Rico je hebt een gedeeltelijk gelijk maar toch niet helemaal
Juist door de toename in de kostprijs van de grondstoffen zijn auto's een stuk duurder geworden. Maar je moet 1 ding niet vergeten is dat als er een industrie is waar ze goed op de centen letten is het de auto industrie. Maar neem maar de staalprijs die is de laatste jaren flink gestegen dus wat doen ze dan gaan ze dingen in kunststof maken, maar nu staat de olie prijs op 100$ per vat dus dat is ook niet fijn.
Waar de meeste kosten zitten voortaan is het transporteren van onderdelen door heel europa omdat veel sub-assemblies in polen etc gemaakt worden. Hoezo goedkoop werken
Verder gaan de kwaliteitseisen van fabrikanten steeds omhoog totdat ze buiten proportie zijn. Zal Dennis Schroyen wel kunnen beamen.
Maar in de autoindustrie zijn ze ook goed in het maken van opties die iedereen wil en voor wil betalen. Zoals een M-sport pakket
Mijn stelling blijft als je een auto koopt met veel opties bv een M3; moet je het volgende doen:
Bend over and take it like a man
Even ter relativatie, in de OEM toeleveranciers industrie is er geen knoop te verdienen en moeten ze hebben van de aftermarket spullen zoals een kapot slot of velgen etc.
Maar dan komt er ook de punt dat bepaalde fabrikanten de Nederlandse consumentenprijs subsidiëren om auto te verkopen omdat ze anders voor jan modaal onbetaalbaar zouden zijn. Mercedes en BMW doen dit niet, dus is er weinig winst te halen door bv deze in duitsland te halen.