e46 M3 benzineverbruik
- markk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
e46 M3 benzineverbruik
Vandaag voor m'n werk heen en weer Heerlen vanaf Zoetermeer. Normaliter met de moterfiets maar vanwege het weer toch maar de auto / e46 m3 gepakt.
Normaal staat dat ding op 13/14l per 100km (boordcomputer). Immers ik rijd er altijd ff een uurtje mee voor fun. Dus starten, 10minuten rustig en daarna gaat ie meestal wel een paar keer naar de begrenser toe.
Maar vandaag dus gewoon rustig / normaal gereden. Veel op cruisecontrol. Niet superlangzaam, gewoon met verkeer mee. Vaak cruisecontrol op max. snelheid + 10 km/h.
Welnu wat schetst de verbazing ? Boordcomputer geeft aan 8.7l/100 km. DAT IS DUS GEWOON 1:11,5 !!!
Verbazingwekkend voor een 3.2l 6-cylinder met een specifiek vermogen van meer dan 100pk per liter...
Mark.
Normaal staat dat ding op 13/14l per 100km (boordcomputer). Immers ik rijd er altijd ff een uurtje mee voor fun. Dus starten, 10minuten rustig en daarna gaat ie meestal wel een paar keer naar de begrenser toe.
Maar vandaag dus gewoon rustig / normaal gereden. Veel op cruisecontrol. Niet superlangzaam, gewoon met verkeer mee. Vaak cruisecontrol op max. snelheid + 10 km/h.
Welnu wat schetst de verbazing ? Boordcomputer geeft aan 8.7l/100 km. DAT IS DUS GEWOON 1:11,5 !!!
Verbazingwekkend voor een 3.2l 6-cylinder met een specifiek vermogen van meer dan 100pk per liter...
Mark.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
- markk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Ach Rico, het had vast nog wel beter gekund. Airco stond nog aan, "sport" knop stond aan, achterruit verwarming stond nog aan, etc.
Trouwens andere vraag voor je. Als je gewoon rustig met zo'n auto cruised en schakelt bij 3000 a 3500rpm dan ga je dus met 100/110 naar z'n 6.
Als je dan echter ff van het gas af moet rij je snel 90/80 in z'n 6, rond de 2300-2500rpm. Ga jij dan terug naar 5 als je weer rustig naar de 130 wil acceleren of geef je gewoon (rustig) gas in 6 ? En wat doet SMG in A mode ?
Moter pakt best op maar het gaat tegen m'n gevoel in om in 6 met 80/90 gas te geven en rustig te gaan accelereren. Kan nooit goed zijn, en die 6 is best lang in een M3. Maar elke keer terug naar 5 -> dan blijf je dus aan het schakelen...
(zie je nou wel, hier is een M3 dus gewoon niet voor gemaakt. Bij 90 hoor je in z'n 2 te zitten
Mark.
Trouwens andere vraag voor je. Als je gewoon rustig met zo'n auto cruised en schakelt bij 3000 a 3500rpm dan ga je dus met 100/110 naar z'n 6.
Als je dan echter ff van het gas af moet rij je snel 90/80 in z'n 6, rond de 2300-2500rpm. Ga jij dan terug naar 5 als je weer rustig naar de 130 wil acceleren of geef je gewoon (rustig) gas in 6 ? En wat doet SMG in A mode ?
Moter pakt best op maar het gaat tegen m'n gevoel in om in 6 met 80/90 gas te geven en rustig te gaan accelereren. Kan nooit goed zijn, en die 6 is best lang in een M3. Maar elke keer terug naar 5 -> dan blijf je dus aan het schakelen...
(zie je nou wel, hier is een M3 dus gewoon niet voor gemaakt. Bij 90 hoor je in z'n 2 te zitten

Mark.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Bij 80/90 terug van de 6 klik ik even aan de flipper naar de 5 op de snelweg.. Maar dit is een minder omslachtige handeling dan met een handbak, en doe je ook makkelijker daardoor.markk schreef:
Trouwens andere vraag voor je. Als je gewoon rustig met zo'n auto cruised en schakelt bij 3000 a 3500rpm dan ga je dus met 100/110 naar z'n 6.
Als je dan echter ff van het gas af moet rij je snel 90/80 in z'n 6, rond de 2300-2500rpm. Ga jij dan terug naar 5 als je weer rustig naar de 130 wil acceleren of geef je gewoon (rustig) gas in 6 ? En wat doet SMG in A mode ?
Moter pakt best op maar het gaat tegen m'n gevoel in om in 6 met 80/90 gas te geven en rustig te gaan accelereren. Kan nooit goed zijn, en die 6 is best lang in een M3. Maar elke keer terug naar 5 -> dan blijf je dus aan het schakelen...
(zie je nou wel, hier is een M3 dus gewoon niet voor gemaakt. Bij 90 hoor je in z'n 2 te zitten
Mark.
In A stand rij ik bijna nooit, maar vanochtend wel even uitgeprobeerd.. het is vooral afhankelijk in welk schakelprogramma je zit. Zit je in de 1 of 2 dan blijft de bak gewoon in de 6 hangen, tenzij de kickdown intrapt dan schakeld die terug naar de 4.
zit je in programma 5 dan schakelt hij automatisch terug naar versnelling 5, en als je de kickdown intrapt naar de 3.
Het leuke aan het SMG systeem in automaat mode is dat je kunt zien hoe soepel de motor is, SMG in A modus schakelt altijd het meest pefect en houd rekening met wat het beste voor de (motor)techniek is. Je kunt in programma 1 of 2 gewoon 60/70 cruisen in de 6e versnelling zonder dat de bak terugschakeld.. Geef je extra gas dan schakelt die terug.. anders blijft ie gewoon in de 6 hangen.
Waarbij je voor je gevoel denkt dit kan nooit goed zijn, past de computer het schakelgedrag optimaal aan aan het rijgedrag.
Dus vanuit 80 met een handbak optrekken in de 6 naar 130 ofzo is met beleid geen enkel probleem, dat doet SMG ook (in het laagste programma)
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Motor is daar idd soepel genoeg voor maar zoals rico al aangaf kijkt de electronica ook naar wat er goed is voor de motor. Blok heeft liever dat je bij 70 even terug naar z'n 5 gaat hoorMichel Pol schreef:Motor moet toch meer dan soepel zat zijn om 70 a 80 in de 6 te kunnen rijden. Doe ik ook met de SpecB, uiteraard dan niet planken vanaf 70 of 80. Vanaf 1500tpm pakt de auto goed op ook in de 6e versnelling.
Michel

Als ik die van mijn in Auto zet laat ik em altijd zijn plan trekken. Kvind het gewoon lachen, gieren en brullen hoe dat ding soms reageert. Soms gewoon te traag schakelen dat ie bij het opschakelen tussengas moet geven en van die toeren.
Autostrade verbruikt mijne ook 8.5 - 8.7 liter. Heb hem zelfs eens op 7.9 gekregen toen ik naar het werk kwam. 120, Cruise control en op het gemak. Helaas is zo'n auto daar niet voor gemaakt

Ach, laat em maar 12 liter litsen. Dan heb ik tenminste iets aan m'n getankt geld

- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Mijn sedan (3.0 5-bak) kwam echt niet onder de 10l/100km. Bij gevarieerd doorrijden al snel 15 liter. Dat was dus ook mijn gemiddeld verbruik.
Om eerlijk te zijn heb ik dit echt wel gemerkt dat de e46 een stuk zuiniger is
Maar laat een S50 maar zuipen, kwa betrouwbaarheid zijn ze niet snel te overtreffen, vooral de 3.0's zoals Bort. Verschrikkelijk hoe die dingen blijven litsen, zelfs bij laufleistung 200k+ km...
Overlaatst nog een dyno gezien van een kerel in dtsl die zijn '94 M3 sedan op de bank had gezet. Uitdraai van 289pk en 330 Nm. Volledig origineel en nooit open geweest (kende de auto al heel zijn leven omdat hij van zijn vader was geweest). Bij 280k km that is...
Om eerlijk te zijn heb ik dit echt wel gemerkt dat de e46 een stuk zuiniger is

Maar laat een S50 maar zuipen, kwa betrouwbaarheid zijn ze niet snel te overtreffen, vooral de 3.0's zoals Bort. Verschrikkelijk hoe die dingen blijven litsen, zelfs bij laufleistung 200k+ km...
Overlaatst nog een dyno gezien van een kerel in dtsl die zijn '94 M3 sedan op de bank had gezet. Uitdraai van 289pk en 330 Nm. Volledig origineel en nooit open geweest (kende de auto al heel zijn leven omdat hij van zijn vader was geweest). Bij 280k km that is...
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
BMW motoren zijn zowiezo heel soepel.
In dorp rij ik 50 in de 5. Als ik de de bebouwde kom uitrij gaat het vrij makkelijk naar de 80km toe in 5e versnelling.
Maarja, die stoplichten. dan wil ik zsm op die 80km zitten dus gaat in de 1 tot de 70km/h en dan opschakelen
Niet echt economisch
Bij 130km/h draait ie trouwens krap aan 3000rpm
In dorp rij ik 50 in de 5. Als ik de de bebouwde kom uitrij gaat het vrij makkelijk naar de 80km toe in 5e versnelling.
Maarja, die stoplichten. dan wil ik zsm op die 80km zitten dus gaat in de 1 tot de 70km/h en dan opschakelen

Niet echt economisch

Bij 130km/h draait ie trouwens krap aan 3000rpm
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Met de 325i zit ik nu over 2 weken op 10.8l/100km. Vind ik opzich wel respectabel aangezien ik met de 318is 9.5l/100km reedt. Wil best eens een sprintje trekken, sta veel in de file, bijna geen stad km's. Wanneer stage klaar is zal het verbruik wel aardig oplopen want dan maak ik bijna geen snelweg km's meer.
Maar het verbruik van die e46 m3's en e36 3.2's is echt mooi om te zien. Daarom heb ik ook zoveel respect voor die M Coupe van Kees. Kan je goed dagelijks gebruiken, maar ook zo ongehoord hard mee gaan. (lees nu dat die een 5 bak heeft
)
Maar het verbruik van die e46 m3's en e36 3.2's is echt mooi om te zien. Daarom heb ik ook zoveel respect voor die M Coupe van Kees. Kan je goed dagelijks gebruiken, maar ook zo ongehoord hard mee gaan. (lees nu dat die een 5 bak heeft

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: JdvPolo en 0 gasten