Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Ja, ik heb een lening voor mijn auto.
13
9%
Nee, ik zal dit ook nooit doen.
91
61%
Ik ben geen voorstander maar als ik hem echt nodig had zou ik het overwegen i.p.v. een oud barrel kopen.
28
19%
Als ik een auto tegen kom die ik 'moet' hebben weerhoudt een lening me niet.
16
11%

Totaal aantal stemmen: 148

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 jan 2008, 09:39

Kortom met lenen is helemaal niets mis als je het maar bewust en weloverwogen doet...

Laat er nou een grote groep mensen zijn die niet aan het bovenstaande wil/kan voldoen.............................

RobS

Bericht door RobS » 14 jan 2008, 09:42

romo schreef:
Kortom met lenen is helemaal niets mis als je het maar bewust en weloverwogen doet...

Laat er nou een grote groep mensen zijn die niet aan het bovenstaande wil/kan voldoen.............................
..en laat daar nou net een bepaald persoon (Dirk Scheringa) gretig ge/misbruik van maken.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 09:42

romo schreef:

Daar ben je toch zelf bij?
Dat je zelf zo stom bent om jezelf zo in de schulden te steken dat je er niet meer uitkomt?
Das ook een trend, ergens voor tekenen en als het dan fout gaat een ander de schuld geven :? :? :? :?
Alleen maar omdat je hetzelfde of meer wilt hebben dan een ander :(

Marc R

Bericht door Marc R » 14 jan 2008, 09:57

Ik heb vroeger een keer wat geleend voor een auto,dat doe ik dus nooit meer.
De gedachte dat ik al rijdend in die auto nog betalen moet voor dat ding is voor mij toch een andere gedachte als een hypotheek.

Zakelijk is dat anders,k heb die caddy op financial lease gezet omdat ik het geld wat die auto kost veel beter kan gebruiken voor de handel.

Dan leverd het geld voor mijn doeleinden veel meer op dan dat ik het in een auto por.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 14 jan 2008, 09:57

Tja,
Schiet me dood maar ik leen gewoon voor m'n M3 hoor. Als ik moet wachten tot ik het geld bijeengespaard heb ben ik 30 en dan moet ik Grand Scenic's kopen voor de jung en inbouwkeukens voor moeder de vrouw...
Geen zin om te wachten, het is financieel verantwoord dus heb ik gewoon geleend. Ik zie mijn auto ook niet als een investering, 100% fun.
Als er brokken aan komen en ik kan er even niet meer mee rijden spaar ik gewoon, snok wel wat rond met de carolla dan.

Die 2k die ik op 4 jaar meer heb betaald door te lenen kunnen mij echt geen zier schelen hoor. Ondertussen heb ik lekker ademruimte ipv in 1 smak 30k neer te smijten en dan een maand geen eten meer kunnen kopen :lol:

Lenen, ik zie er het kwaad niet van in hoor...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 jan 2008, 10:02

luco hornsveld schreef:
romo schreef:

Dat je zelf zo stom bent om jezelf zo in de schulden te steken dat je er niet meer uitkomt?
Das ook een trend, ergens voor tekenen en als het dan fout gaat een ander de schuld geven :? :? :? :?
Het is niet dom, ze doen het doelbewust, het is makkelijk, en je wil hebben wat je normaliter nooit kan krijgen.

Daarom; lenen moet veel moeilijker worden, er zijn te veel mensen die er misbruik van maken, te veel mensen die daar weer slachtoffer van worden, te veel mensen die daar geld aan verdienen; STOPPEN met die onzin

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 14 jan 2008, 10:04

Mensen die Lenen voor hun auto zijn hier precies misdadigers?
Sorry hoor, maar als ik een ongeval oid heb ben ik gewoon verzekerd. Er zit een full omnium op dus ik snap niet goed wat ik moet vrezen.
Als ie stuk gaat maakt het geen f*ck uit of je en lening hebt lopen of niet, als het veel geld kost moet je toch wachten...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2008, 10:08

Dennis Schroyen schreef:Mensen die Lenen voor hun auto zijn hier precies misdadigers?
Sorry hoor, maar als ik een ongeval oid heb ben ik gewoon verzekerd. Er zit een full omnium op dus ik snap niet goed wat ik moet vrezen.
Als ie stuk gaat maakt het geen f*ck uit of je en lening hebt lopen of niet, als het veel geld kost moet je toch wachten...
Als je gespaard heb voor die auto en de 30k in 1x hebt uitgegeven, zit je met exact hetzelfde probleem. Het maakt werkelijk geen bal uit of je een auto leent of niet. De enige kostenpost die je hebt is de rente, niks meer, niks minder.

En Marc, dat is ook het principe dat ik er op na hou. Ik rij de auto zakelijk (wat in dit topic niet uitmaakt, omdat "prive" tussen haakjes staat), maar als ik die auto prive zou willen rijden is het toch geld dat ik uit de zaak gehaald heb, al dan niet via salaris. Geld dat ik dus beter voor de handel kan gebruiken en daarom minder salaris kan opnemen :D
Laatst gewijzigd door Maus335i op 14 jan 2008, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 10:08

romo schreef:
luco hornsveld schreef:
romo schreef:
Het is niet dom, ze doen het doelbewust, het is makkelijk, en je wil hebben wat je normaliter nooit kan krijgen.

Daarom; lenen moet veel moeilijker worden, er zijn te veel mensen die er misbruik van maken, te veel mensen die daar weer slachtoffer van worden, te veel mensen die daar geld aan verdienen; STOPPEN met die onzin
Gedeeltelijk heb je wel gelijk hoor, maar aan de andere kant bezit je toch over verstand?
Dat is een beetje vergelijkbaar met die Legio Lease affaire
Mensen stappen doelbewust in met de wetenschap dat je er na 3 jaar uit MOET.
Mensen kopen een pakket en maken dikke winst.
Niks aan de hand.
Ze kopen nog een pakket omdat het zo goed ging, wel een duurder pakketje naturlijk want de mens is hebberig.
Vervolgens stort na 2,5 jaar de beurs in en na 3 jaar heb je dus nog maar de helft van wat je ingelegd hebt.
Nu is het janken want Legio lease heeft er een teringzooi van gemaakt en ik wil mijn verlies terug want we zijn verkeerd geinformeerd.
Nou dikke lul zeg, wat een gejank, toen je winst maakte lulde je niet over dat verkeerd geinformeerd zijn.
Mensen hebben jaren verdient aan die constructies, ook de deelnemers, het gaat fout en dan is het andermans schuld.

Zo is het ook met lenen
Je kan vaak meer lenen dan verantwoordelijk is, en natuurlijk is het niet netjes van sommige bedrijven om daar gebruik van te maken.
Maar zaken zijn zaken en uiteindelijk wordt je niet gedwongen om je handtekening te zetten

Roman

Bericht door Roman » 14 jan 2008, 10:15

Ik zou lenen voor een auto als ik redelijk er van overtuigd was dat ik mijn baan zou kunnen behouden voor die tijd.

En ook als de waarde verhouding goed ligt. Daar bedoel ik mee als ik een auto nieuw zou kopen zou ik hem in DE gaan halen en hier importeren. Dat scheelt best wel wat.

Als hij voor wat voor reden dan ook door de bank verkocht zou moeten worden, of ik zou hem moeten verkopen dan zou ik er niet al te veel of met een beetje mazzel zelfs niets op verliezen.

Als je een knap salaris hebt kun je gaan sparen, als je dat niet hebt zul je toch een andere regeling moeten doen.

romo

Bericht door romo » 14 jan 2008, 10:20

De strekking is een aantal mensen hier niet duidelijk;

Een aantal mensen die leent, maakt het geen r.k uit of ze het kunnen betalen. Als het fout gaat vinden ze het best, van een kale kip kun je niet plukken. Helaas is dit een (te) grote groep

Dit moet niet meer mogelijk zijn, daar pleit ik voor, niets meer, niets minder.

Ik heb het niet over die categorie die leent en netjes terug dokt

Niall

Bericht door Niall » 14 jan 2008, 10:21

Vraag is ook hoeveel mensen geld lenen voor bv een M3 en die dan niet all-risk verzekeren omdat ze dat niet meer kunnen betalen en dan een paar weken later de auto om een boom heen vouwen. Sta je dan met x euro schuld en een hoop gewrongen ijzer :?

peer

Bericht door peer » 14 jan 2008, 10:29

Ik zie dat ik 1 van de weinige ben die wel leent....

Maar mij maakt het niet uit.... In mijn situatie is lenen slimmer dan sparen (zo zie ik het tenminste.) Ik heb 4 jaar geleden veel geld geleent om 2 mustangs te kunnen kopen. Afbetaling in 5 jaar... Ondertussen heb ik de mustangs opgeknapt en al 1 verkocht. De andere zal ik nooit weg doen. Als ik 4 jaar gewacht en gespaard had dan had ik de auto's niet kunnen kopen omdat de prijzen enorm zijn gestegen. En nu heb ik er ook nog eens veel meer plezier aan.

Daarnaast heb ik meer de instellen: Ik leef nu en morgen kan het over zijn...

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 14 jan 2008, 10:31

Scotsman schreef:Vraag is ook hoeveel mensen geld lenen voor bv een M3 en die dan niet all-risk verzekeren omdat ze dat niet meer kunnen betalen en dan een paar weken later de auto om een boom heen vouwen. Sta je dan met x euro schuld en een hoop gewrongen ijzer :?
Idd Scotsman, maar dat is in mijn ogen niet gerelateerd tot deze discussie. Als je die pech hebt ben je aan het afdokken voor een auto die je niet meer hebt, tja shit happens. Ik neem dit risico liever niet, dus vandaar full omnium. Die keuze/risico maak je zelf...

voor de rest 100% eens met peer...

allen

Bericht door allen » 14 jan 2008, 10:56

Heb geen problemen met het lenen van geld voor een auto. Of ik het doe is een tweede.

Overigens kun je je geld wel sparen voor een dure auto als je dat wilt. Dan betaal je geen rente, maar is diezelfde auto tegen de tijd dat je het geld bij elkaar hebt al een stuk duurder. Tenzij je 100k in een half jaar bij elkaar sprokkelt. Mij lukt dat iig niet. En of je nu iedere maand wat geld wegsluist zonder dat het je zeer doet of dat je in 1 keer een ton naar de dealer sluist en weet dat je auto morgen 10k minder waard is... Trek de rekensom maar door naar de prijs van een auto die bij je wensen past.

Financieringsvormen van auto's met een deel aflossing en restwaarde vind ik in geen geval te vergelijken met Legiolease verhalen. Die leningen zijn gebaseerd op minimum inruilwaarden. Lever je de auto niet onder de duiken in dan is er niets aan het handje. Ja, als je tussentijds je baan verliest of de zaak over de kop gaat... Maar dan heb je met je hypotheek ook wel de nodige problemen. Ik zie genoeg mensen die hun huis uit moeten wanneer een partner zijn/haar baan verliest.

Daniel

Bericht door Daniel » 14 jan 2008, 10:59

Geleend van mezelf ja: heb vermogen in mijn BV zitten maar 22-25% dividendbelasting ophoesten is ongunstig, evenals zakelijk aanschaffen van een dure 2e hands auto. Dus dan maar lenen bij jezelf...je moet daar wel een beetje rente over betalen maar dat moffel je wel weg in dividend, en als je de auto verkoopt hoef je alleen de restschuld terug te betalen.

Overigens heb ik de lening nu wel afgelost, dus mijn 6 is daadwerkelijk van mij privé :)

Tom

Bericht door Tom » 14 jan 2008, 11:00

romo schreef: Ik heb het niet over die categorie die leent en netjes terug dokt
En dat lijkt mij toch echt de grootste categorie, waarom zo'n oordeel dat het dom is. Er gaan ook jaarlijks tig bedrijven failliet, moeten we ook maar afschaffen dat men een eigen zaak mag beginnen?

HSR

Bericht door HSR » 14 jan 2008, 11:03

stond tijden geleden een artikel in de autoweek. Jongeman had een Opel GSI gekocht oid met een 7 jaar durende lening. Wa verzekerd en bij een zgn. streetrees prakt ie dat ding in een voetganger. Einde oefening voetganger en onze racert zijn wagen tot schroot. Tja, daar sta je dan. Iemand van het leven beroofd, zelf niet al te pienter, verzekering die niet uitbetaald....

Marc R

Bericht door Marc R » 14 jan 2008, 11:06

Damn! zo had ik er nog nooit over nagedacht Daniel! Slim...

*kijkt wat een RS6 V10 ook weer kost :D *

Niall

Bericht door Niall » 14 jan 2008, 11:16

Er worden voorbeelden aangegeven dat mensen geen geld lenen voor een auto en dat als ze werkeloos worden ze het moeilijk kunnen betalen.
Het kan nog veel extremer zoals in Engeland, daar leent bijna iedereen voor een auto onder de constructie dat ze alleen de afschrijving betalen. Verder is het daar de gewoonste zaak om een hypo te hebben die 8 – 10x je jaar salaris is, maar geen hond die ernaar kraait.

Waarom niet? Omdat ze daar geen maximaliseren van de hypotheek kennen zoals in NL van 4,5x het jaarinkomen. Mijn neefjes hebben minimaal 3 creditcards met limieten waar je akelig van wordt en dure kleding en dure BMW’s rijden, maar als ze werkeloos worden dan hebben ze geen cent op z’n naam. :?

Ook iets wat daar speelt wat hier gelukkig niet zo erg is dat vrienden hetzelfde model auto kopen maar hem duurder uitvoeren om de ander te overtreffen, totdat er bedragen per maand op tafel komen waarbij het meer is als mijn bruto hypotheeklast. :shock:

Conclusie daar leeft iedereen van geleend geld en alles is goed zoland de rente van de creditcard betaald word, maar afbetalen doen ze nooit. We moeten maar blij zijn met een systeem dat mensen toch voor een gedeelte zich in bescherming neemt.

wjn

Bericht door wjn » 14 jan 2008, 11:18

romo schreef:
Blijft het wel hypocriet vinden door te stellen dat lenen voor een huis wel done is en voor een consumptiegoed not done

Voor een huis heb je gaan andere keuze dan lenen, op een enkele uitzondering na, kan niemand dit uit de broekzak schudden, bij consumptie goederen ligt dat anders IMO

IMO gaat het lenen voor een consumptie goed juist te makkelijk, de hele gemeenschap kan er voor op draaien als er weer iemand failliet gaat. Schulden worden nooit afbetaald, hooguit een deel middels de WSNP ( wet schuldsannering natuurlijke personen) daarna kan het feest weer vrolijk beginnen, in de regel na 3 jaar dus. Zo lang slecht gedrag beloond blijft, vrees ik het ergste.

Let wel; het gaat hier niet over mensen die een consumptief crediet hebben en vervolgens keurig betalen................................
Die WSNP mogen ze van mij ook per direct afschaffen.
Als de overheid wil reguleren, dan bij de leningverstrekkers (ipv. brandjes te blijven blussen).

Dat je voor een huis geen andere keuze hebt dan lenen (hypotheek) is natuurlijk ook onzin. Als je 200k€ kunt betalen voor een auto, dan kun je dat ook voor een huis doen.

@Marc, lenen van jezelf is slim !!
Laatst gewijzigd door wjn op 14 jan 2008, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 14 jan 2008, 11:19

Een lening is in mijn ogen geen enkel probleem als er tegenover staat dat er voldoende binnen komt om dat bedrag makkelijk af te lossen.
Ik heb er zelf geen nodig voor de aanschaf behalve voor het onderhoud van die bejaarde BMW's :lol:

RobS

Bericht door RobS » 14 jan 2008, 11:29

Scotsman schreef:Er worden voorbeelden aangegeven dat mensen geen geld lenen voor een auto en dat als ze werkeloos worden ze het moeilijk kunnen betalen.
Het kan nog veel extremer zoals in Engeland, daar leent bijna iedereen voor een auto onder de constructie dat ze alleen de afschrijving betalen. Verder is het daar de gewoonste zaak om een hypo te hebben die 8 – 10x je jaar salaris is, maar geen hond die ernaar kraait.

Waarom niet? Omdat ze daar geen maximaliseren van de hypotheek kennen zoals in NL van 4,5x het jaarinkomen. Mijn neefjes hebben minimaal 3 creditcards met limieten waar je akelig van wordt en dure kleding en dure BMW’s rijden, maar als ze werkeloos worden dan hebben ze geen cent op z’n naam. :?

Ook iets wat daar speelt wat hier gelukkig niet zo erg is dat vrienden hetzelfde model auto kopen maar hem duurder uitvoeren om de ander te overtreffen, totdat er bedragen per maand op tafel komen waarbij het meer is als mijn bruto hypotheeklast. :shock:

Conclusie daar leeft iedereen van geleend geld en alles is goed zoland de rente van de creditcard betaald word, maar afbetalen doen ze nooit. We moeten maar blij zijn met een systeem dat mensen toch voor een gedeelte zich in bescherming neemt.
Ah vandaar, je ziet regelmatig programma's op tv voorbij komen van Engelsen die in de UK/Spanje/etc de meest dure huizen kopen. Gister bv een erg jong stel wat aan het shoppen was voor een huis van 1 miljoen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jan 2008, 11:36

Creditcard rente? Ik betaal 1% op dat ding, dat is natuurlijk niets.

Verstandig lenen heb ik geen problemen mee. Als je vertelt dat iemand 3 creditcards heeft, dure lening voor huis, auto, kleding en andere luxe. Dan denk ik dat je niet slim bezig bent, mits je intussen ook geen buffer opbouwt en geen boetevrije aflossingsconstructies hebt afgesloten. Maar wat je zegt, zolang je het kunt behappen is er niets mis mee.

Ik ben mezelf weleens tegengekomen (in 2003). Toen kreeg ik opeens geen salaris meer, omdat ik ruzie had gekregen met de directeur van mijn afstudeerbedrijf (ik had gelijk overigens, hehe). Ik controleerde toen nooit mijn inkomsten/uitgaven, want daarvoor verdiende ik als stagiair teveel. Gaf ook geld uit met mijn creditcard en moest opeens 5000 euro terugbetalen. Daar ben ik bovenop gekomen door gewoon alle schuldeisers te bellen en betalingsregelingen te treffen. Ook door mijn lasten te reduceren. En mijn credit card te verknippen. Dus ik heb daar wel van geleerd. Inmiddels heb ik, samen met GF, 100% inzage in mijn inkomsten en uitgaven. En dat geeft wel een lekkerder gevoel dan toen ik nog losbandig was. :)

Voor onze auto's hoef ik geen lening af te sluiten. Maar financieel ga ik hopelijk wat stappen maken komend maanden en jaren en dan wordt 't naast meer sparen (voor bruiloft en reizen) ook tijd voor een nieuwe (of fraaie 2e hands) auto voor mezelf.

Die ga ik dan wel lenen of leasen ja. Maar alleen als het reeel is. In NL is er gelukkig een instantie als BKR, zodat iedere kredietverstrekker inzage heeft in mijn financiele situatie en je dus niet zoals in de UK weer domme dingen gaat doen. Mijn accountmanager bij de bank helpt daar goed bij trouwens. Daar loop ik eens in de zoveel tijd mijn financien en verzekerinen mee door. En die geeft gewoon aan of iets wel of niet haalbaar én verstandig is.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 11:38

Ik heb mijn creditcard zo geregeld dat de aankopen eind van de maand in 1 keer worden afgeschreven zonder rente

Vroeger (ja ouwe lul inmiddels) had ik niks oen we samen gingen wonen.
Bijna alles op afbetaling.
Stom stomstom, je betaald alles 3 keer
Nu koop ik pas luxe artikelen als ik het geld cash heb

Plaats reactie