Inrijden nieuwe auto

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Inrijden nieuwe auto

Bericht door Roy » 31 dec 2007, 02:28

Omdat ik woensdag een nieuwe auto ga ophalen, wil ik dit toch even aan jullie vragen.

Heb het ook aan de verkoper gevraagd en die heeft gezegd dat ik gewoon rustig aan moet doen en de eerste 1000 - 1500 km niet boven de 3000 toeren moet komen.

Hoe doen andere dit? Is dit een goede manier?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 dec 2007, 08:06

Zijn volgens mij wel topics over, ook hier.

Mijn truc (en ondersteund door anderen), niet in 1x 1000km rijden, blok af laten koelen en weer op laten warmen tussendoor. Eerste 200/300/400km rustig aan blok wakker laten worden, daarna bij warme motor (20km) steeds verder door gaan halen in de 1e en 2e versnelling, korten kracht de toeren in en daarna rustig en sneller doorschakelen.

Bij hogere (of na 1000km zelfs volle) belastingen dichten de zuigerveren beter af en heeft het blok een betere verbranding. Het enige wat niet moet gebeuren is een te hoge olietemperatuur zodat de olie in de oneffenheden als verbrand blijft zitten, dit krijg je door bijv op de snelweg ff te kijken of ie de 200 haalt in de inrijperiode, te lange hoge belasting, dat moet je dus niet doen.

Lekker de druk opvoeren al na een paar honderd kilometer, lekker in 1 en 2 ervandoor gaan bij het stoplicht.

Succes en have fun!

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 31 dec 2007, 08:16

Idd niet te voorzichtig zijn, wel netjes een km of 10 warmrijden en zo (niet de watertemp, maar de olietemp is belangrijk).

Persoonlijk ga ik de eerste 1000 km wel af en toe volgas, maar nooit hoog in toeren.
En laat ik gewoon de olie verversen (of doe het zelf) na de eerste 1000km (ook al hoeft dat volgens de boekjes niet, maar dat is meer een gevoelskwestie).

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 31 dec 2007, 11:45

Ik sluit me aan bij de vorige posters,niet te voorzichtig.

De reden hiervoor is dat niet de spanning van de compressieveren de veren tegen de cilinderwand drukt,maar de kracht van de verbranding;dus hoe beter de veren tegen de wand drukken(bij veel koppel geven),hoe beter de veren de wand inslijten.
Ook afwisselend rijden in toerental,maar eerst niet erg hoog in de toeren jagen :wink: .
Oh ja,hou het olieniveau ook in de gaten,die kan wel eens wat dalen en daalt na het inrijden als het goed is niet of nauwelijks meer.

Wouter81
Berichten: 9435
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 31 dec 2007, 11:55

Goed warmrijden en gas geven

Ik had m'n huidige auto bij een tellerstand van 150 km al op 190 km/u, niet te sloom. :)

Mijn vorige nieuwe auto ook op deze manier ingereden en nooit een drup olie verbruikt, ook mijn vorige racemotor is op het circuit ingereden (hard dus) en heeft nooit olie gebruikt of andere gebreken gehad. Ding was perfect en de olie (die ik uit voorzorg wel regelmatig wisselde) was brandschoon.

Ik redeneer anders dan de dealer: als er dan toch iets kapot moet gaan, dan liefst zo snel mogelijk (in de garantieperiode). Eventuele gebreken moeten wat mij betreft zo snel mogelijk boven water komen, anders heb je kans dat je er zelf voor op moet draaien.

Check deze link ook ff: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 dec 2007, 12:51

Die gast van die link dat vind ik zo'n kneus :lol: ......sorry hoor maar het hele verhaal is totaal ongefundeerd imho. Vooral het deel over het vernauwen van de inlaat poorten. Wat een verhaal man.

Ik heb werktuigbouw gestudeerd en MTS motorvoertuigen gedaan dus een beetje verstand van zaken heb ik wel, altans een bepaald technisch inzicht zou ik moeten hebben :lol: Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk. Ik geloof ook niet dat de verbrandingsdruk van volle belasting ervoor zorgt dat een ring wat de zuigerveer in feite is buiging gaat vertonen waardoor deze meer afdicht en ik mag al zeker niet hopen dat de kracht van de verbranding hiertoe in staat is.

Vergelijk inrijden voor het circuit niet met inrijden voor de openbare weg. Voor het circuit wil je maximale prestaties en voor op de weg levensduur :wink:

Ik ben het wel met je eens dat als je een auto lui rijd hij ook lui wordt maar bij inrijden gaat het feitelijk om inslijten. Vroeger toen er nog gietijzeren blokken waren was dit veel spannender dan nu. Tegenwoordig gaat het inslijten veel sneller en is het opwarm -en afkoel traject veel belangrijker.

Persoonlijk zou ik gewoon de eerste 1000km niet teveel belasten. Niet spastisch doen maar gewoon ff rijden, goed warm laten worden en rustig af laten koelen. 3000RPM vind ik wat weinig maar daarvoor zou ik even in het boekje kijken :wink:

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 31 dec 2007, 16:29

Heb de impreza ook ingereden zoals rody beschrijft, pas na 3000km ofzo heb ik af en toe [pas liggen jakkeren naar zn topsnelheid. Blok verbruikte de 1e 4000km een litertje olie. Echter verbruikt ie nu bij ongeveer 10.000km een liter olie. Lijkt me een hele nette waarde voor een wrx. Ik gooi tussen een beurt (+-8000km) een liter olie bij en gaat perfect verder.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 31 dec 2007, 16:32

Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk
En toch zit er wel een kern van waarheid in Niels. De verbrandingsdruk die boven en achter de zuigerveer komt drukt als ware de zuigerveer naar beneden op de zuiger en naar buiten tegen de cilinderwant aan.

Ik ben dan ook van mening dat je een auto hard moet inrijden. Veel wisselende toerentallen en de motor vaak laten opwarmen en weer af laten koelen. Dus niet de motor in 1 rit van 1000km proberen in te rijden. Dat heeft totaal geen nut en werkt niet.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 dec 2007, 17:54

Dus niet naar de 190km/u trappen zoals ik hierboven lees. Even doorhalen in de middeltoeren in 2 en 3 is prima daarna geen langdurige belasting geven naar hoge snelheden.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 31 dec 2007, 17:59

Overigens wel bizar. De auto van mijn ma heb ik jaar of 2 geleden ingereden in de zomervakantie. Vanaf kilometer 0 nog even 10km warmgereden en daarna volle polle de polder in, respectloos haast.
Auto zit nu op 25.000km, 1 beurt gehad. Olieverbruik 0,0.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 dec 2007, 18:15

Tsja, liever die eerste paar honderd km wel een beetje rustig maar liever continu voluit accelereren en daarna gas los/stoplicht etc dan meteen 100km topsnelheid.

Style
Berichten: 742
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:54
Locatie: Vught

Bericht door Style » 31 dec 2007, 18:24

Ook nuttige info voor mijn OPC strax 8)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 dec 2007, 18:27

Ook de turbo moet natuurlijk ingereden worden.. hoe het daarmee zit kwa beste wat betreft halve of volle belasting (kortstondig) weet ik niet precies.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 dec 2007, 18:53

Jan Visser schreef:
Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk
En toch zit er wel een kern van waarheid in Niels. De verbrandingsdruk die boven en achter de zuigerveer komt drukt als ware de zuigerveer naar beneden op de zuiger en naar buiten tegen de cilinderwant aan.

Ik ben dan ook van mening dat je een auto hard moet inrijden. Veel wisselende toerentallen en de motor vaak laten opwarmen en weer af laten koelen. Dus niet de motor in 1 rit van 1000km proberen in te rijden. Dat heeft totaal geen nut en werkt niet.
Jan, in eerste instantie zag ik ook wel iets in het belasten_zuigerveer verhaal maar inmiddels niet meer. Om de zuigerveren tegen de cilinderwand te drukken moet je horizontale verbranding omzetten naar een verticale richting tussen de zuiger en cilinder in. Ik heb me dat een tijdje terug eens ingebeeld toen ik een blok bekeek wat gereviseerd was en ik zie dat gewoon niet gebeuren. Wisselende toerentallen en een wisselende belasting zie ik wel als een voordeel maar meer ook voor het zetten en werken van onderdelen. Varieer je de belasting dan varieer je inwendig ook de temperatuur al zul je dit op je temperatuur meter niet zien. Verder twijfel ik absoluut niet aan je expertise! Ik vind de theorie echter nog onvoldoende onderbouwd in zijn algemeenheid. :wink:

Verder zul je aan een motor de eerste 2ton nauwelijks merken of ie goed is in gereden volgens mij btw.

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2007, 19:13

Niels schreef:
Jan Visser schreef:
Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk
En toch zit er wel een kern van waarheid in Niels. De verbrandingsdruk die boven en achter de zuigerveer komt drukt als ware de zuigerveer naar beneden op de zuiger en naar buiten tegen de cilinderwant aan.

Ik ben dan ook van mening dat je een auto hard moet inrijden. Veel wisselende toerentallen en de motor vaak laten opwarmen en weer af laten koelen. Dus niet de motor in 1 rit van 1000km proberen in te rijden. Dat heeft totaal geen nut en werkt niet.
Jan, in eerste instantie zag ik ook wel iets in het belasten_zuigerveer verhaal maar inmiddels niet meer. Om de zuigerveren tegen de cilinderwand te drukken moet je horizontale verbranding omzetten naar een verticale richting tussen de zuiger en cilinder in. Ik heb me dat een tijdje terug eens ingebeeld toen ik een blok bekeek wat gereviseerd was en ik zie dat gewoon niet gebeuren. Wisselende toerentallen en een wisselende belasting zie ik wel als een voordeel maar meer ook voor het zetten en werken van onderdelen. Varieer je de belasting dan varieer je inwendig ook de temperatuur al zul je dit op je temperatuur meter niet zien. Verder twijfel ik absoluut niet aan je expertise! Ik vind de theorie echter nog onvoldoende onderbouwd in zijn algemeenheid. :wink:

Verder zul je aan een motor de eerste 2ton nauwelijks merken of ie goed is in gereden volgens mij btw.
met die laatste zin ben ik het helemaal eens
tijdens de restauratie van de alpine hebben we ook het blok bekeken
net 200.000 op de teller
compressie nog als nieuw
hoonsporen nog in de cilinderwanden
hoezo inslijten denk ik dan?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 dec 2007, 19:49

De dieseltjes merkte ik het wel hoor, na 3000km een keer top proberen en dan na 10.000km nog een paar keer, lag altijd wel 5km/u hoger!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 dec 2007, 19:55

Een diesel moet echt loskomen idd! En dat duurt wel even :wink:

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 31 dec 2007, 20:06

Bij truck en formule 1 motoren gebruiken ze maar 1 optie. Plankgas 20 min lang en dan is levensduur maximaal en verbruik bij de diesels minimaal :)

Gebruikersavatar
Koen Bongers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 jul 2007, 20:51
Locatie: Sambeek

Bericht door Koen Bongers » 31 dec 2007, 20:30

Ik heb er weinig verstand van maar ik heb zo'n gevoel dat dat hele inrijden een beetje achterhaald is.

Bij iedere personenauto worden er inrij instructies meegeleverd.

In de handleiding van het Golfje wat we hier thuis hebben staat dat je de eerste 1000KM niet plankgas mag rijden en niet boven de 3000RPM mag komen.

In de handleiding van de Linde heftruck (met VW LPG blok) die vorig jaar geleverd is aan mn pa staat dat je de eerste 100 uur niet langer dan 8(!) uur achter elkaar plankgas moet rijden. Er moet dan na die 8 uur even een moment rust gegunt worden aan de machine waarna je weer vrolijk verder mag gassen.

Dus dan vraag ik me toch af hoe het nou echt in elkaar zit...of het hele inrijden is onzin of die industrieel ingezette blokken worden gewoon afgebeult.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 dec 2007, 20:38

E92 M3

2000km inrijden, niet vol gas geven, niet meer dan 5500 RPM.

Na 2000km de boel geleidelijk aan opvoeren....................................

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 31 dec 2007, 20:42

Niels schreef:
Jan Visser schreef:
Maar het uitzetten van zuigerveren i.c.m. belasting is echt een verhaal wat mij niet heeft overtuigd. De zuigerveren vangen de toleranties op die tussen zuiger en cilinder zit. Aangezien ze verticale spanning hebben zullen ze nooit of te nimmer verder naar buiten gaan door verbrandingsdruk
En toch zit er wel een kern van waarheid in Niels. De verbrandingsdruk die boven en achter de zuigerveer komt drukt als ware de zuigerveer naar beneden op de zuiger en naar buiten tegen de cilinderwant aan.

Ik ben dan ook van mening dat je een auto hard moet inrijden. Veel wisselende toerentallen en de motor vaak laten opwarmen en weer af laten koelen. Dus niet de motor in 1 rit van 1000km proberen in te rijden. Dat heeft totaal geen nut en werkt niet.
Jan, in eerste instantie zag ik ook wel iets in het belasten_zuigerveer verhaal maar inmiddels niet meer. Om de zuigerveren tegen de cilinderwand te drukken moet je horizontale verbranding omzetten naar een verticale richting tussen de zuiger en cilinder in. Ik heb me dat een tijdje terug eens ingebeeld toen ik een blok bekeek wat gereviseerd was en ik zie dat gewoon niet gebeuren. Wisselende toerentallen en een wisselende belasting zie ik wel als een voordeel maar meer ook voor het zetten en werken van onderdelen. Varieer je de belasting dan varieer je inwendig ook de temperatuur al zul je dit op je temperatuur meter niet zien. Verder twijfel ik absoluut niet aan je expertise! Ik vind de theorie echter nog onvoldoende onderbouwd in zijn algemeenheid. :wink:
Ieder zijn eigen natuurlijk Niels. Ik heb dat vroeger op school al geleerd bij de theorieles en ben daar later zelf ook aan gaan twijfelen omdat iedereen zegt dat je rustig moet met het inrijden. Nu ben ik mij steeds verder in het echte tunen en motorbouwen gaan verdiepen en dan kom je regelmatig op het net vragen tegen van mensen die een motor gebouwd hebben, hoe en wat met inrijden? En elke keer krijg je dan van de echte motorbouwers te horen dat je toch echt wel goed hard in moet rijden. Direct na de 1e start al 4000 rpm laten draaien voor goede oliedrukken etc etc. En na de 1e 50km is 90% van het inrijden al gebeurd etc etc

Maar heb je er ook wel eens over nagedacht dat als er een snelle auto van de fabrikageband afloopt dat ie ook getest word op prestaties? Die motoren hebben nog nooit gedraaid en toch gaan ze echt niet rustig aan doen. Starten en warm laten worden onder redelijk rustige omstandigheden, maar als ie een beetje warm is krijgt ie toch best op zijn flikker. Misschien geen plankgas, maar het komt toch redelijk in de buurt.

Maarja ieder zijn eigen natuurlijk. Over een paar maanden haal ik mijn eigen blok uit elkaar en als ie dan weer klaar is ga ik hem ook hard inrijden. Resultaten post ik hier dan wel op D-F natuurlijk. :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43110
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 01 jan 2008, 03:52

Knot schreef:De dieseltjes merkte ik het wel hoor, na 3000km een keer top proberen en dan na 10.000km nog een paar keer, lag altijd wel 5km/u hoger!
Niels schreef:Een diesel moet echt loskomen idd! En dat duurt wel even :wink:
Dat wil ik hopen!
Maar wanneer mag dat dan zijn.
Heb er nu 11,5kkm op staan.
Ding haalt krap aan de 200... en dan moet ik erg aandringen.
Traag hok :twisted: :wink:

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 01 jan 2008, 12:44

Worden de meeste auto's niet al ingetrapt als ze de boot/trein enz. af komen gereden? :wink:

Wat ook veel schijnt te gebeuren is dat de autofabrikant bij de fabriek de auto al maximaal op zijn klote geeft om de auto te ''testen''???

Bij suzuki motoren schijnt het nog anders te gaan. Motor gaat voor dat hij de fabriek uit komt op de bank en wordt koud vol gas alle 6 de versnellingen doorgejaagd...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 jan 2008, 15:01

Jan Visser schreef: Maar heb je er ook wel eens over nagedacht dat als er een snelle auto van de fabrikageband afloopt dat ie ook getest word op prestaties? Die motoren hebben nog nooit gedraaid en toch gaan ze echt niet rustig aan doen. Starten en warm laten worden onder redelijk rustige omstandigheden, maar als ie een beetje warm is krijgt ie toch best op zijn flikker. Misschien geen plankgas, maar het komt toch redelijk in de buurt.

Maarja ieder zijn eigen natuurlijk. Over een paar maanden haal ik mijn eigen blok uit elkaar en als ie dan weer klaar is ga ik hem ook hard inrijden. Resultaten post ik hier dan wel op D-F natuurlijk. :wink:
Ik denk niet dat het goed is maar verder geloof ik ook niet dat je tegenwoordig veel kunt vernöken aan "niet inrijden" :wink: Wat goed is, is bij moderne motoren eigenlijk niet meer te achterhalen maar ik geloof niet dat als je een nieuwe motor een keer vol gas trapt dat ie dan meteen slecht is ingereden en een olie zuiper wordt. Een motor slijt ook niet in de eerste 1000km. Dat duurt toch echt wel vele duizenden km's. Die eerste 1000km worden door de fabriek alleen voorgeschreven zodat de nieuwe eigenaar niet volgas van start gaat maar dat heeft volgens mij meer met temperatuur te maken dan met inslijten. Daarom verbaast me de 3000rpm max. ook wel een beetje maar dat zal wel gewoon richtlijn zijn omdat de gemiddelde niet techneut het anders niet snapt :D

Wat voor plannen heb je zelf eigenlijk allemaal met de Honda??

@Arthur: reken maar op 40Kkm voordat ie echt los is :wink:

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 01 jan 2008, 17:47

Niels schreef:
Wat voor plannen heb je zelf eigenlijk allemaal met de Honda??
- Type-S zuigers voor hogere compressie
- Geflowde en een mega gevlakte cilinderkop
- Andere kleppen voor een nog iets hogere compressie
- Andere lichtere klepveren en schotels voor een hoger toerental
- Andere nokkenassen (weet nog niet exact welke)
- Een eigengemaakt uitlaatspruitstuk naar een voorbeeld van de beste die er te verkrijgen is, maar 1200$ kost om te laten maken in the states.
- Ander inlaatspruitstuk + throttlebody

Dat was t voorlopig zo'n beetje :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten