
Nieuwe schijven en blokken voor
Nieuwe remolie
Kilometerteller monteren
Dat was het voorlopig zon beetje
Hopenlijk heb ik alles half februari weer compleet zodat de opbouw dan weer kan beginnen.
Als het goed is volgen er binnenkort foto's van de motor
de koppeling
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter1.jpg[/img]
de nokkenstokken
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter2.jpg[/img]
het gesneuvelde slingerschot
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter5.jpg[/img]
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter1.jpg[/img]
de nokkenstokken
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter2.jpg[/img]
het gesneuvelde slingerschot
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter5.jpg[/img]
nee, maar inmiddels wel alweer een nummerTom944 schreef:Nee maar waarom je die hebt bedoel ik. Heeft je auto nog kenteken?luco hornsveld schreef:1 handremkabel was niet best meer
dus hoop hem dit jaar door de apk te krijgen

en achterremmen zijn gecombineerd, dus is altijd handig als het dan ook werkt
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Duidelijk. Ik dacht even dat je schijven had achter, vandaar. Maar apk erop joh, straat rijden dan?luco hornsveld schreef:nee, maar inmiddels wel alweer een nummerTom944 schreef:Nee maar waarom je die hebt bedoel ik. Heeft je auto nog kenteken?luco hornsveld schreef:1 handremkabel was niet best meer
dus hoop hem dit jaar door de apk te krijgen![]()
en achterremmen zijn gecombineerd, dus is altijd handig als het dan ook werkt

Zitten ook schijven achter
Maar de klauw is een gecombineerde klauw
Renault he
Nou er moet een keer een nieuwe motor gebouwd worden, en die zal toch 500 km normaal ingereden moeten worden.
Dat gaat op het circuit wat lastig.
Maar is niet de bedoeling regelmatig op straat te gaan rijden.
Maar wie weet ooit de ring

Maar de klauw is een gecombineerde klauw
Renault he
Nou er moet een keer een nieuwe motor gebouwd worden, en die zal toch 500 km normaal ingereden moeten worden.
Dat gaat op het circuit wat lastig.
Maar is niet de bedoeling regelmatig op straat te gaan rijden.
Maar wie weet ooit de ring

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ja als je geld genoeg hebtBert ///M3 schreef:Moet je daar 500 km mee inrijden dan?
Normaal doen ze ook even draaien op de proefstand en dan is het ook volle polle

Zuigerveren enzo zullen toch in moeten slijten?
En is altijd wel makkelijk als je eens snel uit moet lijnen of test moet rijden
Dan rij ik iig niet illegaal
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten