Wiel vastzetten, hoeveel NM?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Wiel vastzetten, hoeveel NM?

Bericht door Knot » 24 mei 2006, 18:05

Weet dat de achteras van mn motor op 95NM vast moet, maar een autowiel?

Normaal is 90 of 100NM?

Hoe zit het met rondjes Nordschleife, moet je er dan eigenlijk 110NM op zetten of zit dat niet zo krap?

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 24 mei 2006, 18:11

Ik zet ze op de auto altijd met 110 Nm vast.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 mei 2006, 19:57

Jup 110 nm op alle 3-series die ik onder handen heb gehad.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 24 mei 2006, 20:05

100-110Nm. Houd meestal 110Nm aan en verbaas me er altijd over dat dat niet echt heel vast is.

Mark.

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 24 mei 2006, 20:13

130nm. Wij trekken ALLE auto's op die sterkte na met uitzondering van bedrijfsbusjes, jeeps, suv's en groter materiaal :wink:

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 24 mei 2006, 21:34

Bij de meeste auto's is 90 tot 100 nm vast zat.Bij mijn eigen wagen heb ik ze ook wel eens vastgezet met 100 nm.Echter met mijn rijstijl heb ik ze al eens losgereden.Ik zet ze nu vast met 120 nm.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 mei 2006, 14:08

Thx. Zondag even wat hobbyen en dan zet ik alles op 110NM vast.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 25 mei 2006, 14:23

volgens het boekje moet het op 110 Nm staan op de E36, 100 op de E46.
130 lijkt me best wel veel.. te strak is ook niet goed. Kan je bijna gewoon de luchttol erop rammen...vast is vast

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 25 mei 2006, 16:22

Bij Alu. wielen bestaat het gevaar dat ze uitscheuren op de boutgaten bij te vast aandraaien :idea: :?

110-115 Nm is dan ook gewoon het advies...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 mei 2006, 17:42

Hoeveel zou je er eigenlijk op zetten met een kruissleutel en gewoon stevig vastdraaien met de hand?

Gebruikersavatar
Angelo
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:40
Locatie: Breda

Bericht door Angelo » 25 mei 2006, 17:57

Stevig vastdraaien is voor iedereen weer anders. (vrouw, man, kleine armen, grote armen, veel spieren, weinig spieren.) Heb wel eens wat onderzoek en metingen gedaan, maar daar kwam geen zuiver gemiddelde uit. Of ze zaten veels te vast (voetje op de kruissleutel), of ze zaten veels te los. Verstandig is dus om na pechgeval altijd even na te laten trekken met de momentsleutel.

110 is mooi gemiddelde als je de boel niet aan stukken wilt trekken. Als je alles met 130Nm of meer gaat vastzetten, loop je het risico dat je bij langdurige belasting of overbelasting (tijdens sporten) de temperatuur zodanig opdrijft, dat door uitzetten van het metaal de schroefdraad uitrekt.

Lichtmetaal mag je iets harder aantrekken, o.a. omdat dit iets gevoeliger is voor uitzetten en krimpen bij temperatuurswisselingen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Rogerb en 2 gasten