Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Ja, ik heb een lening voor mijn auto.
13
9%
Nee, ik zal dit ook nooit doen.
91
61%
Ik ben geen voorstander maar als ik hem echt nodig had zou ik het overwegen i.p.v. een oud barrel kopen.
28
19%
Als ik een auto tegen kom die ik 'moet' hebben weerhoudt een lening me niet.
16
11%

Totaal aantal stemmen: 148

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 14 jan 2008, 11:40

Dennis Cavallino schreef: Voor onze auto's hoef ik geen lening af te sluiten. Maar financieel ga ik hopelijk wat stappen maken komend maanden en jaren en dan wordt 't naast meer sparen (voor bruiloft en reizen) ook tijd voor een nieuwe (of fraaie 2e hands) auto voor mezelf.
Zoow Dennis,

Gefeliciteerd/gecondoleert man! :wink:
Bij het buitenkomen van de kerk begrenzertrappende pro-global warming hokken voor de deur? :wink:

Fernando

Bericht door Fernando » 14 jan 2008, 11:43

Ik heb Macboy een interessant stuk zien schrijven over het nut van lenen voor de maatschappij. Geen idee waar het stond alleen....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jan 2008, 11:44

@Dennis: Ik ga nog steeds voor de Facel Vega HK500 als trouwauto. 6,7 liter V8. Het belooft vast een extra warme dag te worden dan! :)

Niall

Bericht door Niall » 14 jan 2008, 11:47

@Dennis C; Helaas is dat het werkelijkheid, voornamelijk in het zuiden van engeland komt het het vaakst voor. Meestal hebben die mensen een gewone basuis salaris maar door het werken in the city (financiele wereld van londen) zijn de bonussen excessief. Daar praat je afhankelijk van de afdeling over 3x de jaar salaris aan het einde van de jaar.

Als je dat een paar jaar hebt ga je ernaar leven totdat het fout gaat. :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jan 2008, 11:48

Lenen voor de maatschappij is nuttig, want het creeert meer geld in een land.

Dat werkt als volgt (in notedop): Jij leent 100.000 euro. De bank kan dan 400.000 euro bij de nationale bank 'lenen', die dat geld 'maakt'. Zo heeft Nederland opeens 300.000 euro meer aan geld in omloop.

Er zit ook een risico aan, zoals je nu merkt in de US, waar de huizenprijzen kelderen en mensen gedwongen door hun bank uit hun woning worden gezet. Totale economie staat onder druk, banken op klappen, werkeloosheid neemt toe, schulden worden niet afgelost, economie stagneert en komt in neerwaartse spiraal etc. Dan is het aan een nationale bank om maatregelen te treffen.

Zo'n correctie is zo nu en dan niet verkeerd imho.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 jan 2008, 12:16

duifjes.com schreef:En het grappige is, er wordt het meeste gled geleend in:

Friesland, Grongingen, Drente en Overijssel..

Nee wij lenen niet in het noorden oosten daar zijn wij te jnuchter voor :lol:
Apart, m'n autodealer had het er laatst juist over dat er in Friesland het minst wordt geleased, juist heel veel in Limburg.

Anyway, heb m'n auto zakelijk (m'n eigen zaak) geleased en betaal gewoon privé bijtelling.

leonard

Bericht door leonard » 14 jan 2008, 16:07

Heb net gestemd :lol: :lol:

Ik vind wel dat je zakelijk en privé zou moeten scheiden.Privé zou ik nooit geld lenen voor een auto.Zakelijk heb ik het voor het laatst 8 jaar geleden gedaan.Ik had toen net m'n hele bedrijf vernieuwd en qua liquide middelen zat ik even niet zo ruim.Dan kan je 2 dingen doen:of naar de bank voor meer geld of bij de (BMW) dealer een financial leaseconstructie aangaan.In die situatie is het slimmer om niet weer bij de bank aan te kloppen.Omdat ik dat weer 2 jaar lang in m'n maandelijkse cijfers kreeg te zien baalde ik er zo van dat ik besloten heb het nooit meer te doen.Mijn mening is dus dat het in een privé situatie niet slim is om te lenen voor een auto maar zakelijk is het soms verstandiger.Een auto kost altijd geld maar wellicht kan je met het geld waar je een auto voor zou willen kopen wel veel meer geld maken.

Cupra R

Bericht door Cupra R » 14 jan 2008, 16:10

Zonder alles gelezen te hebben 80% van het privewagenpark is met geleent geld !

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 14 jan 2008, 17:07

Ik(Noorden) ken weinig mensen die een auto met geleend geld gekocht hebben. Sterker nog, volgens mij maar één(en in zijn geval vond ik het ongelofelijk onverstandig) en bij de rest kan ik me niet voorstellen dat ze daar geld voor hebben moeten lenen. Bij nieuwe wagens kan ik me voorstellen dat er in 80% van de gevallen geleend wordt, maar over alle verkopen gaat het er bij mij niet in.

Ze hebben de enquete zeker bij de uitgang van het buk-kantoortje bij de dealer gehouden? :wink:

VLA

Bericht door VLA » 14 jan 2008, 17:08

Cupra R schreef:Zonder alles gelezen te hebben 80% van het privewagenpark is met geleent geld !
Ja en het mooiste is dat toch iedereen beweerd op autofora dat ze NOOIT een auto zullen kopen met geleend geld. :lol:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 jan 2008, 17:15

Mari OHOh....mijn text niet gezien in het Noorden en Oosten wordt het meeste geleend!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 jan 2008, 17:59

luco hornsveld schreef:Dan vergeet je even dat na 30 jaar de rente niet meer aftrekbaar is
Veel mensen nemen een aflossingsvrije hypo
Lekker hoor als je dan na 30 jaar te horen krijgt dat je onmiddelijk alles af moet lossen of je moet een paar honderd meer gaan betalen omdat het niet meer aftrekbaar is
Lekker genieten van je oude dag noemen ze dat :cry:
En jij weet wat je hypo over 30 jaar nog waard is?
Neem 2ton, is die over 30 jaar nog dezelfde 2ton als nu? Vast niet.
Ik neem de gok en betaal geen cent af.
Echt, na die periode zie ik het wel weer.
Wie dan leeft wie dan zorgt.

Ik heb optie-3 gekozen.
Weet wat er binnen komt en wat er uit gaat.
Is die mooie kar net niet binnen bereik dan zorg ik dat het dat wordt.
Doe daar niet moeilijk over, nog nooit gedaan.
Enkele keren al gedaan en vlotjes afbetaald.
Ben ook 2 verdiener zonder kids geweest, dan is lenen niet nodig :wink:
Toen was de hypo ook nog erg mild :lol:

Overigens heb ik een leaseauto (incl prive gebruik) en een priveauto.
D'r gaan heel wat autocentjes uit hier :oops:

Hier zitten echt allemaal braafste jongetjes uit de klas :roll:
En dit betreft meerdere onderwerpen :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 jan 2008, 18:04

duifjes.com schreef:Mari OHOh....mijn text niet gezien in het Noorden en Oosten wordt het meeste geleend!
Heb je daar cijfers en/of een bron van? Wil er bij mij niet echt in namelijk, wij nuchtere Friezen zijn zo niet. :)

Pascal

Bericht door Pascal » 14 jan 2008, 18:45

Optie 2 en wat Topfuel al zegt:eerst sparen,dan kopen.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 14 jan 2008, 18:50

Gelukkig hoef ik niet te lenen, maar ik ken er een paar die i.m.o. verantwoord geleend hebben. Aflosbaar binnen 3 jaar en zonder dat iemand er onder lijdt. Goede job met zekerheid. Heb ik geen probleem mee. Je leeft nu, geniet met mate, of was dat iets met bier :lol:

TomSR

Bericht door TomSR » 14 jan 2008, 19:00

Ik heb een deel van mijn auto uit een doorlopend krediet betaald. Dit krediet had ik hoe dan ook afgesloten, nu ik me aan het settelen ben. Vanwege de kans om deze auto te kopen heb ik een hoger krediet genomen. Door slim een bedrag te kiezen valt de rente mee. Hoe hoger de lening, hoe lager de rente en je betaalt alleen rente over het openstaande bedrag bij een doorlopend krediet.

Het was voor mij een weloverwogen keuze. Ik ben met spaargeld en zonder studieschuld (terwijl ik wel al die jaren uit huis heb gewoond en studie/kamer zelf betaald heb) aan een goede baan begonnen, woon goedkoop en had de garantie van een salarisverhoging binnen enkele maanden. Een leuke auto was goed te doen als ik bij zou leggen. Ik heb nog reserves en onderhoud en verzekering waren in het kostenplaatje meegenomen. Ik kon deze auto via bekenden flink onder de marktprijs overnemen, de verzekerde waarde is hoger dan de aanschafprijs. De waarde van mijn auto is altijd hoger dan het krediet en ik heb reserves. Alles bij elkaar opgeteld, heb ik dus besloten om het te doen. Spijt heb ik er nooit van gehad, elke dag stap ik met een big smile in mijn bolide.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 14 jan 2008, 19:16

Een mooi voorbeeld van wat ik net schreef.

Sander

Bericht door Sander » 14 jan 2008, 19:47

Rico v Velzen schreef: Mensen hou jezelf niet voor de gek.. met de schijnveiligheid van een hypotheek.
Waar en nietwaar..
Ik koop bv liever een huis voor 100.000euro dan dat ik een auto koop van 100.000 euro.
Op het moment dat ik het huis MOET verkopen brengt dat meer op dan de auto voor hetzelfde bedrag (aankoop).
Je schrijft op een auto gewoon harder af dan op een huis. (die inprinciepe alleen maar meer waard worden hoelanger je erin woont. (uiteraard afhankelijk van de staat waarin het verkeerd)).

marcos

Bericht door marcos » 14 jan 2008, 21:55

1. Wat is het verschil tussen (a) kopen plus financieren dmv een lening en (b) het leasen van een auto? Je cash flows zijn vergelijkbaar en beide gevallen zit je er jarenlang aan vast.
2. Waarom zou je niet betalen terwijl je gebruikt? Is logischer dan eerst jaren sparen en daana jarenlang profiteren (als je nog in leven bent).
3. Als er iets niet zonder risico's is dan is het het kopen van een huis met een lening die meer dan 100% van de onderliggende waarde is.

Calavera

Bericht door Calavera » 14 jan 2008, 22:23

Leuke discussie :)

Ik werk zelf in de bankwereld en verstrek wel het eea aan kredietjes.
En idd wordt er een hoop gebruikt voor auto's.

Persoonlijk erger ik me aan de slechte reclames die mensen aansporen tot leningen. Mensen kijken en lezen ammal de kleine lettertjes niet.

Heb genoeg klanten gehad die bij een dirk scheringa dochtermaatschappij leningen al 7 hebben en feitelijk nog geen 10 % hebben afgelost van de som.

Trouwes, afgelopen 2 jaar legt de overheid vrijwel alles in banden mbt kredietverstrekkingen, dat ook mensen die het eigenlijk wel kunnen dragen geweigerd worden.
Puur vanwege het feit dat ze bijv nooit eerder hebben geleend.
Mensen die eerder wel es geleend hebben en netjes hebben afgebetaald, krijgen als het ware een soort credit point omdat dit netjes zichtbaar is bij BKR.

In amerika werkt dit vrijwel ammal zo. Hoe meer credit points. hoe meer je kan gaan lenen.

raven14

Bericht door raven14 » 14 jan 2008, 22:57

Ik heb 2 prive wagens, een Saabje als daily en een Porsche 964 als weekend/circuit auto.

De Porsche is cash betaald.

De Saab is mijn prive wagen, maar ik gebruik hem dus ook voor mijn werkverplaatsingen. Zonder al te veel info over mijn financiele situatie kwijt te willen, kan ik zeggen dat ik die auto erg makkelijk cash zou kunnen betalen, maar toch ben ik voor de helft van de waarde gaan lenen, en dat op 2 jaar looptijd (verwachte periode dat ik hiermee wil rijden). De andere helft is cash betaald (meestal de opbrengst van de verkoop van de vorige wagen).

De reden waarom ik dit doe:

1. Mijn werkgever betaalt maandelijks aan me een netto vergoeding om mijn vervoer te betalen (bestaande uit een vast bedrag per maand en een variabel bedrag per km). Het totaal van dit bedrag komt boven mijn maandelijkse aflossing (+ extra kosten van verzekering, onderhoud en diesel) van deze lening uit. Mijn werkgever financiert dus met de autovergoeding (meer dan) mijn aflossingen en het gebruik van de wagen.

2. Mijn spaargeld brengt totnogtoe gemiddeld iets meer dan 7% op jaarbasis op (gespreid over aandelen en meer vastrentende beleggingen), dus een pak meer dan de lening me kost. Daar is natuurlijk een zeker risico aan verbonden, maar op lange termijn kan je dat wegfilteren.

3. Als ik niet geleend had, en de auto dus cash had betaald, had ik inderdaad meer beschikbaar geld gehad per maand. Maar dat extra geld heb ik niet nodig. Het afbetalen van de lening zie ik dus als een vorm van verplicht maandelijks sparen (ik kan dat geld immers niet uitgeven)

4. Na 2 jaar krijg ik meer dan waarschijnlijk meer van de auto terug dan het gedeelte wat ik bij aankoop cash betaald heb (50% van nieuwwaarde), en heb ik dus weer een mooi bedrag als aanbetaling voor een nieuwe wagen, waarbij de rest waarschijnlijk weer geleend zal worden. Zo kan ik dus ook lekker om de 2 jaar een nieuwe daily aanschaffen, die steeds net iets duurder wordt.

Ik krijg het gevoel hier in deze discussie dat lenen voor een wagen per definitie dom is, wel zo eenvoudig ligt het zeker niet. Wel ben ik het eens dat er veel mensen zijn die niet verstandig met geld kunnen omgaan, en dus de foute beslissing (lenen/niet lenen) nemen. Je moet gewoon nuchter de beslissing nemen om een haalbare wagen te willen rijden, en dan een kostenminimalisatie of opbrengstmaximalisatie berekening maken.

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2008, 23:12

Net een mooi programma gezien: "De dag dat de dollar valt".

3 miljard (weet niet meer of het € of $was) per werkdag leent de USA van de rest van de wereld. Bijna iedere Amerikaan leeft boven zijn stand.

Veel mensen laten zich gek maken door andere mensen om zich heen (natuurlijk niet de mensen op dit forum.. :roll: ), hij een breedbeeld, ik een brederbeeld. Hij een dikke kar, ik een dikkere kar, enz.

Tuurlijk een nieuwe/andere auto is leuk. Maar de laatste tijd is mijn interesse daar een stuk minder in geworden. Want dat nieuwe is altijd maar zo kort en er is zo verschrikkelijk veel meer leuk spul te krijgen.

Dus het moge duidelijk zijn dat ik niet zal lenen voor een prive-auto. Het moment dat ik voor iets anders ga kijken, moet er zeker dik geld over zijn, wil ik het bekostigen.

HSR

Bericht door HSR » 14 jan 2008, 23:14

Elmar schreef:Net een mooi programma gezien: "De dag dat de dollar valt".

3 miljard (weet niet meer of het € of $was) per werkdag leent de USA van de rest van de wereld. Bijna iedere Amerikaan leeft boven zijn stand.

Veel mensen laten zich gek maken door andere mensen om zich heen (natuurlijk niet de mensen op dit forum.. :roll: ), hij een breedbeeld, ik een brederbeeld. Hij een dikke kar, ik een dikkere kar, enz.

Tuurlijk een nieuwe/andere auto is leuk. Maar de laatste tijd is mijn interesse daar een stuk minder in geworden. Want dat nieuwe is altijd maar zo kort en er is zo verschrikkelijk veel meer leuk spul te krijgen.

Dus het moge duidelijk zijn dat ik niet zal lenen voor een prive-auto. Het moment dat ik voor iets anders ga kijken, moet er zeker dik geld over zijn, wil ik het bekostigen.

Ik koop ook pas een auto als ik een dikke financiele buffer heb. In het verleden wel eens echt iets stompzinnigs gedaan met de rode alfa 75 1.8IE. Het betrof dan maar om 100tjes ipv duizendjes maar het is en blijft kutt als je financieel moet gaan sleutelen om het te bolwerken.

RVV

Bericht door RVV » 14 jan 2008, 23:24

Sander schreef:
Rico v Velzen schreef: Mensen hou jezelf niet voor de gek.. met de schijnveiligheid van een hypotheek.
Waar en nietwaar..
Ik koop bv liever een huis voor 100.000euro dan dat ik een auto koop van 100.000 euro.
Op het moment dat ik het huis MOET verkopen brengt dat meer op dan de auto voor hetzelfde bedrag (aankoop).
Je schrijft op een auto gewoon harder af dan op een huis. (die inprinciepe alleen maar meer waard worden hoelanger je erin woont. (uiteraard afhankelijk van de staat waarin het verkeerd)).
Sander, als je een huis koopt, je eerste neem ik aan want voor een ton krijg je een instapwoning op de woningmarkt in het noorden van het land, is de keuze natuurlijk nooit, geef ik 100000 euro aan een huis uit of aan een auto. 99,99999987 % van de mensen kopen dan hun eerste huis voor dat geld.

Maar stel je heb je een hypootje van 6 ton aan je broek hangen, mooi huis van alle gemakken voorzien.. gaat wel voor de wind... salaris is dik in orde.. aflossen gaat makkelijk, je bent doorgegroeid in je wagenpark van een golf naar een Audi A4 en goh je doet eens gek je leent ik noem maar wat 40K voor een Audi RS4 van 100000 euro..Want bijna niemand leent zomaar 100000 euro alleen maar voor een auto. Meestal is het om net die laatste stap te zetten.

En dan ineens BAM, je vrouw is ineens lesbisch en gaat scheiden, je krijgt een hartaanval en raakt arbeidsongeschikt...

Dan moet je huis van 6 ton er wel ala minuut aan geloven... Hoeveel denk je dat dat huis oplevert bij gedwongen verkoop door de bank ?

Wees blij met 4,5 ton ... Die auto moet je ook al verkopen,, maar die levert nog wel 50000 euro op...

Restschuld huis, 150000 euro restschuld auto 40000 euro aflossen met gedwongenverkoop van auto is 50000 euro, netto 10000 euro plus.. die je gelijk mag verekenen met je restschuld bij de bank..

Resultaat nog 140000 euro schuld..

Wat is dan de molensteen om je nek ? die lening voor dat huis of voor die auto ?

Dit is een compleet uit d duim verzonnen voorbeeld, maar jaarlijks overkomt vele mensen iets soortgelijks..

Een hypotheek is grotendeels schijnzekerheid.. ja wat zeker is is dat je hem over 30 jaar mag uitsmeren. Maar wat morgen gebeurd is wel de meest onzekere factor.

Aan allen, ik probeer er geen wel verstandig niet verstandig discussie van te maken.. iedereen maakt maar mooi zijn eigen keuzes, maar wat verstandig is weet je pas achteraf.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 14 jan 2008, 23:28

Hok van mij is ook door mijzelf gewoon betaald, hoewel ik vroegâh wel geld heb geleend om een leuke BMW 323i te kunnen kopen.
Woonde toen nog bij m'n ouders en had een eigen bedrijfje.......boekhouder zei:"Gewoon doen", en dat was niet tegen dovemansoren. :mrgreen:

Plaats reactie