Raceplannen 2008: dfracing.com

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 jan 2008, 12:43

MoTeC is aardig aan de prijs, je hebt op zich wel redelijk goedkope alternatieven.

De kosten voor zo'n systeem zitten hem op zich niet in de hardware maar je moet iemand hebben die dat mappen kan, en diegene moet de ins en outs van zo'n systeem weten, en liefst ook nog even van zo'n motor. Veel van die dingen hebben een basemap met een automap functie, dan rij je even een rondje en stelt hij zichzelf in aan de hand van je lambda waarden. Maar voor de laatste PK's zal je toch moeten finetunen bij een tuner. Wat dat betreft zou bijvoorbeeld Kronenburg KMS ook geen verkeerde zijn als ze dat op een Corvette motor werkend krijgen. Als je maar snel support hebt en niet elke keer op software uit de US zit te wachten oid :)
Aad Hoogendoorn schreef:
Andre schreef:Ik reed met een e36 3.0 op assen 1.50.5 We hadden ons gekwalificeerd tussen de ss1 auto s van de DSC. :) auto kost ca. 40k a 45k euro. :) We stonden tussen raceautos die 4 a 5 keer zoveel kosten.

dit was met een ca. 310pk e36 motor. Moet je nagaan als je van 235 breed naar 250 breed rubber gaat en nog even 60pk erbij en 3.2 monteren. Gaan wij al bijna ss1 tijden rijden. Het is niet altijd de pk die het doen. Goed sturende auto die je vertrouwen geeft doet heel veel. Daar kan op korte banen 450pk ook niks aan veranderen. Alleen het inhalen is moeilijker met minder power.
Andre , heb jij al met de M3 op zolder gereden en wat zijn jouw rondetijden daar ?

Voor welke oplosing hebben jullie gekozen voor de stab`s voor en achter bij de E36 ?

Gr Aad
Zou gewoon standaard houden.

Wat voor probleem heb je nu dan dat er andere stabi's op moeten? Ik zou dat gewoon aan Intrax voorleggen kijken wat die zeggen, die hebben immers ook je onderstel ontwikkeld. Als het een balans probleem is dan kan je ook even veren wisselen bij Intrax, leg je probleem uit en hun kunnen je feilloos helpen.

BMW Gr.A en Gr.N E36 M3's reden ook gewoon met standaard.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 16 jan 2008, 12:47

Bert ///M3 schreef:MoTeC is aardig aan de prijs, je hebt op zich wel redelijk goedkope alternatieven.

De kosten voor zo'n systeem zitten hem op zich niet in de hardware maar je moet iemand hebben die dat mappen kan, en diegene moet de ins en outs van zo'n systeem weten, en liefst ook nog even van zo'n motor. Veel van die dingen hebben een basemap met een automap functie, dan rij je even een rondje en stelt hij zichzelf in aan de hand van je lambda waarden. Maar voor de laatste PK's zal je toch moeten finetunen bij een tuner. Wat dat betreft zou bijvoorbeeld Kronenburg KMS ook geen verkeerde zijn als ze dat op een Corvette motor werkend krijgen. Als je maar snel support hebt en niet elke keer op software uit de US zit te wachten oid :)
Klopt, noem ook meteen even iets top of the bill. Maar inderdaad, een KMS kan ook. Afstellen zal je inderdaad iemand voor moeten hebben die er de nodige tijd in wil investeren maar verder zijn er veel voordelen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12612
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 16 jan 2008, 13:01

Hielke schreef:Een prachtig stuk Peter :lol:

En zeer welkom. Ik twijfel er geen seconde aan dat ik verscheidene zaken vergeten ben en dat ik zo af en toe de zaken wat te makkelijk voorstel. Ik zou graag willen dat mensen die veel met het bijltje van het opbouwen van een racer gehakt hebben kritiek op mijn visie spuien als zij dat nodig vinden.

Nu even inhoudelijk op jouw 3 punten:

1. De Fia fuel tank: Usage of a FIA approved FT3 safety tank is allowed and recommended (FIA Group
N article 254 - 6.8, with keeping to article B.2.b. of this regulations). A valid certificate
complying with the data on the FT3-99 fuel tank must be shown at scrutineering).

"Approved and recommended" Van een verplichting is geen sprake. Maar er kunnen best zwaarwegende redenen zijn om toch van zo'n tank gebruik te gaan maken. Vanaf prijzen beginnen geloof ik bij 1500 euro.

2. De dry sump smering: Inderdaad een groot vraagteken. Ik tuur al geregeld Corvette Forums af maar buiten de reguliere 'poets' gerelateerde topics is het daar zeer moeilijk om race gerelateerde onderwerpen te vinden. Als je ze al vindt is de diepgang die van de Waddenzee bij eb. In de 130i cup is het "probleem" door Carly opgelost door schotten in het carter te lassen. Mijn overtuiging dat in die auto's een extra oliekoeler was geplaatst bleek trouwens niet waar te zijn. De auto doet het met een volledig standaard olie en water koeling. In 2 jaar 130i cup met coureurs en auto's die tot het naadje gaan is er nog nooit een motor geploft. Maar er moet vwb de Corvette meer informatie worden ingewonnen. Corvette zelf heeft met de ZO6 al een dry sump systeem op voorraad, misschien kan die simpel gebruikt worden.

3. De aandrijfassen. Als er een onderdeel is waarover ik me tijdens race-omstandigheden absoluut geen zorgen zou maken dan zijn dat de aandrijfassen van de Corvette.


Maar er zijn inmiddels ook al weer andere punten bijgekomen waaraan ik niet gedacht heb. Andre bracht dit naar voren. Mocht er een probleem met de standaard ECU van de C6 ontstaan dan ben je in Nederland direct tot Kroymans veroordeeld. Met een BMW kun je de electronica bij iedere BMW dealer laten uitlezen, bij Corvette is dat radicaal anders. Ze zullen je misschien niet weigeren, hartelijk zal de ontvangst niet zijn. Het zou daarom mooier zijn als Kroymans werkelijk blijk van compassie jegens de race-plannen van z'n klanten zou geven en de C6 tegen kostprijs zou aanbieden. Sponsoring in de vorm van Kroymans stickers is dan bijv. de wederdienst.

Een alternatief voor de standaard ECU is een motormanagement en datalogging systeem van Motec. Ik wil me daar in gaan verdiepen.
Een mede df er op het forum (fast gto) heeft een computer programma waar je moeiteloos alles van de ecu uit kan lezen en aan kan passen.
Eventuele fout codes zijn dus geen probleem.
Je kan zoveel programma`s maken als je wil en op de laptop kan je precies zien wat je doet.
Hij heeft er met zijn eigen z06 al aardig wat ervaring mee en ik denk dat hij het erg leuk zou vinden om zijn ervaring met ons te delen.
Er moet alleen een licentie gekocht worden en dat kost 100 dollar.
Aandrijf assen zijn het probleem niet van de corvette maar de wiellagers is een ander verhaal wanneer je met slicks gaat rijden.
Die gaan zeker geen heel seizoen mee maar ik heb begrepen dat ze vrij goedkoop zijn.
Voor de dry sump smering zal ik eens op het amerikaanse forum moeten kijken.
Er wordt vrij veel mee geraced in de states maar heb nog niks van smerings problemen vernomen.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 16 jan 2008, 13:30

Dit kan ik vinden over de Dry Sump smering:

In the production Corvette Z06, an 8-quart reservoir delivers oil to the engine oil pump under the demanding conditions of cornering loads in excess of 1 g. While common in racing cars, the Corvette Z06 is one of just a handful of production vehicles - and the only production Corvette - to incorporate such a high-performance oiling system.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 16 jan 2008, 14:03

@Peter, prachtig verhaal :D

Van Kronenburg kan jou auto ook perfect afstellen, zowel alleen het blok op de motorstand, als op de rollerbank, en rijdend op de weg/circuit.

Doen veel extreme blokken voor 24h e.d.

Michel

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 16 jan 2008, 14:18

Voor wat betreft diagnose en motormanagement finetuning is dit wel wat:

http://tunertools.com/proddetail.asp?prod=DS-U7194

Kost wel 250,- :D

Even nog wat leuke linkjes (zal wel geen race-spul zijn):

Voorspoiler:
http://www.bursethracing.com/products/s ... uctID/5369

Achterspoiler:
http://www.bursethracing.com/products/s ... uctID/5368

Remmensetje:
http://www.bursethracing.com/products/s ... uctID/5382

Camber adjustment:
http://www.bursethracing.com/products/s ... uctID/4936

Stabi's:
http://www.bursethracing.com/products/s ... uctID/5283

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 16 jan 2008, 14:22

Davy MR2DRIFT schreef: Camber adjustment:
http://www.bursethracing.com/products/s ... uctID/4936
Niet dat het nou veel uitmaakt maar toch :

List Price: $290.00

Our Price: $288.00

You Save: $2.00

:lol:

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 16 jan 2008, 14:51

*komt ook even in het draadje gluren*

Drysump is wel de mooiste oplossing om smeringsproblemen bij grote dwarskrachten te omzeilen maar je zou ook een accusump systeem kunnen monteren, kost weer minder. :)

Verder denk ik dat de waarheid ergens in het midden tussen Peter & Hielke ligt. Het leest iig prettig weg. :) Ik zou graag zien dat iemand het probeerde met de aanpak die hier eerder beschreven is, het is volgens mij een machtig gevoel als je je concurrenten (veel) sneller af bent met minder budget. Het komt dan wel aan op de know-how en die is helaas nog lastig te vinden.

Over know-how van Corvette motoren zou je eens kunnen kijken naar Mosler in de UK. Daar bouwen ze succesvolle GT3 raceauto´s met Corvette motoren. Enkele van die auto´s racen ook in de Belcar dus daar moet ook al de nodige kennis aanwezig zijn.

Leuk voor Kroymans, staat er ineens een compleet matzwarte Corvette op de grid die zich kan meten met hun eigen Corvettes. Ik denk dat we die auto "sudden death" moeten noemen. ;)

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 14:53

En dan met zijn allen lappen

1000 forummers keer 100 euro en de auto is een feit :)
Dan nog de vier beste rijders zoeken en dan aan de start verschijnen
Zou wel wat zijn zeg :lol: :lol:

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 16 jan 2008, 15:01

Het valt me trouwens op dat iedereen kijkt naar de auto en de kosten daarvan terwijl er meer kosten bij komen kijken dan de kosten van het opbouwen.

Je gaat namelijk wielen nodig hebben, een set spare bumpers, een goede brandblusser (systeem), en verder nog een hoop reserve onderdelen die je nodig hebt. Zeker als je endurance wilt gaan rijden zijn die spullen van belang. Ik denk wel dat je die spares voor een prima setprijs moet kunnen kopen bij Amerikaanse dealers met de huidige koers.

Verder ga je nog gereedschap en een trailer nodig hebben, en natuurlijk ook wat personeel om de auto te runnen als je zelf aan het rijden bent. De kosten waar je dan tegenaan kijkt zitten in het gereedschap op locatie en wat basic meetapparatuur om de auto af te stellen (camber, sporing etc.).
Het personeel bestaat uit contactgestoorde DF´ers ;) dus het sleutelen komt wel goed, moet je ze wel voorzien van wat goodies zoals handschoenen en prima gereedschap. Op goed gereedschap schrijf je niet dramatisch af, er ziten lange garanties op en het is altijd wel door te verkopen als je het niet meer gebruikt. Verder heb je in je werkplaats absoluut een brug nodig om goed aan de auto te kunnen werken.

De precieze kosten van personeel tijdens testen&racen kan je zo gek maken als je witl dus daar ga ik verder even niet op in. Reken er wel op dat je (zoals Peter) zei wat testdagen wilt rijden om de auto uit te proberen en wat afstellingen te testen. Ook de betrouwbaarheid die niet in de motor zit (bandenslijtage, remmen en vooral ook de rijder) moet je uitzoeken en op orde hebben voor je je eerste (endurance) race gaat rijden.

[edit] je hebt ook een intercomsysteem tussen rijder & pits nodig.
Laatst gewijzigd door Tomaz op 16 jan 2008, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 15:05

200 euro per forummer dan :D

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 16 jan 2008, 15:23

luco hornsveld schreef:En dan met zijn allen lappen

1000 forummers keer 100 euro en de auto is een feit :)
Dan nog de vier beste rijders zoeken en dan aan de start verschijnen
Zou wel wat zijn zeg :lol: :lol:
Zou geweldig zijn! En je bijdrage is gelijk een lot, waarbij je mee gaat dingen voor een van de VIP weekenden voor 2 personen met uiteraard een snelle ronde over de baan!

Count me in!

@Hielke, bestel ff een C6, betalen kun je met paypal!

Michel

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 15:28

ik doe ook zo mee hoor :D

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 16 jan 2008, 15:34

LOL @ Pol :lol:

Als de heren serieus van plan zijn om een raceteam te beginnen wil ik best eens met ze van gedachten wisselen over sponsoring. Een raceteam dat een Corvette in de DSC inzet komt niet heel dicht tegen het 8:00btg project aan dus een beetje hulp mbt. sponsoring of opzetten moet kunnen.

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 17:19

Nou er zijn nog zitjes te huur in de DSC
Heb gemaild van wat dat nou zou moeten kosten.
Afspraak met hartspecialist is gemaakt nadat ik een mail terugkreeg :roll: :roll: :roll:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jan 2008, 17:33

DSC, een jaar lang in een redelijk dikke bak (BMW E46 M3/ Porsche GT3/Clio V6)?

Denk dat je voor 50k al in je handjes mag klappen met voldoende mogelijkheden voor je sponsors. En dan ben je 3e rijder.

Ik had ooit contacten om VLN + 24h op N'ring te rijden, was ook zo'n bedrag, maar dan was je 4e rijder. Kans om daadwerkelijk km's te maken was minder dan 25% per race. Zonde van het geld van je sponsor.

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 17:49

twee rijders
megane trophy
inclusief alles
exclusief wat kleine dingen
60k :shock: :shock:
verzekering 5 k

pp wel te verstaan

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 16 jan 2008, 17:53

Ik blijf maar lekker af en toe gewoon driving-fun dagen bijhouden :lol:
wat een geld he...en schade enzo moet er niet aan denken.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 16 jan 2008, 18:00

luco hornsveld schreef:twee rijders
megane trophy
inclusief alles
exclusief wat kleine dingen
60k :shock: :shock:
verzekering 5 k

pp wel te verstaan
Moet je ook nog bij denken dat DSC sprintraces zijn.
Of je nu races van 45 minuten rijdt of eentje van 10 uur, dat heeft toch wel een hele flinke impact op het budget, alleen al voor lullige dingen als banden en benzinekosten, laat staan voor het onderhoud dat een auto na de race nodig heeft.
Ben opeens een stuk blijer met de kostenberekening voor het hele jaar die ik hier heb liggen. :)

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 18:10

GTRene schreef:Ik blijf maar lekker af en toe gewoon driving-fun dagen bijhouden :lol:
wat een geld he...en schade enzo moet er niet aan denken.
schade is verzekerd minus eigen risico

@Peter, hier wordt natuurlijk dik aan verdient.
Ze vragen goede rijders, maar krijg meer het idee dat het puur om die 60k gaat.
zitten 16 setjes banden bij enzo, dus alles compleet voor 8 wedstrijden.
Is echt een hoop geld.
Moet inderdaad goedkoper kunnen als je het zelf bekostigd.
Alhoewel een 2e hands megane trophy ook 80 k kost.
Maar dan is die wel van jezelf.
Zal voorlopig zac blijven :D :D :D :D

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Bericht door @iko » 16 jan 2008, 20:48

Luco schreef:
1000 forummers keer 100 euro en de auto is een feit :)
Dan nog de vier beste rijders zoeken en dan aan de start verschijnen
Wanneer gaan we die kwalificatiewedstrijden doen?
Eerst iedereen lappen en dan kwalificeren, lijkt me (als je het andersom doet is er opeens geen liefhebber meer)

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 20:53

ik wil wel kwalificeren nadat ik betaald heb hoor :D

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Bericht door @iko » 16 jan 2008, 20:59

+1

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 17 jan 2008, 09:05

En die 4 betalen vervolgens al het onderhoud? :lol:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 17 jan 2008, 10:24

Men was hier toch benieuwd naar wat sponsoring kan opleveren?

Dit is het sponsorbudget van Luc Alphand Aventures, dat het komend seizoen twee Corvette C6.R's inzet in de GT1-klasse van de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans:

[img:400:313]http://www.endurance-info.com/2008_LMS/ ... ableau.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Hielke, k33z, Kadett, Marc Sierra en 4 gasten