Leuk draadje. Jacco, begrijpelijk dat je je aangevoelen voelt, maar daar moet je tegen kunnen als autoverkoper. Dat is hetzelfde als een politieagent die hier op het forum gaat lopen zeuren dat hij bij het uitschrijven van bonnen zo vaak smoesjes te horen krijgt waarom iemand te hard reed of de gordel niet om had
Wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten.
Maar even over je opmerking. Ik vind het alleen maar super als een verkoper zich zo durft op te stellen dat hij een auto NIET verkoopt. In principe kun je zeggen: wat boeit het jou als je hem verkoopt aan een irritante gast ? Het is toch verkoop?
1. Het is juist mooi als je in een positie zit om niet van één zo'n koper afhankelijk te moeten zijn
2. Het is inderdaad een wederzijdse respectvolle behandeling die als basis staat aan een overeenkomst. Dit heeft met afdingen niks te maken, verkooptechniek en verkooppraatjes zijn soms synoniemen bij de verkoop van auto's, maar respect is iets anders. Je kunt ook op een respectvolle manier de verkoper zo weinig mogelijk proberen te laten verdienen.
3. Een irritante koper kan ook een irritante klant blijven, met klachten, terugkomen, garagebezoeken e.d. zodat het ook vanuit dat oogpunt mogelijk moet zijn om hem niet te willen verkopen.
4. Het getuigt van karakter als je een auto kunt weigeren aan een verkoper.
En zoals Niels zegt: liever de auto 5 maanden laten staan en aan een geheel tevreden klant verkopen: wij zijn immers autoliefhebbers !
Dat is de basis van jou vak en niet het verkopen an sich.
Wat betreft de buurman die meegaat, tja, als hij er verstand van heeft is het niet meer dan normaal, maar jij bedoelde juist de typjes die er géén verstand van hebben maar doen alsof

en ook daar kan ik mij de irritaties meer dan voorstellen.
Leuk draadje in elk geval !