Raceplannen 2008: dfracing.com

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 13:41

Hielke schreef:
luco hornsveld schreef:Je hebt ook twee versies hebben ze me verteld
Het eerste jaar bleken ze te slap.
Daarna zijn ze extra stijver gemaakt
Alles scheurde los zeg maar :)
Enige dat te slap was waren de rubbers in de wielophanging. En dat was op zich ook geen ramp geweest ware het niet dat door die relatieve slapheid de sporing van de auto tijdens de duur van de race te sterk veranderde.
Ow, ze vertelde mij toen dat door die slapheid zelfs het chassis scheurtjes ging vertonen op de naden?

De GT 3 van paul van splunteren is toch een dsc GT 3?

Tristan

Bericht door Tristan » 15 jan 2008, 14:24

GT3 van Paul van S. is gewoon een GT3 Cup Challenge auto, waarmij hij ook FIA GT3 mee kan rijden, dus ook DSC. Maar volgens mij rijdt hij geen DSC.

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 14:31

Tristan schreef:GT3 van Paul van S. is gewoon een GT3 Cup Challenge auto, waarmij hij ook FIA GT3 mee kan rijden, dus ook DSC. Maar volgens mij rijdt hij geen DSC.
Nee, kan, maar die reed dus 1.44 op cpz :D

Andre

Bericht door Andre » 15 jan 2008, 16:34

Ik reed met een e36 3.0 op assen 1.50.5 We hadden ons gekwalificeerd tussen de ss1 auto s van de DSC. :) auto kost ca. 40k a 45k euro. :) We stonden tussen raceautos die 4 a 5 keer zoveel kosten.

dit was met een ca. 310pk e36 motor. Moet je nagaan als je van 235 breed naar 250 breed rubber gaat en nog even 60pk erbij en 3.2 monteren. Gaan wij al bijna ss1 tijden rijden. Het is niet altijd de pk die het doen. Goed sturende auto die je vertrouwen geeft doet heel veel. Daar kan op korte banen 450pk ook niks aan veranderen. Alleen het inhalen is moeilijker met minder power.

Andre

Bericht door Andre » 15 jan 2008, 16:35

Normaal rijdt bleekemolen met zijn gt3 cup 1.48.

Met michelin banden zijn ze nog iets sneller.

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 18:57

Andre schreef:Ik reed met een e36 3.0 op assen 1.50.5 We hadden ons gekwalificeerd tussen de ss1 auto s van de DSC. :) auto kost ca. 40k a 45k euro. :) We stonden tussen raceautos die 4 a 5 keer zoveel kosten.

dit was met een ca. 310pk e36 motor. Moet je nagaan als je van 235 breed naar 250 breed rubber gaat en nog even 60pk erbij en 3.2 monteren. Gaan wij al bijna ss1 tijden rijden. Het is niet altijd de pk die het doen. Goed sturende auto die je vertrouwen geeft doet heel veel. Daar kan op korte banen 450pk ook niks aan veranderen. Alleen het inhalen is moeilijker met minder power.
Zeer netjes hoor
Dan kan je echt een stukje sturen
Ik heb helaas nog niet in een supersnelle wagen kunnen rijden.
Ik heb eigenlijk jammer genoeg geen vergelijk.
Ik weet dus niet hoe slecht of hoe goed ik ben
Soms wel jammer, maar ik rij voornamelijk omdat ik het superleuk vind.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2008, 19:10

André kan helemaal niet sturen joh: http://www.youtube.com/profile?user=advevo
:)

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 15 jan 2008, 21:52

Elmar schreef:Nog meer over de C6 GT4. Inclusief een foto met wat bekende gezichten.
http://www.autosport.nl/actueel/news.ph ... ubriek=nat
Zijn we dus als "fotovulling" uitgenodigd.
Ik vond er verder echt niks aan. Waardeloze presentatie door Kroymans.
Ging voor mij geen enkele prikkel vanuit.

@ Peter: dat doe jij nu al veeeeel beter. :o

Will F.

Bericht door Will F. » 15 jan 2008, 22:30

Misschien wel interessant om aan het kostenplaatje verhaal ter vergelijk toe te voegen:
afgelopen seizoen kon je voor 50K exclusief schades en banden een stoeltje delen (met zijn 2-en) in één van de v8stars in de GT klasse van het DSC. Rij je wel met een 7 liter corvetteblok met 600 pk ofwel brullen in de koningsklasse. zitpositie vergt wel wat gewenning in die wagens (ver naar achteren in de cabine hierdoor een beetje onoverzichtelijk)Aantoonbare race-ervaring is wel 'n vereiste overigens. En speciaal voor Cor: de huiskleur is zwart!

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 15 jan 2008, 23:06

Hielke schreef:Opbouw Race Corvette Take 2:
Leuk verhaal. ;)
En daar verschijnt het Bravo Racing team op de eerste race. Terwijl Hielke de auto van de trailer afrijdt komt de eerste keurmeester er al aan.
"Zozo, mooie auto Hielke, wat rijdt dat nou?"
"Rondjes om die dure rommel van Kroymans", grinnikt Hielke.
"Mooi", zegt de keurmeester. "Ik kijk er even naar en dan kunnen jullie de baan op. Mooie rolkooi."
Hielke lacht tevreden, in gedachten rijdt hij al rondjes om die peperdure Kroymans Corvettes.
"Maar wat is dat nou? Geen FIA tank?"
Hielke schrikt wakker: "Huh, watte?"
"De FIA tank?", herhaalt de keurmeester. "Zonder kom je de baan niet op."
Een stroom van Friese scheldwoorden volgt, waarna Hielke de Corvette de trailer weer oprijdt.

Geen nood, een FIA tank is snel gekocht en een week later is de tweede race, nu zal alles goed komen.
De keuring levert geen problemen op en meteen bij het begin van de eerste training stuurt Hielke de Corvette de pits uit.
Rechtsaf door de Tarzan, de nieuwe slicks zijn nog niet helemaal op temperatuur, maar hebben toch al een fantastische grip *klotsklots*, linksaf door de Hugenholtz, de Corvette vliegt nu echt *klotsklots*, Hielke houdt de rechtervoet helemaal naar beneden door de Slotemaker op weg naar het Scheivlak, even de rem aan tikken en scherp rechtsaf, *klotsklots* *ratelratelratel* huh?
Een zwarte rookwolk waar een industrieterrein in een gemiddeld Oostblokland zich niet voor zou schamen hangt achter de Corvette. "Verdorie", denkt Hielke, "misschien dat een drysump systeem toch niet alleen voor de show op die Corvette van Kroymans zit."
In de pits kan de oude heer Kroymans een glimlach niet onderdrukken.
"Geeft niet Hielke", zegt hij, "die Corvette blokken hebben wij gewoon op voorraad. Ok, ze zijn vier keer zo duur als dat je ze in de VS zou bestellen, maar daar kun je niet op wachten, dan mis je de volgende twee races. Weet je wat, ik mats je, speciaal voor jou, 25 euro eraf."
Mopperend duwt Hielke de loodzware Corvette op de trailer (de gedachte aan dure carbon plaatwerkdelen was nog nooit zo aanlokkelijk als nu). De gedachte dat de volgende race echt voor hem zal zijn troost hem en maakt de lange rit naar huis draaglijker.

Volgende ronde, volgende kansen. En met een peperdure nieuwe motor van Kroymans in de Corvette, dit keer met drysump systeem kan er toch niks meer mis gaan?
Hielke stuurt de pits uit, warmt de slicks een ronde op en gaat er eens echt goed voor zitten.
De auto rijdt heerlijk en Hielke is ervan overtuigd dat hij de Kroymans auto's nu eens flink om de oren zal rijden. Tot er halverwege zijn vliegende ronde een onheilspellend geschraap uit de achtertrein van de Corvette klinkt. VWOOOAAAAAP, bij het uitkomen van de Audi S vliegen de toeren omhoog, maar de Corvette maakt geen snelheid meer. Boos stuurt Hielke de Corvette aan de kant en ziet nog net de Kroymans Corvette die hij net voorbij reed in de verte verdwijnen.
De standaard aandrijfassen die op een straat-Corvette met belastingen tot 1G een autoleven lang meegaan blijken bij de racer met state of the art onderstel en gripperige slicks niet opgewassen zijn tegen de extra G-krachten.

Het kampioenschap kan Bravo Racing intussen wel vergeten. De tussenstand?
100k+ euro uitgegeven, kampioenschap na drie races al verloren, 0 punten en in totaal anderhalve ronde gereden.
Hoe slecht klinkt dat aanbod van Kroymans nu opeens?

Lees bovenstaande verhaal met een knipoog en in het echt zal het allemaal wat minder dramatisch zijn, maar al roept Olav Mol het tot vervelens toe honderd keer per race, het blijft wel waar: to finish first, you first have to finish.
En elke euro die je in betrouwbaarheid steekt is een prima investering.
Gaan racen in een auto met standaard koeling, standaard aandrijfassen, standaard versnellingsbak etc. is echt valse zuinigheid imho.
Jan Ozephius schreef:@ Peter: dat doe jij nu al veeeeel beter. :o
Hehe, dank je, maar ik ben gewoon zelf enthousiast en probeer dat ook zo over te brengen. ;)
En zoiets als bijv. die site zou ook nooit kunnen zonder Tom en Rene die dit allebei ook zo gaaf vinden dat ze hier graag aan mee helpen. Dat is ook zo mooi, er lopen hier intussen bijna duizend compleet verschillende mensen rond, maar die ene gekke hobby (hard rondjes rijden en uiteindelijk na een bepaalde tijd gewoon op precies dezelfde plaats uitkomen als van waar je vertrok) delen we (bijna) allemaal met elkaar.
Laatst gewijzigd door Peter Tunissen op 15 jan 2008, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 15 jan 2008, 23:11

LOL :lol:

Met, naar mijn mening, een grote kern van waarheid.

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 23:12

:D :D :D als je nog een bijbaantje zoekt peter :?:

collumnist :P :P

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jan 2008, 23:13

:lol: Mooi stukje Peter maar de waarheid ligt zoals altijd ergens in het midden :wink:

Daarnaast zie ik absoluut de sport ervan in zoals Hielke hardop denkt. Het moet gewoon goedkoper kunnen helemaal met deze dollar koers :D

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 15 jan 2008, 23:19

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 15 jan 2008, 23:20

Niels schreef:Daarnaast zie ik absoluut de sport ervan in zoals Hielke hardop denkt. Het moet gewoon goedkoper kunnen helemaal met deze dollar koers :D
Oh, maar dat denk ik ook hoor.
Zeker als je vooraf een goed plan maakt, je ogen en oren goed openhoudt (wat schroeven andere teams op hun auto om hem betrouwbaarder/sneller te maken? en wat niet? en waarom dit wel en dat niet?) denk ik dat je zeker voor minder geld een net zo snelle en net zo betrouwbare auto kunt bouwen als Kroymans doet.

Maar ik geloof niet in het 'we gooien een duur onderstel, dure remmen en een kooi op een standaard Corvette' en simsallabim we rijden daarmee net zo snel en een zes-uurs race zonder problemen uit. ;)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jan 2008, 23:24

Qua betrouwbaarheid ben ik het met je eens maar met minder high tech goodies die niet te betalen zijn en een goede rijder kun je zeker competatief zijn in het DSC :wink:

Elmar

Bericht door Elmar » 15 jan 2008, 23:25

Davy snapt het tenminste. Al die lange tekst anders. :lol:

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 23:27

Niels schreef:Qua betrouwbaarheid ben ik het met je eens maar met minder high tech goodies die niet te betalen zijn en een goede rijder kun je zeker competatief zijn in het DSC :wink:
Alleen als er een mindere rijder in de betere auto zit.
Zit daar een gelijkwaardige rijder in, ben je kansloos.
Maar ik vind het ook een sport en ook erg kickuh als ik met een mindere auto veel jongere cupclio's achter me kan laten.
:D :D :D
Met een gelijkwaardige rijder in die clio lukt dat nooit, maar is wel leuk voor je ego :P :P

RVV

Bericht door RVV » 15 jan 2008, 23:48

Peter, tranen in mijn ogen :lol:

Maar je vergeet 1 ding ! Hielke heeft mooi six year warranty :lol:

Geintje Hielke, want ik vind jou insteek, bijdrage, meedenk werk helemaal top.

Aad

Bericht door Aad » 15 jan 2008, 23:51

Dennis Cavallino schreef:André kan helemaal niet sturen joh: http://www.youtube.com/profile?user=advevo
:)
Andre , mooi filmpje , je ben ook de droom van elke bandenleverancier !

Heb je op Spa in de m# bezig gezien en rijden kan je zeker :D

Aad

Bericht door Aad » 15 jan 2008, 23:56

Andre schreef:Ik reed met een e36 3.0 op assen 1.50.5 We hadden ons gekwalificeerd tussen de ss1 auto s van de DSC. :) auto kost ca. 40k a 45k euro. :) We stonden tussen raceautos die 4 a 5 keer zoveel kosten.

Andre , heb jij al met de M3 op zolder gereden en wat zijn jouw rondetijden daar ?

Voor welke oplosing hebben jullie gekozen voor de stab`s voor en achter bij de E36 ?

Gr Aad

René130i

Bericht door René130i » 16 jan 2008, 09:23

Mooi verhaal peter :lol:

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 11:53

Is er niemand die een team met megane trophy's wil beginnen
heb je alles in 1 keer compleet, met data, auto, velgen, banden, nieuw opgebouwde motoren, versnellingsbak en onderdelen, inclusief ondersteuning van de verkoper om een team op te zetten.
Is denk ik goedkoper dan alles zelf ontwikkelen :D

vraagprijs 80K per stuk

Hielke

Bericht door Hielke » 16 jan 2008, 12:25

Een prachtig stuk Peter :lol:

En zeer welkom. Ik twijfel er geen seconde aan dat ik verscheidene zaken vergeten ben en dat ik zo af en toe de zaken wat te makkelijk voorstel. Ik zou graag willen dat mensen die veel met het bijltje van het opbouwen van een racer gehakt hebben kritiek op mijn visie spuien als zij dat nodig vinden.

Nu even inhoudelijk op jouw 3 punten:

1. De Fia fuel tank: Usage of a FIA approved FT3 safety tank is allowed and recommended (FIA Group
N article 254 - 6.8, with keeping to article B.2.b. of this regulations). A valid certificate
complying with the data on the FT3-99 fuel tank must be shown at scrutineering).

"Approved and recommended" Van een verplichting is geen sprake. Maar er kunnen best zwaarwegende redenen zijn om toch van zo'n tank gebruik te gaan maken. Vanaf prijzen beginnen geloof ik bij 1500 euro.

2. De dry sump smering: Inderdaad een groot vraagteken. Ik tuur al geregeld Corvette Forums af maar buiten de reguliere 'poets' gerelateerde topics is het daar zeer moeilijk om race gerelateerde onderwerpen te vinden. Als je ze al vindt is de diepgang die van de Waddenzee bij eb. In de 130i cup is het "probleem" door Carly opgelost door schotten in het carter te lassen. Mijn overtuiging dat in die auto's een extra oliekoeler was geplaatst bleek trouwens niet waar te zijn. De auto doet het met een volledig standaard olie en water koeling. In 2 jaar 130i cup met coureurs en auto's die tot het naadje gaan is er nog nooit een motor geploft. Maar er moet vwb de Corvette meer informatie worden ingewonnen. Corvette zelf heeft met de ZO6 al een dry sump systeem op voorraad, misschien kan die simpel gebruikt worden.

3. De aandrijfassen. Als er een onderdeel is waarover ik me tijdens race-omstandigheden absoluut geen zorgen zou maken dan zijn dat de aandrijfassen van de Corvette.

Maar er zijn inmiddels ook al weer andere punten bijgekomen waaraan ik niet gedacht heb. Andre bracht dit naar voren. Mocht er een probleem met de standaard ECU van de C6 ontstaan dan ben je in Nederland direct tot Kroymans veroordeeld. Met een BMW kun je de electronica bij iedere BMW dealer laten uitlezen, bij Corvette is dat radicaal anders. Ze zullen je misschien niet weigeren, hartelijk zal de ontvangst niet zijn. Het zou daarom mooier zijn als Kroymans werkelijk blijk van compassie jegens de race-plannen van z'n klanten zou geven en de C6 tegen kostprijs zou aanbieden. Sponsoring in de vorm van Kroymans stickers is dan bijv. de wederdienst.

Een alternatief voor de standaard ECU is een motormanagement en datalogging systeem van Motec. Ik wil me daar in gaan verdiepen.

Tom V

Bericht door Tom V » 16 jan 2008, 12:37

Hielke schreef: Maar er zijn inmiddels ook al weer andere punten bijgekomen waaraan ik niet gedacht heb. Andre bracht dit naar voren. Mocht er een probleem met de standaard ECU van de C6 ontstaan dan ben je in Nederland direct tot Kroymans veroordeeld. Met een BMW kun je de electronica bij iedere BMW dealer laten uitlezen, bij Corvette is dat radicaal anders. Ze zullen je misschien niet weigeren, hartelijk zal de ontvangst niet zijn. Het zou daarom mooier zijn als Kroymans werkelijk blijk van compassie jegens de race-plannen van z'n klanten zou geven en de C6 tegen kostprijs zou aanbieden. Sponsoring in de vorm van Kroymans stickers is dan bijv. de wederdienst.

Een alternatief voor de standaard ECU is een motormanagement en datalogging systeem van Motec. Ik wil me daar in gaan verdiepen.
Gooi er een DTA standalone op. Met o.a. milieuregelgevingen heb je geen rekening te houden dus je zult er vrij snel wat vermogen mee winnen en je hebt alles in eigen hand. Mooie dash en logging van PI erbij en je hebt die stap overwonnen. ( kost wat maar heb je ook wat )

Plaats reactie