Wiel vastzetten, hoeveel NM?
- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Wiel vastzetten, hoeveel NM?
Weet dat de achteras van mn motor op 95NM vast moet, maar een autowiel?
Normaal is 90 of 100NM?
Hoe zit het met rondjes Nordschleife, moet je er dan eigenlijk 110NM op zetten of zit dat niet zo krap?
Normaal is 90 of 100NM?
Hoe zit het met rondjes Nordschleife, moet je er dan eigenlijk 110NM op zetten of zit dat niet zo krap?
- Nero_Serpente
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
- Locatie: Honda Civic EJ9
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Angelo
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:40
- Locatie: Breda
Stevig vastdraaien is voor iedereen weer anders. (vrouw, man, kleine armen, grote armen, veel spieren, weinig spieren.) Heb wel eens wat onderzoek en metingen gedaan, maar daar kwam geen zuiver gemiddelde uit. Of ze zaten veels te vast (voetje op de kruissleutel), of ze zaten veels te los. Verstandig is dus om na pechgeval altijd even na te laten trekken met de momentsleutel.
110 is mooi gemiddelde als je de boel niet aan stukken wilt trekken. Als je alles met 130Nm of meer gaat vastzetten, loop je het risico dat je bij langdurige belasting of overbelasting (tijdens sporten) de temperatuur zodanig opdrijft, dat door uitzetten van het metaal de schroefdraad uitrekt.
Lichtmetaal mag je iets harder aantrekken, o.a. omdat dit iets gevoeliger is voor uitzetten en krimpen bij temperatuurswisselingen.
110 is mooi gemiddelde als je de boel niet aan stukken wilt trekken. Als je alles met 130Nm of meer gaat vastzetten, loop je het risico dat je bij langdurige belasting of overbelasting (tijdens sporten) de temperatuur zodanig opdrijft, dat door uitzetten van het metaal de schroefdraad uitrekt.
Lichtmetaal mag je iets harder aantrekken, o.a. omdat dit iets gevoeliger is voor uitzetten en krimpen bij temperatuurswisselingen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 3 gasten