ErikKramer schreef:Kun je uitleggen wat precies de min-punten zijn mbt het circuit werk?
Ik vraag dit omdat b.v. de M3 SMG de hemel in wordt geprezen als het gaat om circuit werk.
Bij de 1 schakel je dmv flippers of pook, de ander met knoppen op het stuur.
Of werken deze systemen dusdanig anders dat daar wel degelijk veel verschil in zit?
Erik het gaat om de techniek achter de flipper..
Een handbak heeft een koppeling en een bak, deze is hierdoor exact te bedienen omdat je de techniek afzonderlijk zelf bediend.
Voordeel: relatief licht, veel controle en redelijk snel (ideaal voor circuit)
Nadeel: vereist meer techniek van de rijder, iets trager
Een SMG is een geautomatiseerde handbak, d.w.z. de koppeling en het schakelen wordt door slimme elektronica en mechanica voor je gedaan wanneer je een ruk geeft aan de flipper. (of druk op de knop)
Dit geeft bijna evenveel controle over de techniek en is vaak sneller (tegenwoordig). Daarnaast heeft de bestuurder meer tijd en aandacht om op het sturen en remmen te richten.
Vaak is er ook een automatische stand, zodat de auto rijdt al een automaat. (werking is dus anders dan een automaat)
Ferrari, WRC en de F1 maken bijvoorbeeld ook gebruik van deze techniek.
Bij goedkope toepassing (Smart, Alfa, Opel, enz) zijn deze bakken traag en schakelen ze vaak lomp.
Voordeel: relatief veel controle, automatische stand en redelijk tot zeer snel
Nadeel: relatief zwaar, (bij goedkope toepassing traag en lomp)
Een DSG is ook een geautomatiseerde handbak, maar dan een met dubbele koppeling. De even en de oneven versnellingen hebben een eigen koppeling, waardoor schakelen naar een volgende of vorige versnelling bijzonder snel gaat.
Verder geldt eigenlijk technisch en operationeel hetzelfde als voor de geautomatiseerde handbak.
Voordeel: relatief veel controle, automatische stand en altijd snel (ideaal voor circuit)
Nadeel: relatief zwaar
Een automaat heeft geen koppeling maar een koppelomvormer. Dit is een op vloeistof druk geregelde techniek, die de bak laat schakelen.
Omdat de automaat minder snel is, minder goed te controleren (hoewel tegenwoordig ook flippers of knopjes kent om te schakelen) is deze minder geschikt voor circuit gebruik.
Porsche maar ook Aston Martin, Mercedes en anderen maken gebruik van automaten. Door de uitstekende souplesse van een automaat is deze uitermate geschikt voor een GT. (zoals auto's van genoemde merken)
Voordeel: automatische stand en bijzonder degelijk, kan veel koppel verwerken
Nadeel: zwaar, vaak trager, minder controle