de buurman die verstand van auto's heeft

Dit is ons algemene autoforum.
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 jan 2008, 08:51

M-bitious schreef:Ik ben altijd erg verbaasd over de volgende zaken:

1. De verkoper weet niets van andere merken af. Ken je concurrent.
2. Hij weet niets van aankomende modellen, terwijl het Internet er al vol van staat.
3. Hij komt niet eens uit zijn hok om te vragen of hij iets voor je kan betekenen. (veel dure merken hebben daar last van).
4. De auto die 2 jaar geleden super exclusief was, is nu te exclusief om redelijk te kunnen inruilen.
5. Telefonisch een bod doen op een nette auto, en dan ter plaatse de boel afzeiken en knijpen en zuigen.
Inderdaad, valt me ook wel eens op. Als ik bij een dealer kom weet ik 9 van de 10 keer meer van de betreffende auto af dan de verkoper. Inderdaad via internet en de bladen maar toch, het is niet mijn vak ofzo. Wel dat van hem. :)

NSXRS

Bericht door NSXRS » 10 jan 2008, 09:01

2. Hij weet niets van aankomende modellen, terwijl het Internet er al vol van staat.
3. Hij komt niet eens uit zijn hok om te vragen of hij iets voor je kan betekenen. (veel dure merken hebben daar last van).
4. De auto die 2 jaar geleden super exclusief was, is nu te exclusief om redelijk te kunnen inruilen.
5. Telefonisch een bod doen op een nette auto, en dan ter plaatse de boel afzeiken en knijpen en zuigen.
Je vergeet nog:
6. Alle speciale/zeldzame extra opties die uitsluitend voor veel geld bij te bestellen zijn, kan echt geen korting op worden verleend, kost geld, maar heb je echt een unieke auto mee..... Zijn bij inruil niets waard: tsja, leuk dat het er op zit, geinige dingetjes, maar is helaas geen hogere inruil tov standaard waard

Corvette

Bericht door Corvette » 10 jan 2008, 09:03

Verkopers maken achterlijke kopers mee, maar dat is andersom ook blijkt wel.
Het is precies wat Frank al zegt en dan heb ik er ook nog een paar:

Sommige verkopers hebben een attitude of ze de directeur van het betreffende merk zijn.
Jaren geleden verkocht ik een auto en de dealer zei "meneer met een witte blijf je zitten" en ik had zo'n opmerking nog nooit gehoord dus ik lag blauw van de lach en ben weggegaan, maar nog wel ff tegen hem gezegd "huh met een rooie vallen dooie zeker".

Pas geleden heb ik mijn SL55AMG verkocht zonder er een duur hok voor terug te kopen en dan kom je er achter wat ze waard zijn. Verkopers maken direkt van hun probleem jou probleem, want het eerste waar ze over beginnen te zeiken is aan wie ze die wagen kunnen verkopen en dat vragen ze dan aan jou. Ze zullen dan kontakt met je opnemen als ze in het klantenbestand hebben gekeken en een paar belletjes hebben gedaan en zeggen zelden iets over het bod, want ze bieden alleen als ze jou wagen al hebben verkocht.
Bij 1 dealer was helemaal lachen. Hij belt in mijn bijzijn een handelaar en die geeft ongezien al 132.000k en een week later belt een collega van hem mij op en die biedt 125.000k. :lol: :lol: :lol: Dan ben je volgens mij gewoon debiel.
War ook irritant is dat is de waarde van alle extra's op jou wagen.............die zijn ineens niets meer waard, maar bij aanschaf kwam er nog een halve auto bij en nu is dat ineens allemaal afgeschreven zeker :?: :?: :?:
De grootste ergernis is waarschijnlijk de enorme verschillen bij inruil. De 1 bied 22k en de nader net zo makkelijk 28k en dat is niet acceptabel.

Gr.

Cor

Marc R

Bericht door Marc R » 10 jan 2008, 09:11

Precies Cor,

Ook zoiets is het fabeltje "tja meneer, importje zeker???"

Daar kan ik me nou echt boos over maken,alsof een Audi,BMW die hier verkocht is een andere wagen is als dat ie uit Duitsland komt.

Nee, het grote punt is dat de importeur er niet meer "tussen" zit....

Zij hebben die wagen niet aan jou verkocht terwijl ze WEL het merk vertegenwoordigen...misgassers :?

Staat bij de dealer een vergelijkbare audi A8 te koop als de onze,vragen ze daar doodleuk 40k voor, geen probleem zou je zeggen.
Totdat je komt om iets nieuws te kopen en gaat lullen over inruil,en dan een bod van 25 voor jouw wagen neerleggen terwijl je in de showroom die andere "vergelijkbare" ziet staan voor 40k.

En dan het raar vinden als je ze dievenbende noemt (en eruit loopt).

M@rcel

Bericht door M@rcel » 10 jan 2008, 09:21

Autohandelaren en makelaars....bijna allemaal tuig.... :wink: ...oh ja....en blijkbaar ook buurmannen

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 10 jan 2008, 09:34

laat maar.......

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 10 jan 2008, 09:38

kheb nog een mooie, maandje of 4 geleden meegemaakt:

Ik was een beetje aan het rondneuzen voor een porker 996 CS. Dus ik stap in Hasselt een toko binnen die doet in allerhande exclusieve en dure wagens. 2dehands welteverstaan.
Ik zet de wagen aan de kant en loop de keet binnen, had al negatieve commentaar over deze zaak gehoord maar ik kon het toch niet laten om even naar een mooie zwarte 996 CS die ik vanaf buiten had zien staan. Na even de auto bekeken te hebben viel me op dat de voorste schijven aan vervanging toe waren terwijl er nog maar 15k km op de odo stonden. Ook leek er een kleurverschil te zijn tussen de voorbumper, linker fender en linkerdeur. Na even rond de auto gelopen te hebben komt de verkoper(en eigenaar) van de zaak naar me toe.

Hij: mooie kar he?
ik: uhu, porsche dealer onderhouden?
Hij: Tuurlijk, al mijn wagens hier zijn perfect dealer onderhouden
ik: Heeft wel wat schade gehad en volgens mij heel wat circuitkm's
Hij: hahaha, ik ken de vorige eigenaar heel goed en het is een man van 60
ik: Je moet eens tegen hem zeggen dat hij onder het rijden zijn voet van de rem moet halen en de volgende keer als hij schade heeft een betere carossier moet zoeken.
Hij: Wat kom jij hier eigenlijk doen?
ik: Kijken naar deze Porsche
Hij: Die kan jij toch niet betalen!
ik: Prettige namiddag nog...

Onderweg naar buiten nog enkele potentiële bezoekers aangesproken dat ze hier beter geen auto kochten. Toen hij dat in z'n doppen kreeg begon hij allerhande "minder professionele" woorden te roepen. Hij bleef me volgen tot aan mijn auto. Toen ik in de M3 stapte stond ie met zijn bek open aan z'n etalageraam te kijken. Heb nog een kushandje geworpen en vertrokken...

Trieste kerel, hoe kan zo iemand ooit een auto verkopen? :roll:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 10 jan 2008, 09:42

Maar ik begrijp Jacco's punt 100%. Ik denk dat je als verkoper soms ook wel echt figuren tegen komt die niet te harden zijn.
Ik kan geen oordeel vellen over Jacco's zaak maar het lijkt me toch een serieuze en eerlijke dealer. Als er dan minder serieuze mensen over één van jouw auto's komt löllen die, waarvan je weet dat ie perfect is, stroomt het bloed wel ff naar de kop.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 10 jan 2008, 09:51

Vraag me trouwens altijd af hoe dat nu allemaal in z'n werk gaat bij die 2e hands autobedrijven?

Hier in Den Haag heb je vlak bij de markt een bedrijf waar altijd de nieuwste modellen voor de deur staan. Zo staat er sinds een tijdje een nieuwe CL500 (helemaal CL65 AMG uitgevoerd) met een X* kenteken.
Maar dus ook allemaal andere redelijk nieuwe wagens als CLS-en, X5jes etc..
Op de Lekstraat ook 2 van die bedrijven...het zijn kleine omgebouwde woonhuizen lijken het wel....maar bij de ene wel een Cayenne in de aanbieding...de andere had van de week een nieuwe 997 Carrera staan...mooie kleur ook nog eens..

Lijken mij auto's die nog makkelijk courant zijn voor de officiele dealer...of zijn het meestal omgekatte of ex wrak exemplaren?

Luco

Bericht door Luco » 10 jan 2008, 10:00

Marcel van Meerbeek schreef:Vraag me trouwens altijd af hoe dat nu allemaal in z'n werk gaat bij die 2e hands autobedrijven?

Hier in Den Haag heb je vlak bij de markt een bedrijf waar altijd de nieuwste modellen voor de deur staan. Zo staat er sinds een tijdje een nieuwe CL500 (helemaal CL65 AMG uitgevoerd) met een X* kenteken.
Maar dus ook allemaal andere redelijk nieuwe wagens als CLS-en, X5jes etc..
Op de Lekstraat ook 2 van die bedrijven...het zijn kleine omgebouwde woonhuizen lijken het wel....maar bij de ene wel een Cayenne in de aanbieding...de andere had van de week een nieuwe 997 Carrera staan...mooie kleur ook nog eens..

Lijken mij auto's die nog makkelijk courant zijn voor de officiele dealer...of zijn het meestal omgekatte of ex wrak exemplaren?
meestal zijn dat mensen die cash genoeg op zak hebben en gebruik maken van de nood van een ander
iemand die snel geld nodig heeft kan en wil vaak niet naar de dealer
of ze kopen cash teruggenomen auto's op
soms risicovol maar kan ook lucratief zijn

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 10 jan 2008, 10:09

duifjes.com schreef:Trouwens die zoon kwam hier laatst voor een auto kijken, had een folder gepakt, en ik zeg tegehem ben jij niet dat vervelende mannetje??? Hij zegt ja...oke dan folder hier en jij kunt hier niet eens een auto kopen.

ps. onze klanttevredenheid is hoger dan landelijk gemiddelde mochten jullie een oordeel hebben 8)
Vet! haha... ik zou precies het zelfde gedaan hebben.. !

allen

Bericht door allen » 10 jan 2008, 10:12

duifjes.com schreef:laat maar.......
Met alle respect, maar hoe dacht je zelf dat dit draadje zou gaan lopen. :?

Waarom biedt een ander merk eigenlijk veel minder dan een dealer van het eigen merk voor je auto? Omdat zij de auto minder makkelijk kwijt kunnen? Maar hoe krijg je een klant dan in 'jouw' merk? Want als dat lukt heb je toch een klant erbij voor de werkplaats? Anders heb je niets...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 10 jan 2008, 10:15

Het kan zo zijn Cor dat iemand veel meer zal bieden waarom:

Als jij bij mij komt voor een auto en je hebt een E320 Cdi in te ruilen dan gaat dat ding naar de handel want ik zet zo;n ding niet zelf neer allen Toyota / Lexus en verder niets uiteraard heb ik een bieding + verkapte kortin = inruilprijs iemand bijvoorbeeld een Mercedes dealer zal het ding wel zelf neerzetten dus maar kunnen bieden.

ps. :wink: ik ken Toyota dealers die wel zelf Mercedes neerzetten alleen staat ie 3 jaar te koop.....dat schiet lekker op 8)

Ach we zijn bijna 40 jaar Toyota dealer met een zeee hoge klanttevredenheid dus we zullen wel iets goed doen?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 jan 2008, 10:15

Kopen en verkopen is inderdaad een kwestie van gunnen maar vooral ook een kwestie van vertrouwen en service. En laat het gunnen nu niet meevallen met de Nederlandse mentaliteit :? Nederlanders staan niet voor niets bekend om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen :wink: Daar komt bij dat een hoop mensen denken dat omzet meteen winst is en dat een autobedrijf een enorm rendement heeft.....

Voor zowel verkoper en koper zijn dingen te zeggen. 132K in de handel kunnen vangen en 125K geven is gewoon de deal van het jaar. Bedrijven proberen dat gewoon en als ze het wat slimmer hadden aangepakt dan was ze het nog gelukt ook nog (mits Cor 125K genoeg vond). Opties, autokleur.....het is allemaal onderhandeling strategie :wink:

Zeikerige kopers daar ben ik kort mee omdat ik vind dat ik dan niet gerespecteerd wordt. Als ik wat verkoop dan is de prijs altijd redelijk. Ga je beginnen met afzeiken dan kun je vertrekken. Ik heb eens gehad dat ik er na behoorlijk onderhandelen qua prijs al uit was en toen kwam er nog een opmerking achteraan dat ik er toch wel veel beter uitsprong dan hij :evil: Toen heb ik gemeld dat het niet doorging :lol: Had ik het zeker nog een half jaar op de plank liggen en toen zelfs voor iets minder verkocht aan iemand die er waanzinnig blij mee was :D

Overigens ben ik verder altijd die buurman die er verstand van heeft :lol: Alleen ik bied altijd met respect als ik echt interesse heb en gun een ander ook zijn geld als de prijs gewoon goed is.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 10 jan 2008, 10:18

Het gaat erom dat je allebeide een goed gevoel hebt niet meer en minder!

Cor een SL55 AMG is een schitterend ding alleen jij weet ook dat ie 'lastig' om te verkopen oftewel de omloopsnelheid is waarschijnlaag en om dan 130K te investeren moet je kunnen, je kunt beter 5x C200 CDi''s hebben staan!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 jan 2008, 11:12

Zie je idd ook vaak.
Zal dan ook wel normaal zijn :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 jan 2008, 11:15

duifjes.com schreef:laat maar.......
Haha, komkom niet zo zuur :wink:
Het gaat nu ff over de verkoper.
Jij had het over ons, de buurmannen :lol:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jan 2008, 11:19

Vermakelijk topic :D Zoveel herkenbare bende! Al moet ik eerlijk zeggen dat ik over de huidige dealer wel aardig tevreden ben. Maar eigenlijk val ik in de categorie van luco. Als ik een bepaalde auto wil hebben en de inruil en verkoopprijs is goed (en vooral het gevoel), kan ik in een paar minuten klaar zijn. Door vooronderzoek op internet ben ik altijd redelijk op de hoogte van wat ik wil en wat er verkrijgbaar is.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 10 jan 2008, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 10 jan 2008, 11:22

Mooie topic met mooie input !

Jacco ik kan me jou houding levendig voorstellen !

Ik heb ook nog wel eens met dit soort "praktijken" te maken.. dochter of zoonlief of zus whatever heeft een matras/bed nodig en papa mama die 5 jaar geleden, zich leplazerus hebben gelopen bij 48 speciaalzaken om een bedje van 10000 euro te kopen weten wel even precies hoe het allemaal zit :? :roll:

Meestal mag het voor dochter/zoonlief zus geen drol kosten, maar is de referentie wel de kwaliteit van het gekochte bed van 10000 euro. Alles is verkeerd en niks is goed.. zucht...

Terwijl diegene die een matras nodig heeft prima ligt op hetgene wat ik adviseer. maarja de "sponsors" betalen en bepalen..

Hou me maar meestal gedwee op de achtergrond, maar je hebt ze er ook bij die echt mijn handel gaan afzeiken.. over dingen gaan beginnen waar ze een keer de klok over hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Merk zus is zoveel beter etc etc..

Tja dan ben ik heel makkelijk, dan hou ik mijn mond, draai me om en loop er gewoon bij weg....en zeg gewoon helemaal niks meer.
..

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jan 2008, 11:33

Ik denk wel dat het een kwestie is van beide partijen om het onderste uit de kan proberen te halen. Wij hebben ook klanten die proberen op 39 euro per jaar (hosting + domein) nog af te dingen. Dan schieten ze er een biertje per jaar mee op.. misschien is het een sport? Het afdingen?

In de autohandel wordt er m.i. te vaak gekeken naar een "handelsprijs" en dat is wat de gemiddelde klant stoort. Neem ik de W12 nog maar even als voorbeeld.. die moest misschien 30.000 euro in de handel opleveren? Maar ze staan voor gemiddeld 75 tot 80.000 te koop op internet met vergelijkbare opties en kmstanden. Je weet in dat geval gewoon dondersgoed dat je gruwelijk genaaid wordt, want die handelaar zet hem gewoon net iets onder de marktconforme prijs te koop (zeg 65k) en gaat van jouw centen uitgebreid op vakantie.

Marc R

Bericht door Marc R » 10 jan 2008, 11:42

Maurice Graber schreef:Ik denk wel dat het een kwestie is van beide partijen om het onderste uit de kan proberen te halen. Wij hebben ook klanten die proberen op 39 euro per jaar (hosting + domein) nog af te dingen. Dan schieten ze er een biertje per jaar mee op.. misschien is het een sport? Het afdingen?

In de autohandel wordt er m.i. te vaak gekeken naar een "handelsprijs" en dat is wat de gemiddelde klant stoort. Neem ik de W12 nog maar even als voorbeeld.. die moest misschien 30.000 euro in de handel opleveren? Maar ze staan voor gemiddeld 75 tot 80.000 te koop op internet met vergelijkbare opties en kmstanden. Je weet in dat geval gewoon dondersgoed dat je gruwelijk genaaid wordt, want die handelaar zet hem gewoon net iets onder de marktconforme prijs te koop (zeg 65k) en gaat van jouw centen uitgebreid op vakantie.
Dat bedoel ik.....

RVV

Bericht door RVV » 10 jan 2008, 11:50

Oke volledig begrijpbaar, maar dat zijn ook weer de krenten in de pap voor die handelaren.

Apart spul is gewoon heel moeilijk.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 10 jan 2008, 11:51

Maurice ik ga graag op vakantie van jouw centen :-)

Ach je hebt heel veel vaute handeleren die soms geluk hebben dat de andere partij geld nodig heeft.......

Macboy

Bericht door Macboy » 10 jan 2008, 11:56

Leuk draadje. Jacco, begrijpelijk dat je je aangevoelen voelt, maar daar moet je tegen kunnen als autoverkoper. Dat is hetzelfde als een politieagent die hier op het forum gaat lopen zeuren dat hij bij het uitschrijven van bonnen zo vaak smoesjes te horen krijgt waarom iemand te hard reed of de gordel niet om had :)

Wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten.

Maar even over je opmerking. Ik vind het alleen maar super als een verkoper zich zo durft op te stellen dat hij een auto NIET verkoopt. In principe kun je zeggen: wat boeit het jou als je hem verkoopt aan een irritante gast ? Het is toch verkoop?

1. Het is juist mooi als je in een positie zit om niet van één zo'n koper afhankelijk te moeten zijn
2. Het is inderdaad een wederzijdse respectvolle behandeling die als basis staat aan een overeenkomst. Dit heeft met afdingen niks te maken, verkooptechniek en verkooppraatjes zijn soms synoniemen bij de verkoop van auto's, maar respect is iets anders. Je kunt ook op een respectvolle manier de verkoper zo weinig mogelijk proberen te laten verdienen.
3. Een irritante koper kan ook een irritante klant blijven, met klachten, terugkomen, garagebezoeken e.d. zodat het ook vanuit dat oogpunt mogelijk moet zijn om hem niet te willen verkopen.
4. Het getuigt van karakter als je een auto kunt weigeren aan een verkoper.

En zoals Niels zegt: liever de auto 5 maanden laten staan en aan een geheel tevreden klant verkopen: wij zijn immers autoliefhebbers !

Dat is de basis van jou vak en niet het verkopen an sich.

Wat betreft de buurman die meegaat, tja, als hij er verstand van heeft is het niet meer dan normaal, maar jij bedoelde juist de typjes die er géén verstand van hebben maar doen alsof :) en ook daar kan ik mij de irritaties meer dan voorstellen.

Leuk draadje in elk geval !

RVV

Bericht door RVV » 10 jan 2008, 11:57

NSXRS schreef: Je vergeet nog:
6. Alle speciale/zeldzame extra opties die uitsluitend voor veel geld bij te bestellen zijn, kan echt geen korting op worden verleend, kost geld, maar heb je echt een unieke auto mee..... Zijn bij inruil niets waard: tsja, leuk dat het er op zit, geinige dingetjes, maar is helaas geen hogere inruil tov standaard waard
Nou voor mij dus een reden om bij een nieuwe auto die dingen dus ook niet te kopen.

Opties maken een auto nooit meer waard.

Plaats reactie