Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Ja, ik heb een lening voor mijn auto.
13
9%
Nee, ik zal dit ook nooit doen.
91
61%
Ik ben geen voorstander maar als ik hem echt nodig had zou ik het overwegen i.p.v. een oud barrel kopen.
28
19%
Als ik een auto tegen kom die ik 'moet' hebben weerhoudt een lening me niet.
16
11%

Totaal aantal stemmen: 148

wjn

Bericht door wjn » 13 jan 2008, 22:53

duifjes.com schreef:Er zijn mensen hier die waarschijnlijk de vraag niet goed hebben begrepen of de waarheid niet vertellen.

90% van NL wagenpark is gefinancieerd in wat voor vorm dan ook.
+1

Ik heb "Als ik een auto tegen kom die ik 'moet' hebben weerhoudt een lening me niet" gekozen.

Als je een lening met je huis als onderpand neemt, kun je relatief goedkoop lenen.

Sparen kan ook, maar heeft toch nadelen.
(In het ergste geval heb je er geen lol meer van.)

Het is een ander verhaal als je dat gaat doen, omdat de buren ook een andere auto hebben gekocht of zo. Ik denk dat dat in NL nog al vaak gebeurd. :D

markk

Bericht door markk » 13 jan 2008, 22:55

Geen van de opties.

Nee geen leningen, maar ik zou het ook niet schuwen als dit financieel verantwoord is.

Mark.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 13 jan 2008, 22:56

duifjes.com schreef:Er zijn mensen hier die waarschijnlijk de vraag niet goed hebben begrepen of de waarheid niet vertellen.

90% van NL wagenpark is gefinancieerd in wat voor vorm dan ook.
Misschien dat DF'ers verstandiger zijn? :p Ik lease (leen) mijn auto ook zakelijk. Of je het geld nou in 1x uitgeeft of de auto maandelijks afbetaald, het maakt niet uit. Die rente hoef je ook niet zo wakker van te liggen.. (6,9%)

Zolang het in verhouding met je inkomen is zie ik het probleem niet. Een lening is vooral geschikt voor mensen die niet even 20.000 euro op de plank hebben liggen.

Voor de goede orde: ik heb optie 1 gewoon eerlijk aangevinkt :]

RVV

Bericht door RVV » 13 jan 2008, 23:03

Het boeit me geen zier of iemand voor iets leent, ieder zijn keuze.

Blijft het wel hypocriet vinden door te stellen dat lenen voor een huis wel done is en voor een consumptiegoed not done :roll:

Het argument dat je bv zijn waarde behoud, is ook een valse zekerheid..

Morgen je baan kwijt, ovemorgen word noodgedwongen je huis verkocht.. en wat wil je er tegendoen ? Weg zogenaamde waardevaste lening.

Lenen is lenen, of dat nou voor een auto is voor een tuin voor een koelkast of voor een fancy woord wat hypotheek heet.. maakt geen zier uit..

Lenen is gewoon een risico calculculatie die je maakt. En als je die niet maakt ben je onverantwoord aan het lenen...

Hele volksstammen kunnen alleen maar in een "waardevast" huisje wonen met 2 salarissen.. dat is zo verantwoordelijk zeker ?

Mensen hou jezelf niet voor de gek.. met de schijnveiligheid van een hypotheek.
Laatst gewijzigd door RVV op 13 jan 2008, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 13 jan 2008, 23:13

Overigens vergeten veel mensen met een hypootje dat ze van zichzelf lenen als ze sparen. Want met de spaarcenten kun je beter je hypootje vervroegd/versnelt inlossen.. betaal je minder rente.

Xave30

Bericht door Xave30 » 13 jan 2008, 23:16

Well said Rico. :wink:

Het doorsnee lid op dit forum lijkt wel verstandig te zijn om zoveel leningen(schulden) mogelijk te vermijden... maar hoe doen jullie het eigenlijk?

Voor degenen die "nee" hebben beantwoord: Hoeveel kopen alleen nieuw?
Laatst gewijzigd door Xave30 op 13 jan 2008, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jan 2008, 23:16

Flatline schreef:Heb zelf destijds wel 10k snel moeten lenen voor de MCoupe. Was voor mij een buitenkans en had op dat moment het geld niet even snel voor het grijpen... Met de nieuwe baan etc. kon ik het snel afbetalen en binnen no-time afgelost. Nu geen leningen meer lopen behalve voor mijn huis.
datzelfde heb ik toen ook gedaan kerel, met mijn eerste Z3 M coupe maar leende dat ff van m'n pa, en kreeg er wat leef geld bij(zat toen krappies maar kon een mooie inruil krijgen en die M voor een sneopprijs, later wat aan overgehouden) :lol: dus ging af van de erfenis zei die...maarja hij is er niet meer, maar m'n moeder zei hou het maar :lol:

Knot

Bericht door Knot » 13 jan 2008, 23:16

Rico v Velzen schreef:Overigens vergeten veel mensen met een hypootje dat ze van zichzelf lenen als ze sparen. Want met de spaarcenten kun je beter je hypootje vervroegd/versnelt inlossen.. betaal je minder rente.
Zit een afweging in, je moet ook nog lol hebben en als je alleen maar gaat aflossen beperk je jezelf dus 10 tot 20 jaar in je fun dingen...

Mijn truc is om gewoon niet te duur te lenen, ben zelf ook maar gestart met een appartementje van 150k, daarnaast lekker in een starlet 1.0 rijden en lekker 1k per maand sparen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 jan 2008, 23:22

Rico,

Voor je netto hypotheek heeft dat niet zoveel effect.

Overigens zou er bij de poll misschien nog een optie bij kunnen over het begrijp van de overwaarde voor een auto. :wink:

Ik vind het knap hoeveel sommigen aan een auto kunnen uitgeven. Ik werk toch al wat jaartjes, tweeverdiener zonder kinderen maar ik zie mezelf nog niet in een auto van 70.000-80.000 euro rijden.
Zoals gezegd, mocht ik zoveel kunnen sparen dan ga ik liever wat groter wonen, als ik er goed over nadenk.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jan 2008, 23:27

Rico v Velzen schreef:Overigens vergeten veel mensen met een hypootje dat ze van zichzelf lenen als ze sparen. Want met de spaarcenten kun je beter je hypootje vervroegd/versnelt inlossen.. betaal je minder rente.
Is niet geheel waar Rico...
Ik heb bv destijds van een Hypo waar 5% rente opzat 25.000,-euro uit het huis gehaald om wat reserve te hebben en niet zo'n zorgen te hebben, ik sloot dus een hogere hypo(maar weer aftrekbaar van de belasting) af maar de rente was toen laag 3,2 % ik betaalde qua maanlasten dus ongeveer nog hetzelfde maar was bijna 25.000,-euro rijker, dat geld zette ik op een Internet rekening waar ik 3.5% ontvang van dat "geleende" geld :lol:(ja meer dan mijn last 3.2% van de hypo) en als ik wat nodig heb schuif ik wat kosteloos naar m'n gewone rekening :twisted: dus reken maar uit, ik kreeg ineens veel geld en het koste me zo goed als niks...dat is namelijk ook een manier, anders kom ik namelijk nooit aan dat geld, ja moet m'n huis verkopen zit nog veel overwaarde in of m'n auto...maar snap je? wie niet rijk is moet slim zijn en m'n leven al moeten uitkijken met geld...dus moet je wel, en veel geleerd door de jaren heen...en af en toe hulp van handige tussenpersonen die meedachten en mee wilden gaan, als je ze het maar duidelijk uitlegt.

RVV

Bericht door RVV » 13 jan 2008, 23:34

RutgerK schreef:Rico,

Voor je netto hypotheek heeft dat niet zoveel effect.
.
Dat is nou juist waar iedereen zichzelf mee voor de gek houd. hypootjeswerk is uitgesmeerd over 30 jaar.. ach wat maakt het uit netto in de maand scheelt het allemaal geen drol.

Je moet uitgaan van een worst case scenario.. en dan kan een hypo aan je kont financieel een veel groter probleem opleveren dan een lening van 20K euro ofzo.

Zolang de bloemetjes groeien de blaadjes groen zijn is een huis een "veilige" lening..

Verder begrijp ik het principe wel dat mensen niet willen lenen voor een auto. Wil ik ook niet.
Laatst gewijzigd door RVV op 14 jan 2008, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.

markk

Bericht door markk » 13 jan 2008, 23:34

Overigens vergeten veel mensen met een hypootje dat ze van zichzelf lenen als ze sparen. Want met de spaarcenten kun je beter je hypootje vervroegd/versnelt inlossen.. betaal je minder rente.
Is niet helemaal waar en in sommige gevallen helemaal niet.

Stel even hypotheek 2ton, spaarhypotheek, bruto rente 6%, ib 52%, rente korting via werkgever 2% (niet ongebruikelijk in finance/verzekeringswereld). Kortom netto betaal je dan 48% van 6-2%=4% ; dus netto minder dan 2% voor m'n hypotheek over 2ton.

Stel even je hebt een tonneke over.

Optie a) Los m'n hypotheek deels af, betekent dat ik netto de helft van m'n rente ga betalen (grofweg 1% over 2ton)

Optie b) Ik stop die ton in m'n spaardepot van m'n hypotheek, krijg ik er jaarlijks 6% voor, uiteindelijk belastingvrij...

Optie c) Ik stop die ton op een spaarrekening, krijg ik er bruto 4a 5% voor en netto iets minder dan de helft. Maar pak wel m'n rentevrije voet voor de volle 4 a 5%.

Optie d) Stop die ton in een gewogen/afgedekt beleggingsproduct. Met een beetje mazzel pak je minimaal 5% belastingvrij. Beetje divident erbij pakken tot in de maximale vrijstelling en je bent spekkoper.

Optie e) We rijden naar de BMW dealer en zeggen "die witte M3, doe mij die maar" en gaan lachend failliet aan de onderhoudskosten op de lange termijn...

Vind optie a) toch de minst aantrekkelijke...

Mark.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 13 jan 2008, 23:39

Ben nu toch wel erg benieuwd wie die andere is die ook voor optie 1 heeft gekozen :P

Het zouden er al zelfs 3 moeten zijn. Kees en Tom hebben ook geleend? :D En niemand die verder least hier?

@markk, volgens mij vind je optie e) de minst aantrekkelijke? :p

RVV

Bericht door RVV » 13 jan 2008, 23:41

Mark zit tot zijn nek in optie E, maar dan verdeeld over 5 auto's :lol:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 13 jan 2008, 23:45

Maurcice, ik gok op veeeeel meer mensen.

Trouwens alle demo's *(17 stuks) die ik heb rijden vallen onder financieringsregeling Toyota NL, showroom auto's idem.

Van de 68 gebruikte auto's die wij hebben staan is vast een wel een klein gedeelte nog gefinancieerd

Prive heb ik geen auto en daar ging de vraag over.

Tom

Bericht door Tom » 13 jan 2008, 23:56

Maurice Graber schreef:Ben nu toch wel erg benieuwd wie die andere is die ook voor optie 1 heeft gekozen :P

Het zouden er al zelfs 3 moeten zijn. Kees en Tom hebben ook geleend? :D En niemand die verder least hier?

@markk, volgens mij vind je optie e) de minst aantrekkelijke? :p
Maurice, ik ben geen fan van lenen en zal het niet snel doen hoor. Spaar liever even door. Aan het eind van de rit betaal je meer dan een auto kopen met gespaard geld.

Ik had in die periode een S2000, daar zeker 15.000 euro kosten aan gehad (reparatiekosten + afschrijving). Zowel de auto zelf als de onkosten betaald zonder lening in een periode van nog geen twee jaar. Toen kwam ik m'n 330i tegen en daar kwam ik net wat tekort. Ik wist dat ik die centen binnen een half jaar kon aflossen. Dan is er niets op tegen om het niet te doen. Je weet hoeveel er binnenkomt en hoeveel je kunt missen.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 jan 2008, 00:01

Tom , mee eens!

ps. je wil niet weten hoeveel mensen in mn winkeltje zeggen ik leen niet voor een auto.....juist bijna iedereen....en dan zit je ff. maak je het bespreekbaar en dan lenen ze allemaal :lol:

wel opmerkelijk mensen van Turkse afkomst vragen direct naa financiering! zijn daar heel open en direct in!

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 14 jan 2008, 01:38

Vroeger wel gedaan, met als voorwaarde dat de auto afbetaald was voor er een nieuwe kwam. Mijn laatste auto's eerst voor gespaard en daarna de fun :wink:

Toen ik een jaar of 20 was had ik zoiets, waarom er voor sparen als je er nu al in kan rijden :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 jan 2008, 07:37

Blijft het wel hypocriet vinden door te stellen dat lenen voor een huis wel done is en voor een consumptiegoed not done

Voor een huis heb je gaan andere keuze dan lenen, op een enkele uitzondering na, kan niemand dit uit de broekzak schudden, bij consumptie goederen ligt dat anders IMO

IMO gaat het lenen voor een consumptie goed juist te makkelijk, de hele gemeenschap kan er voor op draaien als er weer iemand failliet gaat. Schulden worden nooit afbetaald, hooguit een deel middels de WSNP ( wet schuldsannering natuurlijke personen) daarna kan het feest weer vrolijk beginnen, in de regel na 3 jaar dus. Zo lang slecht gedrag beloond blijft, vrees ik het ergste.

Let wel; het gaat hier niet over mensen die een consumptief crediet hebben en vervolgens keurig betalen................................

Gijzer

Bericht door Gijzer » 14 jan 2008, 07:48

Ik ken een aantal mensen die met een doorlopend krediet een auto hebben geleend. Het probleem is vaak dat men niet constant blijft aflossen en zo +/- 5 jaar aan die lening vast zitten en daarmee de auto dubbel betaald hebben.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 jan 2008, 08:08

Gijs te Kaat schreef:Ik ken een aantal mensen die met een doorlopend krediet een auto hebben geleend. Het probleem is vaak dat men niet constant blijft aflossen en zo +/- 5 jaar aan die lening vast zitten en daarmee de auto dubbel betaald hebben.
Das hun probleem, weet waarvoor je kiest nietwaar.

Bottom line; ik moet ook werken voordat ik het verantwoord kan uitgeven, waarom mag/moet ik opdraaien voor iemand die de verkeerde keuzes maakt, terwijl vooraf duidelijk was dat het problemen ging geven.

Conclusie; lenen gaat veel te makkelijk, de gevolgen zijn onverantwoord; als je niet kan betalen, netjes er van af blijven, nee ook niet gaan jatten............................

RobS

Bericht door RobS » 14 jan 2008, 08:44

'Vroeger' wel eens geleend bij een bekende, maar dat ging dan vaak maar om 1000 gulden oid en meteen de maand erop terug betalen. Ik vind trouwens wel dat er een verschil zit tussen (renteloos) lenen van een bekende en lenen bij een financiële instelling.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2008, 09:02

Dan maak ik eens een rekensommetje aan de hand van lenen bij Becam:

Je leent 25.000 euro voor een nieuwe auto. Betaal je 6,4% rente per jaar over en de looptijd is 48 maanden. In totaal ben je na 48 maanden 28.329 euro kwijt en is je maandlast 590 euro. Kwa rente ben je in 48 maanden 3329 euro kwijt.

Nu ga je sparen. 48 maanden lang leg je 590 euro per maand opzij en zet je op een spaarrekening waar je rente over krijgt (3%). Nu weet ik even de formule niet om deze berekening te maken, maar laat het een euro of 1500 zijn wat je verdient.

Maw: die lening kost je 4829 euro (voor het gemak even 4800 euro). Om dus 4 jaar eerder in die auto te rijden die je wilt hebben, kost het je 100 euro per maand! Ik denk niet dat veel mensen daar een probleem van maken die 590 euro per maand aan een autolening kwijt kunnen. Het mag voor zich spreken dat je pas zon lening afsluit wanneer het ook in verhouding met je inkomen is.

Voor die 100 euro per maand rij ik liever 4 jaar in bijvoorbeeld het allernieuwste model dan dat ik na 4 jaar lang hard sparen in een oud model stap :D Maar ik kan me voorstellen dat mensen daar anders over denken.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 09:22

GTRene schreef:
Is niet geheel waar Rico...
Ik heb bv destijds van een Hypo waar 5% rente opzat 25.000,-euro uit het huis gehaald om wat reserve te hebben en niet zo'n zorgen te hebben, ik sloot dus een hogere hypo(maar weer aftrekbaar van de belasting) af maar de rente was toen laag 3,2 % ik betaalde qua maanlasten dus ongeveer nog hetzelfde maar was bijna 25.000,-euro rijker, dat geld zette ik op een Internet rekening waar ik 3.5% ontvang van dat "geleende" geld :lol:(ja meer dan mijn last 3.2% van de hypo) en als ik wat nodig heb schuif ik wat kosteloos naar m'n gewone rekening :twisted: dus reken maar uit, ik kreeg ineens veel geld en het koste me zo goed als niks...dat is namelijk ook een manier, anders kom ik namelijk nooit aan dat geld, ja moet m'n huis verkopen zit nog veel overwaarde in of m'n auto...maar snap je? wie niet rijk is moet slim zijn en m'n leven al moeten uitkijken met geld...dus moet je wel, en veel geleerd door de jaren heen...en af en toe hulp van handige tussenpersonen die meedachten en mee wilden gaan, als je ze het maar duidelijk uitlegt.
Dan vergeet je even dat na 30 jaar de rente niet meer aftrekbaar is
Veel mensen nemen een aflossingsvrije hypo
Lekker hoor als je dan na 30 jaar te horen krijgt dat je onmiddelijk alles af moet lossen of je moet een paar honderd meer gaan betalen omdat het niet meer aftrekbaar is
Lekker genieten van je oude dag noemen ze dat :cry:

markk

Bericht door markk » 14 jan 2008, 09:34

Overigens in het verleden wel geleend voor de auto's hoor.

Nieuwe BoxsterS zelfs geheel op basis van de aanname dat ik minder rente betaalde op de lening dan dat m'n bellegingsportefieulle groeide. Toen dit niet meer zo bleek te zijn heb ik direct m'n lening afgelost.

Kortom met lenen is helemaal niets mis als je het maar bewust en weloverwogen doet...

Mark.

Plaats reactie