Inrijden nieuwe auto
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Inrijden nieuwe auto
Omdat ik woensdag een nieuwe auto ga ophalen, wil ik dit toch even aan jullie vragen.
Heb het ook aan de verkoper gevraagd en die heeft gezegd dat ik gewoon rustig aan moet doen en de eerste 1000 - 1500 km niet boven de 3000 toeren moet komen.
Hoe doen andere dit? Is dit een goede manier?
Heb het ook aan de verkoper gevraagd en die heeft gezegd dat ik gewoon rustig aan moet doen en de eerste 1000 - 1500 km niet boven de 3000 toeren moet komen.
Hoe doen andere dit? Is dit een goede manier?
- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Zijn volgens mij wel topics over, ook hier.
Mijn truc (en ondersteund door anderen), niet in 1x 1000km rijden, blok af laten koelen en weer op laten warmen tussendoor. Eerste 200/300/400km rustig aan blok wakker laten worden, daarna bij warme motor (20km) steeds verder door gaan halen in de 1e en 2e versnelling, korten kracht de toeren in en daarna rustig en sneller doorschakelen.
Bij hogere (of na 1000km zelfs volle) belastingen dichten de zuigerveren beter af en heeft het blok een betere verbranding. Het enige wat niet moet gebeuren is een te hoge olietemperatuur zodat de olie in de oneffenheden als verbrand blijft zitten, dit krijg je door bijv op de snelweg ff te kijken of ie de 200 haalt in de inrijperiode, te lange hoge belasting, dat moet je dus niet doen.
Lekker de druk opvoeren al na een paar honderd kilometer, lekker in 1 en 2 ervandoor gaan bij het stoplicht.
Succes en have fun!
Mijn truc (en ondersteund door anderen), niet in 1x 1000km rijden, blok af laten koelen en weer op laten warmen tussendoor. Eerste 200/300/400km rustig aan blok wakker laten worden, daarna bij warme motor (20km) steeds verder door gaan halen in de 1e en 2e versnelling, korten kracht de toeren in en daarna rustig en sneller doorschakelen.
Bij hogere (of na 1000km zelfs volle) belastingen dichten de zuigerveren beter af en heeft het blok een betere verbranding. Het enige wat niet moet gebeuren is een te hoge olietemperatuur zodat de olie in de oneffenheden als verbrand blijft zitten, dit krijg je door bijv op de snelweg ff te kijken of ie de 200 haalt in de inrijperiode, te lange hoge belasting, dat moet je dus niet doen.
Lekker de druk opvoeren al na een paar honderd kilometer, lekker in 1 en 2 ervandoor gaan bij het stoplicht.
Succes en have fun!
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Idd niet te voorzichtig zijn, wel netjes een km of 10 warmrijden en zo (niet de watertemp, maar de olietemp is belangrijk).
Persoonlijk ga ik de eerste 1000 km wel af en toe volgas, maar nooit hoog in toeren.
En laat ik gewoon de olie verversen (of doe het zelf) na de eerste 1000km (ook al hoeft dat volgens de boekjes niet, maar dat is meer een gevoelskwestie).
Persoonlijk ga ik de eerste 1000 km wel af en toe volgas, maar nooit hoog in toeren.
En laat ik gewoon de olie verversen (of doe het zelf) na de eerste 1000km (ook al hoeft dat volgens de boekjes niet, maar dat is meer een gevoelskwestie).
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52
Ik sluit me aan bij de vorige posters,niet te voorzichtig.
De reden hiervoor is dat niet de spanning van de compressieveren de veren tegen de cilinderwand drukt,maar de kracht van de verbranding;dus hoe beter de veren tegen de wand drukken(bij veel koppel geven),hoe beter de veren de wand inslijten.
Ook afwisselend rijden in toerental,maar eerst niet erg hoog in de toeren jagen
.
Oh ja,hou het olieniveau ook in de gaten,die kan wel eens wat dalen en daalt na het inrijden als het goed is niet of nauwelijks meer.
De reden hiervoor is dat niet de spanning van de compressieveren de veren tegen de cilinderwand drukt,maar de kracht van de verbranding;dus hoe beter de veren tegen de wand drukken(bij veel koppel geven),hoe beter de veren de wand inslijten.
Ook afwisselend rijden in toerental,maar eerst niet erg hoog in de toeren jagen

Oh ja,hou het olieniveau ook in de gaten,die kan wel eens wat dalen en daalt na het inrijden als het goed is niet of nauwelijks meer.
-
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Goed warmrijden en gas geven
Ik had m'n huidige auto bij een tellerstand van 150 km al op 190 km/u, niet te sloom.
Mijn vorige nieuwe auto ook op deze manier ingereden en nooit een drup olie verbruikt, ook mijn vorige racemotor is op het circuit ingereden (hard dus) en heeft nooit olie gebruikt of andere gebreken gehad. Ding was perfect en de olie (die ik uit voorzorg wel regelmatig wisselde) was brandschoon.
Ik redeneer anders dan de dealer: als er dan toch iets kapot moet gaan, dan liefst zo snel mogelijk (in de garantieperiode). Eventuele gebreken moeten wat mij betreft zo snel mogelijk boven water komen, anders heb je kans dat je er zelf voor op moet draaien.
Check deze link ook ff: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Ik had m'n huidige auto bij een tellerstand van 150 km al op 190 km/u, niet te sloom.

Mijn vorige nieuwe auto ook op deze manier ingereden en nooit een drup olie verbruikt, ook mijn vorige racemotor is op het circuit ingereden (hard dus) en heeft nooit olie gebruikt of andere gebreken gehad. Ding was perfect en de olie (die ik uit voorzorg wel regelmatig wisselde) was brandschoon.
Ik redeneer anders dan de dealer: als er dan toch iets kapot moet gaan, dan liefst zo snel mogelijk (in de garantieperiode). Eventuele gebreken moeten wat mij betreft zo snel mogelijk boven water komen, anders heb je kans dat je er zelf voor op moet draaien.
Check deze link ook ff: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Die gast van die link dat vind ik zo'n kneus
......sorry hoor maar het hele verhaal is totaal ongefundeerd imho. Vooral het deel over het vernauwen van de inlaat poorten. Wat een verhaal man.
Ik heb werktuigbouw gestudeerd en MTS motorvoertuigen gedaan dus een beetje verstand van zaken heb ik wel, altans een bepaald technisch inzicht zou ik moeten hebben
Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk. Ik geloof ook niet dat de verbrandingsdruk van volle belasting ervoor zorgt dat een ring wat de zuigerveer in feite is buiging gaat vertonen waardoor deze meer afdicht en ik mag al zeker niet hopen dat de kracht van de verbranding hiertoe in staat is.
Vergelijk inrijden voor het circuit niet met inrijden voor de openbare weg. Voor het circuit wil je maximale prestaties en voor op de weg levensduur
Ik ben het wel met je eens dat als je een auto lui rijd hij ook lui wordt maar bij inrijden gaat het feitelijk om inslijten. Vroeger toen er nog gietijzeren blokken waren was dit veel spannender dan nu. Tegenwoordig gaat het inslijten veel sneller en is het opwarm -en afkoel traject veel belangrijker.
Persoonlijk zou ik gewoon de eerste 1000km niet teveel belasten. Niet spastisch doen maar gewoon ff rijden, goed warm laten worden en rustig af laten koelen. 3000RPM vind ik wat weinig maar daarvoor zou ik even in het boekje kijken

Ik heb werktuigbouw gestudeerd en MTS motorvoertuigen gedaan dus een beetje verstand van zaken heb ik wel, altans een bepaald technisch inzicht zou ik moeten hebben

Vergelijk inrijden voor het circuit niet met inrijden voor de openbare weg. Voor het circuit wil je maximale prestaties en voor op de weg levensduur

Ik ben het wel met je eens dat als je een auto lui rijd hij ook lui wordt maar bij inrijden gaat het feitelijk om inslijten. Vroeger toen er nog gietijzeren blokken waren was dit veel spannender dan nu. Tegenwoordig gaat het inslijten veel sneller en is het opwarm -en afkoel traject veel belangrijker.
Persoonlijk zou ik gewoon de eerste 1000km niet teveel belasten. Niet spastisch doen maar gewoon ff rijden, goed warm laten worden en rustig af laten koelen. 3000RPM vind ik wat weinig maar daarvoor zou ik even in het boekje kijken

- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Heb de impreza ook ingereden zoals rody beschrijft, pas na 3000km ofzo heb ik af en toe [pas liggen jakkeren naar zn topsnelheid. Blok verbruikte de 1e 4000km een litertje olie. Echter verbruikt ie nu bij ongeveer 10.000km een liter olie. Lijkt me een hele nette waarde voor een wrx. Ik gooi tussen een beurt (+-8000km) een liter olie bij en gaat perfect verder.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
En toch zit er wel een kern van waarheid in Niels. De verbrandingsdruk die boven en achter de zuigerveer komt drukt als ware de zuigerveer naar beneden op de zuiger en naar buiten tegen de cilinderwant aan.Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk
Ik ben dan ook van mening dat je een auto hard moet inrijden. Veel wisselende toerentallen en de motor vaak laten opwarmen en weer af laten koelen. Dus niet de motor in 1 rit van 1000km proberen in te rijden. Dat heeft totaal geen nut en werkt niet.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Jan, in eerste instantie zag ik ook wel iets in het belasten_zuigerveer verhaal maar inmiddels niet meer. Om de zuigerveren tegen de cilinderwand te drukken moet je horizontale verbranding omzetten naar een verticale richting tussen de zuiger en cilinder in. Ik heb me dat een tijdje terug eens ingebeeld toen ik een blok bekeek wat gereviseerd was en ik zie dat gewoon niet gebeuren. Wisselende toerentallen en een wisselende belasting zie ik wel als een voordeel maar meer ook voor het zetten en werken van onderdelen. Varieer je de belasting dan varieer je inwendig ook de temperatuur al zul je dit op je temperatuur meter niet zien. Verder twijfel ik absoluut niet aan je expertise! Ik vind de theorie echter nog onvoldoende onderbouwd in zijn algemeenheid.Jan Visser schreef:En toch zit er wel een kern van waarheid in Niels. De verbrandingsdruk die boven en achter de zuigerveer komt drukt als ware de zuigerveer naar beneden op de zuiger en naar buiten tegen de cilinderwant aan.Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk
Ik ben dan ook van mening dat je een auto hard moet inrijden. Veel wisselende toerentallen en de motor vaak laten opwarmen en weer af laten koelen. Dus niet de motor in 1 rit van 1000km proberen in te rijden. Dat heeft totaal geen nut en werkt niet.

Verder zul je aan een motor de eerste 2ton nauwelijks merken of ie goed is in gereden volgens mij btw.
met die laatste zin ben ik het helemaal eensNiels schreef:Jan, in eerste instantie zag ik ook wel iets in het belasten_zuigerveer verhaal maar inmiddels niet meer. Om de zuigerveren tegen de cilinderwand te drukken moet je horizontale verbranding omzetten naar een verticale richting tussen de zuiger en cilinder in. Ik heb me dat een tijdje terug eens ingebeeld toen ik een blok bekeek wat gereviseerd was en ik zie dat gewoon niet gebeuren. Wisselende toerentallen en een wisselende belasting zie ik wel als een voordeel maar meer ook voor het zetten en werken van onderdelen. Varieer je de belasting dan varieer je inwendig ook de temperatuur al zul je dit op je temperatuur meter niet zien. Verder twijfel ik absoluut niet aan je expertise! Ik vind de theorie echter nog onvoldoende onderbouwd in zijn algemeenheid.Jan Visser schreef:En toch zit er wel een kern van waarheid in Niels. De verbrandingsdruk die boven en achter de zuigerveer komt drukt als ware de zuigerveer naar beneden op de zuiger en naar buiten tegen de cilinderwant aan.Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk
Ik ben dan ook van mening dat je een auto hard moet inrijden. Veel wisselende toerentallen en de motor vaak laten opwarmen en weer af laten koelen. Dus niet de motor in 1 rit van 1000km proberen in te rijden. Dat heeft totaal geen nut en werkt niet.![]()
Verder zul je aan een motor de eerste 2ton nauwelijks merken of ie goed is in gereden volgens mij btw.
tijdens de restauratie van de alpine hebben we ook het blok bekeken
net 200.000 op de teller
compressie nog als nieuw
hoonsporen nog in de cilinderwanden
hoezo inslijten denk ik dan?
- Koen Bongers
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 31 jul 2007, 20:51
- Locatie: Sambeek
Ik heb er weinig verstand van maar ik heb zo'n gevoel dat dat hele inrijden een beetje achterhaald is.
Bij iedere personenauto worden er inrij instructies meegeleverd.
In de handleiding van het Golfje wat we hier thuis hebben staat dat je de eerste 1000KM niet plankgas mag rijden en niet boven de 3000RPM mag komen.
In de handleiding van de Linde heftruck (met VW LPG blok) die vorig jaar geleverd is aan mn pa staat dat je de eerste 100 uur niet langer dan 8(!) uur achter elkaar plankgas moet rijden. Er moet dan na die 8 uur even een moment rust gegunt worden aan de machine waarna je weer vrolijk verder mag gassen.
Dus dan vraag ik me toch af hoe het nou echt in elkaar zit...of het hele inrijden is onzin of die industrieel ingezette blokken worden gewoon afgebeult.
Bij iedere personenauto worden er inrij instructies meegeleverd.
In de handleiding van het Golfje wat we hier thuis hebben staat dat je de eerste 1000KM niet plankgas mag rijden en niet boven de 3000RPM mag komen.
In de handleiding van de Linde heftruck (met VW LPG blok) die vorig jaar geleverd is aan mn pa staat dat je de eerste 100 uur niet langer dan 8(!) uur achter elkaar plankgas moet rijden. Er moet dan na die 8 uur even een moment rust gegunt worden aan de machine waarna je weer vrolijk verder mag gassen.
Dus dan vraag ik me toch af hoe het nou echt in elkaar zit...of het hele inrijden is onzin of die industrieel ingezette blokken worden gewoon afgebeult.
- romo
- Berichten: 27064
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Ieder zijn eigen natuurlijk Niels. Ik heb dat vroeger op school al geleerd bij de theorieles en ben daar later zelf ook aan gaan twijfelen omdat iedereen zegt dat je rustig moet met het inrijden. Nu ben ik mij steeds verder in het echte tunen en motorbouwen gaan verdiepen en dan kom je regelmatig op het net vragen tegen van mensen die een motor gebouwd hebben, hoe en wat met inrijden? En elke keer krijg je dan van de echte motorbouwers te horen dat je toch echt wel goed hard in moet rijden. Direct na de 1e start al 4000 rpm laten draaien voor goede oliedrukken etc etc. En na de 1e 50km is 90% van het inrijden al gebeurd etc etcNiels schreef:Jan, in eerste instantie zag ik ook wel iets in het belasten_zuigerveer verhaal maar inmiddels niet meer. Om de zuigerveren tegen de cilinderwand te drukken moet je horizontale verbranding omzetten naar een verticale richting tussen de zuiger en cilinder in. Ik heb me dat een tijdje terug eens ingebeeld toen ik een blok bekeek wat gereviseerd was en ik zie dat gewoon niet gebeuren. Wisselende toerentallen en een wisselende belasting zie ik wel als een voordeel maar meer ook voor het zetten en werken van onderdelen. Varieer je de belasting dan varieer je inwendig ook de temperatuur al zul je dit op je temperatuur meter niet zien. Verder twijfel ik absoluut niet aan je expertise! Ik vind de theorie echter nog onvoldoende onderbouwd in zijn algemeenheid.Jan Visser schreef:En toch zit er wel een kern van waarheid in Niels. De verbrandingsdruk die boven en achter de zuigerveer komt drukt als ware de zuigerveer naar beneden op de zuiger en naar buiten tegen de cilinderwant aan.Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk
Ik ben dan ook van mening dat je een auto hard moet inrijden. Veel wisselende toerentallen en de motor vaak laten opwarmen en weer af laten koelen. Dus niet de motor in 1 rit van 1000km proberen in te rijden. Dat heeft totaal geen nut en werkt niet.![]()
Maar heb je er ook wel eens over nagedacht dat als er een snelle auto van de fabrikageband afloopt dat ie ook getest word op prestaties? Die motoren hebben nog nooit gedraaid en toch gaan ze echt niet rustig aan doen. Starten en warm laten worden onder redelijk rustige omstandigheden, maar als ie een beetje warm is krijgt ie toch best op zijn flikker. Misschien geen plankgas, maar het komt toch redelijk in de buurt.
Maarja ieder zijn eigen natuurlijk. Over een paar maanden haal ik mijn eigen blok uit elkaar en als ie dan weer klaar is ga ik hem ook hard inrijden. Resultaten post ik hier dan wel op D-F natuurlijk.

- Arthur
- Berichten: 43110
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Knot schreef:De dieseltjes merkte ik het wel hoor, na 3000km een keer top proberen en dan na 10.000km nog een paar keer, lag altijd wel 5km/u hoger!
Dat wil ik hopen!Niels schreef:Een diesel moet echt loskomen idd! En dat duurt wel even
Maar wanneer mag dat dan zijn.
Heb er nu 11,5kkm op staan.
Ding haalt krap aan de 200... en dan moet ik erg aandringen.
Traag hok :twisted:

- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Worden de meeste auto's niet al ingetrapt als ze de boot/trein enz. af komen gereden?
Wat ook veel schijnt te gebeuren is dat de autofabrikant bij de fabriek de auto al maximaal op zijn klote geeft om de auto te ''testen''???
Bij suzuki motoren schijnt het nog anders te gaan. Motor gaat voor dat hij de fabriek uit komt op de bank en wordt koud vol gas alle 6 de versnellingen doorgejaagd...

Wat ook veel schijnt te gebeuren is dat de autofabrikant bij de fabriek de auto al maximaal op zijn klote geeft om de auto te ''testen''???
Bij suzuki motoren schijnt het nog anders te gaan. Motor gaat voor dat hij de fabriek uit komt op de bank en wordt koud vol gas alle 6 de versnellingen doorgejaagd...
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ik denk niet dat het goed is maar verder geloof ik ook niet dat je tegenwoordig veel kunt vernöken aan "niet inrijden"Jan Visser schreef: Maar heb je er ook wel eens over nagedacht dat als er een snelle auto van de fabrikageband afloopt dat ie ook getest word op prestaties? Die motoren hebben nog nooit gedraaid en toch gaan ze echt niet rustig aan doen. Starten en warm laten worden onder redelijk rustige omstandigheden, maar als ie een beetje warm is krijgt ie toch best op zijn flikker. Misschien geen plankgas, maar het komt toch redelijk in de buurt.
Maarja ieder zijn eigen natuurlijk. Over een paar maanden haal ik mijn eigen blok uit elkaar en als ie dan weer klaar is ga ik hem ook hard inrijden. Resultaten post ik hier dan wel op D-F natuurlijk.


Wat voor plannen heb je zelf eigenlijk allemaal met de Honda??
@Arthur: reken maar op 40Kkm voordat ie echt los is

- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Type-S zuigers voor hogere compressieNiels schreef:
Wat voor plannen heb je zelf eigenlijk allemaal met de Honda??
- Geflowde en een mega gevlakte cilinderkop
- Andere kleppen voor een nog iets hogere compressie
- Andere lichtere klepveren en schotels voor een hoger toerental
- Andere nokkenassen (weet nog niet exact welke)
- Een eigengemaakt uitlaatspruitstuk naar een voorbeeld van de beste die er te verkrijgen is, maar 1200$ kost om te laten maken in the states.
- Ander inlaatspruitstuk + throttlebody
Dat was t voorlopig zo'n beetje

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten