Laagtoerig ipv hoogtoerig?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Kazimir
Berichten: 325
Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
Locatie: van Hertogen tot Bosch

Bericht door Kazimir » 14 jan 2008, 15:46

Ik hou van hoge toeren, dagelijks mag lage toeren meer koppel bruikbaarder zijn.

Maar het gaat mij ook bij de dagelijkse km'ters weldegelijk om Fun... ook daar moet het een mooie mix zijn.

Voor hoe lang het nog duurt bevalt de E30 325i daarvoor prima, mooi doortrekken vanaf onder, maar boven in toch nog een groter feest! :)

S2000 is ook zo'n feest, maar onder de 6500 rpm... is hij gewoon niet sneller dan een gewone 2.0 van Honda.. zeg maar zo'n 150pk civic geval :)

Gebruikersavatar
John van Buuren
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:52
Locatie: Oss

Bericht door John van Buuren » 14 jan 2008, 16:31

HANZ06 schreef:
Hielke schreef:Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Zolang een atmosferische benzinemotor maar niet een lineaire vermogensafgifte heeft. Zo'n motor hoort bovenin een merkbare extra kracht te geven. Ook een kleine atmosferische motor met weinig pk's kan ik dan lekker vinden. Bij een turbo accepteer ik het dan wel weer dat ie bovenin minder vermogen heeft.
De corvette van Mike Hezemans heeft geloof ik vanaf iets meer dan 1500 toeren al 800 nm tot aan het rode gebied.
Ben benieuwd hoe je dat dan ondergaat als rijder.

Grtz,Hanz06 :wink:
Ja, en dan rijdt ie op zijn sloffen iedereen zoooooo makkelijk voorbij
alsof het geen moeite kost. Ook alle hoogtoerige BMW's.
Ik weet het je mag ze dan niet vergelijken want ze rijden dan in de
verschilllende klassen doorelkaar in de endurance racerij maar het is wel
indrukwekkend om te zien.
Of te wel: "Torque wins races and horsepower sells cars"

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 jan 2008, 16:38

John van Buuren schreef:
Of te wel: "Torque wins races and horsepower sells cars"
En ''There's no substitute for cubic inches''

(Een turbo inderdaad, die weer wél. 8) )

Maar 't klopt wel. Kijk naar hoe bijv een Z06 op de Ring het leven van een Porsche GT3 dusdanig zuur maakt(ook wetend dat de Ring vol zit met rechtere stukken, maar toch.)
En hoeveel sneller een GT2 is op de Ring (hetzelfde als de Atmo Carrera GT toch , die 80pk meer heeft dan de 530pk biturbo GT2)

???

Of hoe een turbogeladen groep B of nu WRC bak icm 4wd zo ongeveer het snelste projectiel van A naar B op kloteweggetjes was/is.

Of hoe de snelste tijd ever op de NS is neergezet door een turbo Porsche 956.

De echte (super)sportwagens hebben/hadden dikke(turbo)motoren, ook de 'lightweight' 1139kg zware McLaren F1(zie mijn avatar) 8)


De Donkervoort die zo snel was op de Ring was toch ook een turbo icm licht gewicht?

Gebruikersavatar
John van Buuren
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:52
Locatie: Oss

Bericht door John van Buuren » 14 jan 2008, 16:44

BMW werd trouwens ook F1 wereldkampioen met een turbogeladen
1500 cc motor!
Ze weten het echt wel daar in Munchen hoor.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 14 jan 2008, 16:59

Robin schreef:De echte (super)sportwagens hebben/hadden dikke(turbo)motoren, ook de 'lightweight' 1139kg zware McLaren F1(zie mijn avatar) 8)
McLaren F1 met een V12 atmo BMW motor

(Voordat hier de hel losbarst ;) )

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 17:04

John van Buuren schreef:BMW werd trouwens ook F1 wereldkampioen met een turbogeladen
1500 cc motor!
Ze weten het echt wel daar in Munchen hoor.
die dingen zijn echt niet normaal te berijden
Renault had ze ook
Heb je die verhalen wel eens gelezen?
Heeft 2 jaar geduurt voor ze in konden schatten wanneer ze op het gas konden, vanwege het turbogat.
Te laat, dan kwamen de non turbo's er op het rechte stuk voorbij
Te vroeg, onderstuurt rechtdoor de vangrail in :lol: :lol: :lol:

wel fantastische motoren, 1500cc en in kwalificatietrim 1325 pk :shock: :shock:

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 jan 2008, 17:07

wjn schreef:
Robin schreef:De echte (super)sportwagens hebben/hadden dikke(turbo)motoren, ook de 'lightweight' 1139kg zware McLaren F1(zie mijn avatar) 8)
McLaren F1 met een V12 atmo BMW motor

(Voordat hier de hel losbarst ;) )
Ja euh? Huh? Ik had turbo toch tussen haakjes? 8) Maar dit is wat duidelijker inderdaad. Ik doelde eigenlijk op de 959/F40 club, maar ook bijv de Enzo/CGT karren. :wink: Kortom, hebben óf een zware atmo óf/én (bi)turbo. Maar geen kleine atmootjes zogezegd... 8)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 14 jan 2008, 17:09

He Tom, een interessante draad, maar ik denk dat het uitgangspunt van je draad niet klopt.

Waarom?

Noem één sportwagen waar het door jou gestelde klopt, namelijk niet hoogtoerig én hoog koppel bij lage toeren.

Zo'n auto is er niet. Je discussieert dus over een niet bestaand probleem denk ik.

Die sportauto's die wél veel koppel ook bij lage toeren hebben, hebben ook bovenin voldoende power om je te kunnen bekoren. Ik kan geen enkele sportauto verzinnen die veel power onderin heeft, maar niet bovenin.

En een 335i, met alle respect, maar die valt niet in de categorie sportauto. Daar heb je de M3 voor en die voldoet perfect aan je omschrijving want is zo hoogtoerig als de pest.

De huidige RS4 is ook een toermonster, de C63 AMG is een toermotor (voor het eerst). Je ziet juist een verschuiving naar meer toeren dan andersom denk ik. Om over Ferrari e.d. maar te zwijgen.

Je verwart denk ik het karakter van een turbo, die bij veel lage toeren een hoog koppel kan presteren met het bewust creeëren van een motor door fabrikanten die alleen onderin presteert.

Vergeet niet: bij het creeëren van een motor is het aantal peeka's en koppel niet altijd het doel, maar vaak een bijkomend gevolg. Steeds meer peekaa, de pk-wedloop, ik geloof er niet in. Bij het creeëren van een ultieme motor, motorinhoud komt een bepaald aantal peekaa. Niet voor niets heeft de M3 minder pk dan de concurrenten, hetgeen daarvan een onderstreping is.

Dit verhaal geldt dus ook voor koppel. Zolang een toerenmotor ook onderin goed presteert, heb je het beste van de twee werelden. Waarom ook niet?

Je hoeft niet altijd toeren te maken: dat komt doordat de huidige auto's zo worden ontworpen dat ze voor alledag bruikbaar zijn. En juist dáárom zijn ze dat, maar je kunt er ook gewoon mee toeren maken.

Ferrar, Porsche, Lamborghini, AMG's, RS4, RS6, S8, M3, M5, M6-modellen , allemaal sportwagens en allemaal hoogtoerige machines.

Gebruikersavatar
John van Buuren
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:52
Locatie: Oss

Bericht door John van Buuren » 14 jan 2008, 17:19

Hieronder een interessante link.
De formule 1 was toen veel spannender om naar te kijken.

http://www.research-racing.de/bmwturbo.htm

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 14 jan 2008, 17:42

Mij kan het geen zak schelen, zolang dat die maar goed vooruit gaan 8)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 14 jan 2008, 17:56

Macboy schreef:He Tom, een interessante draad, maar ik denk dat het uitgangspunt van je draad niet klopt.

Waarom?

Noem één sportwagen waar het door jou gestelde klopt, namelijk niet hoogtoerig én hoog koppel bij lage toeren.
Volgens mij heb ik zo'n auto. :wink:

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 jan 2008, 17:58

goed verhaal lekker kort Macboy :lol:

Ik vind dat een sportwagenmotor ook onderin redelijk bij de les moet zijn en iig een tik gaat uitdelen(lineair of niet) boven een bep toerental. Dus een getunede 380pk EVO 8 motor of een Z06 of 599 motor oid, ik vind het allemaal prima. Maar ik wil niet terug naar 9000 toeren draaiende 1800tjes met 185pk, ja in een kart van 600kg, maar niet 'normaal' qua massa...
Laatst gewijzigd door Robin op 14 jan 2008, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 14 jan 2008, 17:58

Even een (oude) dynorun toevoegen.
[img:700:629]http://home.hccnet.nl/d.bosgoed/dynograph.jpg[/img]

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 jan 2008, 18:04

Macboy schreef:
En een 335i, met alle respect, maar die valt niet in de categorie sportauto. Daar heb je de M3 voor en die voldoet perfect aan je omschrijving want is zo hoogtoerig als de pest.
Ik haat het om weer BMW als voorbeeld aan te halen maar ik doe het toch. Hoeveel discussies zijn er al over de 335i geweest? Dat die in de praktijk even snel zou zijn als een M3. Waarom? Omdat je niet telkens terug hoeft te schakelen. In de praktijk ben je dus sneller. Op papier met een goede rijder zal de M3 nipt sneller zijn, of misschien even snel.
De 335i weet 'best of both world' goed te combineren. Heb het idee dat de waardering, vanwege z'n koppel(?), van die auto al groter is dan de M3. Of is de M3 overgewaardeerd?

Enne, Focus ST, BMW x35i, Mercedes 65 AMG, Audi S3, Opel GT, Golf GTI.. stuk voor stuk hartstikke goede auto's maar hun voorgangers waren vooral atmosferisch. Hoogtoerige auto's zijn er steeds minder. Als je tests leest over hun voorgangers las je hoeveel vermogen ze hadden, ergens bij de redline kwam dat eruit (wat logisch was, had iedereen vrede mee, toch? ;)) terwijl je tegenwoordig leest dat ze 'al' bij 2000rpm een bepaald koppel hebben.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 14 jan 2008, 18:04

Kort: mag van mij allebeide :wink:

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 jan 2008, 18:06

Robin schreef:goed verhaal lekker kort Macboy :lol:

Ik vind dat een sportwagenmotor ook onderin redelijk bij de les moet zijn en iig een tik gaat uitdelen(lineair of niet) boven een bep toerental. Dus een getunede 380pk EVO 8 motor of een Z06 of 599 motor oid, ik vind het allemaal prima. Maar ik wil niet terug naar 9000 toeren draaiende 1800tjes met 185pk, ja in een kart van 600kg, maar niet 'normaal' qua massa...
Ja dat is een ander uiterste Robin :D

Grote motoren zoals AMG, Corvette, Viper weten het te combineren... tja.
Middenweg zoals M3 is toch prima laag om mee te komen, wil je sportiever dan schakel je terug. Was vroeger prima en nu niet meer ofzo? ;)

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 jan 2008, 18:16

E46 M3 is prima hoor. :!:

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 18:17

Robin schreef: Maar ik wil niet terug naar 9000 toeren draaiende 1800tjes met 185pk, ja in een kart van 600kg, maar niet 'normaal' qua massa...
Ik heb maar een 2.0
maar draait toch maar 7200 toeren
en is toch even snel op cpz als zeg maar een impreza, evo of m3

ik denk dat het meer om het fungehalte gaat
het ligt er dus helemaal aan hoe zwaar de auto is in verhouding met de motor
volgens mij kan je dan in elke auto fun hebben
of het nu een viper, corvette, m3, evo, imprza of een (oude) mini is

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 14 jan 2008, 18:59

Gewoon een combinatie van beide:bij relatief laag toerental al veel koppel ontwikkelen en dit als een plateau uitsmeren en het maximum vermogen bij een relatief hoog toerental bereiken.

M'n eigen auto is er een mooi voorbeeld van-->bij 2500 rpm begint zich al een hele vracht koppel te ontwikkelen en tot zo'n 7000 rpm is er trekkracht;het resultaat van een twinscroll turbo,die het turbogat verkleind en ook een lange adem heeft icm een (standaard) zeer goed geflowde kop enz.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 14 jan 2008, 19:00

Hielke schreef:Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Zolang een atmosferische benzinemotor maar niet een lineaire vermogensafgifte heeft. Zo'n motor hoort bovenin een merkbare extra kracht te geven. Ook een kleine atmosferische motor met weinig pk's kan ik dan lekker vinden. Bij een turbo accepteer ik het dan wel weer dat ie bovenin minder vermogen heeft.
Maar ik vraag me dus nog steeds af hoe het voelt om vanaf 1500 toeren 800 nm te hebben tot aan het rode gebied.
Ik neem aan dat je dan bij bv 5500 toeren geen duw meer in je rug krijgt zoals bij een turbo motor.
Zou dat wel eens willen ondervinden :wink:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 14 jan 2008, 19:13

Voelt net als b.v. een BMW E39 M5 gewoon altijd duwen en naarmate het toerental oploopt gaat rugleuning gelijkmatig steeds harder duwen 8)

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 14 jan 2008, 19:48

Bij de M5 gaat het veel te gelijkmatig om er echt een kick van te krijgen imo.
Laatst gewijzigd door Topfuel op 14 jan 2008, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 14 jan 2008, 19:51

Wat dat betreft is de motor in de Evo ideaal! Doortrekken tot ~7800rpm en al bij 4000tpm bijna 500 Nm.

Bij 3500tpm levert hij zelfs al 460 Nm :lol: Over het hele gebied veel power...

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 14 jan 2008, 19:56

Bij Porsche zijn ze goed thuis in Atmo en Turbo, hier een leuk voorbeeld:

997 turbo
480 pk @ 6000tpm
620 Nm @ 1950 tpm

997 gt3
415 pk @ 7600tpm
405 Nm @ 5500tpm


Voor de fun een Gt3, voor een retourtje Italie toch echt de Turbo!

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 14 jan 2008, 20:07

luco hornsveld schreef: Ik heb maar een 2.0
maar draait toch maar 7200 toeren
en is toch even snel op cpz als zeg maar een impreza, evo of m3
Ook als die Impreza, Evo of M3 op slicks staat, sequentiele bak en grote spoilers heeft? :o

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, Eric Z, EricT, Kadett, Majestic-12 [Bot], Rivanov en 6 gasten