e46 M3 benzineverbruik

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

e46 M3 benzineverbruik

Bericht door markk » 15 jan 2008, 18:55

Vandaag voor m'n werk heen en weer Heerlen vanaf Zoetermeer. Normaliter met de moterfiets maar vanwege het weer toch maar de auto / e46 m3 gepakt.

Normaal staat dat ding op 13/14l per 100km (boordcomputer). Immers ik rijd er altijd ff een uurtje mee voor fun. Dus starten, 10minuten rustig en daarna gaat ie meestal wel een paar keer naar de begrenser toe.

Maar vandaag dus gewoon rustig / normaal gereden. Veel op cruisecontrol. Niet superlangzaam, gewoon met verkeer mee. Vaak cruisecontrol op max. snelheid + 10 km/h.

Welnu wat schetst de verbazing ? Boordcomputer geeft aan 8.7l/100 km. DAT IS DUS GEWOON 1:11,5 !!!

Verbazingwekkend voor een 3.2l 6-cylinder met een specifiek vermogen van meer dan 100pk per liter...


Mark.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 15 jan 2008, 18:56

Dat is het voordeel van motoren die efficient lopen, hoge compressie etc. Belast je ze weinig dan lopen ze erg zuinig voor hun doen.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 15 jan 2008, 19:08

///M Power! 8)

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 15 jan 2008, 19:15

Evo loopt ook 1:10 met alleen maar snelweg. Als je met een M3 gewoon normaal rijd en niet boven de 3500tpm komt lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat je makkelijk 1:11 a 1:12 kunt halen.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 15 jan 2008, 19:21

@topFuel: Idd, schakelen rond de 3500rpm ofzo.

Moest wel een paar keer iets verder door (4000rpm ofzo) om van die lastige 1-series af te komen die wouden "racen" ;-)

Mark.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 15 jan 2008, 19:45

Net voor de kerst met een M5 3.8 touring vanuit Spanje naar huis gereden. Cruise control op 150-160 (afhankelijk drukte) en ook 1:11 gereden. Gemiddelde snelheid over de gehele rit was 131 km/h.
Dat is zuiniger dan dezelfde rit en snelheid met een 150 PK diesel Vito. :?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 jan 2008, 20:15

Mark, mij E36 haalde het niet. Wel lekker in zn 6 natuurlijk, dan loopt ie op lagere toeren (ik had maar een 5bak en 1:10 was ultiem rustig 110/120 rijden bij mij).

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 15 jan 2008, 20:48

E36 M3 op dezelfde manier beschreven als in de OP: gemiddeld tussen de 9 en 10 liter per 100 km, vanuit Frankrijk 900 km naar België op cruisecontrol :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 jan 2008, 21:14

Maar wel de E36 M3 3.2 6bak?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 jan 2008, 21:39

Mark dit is onontdekt terrein voor jou :wink: dit rij ik dagelijks met woon werk verkeer.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 15 jan 2008, 21:49

Ach Rico, het had vast nog wel beter gekund. Airco stond nog aan, "sport" knop stond aan, achterruit verwarming stond nog aan, etc.

Trouwens andere vraag voor je. Als je gewoon rustig met zo'n auto cruised en schakelt bij 3000 a 3500rpm dan ga je dus met 100/110 naar z'n 6.

Als je dan echter ff van het gas af moet rij je snel 90/80 in z'n 6, rond de 2300-2500rpm. Ga jij dan terug naar 5 als je weer rustig naar de 130 wil acceleren of geef je gewoon (rustig) gas in 6 ? En wat doet SMG in A mode ?

Moter pakt best op maar het gaat tegen m'n gevoel in om in 6 met 80/90 gas te geven en rustig te gaan accelereren. Kan nooit goed zijn, en die 6 is best lang in een M3. Maar elke keer terug naar 5 -> dan blijf je dus aan het schakelen...

(zie je nou wel, hier is een M3 dus gewoon niet voor gemaakt. Bij 90 hoor je in z'n 2 te zitten ;-)


Mark.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 16 jan 2008, 07:40

Knot schreef:Maar wel de E36 M3 3.2 6bak?
Nee, de gewone 5 bak.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 jan 2008, 07:51

De E36 M3 3.2 heeft toch een 6-bak, of ben ik nu gek?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 jan 2008, 08:39

3.2 is altijd 6bak idd, tenzij motorswap.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 jan 2008, 11:14

markk schreef:
Trouwens andere vraag voor je. Als je gewoon rustig met zo'n auto cruised en schakelt bij 3000 a 3500rpm dan ga je dus met 100/110 naar z'n 6.

Als je dan echter ff van het gas af moet rij je snel 90/80 in z'n 6, rond de 2300-2500rpm. Ga jij dan terug naar 5 als je weer rustig naar de 130 wil acceleren of geef je gewoon (rustig) gas in 6 ? En wat doet SMG in A mode ?

Moter pakt best op maar het gaat tegen m'n gevoel in om in 6 met 80/90 gas te geven en rustig te gaan accelereren. Kan nooit goed zijn, en die 6 is best lang in een M3. Maar elke keer terug naar 5 -> dan blijf je dus aan het schakelen...

(zie je nou wel, hier is een M3 dus gewoon niet voor gemaakt. Bij 90 hoor je in z'n 2 te zitten ;-)


Mark.
Bij 80/90 terug van de 6 klik ik even aan de flipper naar de 5 op de snelweg.. Maar dit is een minder omslachtige handeling dan met een handbak, en doe je ook makkelijker daardoor.

In A stand rij ik bijna nooit, maar vanochtend wel even uitgeprobeerd.. het is vooral afhankelijk in welk schakelprogramma je zit. Zit je in de 1 of 2 dan blijft de bak gewoon in de 6 hangen, tenzij de kickdown intrapt dan schakeld die terug naar de 4.

zit je in programma 5 dan schakelt hij automatisch terug naar versnelling 5, en als je de kickdown intrapt naar de 3.

Het leuke aan het SMG systeem in automaat mode is dat je kunt zien hoe soepel de motor is, SMG in A modus schakelt altijd het meest pefect en houd rekening met wat het beste voor de (motor)techniek is. Je kunt in programma 1 of 2 gewoon 60/70 cruisen in de 6e versnelling zonder dat de bak terugschakeld.. Geef je extra gas dan schakelt die terug.. anders blijft ie gewoon in de 6 hangen.

Waarbij je voor je gevoel denkt dit kan nooit goed zijn, past de computer het schakelgedrag optimaal aan aan het rijgedrag.

Dus vanuit 80 met een handbak optrekken in de 6 naar 130 ofzo is met beleid geen enkel probleem, dat doet SMG ook (in het laagste programma)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 16 jan 2008, 11:33

Motor moet toch meer dan soepel zat zijn om 70 a 80 in de 6 te kunnen rijden. Doe ik ook met de SpecB, uiteraard dan niet planken vanaf 70 of 80. Vanaf 1500tpm pakt de auto goed op ook in de 6e versnelling.

Michel

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 16 jan 2008, 11:45

Michel Pol schreef:Motor moet toch meer dan soepel zat zijn om 70 a 80 in de 6 te kunnen rijden. Doe ik ook met de SpecB, uiteraard dan niet planken vanaf 70 of 80. Vanaf 1500tpm pakt de auto goed op ook in de 6e versnelling.

Michel
Motor is daar idd soepel genoeg voor maar zoals rico al aangaf kijkt de electronica ook naar wat er goed is voor de motor. Blok heeft liever dat je bij 70 even terug naar z'n 5 gaat hoor :)
Als ik die van mijn in Auto zet laat ik em altijd zijn plan trekken. Kvind het gewoon lachen, gieren en brullen hoe dat ding soms reageert. Soms gewoon te traag schakelen dat ie bij het opschakelen tussengas moet geven en van die toeren.

Autostrade verbruikt mijne ook 8.5 - 8.7 liter. Heb hem zelfs eens op 7.9 gekregen toen ik naar het werk kwam. 120, Cruise control en op het gemak. Helaas is zo'n auto daar niet voor gemaakt :lol:
Ach, laat em maar 12 liter litsen. Dan heb ik tenminste iets aan m'n getankt geld :lol:

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 16 jan 2008, 12:04

Knot schreef:3.2 is altijd 6bak idd, tenzij motorswap.
Ik heb een 3.0, maar wel met het uiterlijk van een 3.2 ;)

EDIT: was niet aan mij gericht zeker :lol:

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 16 jan 2008, 12:52

Mijn sedan (3.0 5-bak) kwam echt niet onder de 10l/100km. Bij gevarieerd doorrijden al snel 15 liter. Dat was dus ook mijn gemiddeld verbruik.
Om eerlijk te zijn heb ik dit echt wel gemerkt dat de e46 een stuk zuiniger is :lol:

Maar laat een S50 maar zuipen, kwa betrouwbaarheid zijn ze niet snel te overtreffen, vooral de 3.0's zoals Bort. Verschrikkelijk hoe die dingen blijven litsen, zelfs bij laufleistung 200k+ km...
Overlaatst nog een dyno gezien van een kerel in dtsl die zijn '94 M3 sedan op de bank had gezet. Uitdraai van 289pk en 330 Nm. Volledig origineel en nooit open geweest (kende de auto al heel zijn leven omdat hij van zijn vader was geweest). Bij 280k km that is...

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 16 jan 2008, 13:22

@Dennis/Rico: Thanks dat is waardevolle info. Dus tot 80 gewoon in zes laten staan en met beleid acceleren is dus geen probleem. Daaronder terug naar 5.

Mark.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 jan 2008, 13:25

yep :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 jan 2008, 13:29

80 km/h in de 6e versnelling is 2K RPM, dan rustig gas geven en versnellen is geen enkel probleem IMO
In stads verkeer vind ik het wel beter rijden om niet onder de 2K RPM te komen, 60 km/h in de 4e gaat prima, 5 zou ook kunnen........

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 16 jan 2008, 15:33

BMW motoren zijn zowiezo heel soepel.

In dorp rij ik 50 in de 5. Als ik de de bebouwde kom uitrij gaat het vrij makkelijk naar de 80km toe in 5e versnelling.

Maarja, die stoplichten. dan wil ik zsm op die 80km zitten dus gaat in de 1 tot de 70km/h en dan opschakelen :D

Niet echt economisch :P

Bij 130km/h draait ie trouwens krap aan 3000rpm

Gebruikersavatar
Tomassen
Berichten: 78
Lid geworden op: 24 feb 2007, 19:46
Locatie: Hertfordshire (Amsterdam 1/4/11)

Bericht door Tomassen » 17 jan 2008, 18:04

Knot schreef:3.2 is altijd 6bak idd, tenzij motorswap.
of een Z3 M 3.2 die hebben een 5-bak vanwege ruimte gebrek.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 17 jan 2008, 20:17

Met de 325i zit ik nu over 2 weken op 10.8l/100km. Vind ik opzich wel respectabel aangezien ik met de 318is 9.5l/100km reedt. Wil best eens een sprintje trekken, sta veel in de file, bijna geen stad km's. Wanneer stage klaar is zal het verbruik wel aardig oplopen want dan maak ik bijna geen snelweg km's meer.

Maar het verbruik van die e46 m3's en e36 3.2's is echt mooi om te zien. Daarom heb ik ook zoveel respect voor die M Coupe van Kees. Kan je goed dagelijks gebruiken, maar ook zo ongehoord hard mee gaan. (lees nu dat die een 5 bak heeft :roll: )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, Redis en 26 gasten