Sander schreef:Rico v Velzen schreef:
Mensen hou jezelf niet voor de gek.. met de schijnveiligheid van een hypotheek.
Waar en nietwaar..
Ik koop bv liever een huis voor 100.000euro dan dat ik een auto koop van 100.000 euro.
Op het moment dat ik het huis MOET verkopen brengt dat meer op dan de auto voor hetzelfde bedrag (aankoop).
Je schrijft op een auto gewoon harder af dan op een huis. (die inprinciepe alleen maar meer waard worden hoelanger je erin woont. (uiteraard afhankelijk van de staat waarin het verkeerd)).
Sander, als je een huis koopt, je eerste neem ik aan want voor een ton krijg je een instapwoning op de woningmarkt in het noorden van het land, is de keuze natuurlijk nooit, geef ik 100000 euro aan een huis uit of aan een auto. 99,99999987 % van de mensen kopen dan hun eerste huis voor dat geld.
Maar stel je heb je een hypootje van 6 ton aan je broek hangen, mooi huis van alle gemakken voorzien.. gaat wel voor de wind... salaris is dik in orde.. aflossen gaat makkelijk, je bent doorgegroeid in je wagenpark van een golf naar een Audi A4 en goh je doet eens gek je leent ik noem maar wat 40K voor een Audi RS4 van 100000 euro..Want bijna niemand leent zomaar 100000 euro alleen maar voor een auto. Meestal is het om net die laatste stap te zetten.
En dan ineens BAM, je vrouw is ineens lesbisch en gaat scheiden, je krijgt een hartaanval en raakt arbeidsongeschikt...
Dan moet je huis van 6 ton er wel ala minuut aan geloven... Hoeveel denk je dat dat huis oplevert bij gedwongen verkoop door de bank ?
Wees blij met 4,5 ton ... Die auto moet je ook al verkopen,, maar die levert nog wel 50000 euro op...
Restschuld huis, 150000 euro restschuld auto 40000 euro aflossen met gedwongenverkoop van auto is 50000 euro, netto 10000 euro plus.. die je gelijk mag verekenen met je restschuld bij de bank..
Resultaat nog 140000 euro schuld..
Wat is dan de molensteen om je nek ? die lening voor dat huis of voor die auto ?
Dit is een compleet uit d duim verzonnen voorbeeld, maar jaarlijks overkomt vele mensen iets soortgelijks..
Een hypotheek is grotendeels schijnzekerheid.. ja wat zeker is is dat je hem over 30 jaar mag uitsmeren. Maar wat morgen gebeurd is wel de meest onzekere factor.
Aan allen, ik probeer er geen wel verstandig niet verstandig discussie van te maken.. iedereen maakt maar mooi zijn eigen keuzes, maar wat verstandig is weet je pas achteraf.