Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De nieuwe M3 vind ik:

Een fantastische wagen, een waardige M en echte opvolger van de e46 M3
93
62%
Een M maar niet meer mijn M. Styling is overdone, te zwaar en te groot
37
25%
Wat een lelijk rothok
19
13%

Totaal aantal stemmen: 149

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 jan 2008, 13:07

Rico v Velzen schreef:Romo begrijp me niet verkeerd, is verder ook geen aanval ofzo. Conclussie ? Auto's zijn vooral duur vanwege de buitenproportionele belastingen die er op zitten in NL :cry:
Zag/zie het niet als een aanval :lol:

Volstrekt met je eens.................................................

M-bitious

Bericht door M-bitious » 16 jan 2008, 13:10

En anders ik wel :mrgreen:

Niall

Bericht door Niall » 16 jan 2008, 13:34

Rico je hebt een gedeeltelijk gelijk maar toch niet helemaal :)

Juist door de toename in de kostprijs van de grondstoffen zijn auto's een stuk duurder geworden. Maar je moet 1 ding niet vergeten is dat als er een industrie is waar ze goed op de centen letten is het de auto industrie. Maar neem maar de staalprijs die is de laatste jaren flink gestegen dus wat doen ze dan gaan ze dingen in kunststof maken, maar nu staat de olie prijs op 100$ per vat dus dat is ook niet fijn.

Waar de meeste kosten zitten voortaan is het transporteren van onderdelen door heel europa omdat veel sub-assemblies in polen etc gemaakt worden. Hoezo goedkoop werken :?
Verder gaan de kwaliteitseisen van fabrikanten steeds omhoog totdat ze buiten proportie zijn. Zal Dennis Schroyen wel kunnen beamen.

Maar in de autoindustrie zijn ze ook goed in het maken van opties die iedereen wil en voor wil betalen. Zoals een M-sport pakket :P

Mijn stelling blijft als je een auto koopt met veel opties bv een M3; moet je het volgende doen:

Bend over and take it like a man :)

Even ter relativatie, in de OEM toeleveranciers industrie is er geen knoop te verdienen en moeten ze hebben van de aftermarket spullen zoals een kapot slot of velgen etc.

Maar dan komt er ook de punt dat bepaalde fabrikanten de Nederlandse consumentenprijs subsidiëren om auto te verkopen omdat ze anders voor jan modaal onbetaalbaar zouden zijn. Mercedes en BMW doen dit niet, dus is er weinig winst te halen door bv deze in duitsland te halen.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 16 jan 2008, 13:39

Om nog verder te relativeren:
Ondanks alle belastingen blijf ik een M3 in verhouding tot de echte sportautomerken een goede propositie vinden. Overigens wordt er door mij niet voorover gebukt. Ik betaal liever :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 16 jan 2008, 13:49

Mijn stelling blijft als je een auto koopt met veel opties bv een M3; moet je het volgende doen:

Bend over and take it like a man
Oke, alleen wat jammer is, is dat je geen keuze word gelaten.

Voorbeeld de M3, ik zou in mijn geval geen satnav-i drive willen, maar door de importeur (policy)word je wel gedwongen om het te nemen als je een M3 wilt kopen.

Niall

Bericht door Niall » 16 jan 2008, 13:51

Rico v Velzen schreef:

Voorbeeld de M3, ik zou in mijn geval geen satnav-i drive willen, maar door de importeur (policy)word je wel gedwongen om het te nemen als je een M3 wilt kopen.
Zie je toch dat de huidige M3 een heel ander publiek heeft dan dbv de E30 M3, dat had een doel: Driving-fun. Nu worden zulke auto's voornamelijk zakelijk gereden dus moet ie fully loaded zijn of je moet een CSL uitvoering kiezen die waarschijnlijk ook nog komt.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 16 jan 2008, 13:52

Rico v Velzen schreef:

Ik heb meer moeite met die zware, elektrisch verstelbare stoelen. Satnav vind ik echt super, zeker omdat je veel meer kunt met het scherm, maar het heeft me ook vaak de ellende van files bespaard.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 16 jan 2008, 13:55

Scotsman schreef:
Rico v Velzen schreef:

Zie je toch dat de huidige M3 een heel ander publiek heeft dan dbv de E30 M3, dat had een doel: Driving-fun. Nu worden zulke auto's voornamelijk zakelijk gereden dus moet ie fully loaded zijn of je moet een CSL uitvoering kiezen die waarschijnlijk ook nog komt.
Ben ik niet helemaal met je eens. ten tijde van de E30 bestonden er heel veel opties niet, en ik denk ook niet dat hij 5 sterren haalt bij de botsproef. Zouden er echt zoveel zakelijke M's rijden met die hoge bijtelling? Weet niet hoor, ik ken zelf niemand die er eentje op de zaak heeft. Het fully-loaded (wat ie niet helemaal is) is ook als compensatie bedoeld voor de hoge prijs hier. In Duitsland zit er standaard veel minder op, bijvoorbeeld geen satnav :lol:

Niall

Bericht door Niall » 16 jan 2008, 13:58

M-bitious schreef: Ben ik niet helemaal met je eens. ten tijde van de E30 bestonden er heel veel opties niet, en ik denk ook niet dat hij 5 sterren haalt bij de botsproef. Zouden er echt zoveel zakelijke M's rijden met die hoge bijtelling? Weet niet hoor, ik ken zelf niemand die er eentje op de zaak heeft. Het fully-loaded (wat ie niet helemaal is) is ook als compensatie bedoeld voor de hoge prijs hier. In Duitsland zit er standaard veel minder op, bijvoorbeeld geen satnav :lol:
Rico verhuizen naar duitsland :P

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 jan 2008, 13:58

M-bitious; Rijd jij de M3 prive of zakelijk?

M-bitious

Bericht door M-bitious » 16 jan 2008, 14:02

romo schreef:M-bitious; Rijd jij de M3 prive of zakelijk?
Prive, op mijn bedrijf rijd ik een 330i HE auto

RVV

Bericht door RVV » 16 jan 2008, 14:08

Zie je toch dat de huidige M3 een heel ander publiek heeft dan dbv de E30 M3, dat had een doel: Driving-fun.
Zonder de discussie (die al vaak is gevoerd) te starten of een e30 M3 meer DF bied dan een een latere M3, denk ik wel, weet ik bijna wel zeker dat DF een key issue is geweest bij het ontwikkelen van de e92 M3.

Een M3 zonder DF is geen M3 maar een 335i ofzo.

Natuurlijk is een latere M3 minder puur, maar vergeleken met andere auto's in hetzelfde tijdperk vele malen puurder dan een "mindere" broeder.

Ik kan dagelijks dat vergelijk maken tussen mijn 325i en M3. Vergeleken bij de e46 325i voelt de M3 zowat als een raceauto aan (relatief hé).

Een M3 is altijd zodanig "apart" dat je ook dat gevoel hebt als je er 1 koopt/rijd/leased.

M3 is niet alleen logo geilheid, maar vooral een stuk beleving.. Da's dan wel weer een knappe prestatie in de huidige tijd, waar alle massa productie auto's bijna hetzelfde aanvoelen qua beleving.

Carl Coussens

Bericht door Carl Coussens » 16 jan 2008, 14:14

Rico v Velzen schreef:
Zie je toch dat de huidige M3 een heel ander publiek heeft dan dbv de E30 M3, dat had een doel: Driving-fun.
Zonder de discussie (die al vaak is gevoerd) te starten of een e30 M3 meer DF bied dan een een latere M3, denk ik wel, weet ik bijna wel zeker dat DF een key issue is geweest bij het ontwikkelen van de e92 M3.

Een M3 zonder DF is geen M3 maar een 335i ofzo.

Natuurlijk is een latere M3 minder puur, maar vergeleken met andere auto's in hetzelfde tijdperk vele malen puurder dan een "mindere" broeder.

Ik kan dagelijks dat vergelijk maken tussen mijn 325i en M3. Vergeleken bij de e46 325i voelt de M3 zowat als een raceauto aan (relatief hé).

Een M3 is altijd zodanig "apart" dat je ook dat gevoel hebt als je er 1 koopt/rijd/leased.

M3 is niet alleen logo geilheid, maar vooral een stuk beleving.. Da's dan wel weer een knappe prestatie in de huidige tijd, waar alle massa productie auto's bijna hetzelfde aanvoelen qua beleving.
Dit betoog ondersteun ik.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 16 jan 2008, 14:33

+1

Erik K.

Bericht door Erik K. » 16 jan 2008, 22:01

Wordt de afkorting voor de nieuwe bak nou M-DCT of M-DKG ?

romo

Bericht door romo » 16 jan 2008, 22:12

ErikKramer schreef:Wordt de afkorting voor de nieuwe bak nou M-DCT of M-DKG ?
Ik denk beide; M- Double-Clutch Transmission / M- Doppel Kupplung Getriebe

M-DCT bekt wel beter IMO

Erik K.

Bericht door Erik K. » 16 jan 2008, 22:13

ok thx!

romo

Bericht door romo » 17 jan 2008, 14:03

Even wat leesvoer..........................

http://shrani.si/f/r/10E/3xFS3lZm/mdctgbfv.pdf

M-DCT is volgens de officiele cijfers van BMW maar 20kg zwaarder..........

Even flink naar beneden scrollen voor de tabel

RVV

Bericht door RVV » 17 jan 2008, 14:26

DKG, dat klinkt als het Duitse Kolen en Gasbedrijf ofzo ..niks dus :lol:

Starred

Bericht door Starred » 17 jan 2008, 15:31

Nog wat mooie plaatjes van de convertible
http://www.seriouswheels.com/cars/2009/ ... rtible.htm

Macboy

Bericht door Macboy » 17 jan 2008, 17:01

Niewe prijzen bekend M3 coupe: EUR 106.305 :shock:

Leuke verhoging :)

M-bitious

Bericht door M-bitious » 17 jan 2008, 17:03

ja zoals ik had aangegeven ca. 6.805 euri slurptax. Ben benieuwd wat er met de fabrieksoptie prijzen gebeurt.

romo

Bericht door romo » 17 jan 2008, 17:04

M-bitious schreef:ja zoals ik had aangegeven ca. 6.805 euri slurptax. Ben benieuwd wat er met de fabrieksoptie prijzen gebeurt.
Denk je dat er een compensatie aan zit te komen, of gaat alles mee met dezelfde prijs?

M-bitious

Bericht door M-bitious » 17 jan 2008, 17:06

Volgens mijn dealer wordt een deel goedkoper en een deel duurder. Meer info binnen 2 weken.

romo

Bericht door romo » 17 jan 2008, 17:07

M-bitious schreef:Volgens mijn dealer wordt een deel goedkoper en een deel duurder. Meer info binnen 2 weken.
Erg interessant, keep us informed zou ik zeggen...............................

Per saldo dan onveranderd hoop ik.................................

Gesloten