Hielke schreef:Opbouw Race Corvette Take 2:
Leuk verhaal.

En daar verschijnt het Bravo Racing team op de eerste race. Terwijl Hielke de auto van de trailer afrijdt komt de eerste keurmeester er al aan.
"Zozo, mooie auto Hielke, wat rijdt dat nou?"
"Rondjes om die dure rommel van Kroymans", grinnikt Hielke.
"Mooi", zegt de keurmeester. "Ik kijk er even naar en dan kunnen jullie de baan op. Mooie rolkooi."
Hielke lacht tevreden, in gedachten rijdt hij al rondjes om die peperdure Kroymans Corvettes.
"Maar wat is dat nou? Geen FIA tank?"
Hielke schrikt wakker: "Huh, watte?"
"De FIA tank?", herhaalt de keurmeester. "Zonder kom je de baan niet op."
Een stroom van Friese scheldwoorden volgt, waarna Hielke de Corvette de trailer weer oprijdt.
Geen nood, een FIA tank is snel gekocht en een week later is de tweede race, nu zal alles goed komen.
De keuring levert geen problemen op en meteen bij het begin van de eerste training stuurt Hielke de Corvette de pits uit.
Rechtsaf door de Tarzan, de nieuwe slicks zijn nog niet helemaal op temperatuur, maar hebben toch al een fantastische grip *klotsklots*, linksaf door de Hugenholtz, de Corvette vliegt nu echt *klotsklots*, Hielke houdt de rechtervoet helemaal naar beneden door de Slotemaker op weg naar het Scheivlak, even de rem aan tikken en scherp rechtsaf, *klotsklots* *ratelratelratel* huh?
Een zwarte rookwolk waar een industrieterrein in een gemiddeld Oostblokland zich niet voor zou schamen hangt achter de Corvette. "Verdorie", denkt Hielke, "misschien dat een drysump systeem toch niet alleen voor de show op die Corvette van Kroymans zit."
In de pits kan de oude heer Kroymans een glimlach niet onderdrukken.
"Geeft niet Hielke", zegt hij, "die Corvette blokken hebben wij gewoon op voorraad. Ok, ze zijn vier keer zo duur als dat je ze in de VS zou bestellen, maar daar kun je niet op wachten, dan mis je de volgende twee races. Weet je wat, ik mats je, speciaal voor jou, 25 euro eraf."
Mopperend duwt Hielke de loodzware Corvette op de trailer (de gedachte aan dure carbon plaatwerkdelen was nog nooit zo aanlokkelijk als nu). De gedachte dat de volgende race echt voor hem zal zijn troost hem en maakt de lange rit naar huis draaglijker.
Volgende ronde, volgende kansen. En met een peperdure nieuwe motor van Kroymans in de Corvette, dit keer met drysump systeem kan er toch niks meer mis gaan?
Hielke stuurt de pits uit, warmt de slicks een ronde op en gaat er eens echt goed voor zitten.
De auto rijdt heerlijk en Hielke is ervan overtuigd dat hij de Kroymans auto's nu eens flink om de oren zal rijden. Tot er halverwege zijn vliegende ronde een onheilspellend geschraap uit de achtertrein van de Corvette klinkt. VWOOOAAAAAP, bij het uitkomen van de Audi S vliegen de toeren omhoog, maar de Corvette maakt geen snelheid meer. Boos stuurt Hielke de Corvette aan de kant en ziet nog net de Kroymans Corvette die hij net voorbij reed in de verte verdwijnen.
De standaard aandrijfassen die op een straat-Corvette met belastingen tot 1G een autoleven lang meegaan blijken bij de racer met state of the art onderstel en gripperige slicks niet opgewassen zijn tegen de extra G-krachten.
Het kampioenschap kan Bravo Racing intussen wel vergeten. De tussenstand?
100k+ euro uitgegeven, kampioenschap na drie races al verloren, 0 punten en in totaal anderhalve ronde gereden.
Hoe slecht klinkt dat aanbod van Kroymans nu opeens?
Lees bovenstaande verhaal met een knipoog en in het echt zal het allemaal wat minder dramatisch zijn, maar al roept Olav Mol het tot vervelens toe honderd keer per race, het blijft wel waar: to finish first, you first have to finish.
En elke euro die je in betrouwbaarheid steekt is een prima investering.
Gaan racen in een auto met standaard koeling, standaard aandrijfassen, standaard versnellingsbak etc. is echt valse zuinigheid imho.
Jan Ozephius schreef:@ Peter: dat doe jij nu al veeeeel beter. :o
Hehe, dank je, maar ik ben gewoon zelf enthousiast en probeer dat ook zo over te brengen.

En zoiets als bijv. die site zou ook nooit kunnen zonder Tom en Rene die dit allebei ook zo gaaf vinden dat ze hier graag aan mee helpen. Dat is ook zo mooi, er lopen hier intussen bijna duizend compleet verschillende mensen rond, maar die ene gekke hobby (hard rondjes rijden en uiteindelijk na een bepaalde tijd gewoon op precies dezelfde plaats uitkomen als van waar je vertrok) delen we (bijna) allemaal met elkaar.