Laagtoerig ipv hoogtoerig?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Laagtoerig ipv hoogtoerig?

Bericht door Tom » 13 jan 2008, 22:27

Sportieve auto's hadden vroeger de redline een stuk hoger liggen als de normale uitvoeringen van die auto. Ook supercars waren hoogtoerig. Sinds diesels populair zijn (dankzij turbo's) lees ik steeds vaker, ook bij sportieve auto's, dat een auto al 500Nm koppel heeft bij slechts 1500rpm! WOW, Amazing. Autoprogramma's, tijdschriften, gewoon mensen, vol bewondering.

Echt, dat doet mij weinig. Het zal vast ontzettend indrukwekkend zijn maar het is niet iets wat mij nou zo aanspreekt. Die uitspraken verwacht je in magazines over vrachtwagens of tractoren. Maar het valt ook in de smaak bij autoliefhebbers. Ik lees liever dat die auto een vermogen heeft van 400pk bij 8500rpm. Dat zijn getallen waarbij ik mij een voorstelling probeer te maken van het geluid en de beleving om die auto zo hoog in de toeren te trappen. En het gehele verloop naar dat hoge toerengebied.

Nu ben ik ook wel een liefhebber van hoogtoerige auto's, puur omdat de beleving gaaf is. Al zijn de prestaties in de praktijk minder dan een auto met turbo's die een flink koppel heeft lager in de toeren en minder ver doortrekt, het zal mij niet veel uitmaken.
Hoe denken jullie erover?

Overigens is een lekker koppel bij lage toeren in de praktijk natuurlijk erg fijn. Daar is geen discussie over mogelijk. Maar het past m.i. niet zo bij een sportieve auto (rallyauto's uitgezonderd!).
Van mij mogen al die autobladen kappen met die uitspraken met hun koppel bij een saaie 2000rpm. Ik wil in een sportauto geen 2000rpm draaien.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 jan 2008, 22:30

Tom, zo te horen gaat het dan toch een Z4M Roadster worden ;)

Voor dagelijks is het echt andere koek hoor, je zou eens een paar maandjes een goede turbodiesel moeten rijden (de 147 JTDm ofzo) om gewend te raken aan die berg koppel bij lage toeren!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 13 jan 2008, 22:30

Sportauto's moeten toeren maken.
Anders is het saai idd zoals je al aankaart.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 13 jan 2008, 22:49

eigenlijk is het een bijkomstigheid.
vroeger moesten gewone straatauto's wel laagtoerig zijn want ze hadden een vaste nokkenas. (bij de meeste toerentallen dus een compromis)
Denk aan Ascona B of Volvo 240.
Of ze waren hoogtoerig maar hadden dan ' in de kelder' geen fatsoenlijke trekkracht. (BMW e21 320-6 stond daar om bekend)

Tegenwoordig liggen de eisen veel hoger en wil men persee veel vermogen/liter hebben EN schone emissies EN zuinig kunnen draaien.

Samen met een enorme quantumleap die er is geweest t.a.v. fuel-systemen (vroeger een enkel simpel carburateurtje, nu feedback systemen computer geregeld op basis van heel veel regelparameters)
kunnen ze nu motorkarakteristieken maken die echt een koppelcurve hebben als een tafelberg en desondanks ook nog lekker toerig kunnen draaien. zie 335i: turbo + Vanos + 24V, deze kan toerendraaien maar het hoeft niet. Je kan er ook mee rijden als een tractor en dan nog is 'ie retesnel.

persoonlijk vind ik er geen reet aan als ik na plankgas zit te 'wachten' totdat een hoogtoerig blokje eens 'on cam' komt en gaat trekken.
Nee, dan liever veel oppervlakte onder de koppelcurve. Daar lever ik graag die laatste 10 piek-pk's voor in.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 jan 2008, 22:56

Waarom dan de grote afkeur voor elektrische auto's? Die zijn schijnbaar niet leuk omdat het geluid kut is en ze instant vermogen leveren. Met die huidige trend kom je daar toch echt steeds verder bij in de buurt. Toch?
Zo'n elektrische auto lijkt mij persoonlijk niet leuk, al heeft ie 700pk, geef mij maar een auto die een leuke opbouw met bijkomstig geluid heeft.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 jan 2008, 22:57

Voor mij mogen ze weer een EV1 tot leven brengen hoor! Ik hang m in de daluren wel ff aan de stekker :)

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 jan 2008, 23:00

Michel,

Je weet wie je nu niet meer mee hoeft te nemen met een ritje ;)

[img:500:333]http://farm2.static.flickr.com/1032/531 ... 18d020.jpg[/img]

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 jan 2008, 23:11

Ik zeg, het leven begint pas bij 6000 toeren :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 jan 2008, 23:13

Tsja, soms wel soms niet. Mark rijdt ook een E46 M3 maar hij vind het koppel van zijn 1300cc motorfiets toch ook wel lekker....

Ik zeg, circuit=hoge toeren, woon/werk/openbarevolleweg=turbodieselkoppelbeul.

Ik vind het gaaf hoor een M3, maargoed, als je naast een 535d rijdt en je zit beiden in een hoge versnelling moet de M3 rijder toch echt 2 of 3 verzetjes terug... in die tijd heeft de 535d rijder zn halve bigmac al achter de kiezen 8)

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 jan 2008, 23:16

Knot schreef:Tsja, soms wel soms niet. Mark rijdt ook een E46 M3 maar hij vind het koppel van zijn 1300cc motorfiets toch ook wel lekker....

Ik zeg, circuit=hoge toeren, woon/werk/openbarevolleweg=turbodieselkoppelbeul.

Ik vind het gaaf hoor een M3, maargoed, als je naast een 535d rijdt en je zit beiden in een hoge versnelling moet de M3 rijder toch echt 2 of 3 verzetjes terug... in die tijd heeft de 535d rijder zn halve bigmac al achter de kiezen 8)
Dat veel koppel onderin voor dagelijks lekker is klopt hoor, staat ook in de startpost. Maar verpest het jouw lol als je die 535d niet bij kan houden omdat je te langzaam was met terugschakelen? Het zou mij niet uitmaken, heb liever die beleving dan het eruit rijden van een turboblok met beperkt toerental :) (liefst beide natuurlijk ;))

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 jan 2008, 23:16

eigenlijk draait het allemaal om deze zin:

puur omdat de beleving gaaf is.
De rest is ruis op de lijn.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 jan 2008, 23:18

Dat wel hoor Tom, uiteindelijk met 8000rpm iemand eruit janken is heerlijk, maar dan kom je weer bij het punt dat het eigenlijk om circuitwerk gaan, niet de dagelijkse drukte/filesleur.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 13 jan 2008, 23:36

Rico v Velzen schreef:Ik zeg, het leven begint pas bij 6000 toeren :lol:
+1 8)

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 13 jan 2008, 23:45

Dagelijkse auto laagtoerig
Fun auto hoogtoerig.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 13 jan 2008, 23:56

N/A roeleert helemaal als het om fun gaat. Vooral bij de wat oudere auto's. Weinig isolatie, de benzinedampen, een beetje gare stationairloop.. en bij 8200rpm vrolijk de limiter aantikken, heerlijk :)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 14 jan 2008, 00:33

duifjes.com schreef:Dagelijkse auto laagtoerig
Fun auto hoogtoerig.
Ik wilde het net zeggen idd, helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 14 jan 2008, 00:42

Beide.

Mijn 2.0 TFSI draait 7200rpm (best veel voor een turbomotor) en heeft bij 2000rpm al 400Nm.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 14 jan 2008, 00:45

mijn Hartge veel koppel ook bij laag maar ook bij hoog, die BMW motoren doen het gewoon goed, en bij 7.000rpm is de pret op dan gaat ie in de begrenzer met lekkere ploffen in de uitlaat :twisted:
maar meestal kom ik niet hoger dan 6 a 6,5 rpm X1000...alleen hij kan zo rap in z'n 1 door de toeren dat je wel eens doorgaat per ongeluk :lol: dan ga je ook volle polle

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 14 jan 2008, 00:58

Hoogtoerige sport motoren zoals m etc. zul je steeds minder tegen komen. Deze halen allemaal bij lange na de slurptax onder 232 niet. Toekomst hoe spijtig ook zullen turbo motoren zijn. Mijn voorkeur als fun auto gaat uit naar een hoogtoerige atmo. Als daily driver is een turbo wel lekker.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Bericht door EG » 14 jan 2008, 02:40

Tom wat dacht je van allebei?

Zoals de 335i? Bakken met trekkracht (voor een turbobenzinetorretje) en toerenjanken (zonder vermogensverlies).

Trouwens turbo's van de 335i draaien maar 0,3 bar.

Is gewoon marketing BULL shit, ze konden die motor zo 400 pk en 500 nm geven. Maar dan komt de atmosferische M in gevaar.

335i coupe met m-sportpakket mag je zo voor mijn deur gooien, strik hoeft niet, sleutels + papieren door postbus mag ook :-)

Gebruikersavatar
Gijzer
Berichten: 1339
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
Locatie: Elke bocht is een uitdaging.

Bericht door Gijzer » 14 jan 2008, 07:50

Michel Huisman schreef:N/A roeleert helemaal als het om fun gaat. Vooral bij de wat oudere auto's. Weinig isolatie, de benzinedampen, een beetje gare stationairloop.. en bij 8200rpm vrolijk de limiter aantikken, heerlijk :)
Hoeft niet alleen atmo te zijn hoor. Delta HF integrale vind ik helemaal geweldig.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 14 jan 2008, 07:52

Ik vind hoogtoerige autos echt super. Snelheidsbeleving is wel een stuk minder moet ik zeggen dan een auto die zijn maximaal vermogen veel eerder heeft (diesels bv).

200 pk bij 9000 toeren... yummie hoor.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 14 jan 2008, 08:19

Mn auto haalt niet meer dan 6500rpm maar hij raakt em wel elke keer aan als ie eenmaal warm is :D

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 14 jan 2008, 08:29

Jan Speed schreef:eigenlijk is het een bijkomstigheid.
vroeger moesten gewone straatauto's wel laagtoerig zijn want ze hadden een vaste nokkenas. (bij de meeste toerentallen dus een compromis)
Denk aan Ascona B of Volvo 240.
Of ze waren hoogtoerig maar hadden dan ' in de kelder' geen fatsoenlijke trekkracht. (BMW e21 320-6 stond daar om bekend)

Tegenwoordig liggen de eisen veel hoger en wil men persee veel vermogen/liter hebben EN schone emissies EN zuinig kunnen draaien.

Samen met een enorme quantumleap die er is geweest t.a.v. fuel-systemen (vroeger een enkel simpel carburateurtje, nu feedback systemen computer geregeld op basis van heel veel regelparameters)
kunnen ze nu motorkarakteristieken maken die echt een koppelcurve hebben als een tafelberg en desondanks ook nog lekker toerig kunnen draaien. zie 335i: turbo + Vanos + 24V, deze kan toerendraaien maar het hoeft niet. Je kan er ook mee rijden als een tractor en dan nog is 'ie retesnel.

persoonlijk vind ik er geen reet aan als ik na plankgas zit te 'wachten' totdat een hoogtoerig blokje eens 'on cam' komt en gaat trekken.
Nee, dan liever veel oppervlakte onder de koppelcurve. Daar lever ik graag die laatste 10 piek-pk's voor in.
+1

Voor de rest pak ik de motor. Die hoeft door het lage gewicht niet zoveel vermogen onderin te hebben om toch vlot op te trekken. (Ook zonder te schakelen.)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 14 jan 2008, 08:51

Tom schreef:Michel,

Je weet wie je nu niet meer mee hoeft te nemen met een ritje ;)

[img:500:333]http://farm2.static.flickr.com/1032/531 ... 18d020.jpg[/img]
Yep, dat weten we nu :wink: Blijft een mooie foto.

Zaterdag toevallig de E30 M3 wakker geschopt en over een natte Holterberg naar Nijverdal gebracht voor de APK, accu gemonteerd, en gelijk starten, rustig warm gereden en de bandjes weer rond, even het natte en koude asfalt aftasten en gaan. Gerrit Vrugteveen reed achter me aan in de SpecB maar die wist al wat er zou gebeuren, hij heeft echter zelf heerlijk genoten van zijn snelste rit over de Holterberg, die tot 3 kwart voor het einde leeg was, toen stuite ik op 60km/h freaks :? Wat een feest is het dan om weer even te genieten van de redline.

Terug in de specB, die graat 7000tpm maakt, maar uiteraard reeds bij 3900tpm zijn max koppel van 290nm heeft, anders meer ook lekker doch het kan niet tippen aan de E30 M3 die zijn max koppel van 280nm bij 7450tpm realiseert. Daarbij blijft de M3 erg goed rijdbaar in de lage toeren regionen.

Voor de pret een toerenjanker graag.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bokkepoot, Kasteel, Rogerb, SlowCo, Will F. en 15 gasten