Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
k33z

Bericht door k33z » 04 jan 2008, 17:27

Ik durf de stelling wel aan dat beide over een jaar een 135i rijden. Van de een ben ik wat zekerder dan van de andere :)

RVV

Bericht door RVV » 04 jan 2008, 17:29

hailhail over ben je het meest zeker :lol:

RVV

Bericht door RVV » 04 jan 2008, 17:30

Kees ik vind zo'n 135i ook wel wat voor jou , je bent wel een beetje een BMW mannetje :lol:

k33z

Bericht door k33z » 04 jan 2008, 17:32

Ik zou graag een 135i rijden Rico. Als ik in die prijsklasse zou kunnen shoppen, dan was de keuze snel gemaakt.

Vind het ECHT een schitterende kar.

Wax-it.be

Bericht door Wax-it.be » 04 jan 2008, 18:16

Andre schreef:Ik heb een schrijven van bmw. Er komt een complete bmw performance lijn.

luchtfilters
sportuitlaten
recaro stoelen
complete Tii bodykit
Tii wielen
Carbon achtervleugeltje
Carbon diffuser
etc etc.

Ik denk dat de Tii op de autobeurs meer een showcase was voor de bmw performance parts.
Ook voor de 130i ? :twisted:

Tom V

Bericht door Tom V » 04 jan 2008, 18:21

Jeremy Clarkson heeft een leuk verhaaltje over de 135i coupe :)
Jeremy Clarkson

When I was growing up, and it wasn’t that long ago, we had electricity for only three days a week, we drove cars that wouldn’t start, we used rats to take away rubbish, and dead bodies, and a cup of tea was considered a luxury good.

And now we spool forward 30 years to find that round where I live there are women with crisp shirts and nice hair who make a living by decorating other people’s Christmas trees.

Don’t you find that amazing? That someone has persuaded a bank manager that there is a demand for such a thing, let alone such a volume of demand that it would overcome the extremely seasonal nature of the business? I can only presume that they charge £25,000 per tree.

Mind you, £25,000 these days is nothing. I know someone who paid that for a pair of binoculars. And £25,000 for a gun is considered good value. In just 30 years, then, Britain has been transformed from the Old Kent Road into Mayfair, the Community Chest and the entire bank.
Background

And I was there when it all began. The year was 1982 and the place was Fulham. Specifically, Parsons Green, and, even more specifically, my local. The White Horse.

When I started drinking there, it was a painter and decorator’s pub and everyone drank stout. If you’d have strolled in and asked for a vodka, your head would have been kicked in before they’d got the rust off the optics. But then along came the privatisation of British Telecom and all of a sudden everyone had £200.

It was the start. The White Horse was given wooden blinds and leather sofas, and friends of mine started dropping in after a day at work with enough money in their pockets to buy a house. One, a chap called Johnny who had an earring and a Ford Capri, suddenly remembered he was the Earl of Dumfries.

I think in my youth a City bonus was a chicken drumstick or some luxury crackers from Boots. But as Mrs Thatcher ran around privatising the water and the gas and the air, all of a sudden people starting getting enough each Christmas to buy an estate in Scotland. Or a small country in the Caribbean.

They were great times. Exciting times. Times when you felt anything was possible and that all you needed to become a billionaire was an idea. Any idea would do. I started writing about cars for local newspapers. Another mate came up with wheelie-bin cosies. Others bought and sold houses. And as all these businesses flew, it had a profound effect on the cars we all drove.

In the early days of the change, you couldn’t really go to the White Horse unless you had a Golf GTI. Preferably in Lhasa green with a splash of Val d’Isère mud up the side. There is no modern-day equivalent to this phenomenon. You lived in Fulham back then. You had one. It was that simple.

But then, as the bonuses got bigger, people started upgrading to the BMW 323i.

God, it was a good car. With its dainty pillars and uncomplicated styling, it was in many ways indistinguishable from a Ford Cortina. But unlike any Ford of the period, it started, it cost a bloody fortune and it went like stink.

And because it was rear-wheel drive, something with which the GTI brigade was unfamiliar, it was ever so easy to crash. This not only gave you something exciting to talk about in what had now become known as the Sloaney Pony, but it also gave you the opportunity to replace it with a 325i, which was even better.

This cost even more, but the amount of stuff it didn’t come with was astonishing. No, really. There was no radio and you had to wind the windows down by hand. It was just a light body and a big engine. And we all loved it more than we loved our genitals.

Sadly, since then, the 3-series has grown into middle age. It’s become fatter and bigger and slower. Deep down, a modern 3-series is still balanced and wondrous, but the excitement, the fizz, the thrill of those early cars is gone. Buried under a ton and a half of technology and kit.

Of course, because the 3-series became so enormous, BMW was able to launch the 1-series beneath it in the lineup. And that would have been fine but unfortunately it was styled by the same chap who did Corporal Jones’s butcher’s van in Dad’s Army. Even Queen Victoria would call it old-fashioned, with its sit-up-and-beg stance, its almost vertical windscreen and those idiotic swoops on the flanks.

All of this would have been only mildly annoying if it was thrilling to drive and more spacious inside than an art gallery. But it isn’t. The boot is microscopic, the rear legroom is suitable only for people who haven’t been born yet and the big-selling diesel is about as much fun as herpes. If this car were a person, it would be Piers Morgan.

Now, though, BMW has given its baby hatchback a boot to create what it calls the coupé, and frankly that looks like a recipe for even more calamity and disaster. Booted hatchbacks never work. You need only look at what happened when VW turned the Golf into the Jetta to know I’m right.

And then you have only to look at the 1-series coupé to know I’m wrong. It is by no stretch of the imagination a pretty car. But neither is it offensive. Which means it has exactly the same non-styling-driven appeal of the early 1980s 323i.

What’s more, the version I tested came with a big 3 litre twin-turbo six under the bonnet. That’s 306bhp, and that’s good too.

Step inside and it gets better.

You get the bare minimum of kit. Just a big, fat, chunky wheel, a snickety-snick six-speed manual box and, er, a rear-view mirror. I had hope in my heart as I set off; hope that, after 25 years, BMW was back in business making small, fast, simple sports saloons.

It is. Initially the brakes feel too sharp, but after a mile or so you adapt your driving style to suit and then you can sit back and revel in the joy of it all. The ride is perfectly judged; firm but not so taut that it pops your eyes out on every cat’s-eye. And on a motorway it settles down to be nicely on the right side of comfortable. The seats are bang-on, as is the driving position.

But it’s the engine that impresses most of all. It has one small turbo to spin up the instant you apply the power, and then a bigger one that trundles into life later to keep the power coming . . . in bigger and bigger lumps. This, and there’s no other way of saying it, is a great engine. A masterpiece. It doesn’t zing like the BMW straight-sixes of old but there’s so much muscle you don’t notice.

Then you leave the motorway and the road gets twisty and it’s like settling into your favourite armchair. The steering, the feel, the way you can adjust your line through the bend with the throttle. There is no other car made today in this sector of the market that gets even close. If you love driving, this is up there in a class of one.

Of course, a Mitsubishi Evo or a Subaru Impreza will grip more and slingshot you from bend to bend with more urgency, but if you prefer a more flowing style - less grip and more handling – then you would be better off with the little Beemer.

Faults. Well, the rear legroom is a squeeze, and it’s not what you’d call cheap. With no extras at all it squeaks in at under £30,000, but add one or two bits and it’ll shoot up to £34,000. That’s a lot.

Except, of course, it isn’t – not these days when people are spending that, and more, on family holidays and kitchens.

The fact of the matter is this. The 135 coupé is the best car BMW makes. I have no hesitation at all, then, in giving this long-awaited return to form the rare accolade of five stars.

Vital statistics

Model BMW 135i

Engine 2979cc, six cylinders

Power 306bhp @ 5800rpm

Torque 295 lb ft @ 1300rpm

Transmission Six-speed manual

Fuel 30.7mpg (combined cycle)

CO2 220g/km

Acceleration 0-62mph: 5.3sec

Top speed 155mph

Price £29,745

Verdict BMW’s finest

Pascal

Bericht door Pascal » 04 jan 2008, 20:29

It has one small turbo to spin up the instant you apply the power, and then a bigger one that trundles into life later to keep the power coming . . . in bigger and bigger lumps
In de war met het 335D-blok? 135/335i heeft gewoon 2 kleine turbo's voor zover ik weet.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 jan 2008, 20:46

Pascal schreef:Ik snap dat gerace tegen elkaar ook niet;de meesten moeten elkaar blijkbaar toch wat bewijzen :roll: ;je ziet het trouwens bij alle merken performance-cars.
Gewoon lekker genieten van je eigen auto :wink: .
Och mensen, wat is een 135i toch sneller dan de 335i, heb je dat gezien? Heb laatst een filmpje gezien waar de 135i een M3 wegblies, zelfs een M4 had het nazien. Er gaan geruchten rond dat de M7 en de M8, het nakijken hebben. En dat was nog maar het begin. Enne, ja hebben jullie dat gezien, dat een 135i sneller is dan een Porsche? Wat, ik zeg je, dan 2 hele Porsches! En ik voorspel, nee ik beweer, met haaievin er af, waardoor een betere stroomlijn ontstaat, de 135i een rechtstreeks duel met de M3v8, als winnaar uit de bus komt. Laat ik nu net die 135i besteld hebben zonder vin (en met zonder trekhaak)! Kom maar op jullie allemaal.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 jan 2008, 00:15

lul niet. :lol:

truste. 135i touring die mo'k hebbe. 8)

RVV

Bericht door RVV » 05 jan 2008, 00:22

Robin schreef:lul niet. :lol:

Die komt er ook aan :lol:

[img:231:168]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 636232.jpg[/img]

Tom

Bericht door Tom » 05 jan 2008, 01:16

Dus zo hebben ze de 135i coupe ontworpen, verkeerde maten ingevoerd :lol:

Sperdy

Attack by the disabled

Bericht door Sperdy » 05 jan 2008, 10:15

Situatie: Je staat, verveeld, al 15 miniuten stil voor een stoplicht. Bij groen, steeds een autootje verder. En dan, als donderslag bij heldere hemel: ...BAM, knal, kletter de kletter en schraap geluiden...

Achteromkijkend zie ik een autootje (volgens de verzekering is dat een brommer) met daarin een verwarde oudere heer. Hij is op mijn Mini geknald.

Ik stap uit en ga naar hem toe. Vraag hoe het met hem is. Hij zat er wat verdwaasd en gschrokken bij. 'Ik zag u niet' probeerde hij te zeggen. 'Dat kan gebeuren meneer, gelukkig maakt u het goed'. Ik bel de politie en ziekenwagen. Zij komen ter plaatse en gelukkig is de meneer met de schrik vrijgekomen. Zijn autootje niet, is total loss, de hele voorkant lag zowat op straat. Mijn Mini linksachter behoorlijk beschadigd en mijn Hartge einddemper gescheurd. allemaal verzekeringswerk.

Wat is nu mijn punt?
Even later kwam de zoon er bij. Hij vertelde, enigszins lachwekkend en ook wat opgewonden. 'Ja, dit is al de vijfde(!) keer dit jaar dat mijn vader op iemand rijdt. Ik heb hem al zo vaal gezegd dat hij dat niet meer moet doen. Maar, ach hij wil niet luisteren.' Toen zei ik tegen hem, dat is ook onverantwoord voor de medeweggebruikers. Ik had natuurlijk ook, net als bij al die andere keren, een moeder met kinderwagen kunnen zijn? Wat denk je daar van?' Enigszins geirriteerd keek zoonlief mij aan en zei 'Bemoei je met je eigen zaken'. < Dit kan dus niet wat mij betreft.

Enfin, zoonlief droop af met vader aan de arm.

Ferdinand

P.S. Heb een Tuscan Hyundai meegekregen. Over een boot gesproken, dit is de Titanic, nee, de Ark van Noach! 140 pk, het voelen er als maximaal 5.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 05 jan 2008, 11:24

Rico v Velzen schreef:
Robin schreef:lul niet. :lol:

Die komt er ook aan :lol:
[img:231:168]http://img128.imageshack.us/img128/1429 ... vinit7.jpg[/img]

Jelmer850i

Re: Attack by the disabled

Bericht door Jelmer850i » 05 jan 2008, 11:33

Ferdinand schreef:Situatie: Je staat, verveeld, al 15 miniuten stil voor een stoplicht. Bij groen, steeds een autootje verder. En dan, als donderslag bij heldere hemel: ...BAM, knal, kletter de kletter en schraap geluiden...

Achteromkijkend zie ik een autootje (volgens de verzekering is dat een brommer) met daarin een verwarde oudere heer. Hij is op mijn Mini geknald.

Ik stap uit en ga naar hem toe. Vraag hoe het met hem is. Hij zat er wat verdwaasd en gschrokken bij. 'Ik zag u niet' probeerde hij te zeggen. 'Dat kan gebeuren meneer, gelukkig maakt u het goed'. Ik bel de politie en ziekenwagen. Zij komen ter plaatse en gelukkig is de meneer met de schrik vrijgekomen. Zijn autootje niet, is total loss, de hele voorkant lag zowat op straat. Mijn Mini linksachter behoorlijk beschadigd en mijn Hartge einddemper gescheurd. allemaal verzekeringswerk.

Wat is nu mijn punt?
Even later kwam de zoon er bij. Hij vertelde, enigszins lachwekkend en ook wat opgewonden. 'Ja, dit is al de vijfde(!) keer dit jaar dat mijn vader op iemand rijdt. Ik heb hem al zo vaal gezegd dat hij dat niet meer moet doen. Maar, ach hij wil niet luisteren.' Toen zei ik tegen hem, dat is ook onverantwoord voor de medeweggebruikers. Ik had natuurlijk ook, net als bij al die andere keren, een moeder met kinderwagen kunnen zijn? Wat denk je daar van?' Enigszins geirriteerd keek zoonlief mij aan en zei 'Bemoei je met je eigen zaken'. < Dit kan dus niet wat mij betreft.

Enfin, zoonlief droop af met vader aan de arm.

Ferdinand

P.S. Heb een Tuscan Hyundai meegekregen. Over een boot gesproken, dit is de Titanic, nee, de Ark van Noach! 140 pk, het voelen er als maximaal 5.
Damn, dat is balen!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 jan 2008, 15:21

Zijn die houten strips ook te vervangen door alu strips?
Of is dat vreselijk kostbaar?
Kan dit ook in een 130i zitten?

[img:480:360]http://img140.imageshack.us/img140/9941/aany2.jpg[/img]

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 05 jan 2008, 15:38

Arthur schreef:Zijn die houten strips ook te vervangen door alu strips?
Of is dat vreselijk kostbaar?
Kan dit ook in een 130i zitten?...
Hout zit er standaard niet in; dat moet je bij bestellen opgeven. Vreselijk lelijk vind ik dat in een 1 serie...

Arthur

Bericht door Arthur » 05 jan 2008, 18:42

En het antwoord op de vragen?
:wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 05 jan 2008, 18:53

is te vervangen, zal wel wat kosten...

Femme

Bericht door Femme » 05 jan 2008, 22:52

Bij de 3-serie is een set interieurlijsten geloof ik zo'n 460 euro. Bij een 1-serie zal het waarschijnlijk minder kosten ivm kleiner oppervlak.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 06 jan 2008, 00:18

of 2 de hands zien te scoren, er zijn misschien ook wel mensen met zilveren die liever hout hebben...

Rupie

Bericht door Rupie » 06 jan 2008, 11:05

Shakes

Bericht door Shakes » 06 jan 2008, 11:11

Nice!

Zag destijd bij de dealer ook een nieuwe cup staan. Was een mooie deal!

N.

allen

Bericht door allen » 06 jan 2008, 12:02

Arthur schreef: [img:480:360]http://img140.imageshack.us/img140/9941/aany2.jpg[/img]

:shock:

Is dit af fabriek? De deurgreep en middentunnel is nog gewoon alu? Dat zal toch niet??? :?

Arthur

Bericht door Arthur » 06 jan 2008, 12:48

Ruben schreef:Deze gaat niet lang te koop staan.
Wil jij je er ff niet bemoeien!
Daar komt m'n foto vandaan :wink:
Bedankt voor het posten, NOT :lol:
Ik ben nog niet zo ver... heb sluimerende belangstelling voor de Focus ST.
En ik dacht, bij zo'n Hondadealer zal het toch niet zo'n vaart lopen :wink:

@Allen: die foto is dus die 130i Cup.

Joop

Bericht door Joop » 06 jan 2008, 14:13

Dat hout moet er echt uit. Wel vreemd dat deze combinatie er in zit, want dat kan normaal gesproken niet besteld worden zo.

Overigens vraag ik me af of die auto niet beter bij een BMW-dealer had kunnen staan. Met een 2jr huisselectie is die auto zo weg (gezien de prijs/bouwjaar/kmstand), maar bij een Honda dealer met 6mnd Bovag garantie (of resterend halfjaar fabrieksgarantie) gaat het denk ik vrij lang duren.

Ik zou hem om zo'n reden al laten staan.

Verder wel een hele mooie auto in het zwart; al zal ik zelf de auto in LeMans blauw toch mooier blijven vinden (Rico Edition)

Gesloten