Inrijden nieuwe auto

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
wjn

Bericht door wjn » 09 jan 2008, 08:23

A1-G60 schreef:Bij scheepsmotoren praat je over 200 toeren of zo. :wink:
Snellopers hè, dus 900 toeren ;)

Betreffende dit topic wat overdenkingen:

De kruiselinkse lijnen die je ziet in de cylinders zijn bedoeld om de oliefilm vast te houden. Dat zit er vanaf de productie in en het is uiteraard niet de bedoeling dat dat eraf sluit (want geen oliefilm meer).
Dus de cylinderwand zal harder zijn dan de (met name compressie) zuigerveren.
Omdat die kruiselinkse lijnen erin zitten, zal de zuigerve(e)r(en) nooit 100% afdichten.

Daarnaast (stelling), zijn met de huidige productiemogelijkheden de toleranties ook zo goed dat er niet ingesleten hoeft te worden.

Dit geldt uiteraard voor de motor van de auto (of motorfiets of whatever).

Ik zou dan toch gaan beweren dat de inrijvoorschriften voornamelijk voor andere delen van de auto zijn, zoals koppeling, misschien nog om bij eventuele gebreken aan de motor (productiefouten) de schade te beperken, en eventueel om de persoon te laten wennen aan de auto.

Misschien is het gewoon nostalgie.

Dit ondersteund door het feit dat autofabriekanten het nooit zouden toestaan (want hoger verslijt / problemen (imago) / garantieclaims) dat auto's met hoge toeren op en af transport worden gezet. Iedereen kent die filmpjes en mij is nog geen reactie van een autofabriekant bekent dat ze dat gaan aanpakken.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 jan 2008, 14:11

Mee eens :wink:

Inrijden is net als warmrijden relatief waarbij de toerentallen meestal een percentage zijn van de maximum toerentallen. Een 400cc motorfiets rustig warmdraaien en/of inrijden is tot slechts 7000rpm gaan bijvoorbeeld. Het heeft niet zozeer meer met zuigersnelheden/motortoerentallen te maken maar meer met belasting. Een zuiger/cilinder die niet mooi is ingesleten zal uiteindelijk meer olie gaan verbruiken maar hoeft daarom nog niet stuk te gaan (sterker nog, komt nauwelijks voor). Dus dat is allemaal niet zo spannend :wink:

wjn

Bericht door wjn » 09 jan 2008, 17:42

Ik blijf dit topic nog wel ff volgen, in de loop van het jaar krijg ik mn nieuwe motor die ik weer in (moet) ga(an) rijden. :D

Plaats reactie