Video's: Nissan GT-R R35 vs Porsche 997 Turbo

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 16 jan 2008, 17:58

Joy Jolliffe schreef:Jup dat is mijn idee ook na het laatste filmpje te hebben afgekeken. De Porsche beweegt meer en vereist continue correcties. De Skyline heeft waarschijnlijk een hoop computers aan boord die de rijder continue helpen zo veel mogelijk grip te houden. Ik denk dat vrijwel iedereen van ons sneller hard gaat in de Skyline dan in de Porsche.
Maaaaar... het kan aan mij liggen, ik had tijdens het kijken even een Bugatti Veyron flashback. Verfijnd, gaat ontzettend hard maar geeft weinig YEAH-gevoel en/of rijplezier ? Nog maar even afwachten wat er nog komt.
Schijnt toch echt dat alles uitgezet kan worden en daardoor het karakter van de auto duidelijk anders is.

Heb ik maar gelezen hoor, of het klopt weet ik natuurlijk niet.

Daan

Bericht door Daan » 16 jan 2008, 19:26

Klopt, bij de GT-R kan alles uitgeschakeld worden. Er dwaalt ook ergens een filmpje op YouTube rond, met een paar Jappen die in de GT-R de boel uitschakelen en dan vol gas geven bij ca. 80km/h. Ze staan vervolgens bijna achterstevoren.

t'is gewoon een beest van een auto, waar volgens mij in dezelfde prijsklasse geen concurrentie voor is. Het is al heel wat dat ze de Elfer turbo erbij moeten halen om wat tegengas te kunnen geven.

Ben al jaren Porsche fanaat, maar op papier wordt de GT-R echt de eerste auto die ik liever dan een 997 heb. :wink:

Daan...

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 21:12

Dat filmpje stond idd. op youtube, maar is helaas verwijderd. :?

Tristan

Bericht door Tristan » 17 jan 2008, 00:29

ErikKramer schreef:De 997 mag dan een automaat hebben, maar met deze automaat trekt de auto sneller op dan met handbak.
Dat is ook het enige voordeel. Voor circuitwerk 'echt' een nadeel.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 jan 2008, 17:57

Kun je uitleggen wat precies de min-punten zijn mbt het circuit werk?
Ik vraag dit omdat b.v. de M3 SMG de hemel in wordt geprezen als het gaat om circuit werk.
Bij de 1 schakel je dmv flippers of pook, de ander met knoppen op het stuur.
Of werken deze systemen dusdanig anders dat daar wel degelijk veel verschil in zit?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 jan 2008, 18:07

Hangt deels ook van smaak af: handschakelen (puur) of semi-automaat (vaak sneller). SMG vind ik niet best schakelen, dan nog liever een DSG bak.. Handschakelen is naar mijn menig gewoon veel leuker !

Nissan is duidelijk sneller, maar wat een lelijk hok om te zien. Makkelijk hard gaan, weinig er zelf voor hoeven doen. Patserige auto in mijn ogen. " kijk mij eens hard gaan"... Jij gaat niet hard, die electronica van je stumper ! :lol: (een opgeleukte EVO is het eigenlijk op dat vlak)
Dan veel liever de Porsche 911, maar dan wel een GT3RS ipv de turbo !

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 17 jan 2008, 18:10

Jij gaat niet hard, die electronica van je stumper
Zoals eerder gezegd zijn de stumperhulpjes uit te schakelen en ik vind 't een schitterende auto om te zien. 8) :wink:

funnyname

Bericht door funnyname » 17 jan 2008, 18:46

ErikKramer schreef:Kun je uitleggen wat precies de min-punten zijn mbt het circuit werk?
Ik vraag dit omdat b.v. de M3 SMG de hemel in wordt geprezen als het gaat om circuit werk.
Bij de 1 schakel je dmv flippers of pook, de ander met knoppen op het stuur.
Of werken deze systemen dusdanig anders dat daar wel degelijk veel verschil in zit?
Erik het gaat om de techniek achter de flipper..

Een handbak heeft een koppeling en een bak, deze is hierdoor exact te bedienen omdat je de techniek afzonderlijk zelf bediend.
Voordeel: relatief licht, veel controle en redelijk snel (ideaal voor circuit)
Nadeel: vereist meer techniek van de rijder, iets trager

Een SMG is een geautomatiseerde handbak, d.w.z. de koppeling en het schakelen wordt door slimme elektronica en mechanica voor je gedaan wanneer je een ruk geeft aan de flipper. (of druk op de knop)
Dit geeft bijna evenveel controle over de techniek en is vaak sneller (tegenwoordig). Daarnaast heeft de bestuurder meer tijd en aandacht om op het sturen en remmen te richten.
Vaak is er ook een automatische stand, zodat de auto rijdt al een automaat. (werking is dus anders dan een automaat)
Ferrari, WRC en de F1 maken bijvoorbeeld ook gebruik van deze techniek.
Bij goedkope toepassing (Smart, Alfa, Opel, enz) zijn deze bakken traag en schakelen ze vaak lomp.
Voordeel: relatief veel controle, automatische stand en redelijk tot zeer snel
Nadeel: relatief zwaar, (bij goedkope toepassing traag en lomp)

Een DSG is ook een geautomatiseerde handbak, maar dan een met dubbele koppeling. De even en de oneven versnellingen hebben een eigen koppeling, waardoor schakelen naar een volgende of vorige versnelling bijzonder snel gaat.
Verder geldt eigenlijk technisch en operationeel hetzelfde als voor de geautomatiseerde handbak.
Voordeel: relatief veel controle, automatische stand en altijd snel (ideaal voor circuit)
Nadeel: relatief zwaar

Een automaat heeft geen koppeling maar een koppelomvormer. Dit is een op vloeistof druk geregelde techniek, die de bak laat schakelen.
Omdat de automaat minder snel is, minder goed te controleren (hoewel tegenwoordig ook flippers of knopjes kent om te schakelen) is deze minder geschikt voor circuit gebruik.
Porsche maar ook Aston Martin, Mercedes en anderen maken gebruik van automaten. Door de uitstekende souplesse van een automaat is deze uitermate geschikt voor een GT. (zoals auto's van genoemde merken)
Voordeel: automatische stand en bijzonder degelijk, kan veel koppel verwerken
Nadeel: zwaar, vaak trager, minder controle

Tom

Bericht door Tom » 17 jan 2008, 18:55

Goed verhaal.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 jan 2008, 19:40

Bedankt voor de uitleg!

Ik begrijp dus dat je er met een b.v. DSG of SMG bak t.o.v. een automaat een betere handeling aan overhoud? Het gevoel van gecontroleerd schakelen min of meer behoud dus?

Ik zou graag eens met de diverse systemen willen rijden.
Denk dat ik me er dan nog beter op in kan leven wat de voor- nadelen zijn.

Plaats reactie