Overigens vergeten veel mensen met een hypootje dat ze van zichzelf lenen als ze sparen. Want met de spaarcenten kun je beter je hypootje vervroegd/versnelt inlossen.. betaal je minder rente.
Is niet helemaal waar en in sommige gevallen helemaal niet.
Stel even hypotheek 2ton, spaarhypotheek, bruto rente 6%, ib 52%, rente korting via werkgever 2% (niet ongebruikelijk in finance/verzekeringswereld). Kortom netto betaal je dan 48% van 6-2%=4% ; dus netto minder dan 2% voor m'n hypotheek over 2ton.
Stel even je hebt een tonneke over.
Optie a) Los m'n hypotheek deels af, betekent dat ik netto de helft van m'n rente ga betalen (grofweg 1% over 2ton)
Optie b) Ik stop die ton in m'n spaardepot van m'n hypotheek, krijg ik er jaarlijks 6% voor, uiteindelijk belastingvrij...
Optie c) Ik stop die ton op een spaarrekening, krijg ik er bruto 4a 5% voor en netto iets minder dan de helft. Maar pak wel m'n rentevrije voet voor de volle 4 a 5%.
Optie d) Stop die ton in een gewogen/afgedekt beleggingsproduct. Met een beetje mazzel pak je minimaal 5% belastingvrij. Beetje divident erbij pakken tot in de maximale vrijstelling en je bent spekkoper.
Optie e) We rijden naar de BMW dealer en zeggen "die witte M3, doe mij die maar" en gaan lachend failliet aan de onderhoudskosten op de lange termijn...
Vind optie a) toch de minst aantrekkelijke...
Mark.