Bericht
door Macboy » 14 jan 2008, 17:09
He Tom, een interessante draad, maar ik denk dat het uitgangspunt van je draad niet klopt.
Waarom?
Noem één sportwagen waar het door jou gestelde klopt, namelijk niet hoogtoerig én hoog koppel bij lage toeren.
Zo'n auto is er niet. Je discussieert dus over een niet bestaand probleem denk ik.
Die sportauto's die wél veel koppel ook bij lage toeren hebben, hebben ook bovenin voldoende power om je te kunnen bekoren. Ik kan geen enkele sportauto verzinnen die veel power onderin heeft, maar niet bovenin.
En een 335i, met alle respect, maar die valt niet in de categorie sportauto. Daar heb je de M3 voor en die voldoet perfect aan je omschrijving want is zo hoogtoerig als de pest.
De huidige RS4 is ook een toermonster, de C63 AMG is een toermotor (voor het eerst). Je ziet juist een verschuiving naar meer toeren dan andersom denk ik. Om over Ferrari e.d. maar te zwijgen.
Je verwart denk ik het karakter van een turbo, die bij veel lage toeren een hoog koppel kan presteren met het bewust creeëren van een motor door fabrikanten die alleen onderin presteert.
Vergeet niet: bij het creeëren van een motor is het aantal peeka's en koppel niet altijd het doel, maar vaak een bijkomend gevolg. Steeds meer peekaa, de pk-wedloop, ik geloof er niet in. Bij het creeëren van een ultieme motor, motorinhoud komt een bepaald aantal peekaa. Niet voor niets heeft de M3 minder pk dan de concurrenten, hetgeen daarvan een onderstreping is.
Dit verhaal geldt dus ook voor koppel. Zolang een toerenmotor ook onderin goed presteert, heb je het beste van de twee werelden. Waarom ook niet?
Je hoeft niet altijd toeren te maken: dat komt doordat de huidige auto's zo worden ontworpen dat ze voor alledag bruikbaar zijn. En juist dáárom zijn ze dat, maar je kunt er ook gewoon mee toeren maken.
Ferrar, Porsche, Lamborghini, AMG's, RS4, RS6, S8, M3, M5, M6-modellen , allemaal sportwagens en allemaal hoogtoerige machines.