Laagtoerig ipv hoogtoerig?
-
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Laagtoerig ipv hoogtoerig?
Sportieve auto's hadden vroeger de redline een stuk hoger liggen als de normale uitvoeringen van die auto. Ook supercars waren hoogtoerig. Sinds diesels populair zijn (dankzij turbo's) lees ik steeds vaker, ook bij sportieve auto's, dat een auto al 500Nm koppel heeft bij slechts 1500rpm! WOW, Amazing. Autoprogramma's, tijdschriften, gewoon mensen, vol bewondering.
Echt, dat doet mij weinig. Het zal vast ontzettend indrukwekkend zijn maar het is niet iets wat mij nou zo aanspreekt. Die uitspraken verwacht je in magazines over vrachtwagens of tractoren. Maar het valt ook in de smaak bij autoliefhebbers. Ik lees liever dat die auto een vermogen heeft van 400pk bij 8500rpm. Dat zijn getallen waarbij ik mij een voorstelling probeer te maken van het geluid en de beleving om die auto zo hoog in de toeren te trappen. En het gehele verloop naar dat hoge toerengebied.
Nu ben ik ook wel een liefhebber van hoogtoerige auto's, puur omdat de beleving gaaf is. Al zijn de prestaties in de praktijk minder dan een auto met turbo's die een flink koppel heeft lager in de toeren en minder ver doortrekt, het zal mij niet veel uitmaken.
Hoe denken jullie erover?
Overigens is een lekker koppel bij lage toeren in de praktijk natuurlijk erg fijn. Daar is geen discussie over mogelijk. Maar het past m.i. niet zo bij een sportieve auto (rallyauto's uitgezonderd!).
Van mij mogen al die autobladen kappen met die uitspraken met hun koppel bij een saaie 2000rpm. Ik wil in een sportauto geen 2000rpm draaien.
Echt, dat doet mij weinig. Het zal vast ontzettend indrukwekkend zijn maar het is niet iets wat mij nou zo aanspreekt. Die uitspraken verwacht je in magazines over vrachtwagens of tractoren. Maar het valt ook in de smaak bij autoliefhebbers. Ik lees liever dat die auto een vermogen heeft van 400pk bij 8500rpm. Dat zijn getallen waarbij ik mij een voorstelling probeer te maken van het geluid en de beleving om die auto zo hoog in de toeren te trappen. En het gehele verloop naar dat hoge toerengebied.
Nu ben ik ook wel een liefhebber van hoogtoerige auto's, puur omdat de beleving gaaf is. Al zijn de prestaties in de praktijk minder dan een auto met turbo's die een flink koppel heeft lager in de toeren en minder ver doortrekt, het zal mij niet veel uitmaken.
Hoe denken jullie erover?
Overigens is een lekker koppel bij lage toeren in de praktijk natuurlijk erg fijn. Daar is geen discussie over mogelijk. Maar het past m.i. niet zo bij een sportieve auto (rallyauto's uitgezonderd!).
Van mij mogen al die autobladen kappen met die uitspraken met hun koppel bij een saaie 2000rpm. Ik wil in een sportauto geen 2000rpm draaien.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
eigenlijk is het een bijkomstigheid.
vroeger moesten gewone straatauto's wel laagtoerig zijn want ze hadden een vaste nokkenas. (bij de meeste toerentallen dus een compromis)
Denk aan Ascona B of Volvo 240.
Of ze waren hoogtoerig maar hadden dan ' in de kelder' geen fatsoenlijke trekkracht. (BMW e21 320-6 stond daar om bekend)
Tegenwoordig liggen de eisen veel hoger en wil men persee veel vermogen/liter hebben EN schone emissies EN zuinig kunnen draaien.
Samen met een enorme quantumleap die er is geweest t.a.v. fuel-systemen (vroeger een enkel simpel carburateurtje, nu feedback systemen computer geregeld op basis van heel veel regelparameters)
kunnen ze nu motorkarakteristieken maken die echt een koppelcurve hebben als een tafelberg en desondanks ook nog lekker toerig kunnen draaien. zie 335i: turbo + Vanos + 24V, deze kan toerendraaien maar het hoeft niet. Je kan er ook mee rijden als een tractor en dan nog is 'ie retesnel.
persoonlijk vind ik er geen reet aan als ik na plankgas zit te 'wachten' totdat een hoogtoerig blokje eens 'on cam' komt en gaat trekken.
Nee, dan liever veel oppervlakte onder de koppelcurve. Daar lever ik graag die laatste 10 piek-pk's voor in.
vroeger moesten gewone straatauto's wel laagtoerig zijn want ze hadden een vaste nokkenas. (bij de meeste toerentallen dus een compromis)
Denk aan Ascona B of Volvo 240.
Of ze waren hoogtoerig maar hadden dan ' in de kelder' geen fatsoenlijke trekkracht. (BMW e21 320-6 stond daar om bekend)
Tegenwoordig liggen de eisen veel hoger en wil men persee veel vermogen/liter hebben EN schone emissies EN zuinig kunnen draaien.
Samen met een enorme quantumleap die er is geweest t.a.v. fuel-systemen (vroeger een enkel simpel carburateurtje, nu feedback systemen computer geregeld op basis van heel veel regelparameters)
kunnen ze nu motorkarakteristieken maken die echt een koppelcurve hebben als een tafelberg en desondanks ook nog lekker toerig kunnen draaien. zie 335i: turbo + Vanos + 24V, deze kan toerendraaien maar het hoeft niet. Je kan er ook mee rijden als een tractor en dan nog is 'ie retesnel.
persoonlijk vind ik er geen reet aan als ik na plankgas zit te 'wachten' totdat een hoogtoerig blokje eens 'on cam' komt en gaat trekken.
Nee, dan liever veel oppervlakte onder de koppelcurve. Daar lever ik graag die laatste 10 piek-pk's voor in.
-
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Waarom dan de grote afkeur voor elektrische auto's? Die zijn schijnbaar niet leuk omdat het geluid kut is en ze instant vermogen leveren. Met die huidige trend kom je daar toch echt steeds verder bij in de buurt. Toch?
Zo'n elektrische auto lijkt mij persoonlijk niet leuk, al heeft ie 700pk, geef mij maar een auto die een leuke opbouw met bijkomstig geluid heeft.
Zo'n elektrische auto lijkt mij persoonlijk niet leuk, al heeft ie 700pk, geef mij maar een auto die een leuke opbouw met bijkomstig geluid heeft.
-
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Michel,
Je weet wie je nu niet meer mee hoeft te nemen met een ritje
[img:500:333]http://farm2.static.flickr.com/1032/531 ... 18d020.jpg[/img]
Je weet wie je nu niet meer mee hoeft te nemen met een ritje

[img:500:333]http://farm2.static.flickr.com/1032/531 ... 18d020.jpg[/img]
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Tsja, soms wel soms niet. Mark rijdt ook een E46 M3 maar hij vind het koppel van zijn 1300cc motorfiets toch ook wel lekker....
Ik zeg, circuit=hoge toeren, woon/werk/openbarevolleweg=turbodieselkoppelbeul.
Ik vind het gaaf hoor een M3, maargoed, als je naast een 535d rijdt en je zit beiden in een hoge versnelling moet de M3 rijder toch echt 2 of 3 verzetjes terug... in die tijd heeft de 535d rijder zn halve bigmac al achter de kiezen 8)
Ik zeg, circuit=hoge toeren, woon/werk/openbarevolleweg=turbodieselkoppelbeul.
Ik vind het gaaf hoor een M3, maargoed, als je naast een 535d rijdt en je zit beiden in een hoge versnelling moet de M3 rijder toch echt 2 of 3 verzetjes terug... in die tijd heeft de 535d rijder zn halve bigmac al achter de kiezen 8)
-
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Dat veel koppel onderin voor dagelijks lekker is klopt hoor, staat ook in de startpost. Maar verpest het jouw lol als je die 535d niet bij kan houden omdat je te langzaam was met terugschakelen? Het zou mij niet uitmaken, heb liever die beleving dan het eruit rijden van een turboblok met beperkt toerentalKnot schreef:Tsja, soms wel soms niet. Mark rijdt ook een E46 M3 maar hij vind het koppel van zijn 1300cc motorfiets toch ook wel lekker....
Ik zeg, circuit=hoge toeren, woon/werk/openbarevolleweg=turbodieselkoppelbeul.
Ik vind het gaaf hoor een M3, maargoed, als je naast een 535d rijdt en je zit beiden in een hoge versnelling moet de M3 rijder toch echt 2 of 3 verzetjes terug... in die tijd heeft de 535d rijder zn halve bigmac al achter de kiezen 8)


- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
mijn Hartge veel koppel ook bij laag maar ook bij hoog, die BMW motoren doen het gewoon goed, en bij 7.000rpm is de pret op dan gaat ie in de begrenzer met lekkere ploffen in de uitlaat :twisted:
maar meestal kom ik niet hoger dan 6 a 6,5 rpm X1000...alleen hij kan zo rap in z'n 1 door de toeren dat je wel eens doorgaat per ongeluk
dan ga je ook volle polle
maar meestal kom ik niet hoger dan 6 a 6,5 rpm X1000...alleen hij kan zo rap in z'n 1 door de toeren dat je wel eens doorgaat per ongeluk

-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Tom wat dacht je van allebei?
Zoals de 335i? Bakken met trekkracht (voor een turbobenzinetorretje) en toerenjanken (zonder vermogensverlies).
Trouwens turbo's van de 335i draaien maar 0,3 bar.
Is gewoon marketing BULL shit, ze konden die motor zo 400 pk en 500 nm geven. Maar dan komt de atmosferische M in gevaar.
335i coupe met m-sportpakket mag je zo voor mijn deur gooien, strik hoeft niet, sleutels + papieren door postbus mag ook
Zoals de 335i? Bakken met trekkracht (voor een turbobenzinetorretje) en toerenjanken (zonder vermogensverlies).
Trouwens turbo's van de 335i draaien maar 0,3 bar.
Is gewoon marketing BULL shit, ze konden die motor zo 400 pk en 500 nm geven. Maar dan komt de atmosferische M in gevaar.
335i coupe met m-sportpakket mag je zo voor mijn deur gooien, strik hoeft niet, sleutels + papieren door postbus mag ook

- Gijzer
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
- Locatie: Elke bocht is een uitdaging.
Hoeft niet alleen atmo te zijn hoor. Delta HF integrale vind ik helemaal geweldig.Michel Huisman schreef:N/A roeleert helemaal als het om fun gaat. Vooral bij de wat oudere auto's. Weinig isolatie, de benzinedampen, een beetje gare stationairloop.. en bij 8200rpm vrolijk de limiter aantikken, heerlijk
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
+1Jan Speed schreef:eigenlijk is het een bijkomstigheid.
vroeger moesten gewone straatauto's wel laagtoerig zijn want ze hadden een vaste nokkenas. (bij de meeste toerentallen dus een compromis)
Denk aan Ascona B of Volvo 240.
Of ze waren hoogtoerig maar hadden dan ' in de kelder' geen fatsoenlijke trekkracht. (BMW e21 320-6 stond daar om bekend)
Tegenwoordig liggen de eisen veel hoger en wil men persee veel vermogen/liter hebben EN schone emissies EN zuinig kunnen draaien.
Samen met een enorme quantumleap die er is geweest t.a.v. fuel-systemen (vroeger een enkel simpel carburateurtje, nu feedback systemen computer geregeld op basis van heel veel regelparameters)
kunnen ze nu motorkarakteristieken maken die echt een koppelcurve hebben als een tafelberg en desondanks ook nog lekker toerig kunnen draaien. zie 335i: turbo + Vanos + 24V, deze kan toerendraaien maar het hoeft niet. Je kan er ook mee rijden als een tractor en dan nog is 'ie retesnel.
persoonlijk vind ik er geen reet aan als ik na plankgas zit te 'wachten' totdat een hoogtoerig blokje eens 'on cam' komt en gaat trekken.
Nee, dan liever veel oppervlakte onder de koppelcurve. Daar lever ik graag die laatste 10 piek-pk's voor in.
Voor de rest pak ik de motor. Die hoeft door het lage gewicht niet zoveel vermogen onderin te hebben om toch vlot op te trekken. (Ook zonder te schakelen.)
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Yep, dat weten we nuTom schreef:Michel,
Je weet wie je nu niet meer mee hoeft te nemen met een ritje
[img:500:333]http://farm2.static.flickr.com/1032/531 ... 18d020.jpg[/img]

Zaterdag toevallig de E30 M3 wakker geschopt en over een natte Holterberg naar Nijverdal gebracht voor de APK, accu gemonteerd, en gelijk starten, rustig warm gereden en de bandjes weer rond, even het natte en koude asfalt aftasten en gaan. Gerrit Vrugteveen reed achter me aan in de SpecB maar die wist al wat er zou gebeuren, hij heeft echter zelf heerlijk genoten van zijn snelste rit over de Holterberg, die tot 3 kwart voor het einde leeg was, toen stuite ik op 60km/h freaks

Terug in de specB, die graat 7000tpm maakt, maar uiteraard reeds bij 3900tpm zijn max koppel van 290nm heeft, anders meer ook lekker doch het kan niet tippen aan de E30 M3 die zijn max koppel van 280nm bij 7450tpm realiseert. Daarbij blijft de M3 erg goed rijdbaar in de lage toeren regionen.
Voor de pret een toerenjanker graag.
Michel