Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Wetenschappelijk bewijs ...

Bericht door Arthur » 02 jan 2008, 11:10

Ferdinand schreef: P.S. Wie is er al naar Moordwijven geweest, lijkt me niets an, is het wat?
Ja, is best leuk.

RVV

Bericht door RVV » 02 jan 2008, 11:19

Mooie uit eenzeting Ferdinand.. maar toch.. ik heb nu een e46 M3 van 1570 kilo.. een 135i weegt 1560 kilo.. In Relatieve zin is de 135i zwaarder dan de e46 M3, want die laatste heeft electrische verstelbare stoelen die zeker 20 kilo per stuk zwaarder zijn dan manueel verstelbare stoelen in de 135i coupe. Een M3 is geen lichte wagen en voelt ook niet heel lichtvoeting aan, een 135i voelt wel lichtvoetiger aan in alledaags gebruik. Da's dan wel weer knap.

BMW KAN wel lichtgewicht materialen toepassen. Een BMW 630i.. en dat is ECHT een grote auto hoor, weegt notabene minder dan een 135i. En ik weet ook wel waarom, de kostprijs is veel hoger, dus meer ruimte in de prijs voor lichtgewich materialen.

Indertijd kocht ik een 120d, subliem qua onderstel en besturing.. zo clean zo direct, heerlijk gewoon, bij de 130i werd het al weer minder.. Is dit allemaal heel erg,, valt wel mee, maar het is er wel..

Als je een nieuwe auto koopt/hebt gekocht ben je vooral onder de indruk van de positieve punten, de negatieve punten die iedere auto heeft daar knijp je een beetje je ogen voor dicht.. Je vind het ook niet leuk als je verliefd bent op je vriendin en je beste maat zegt, maar ze heeft wel een beetje een haakneus/vet op de heupen/o benen..vul maar in.. je hoort liever niet wat de nadelen zijn. Waarom ook je bent te blij met de voordelen, anders kocht je die auto ook niet.

Toch denk ik dat je wel gaat gat schrikken als je vanuit je Mini straks over stapt in de 135i.. inderdaad bij een vent van 45 hoort geen Mini meer, dat vond ik al toen ik 33 was.. leuk zo'n mini, maar meer voor de vrouw/dochter.. (no offence naar de mini rijders toe op dit forum) Maar op een gegeven moment ben je de sleutelhangerauto fase ontgroeit..

Maar die mini heeft wel een paar unieke eigenschappen, lichtvoetigheid en agilteit, het gevoel dat je met je handen de voorwielen stuurt.. dat zul je missen in een 135i. en mischien wel flink missen., je krijgt er andere dingen voor terug uiteraard.. eigenschappen die bij elkaar beter zijn dan die hele mini (bij wijze van) MAAR.. juist dan als je die overstap heb gemaakt, zul je je realiseren wat er bedoeld werd met opmerkingen over het gewicht.. dat als die opmerkingen niet zomaar uit de lucht zijn gegrepen. Een 135i voelt niet heel zwaar aan, maar vergeleken met een Mini bv wel !

Nu is een Mini het ene uiterste en een 135i het andere uiterste. maar het plaatst het allemaal wel in een perspectief.

Ik heb nu dus een e46 M3..ik zie op dit moment niet in wat voor mij de vooruitgang is om over te stappen naar een 135i.. heeft allemaal niet zozeer met het M gebeuren te maken maar met het gebodene.. Als BMW nou toch een 135i 100 kilo lichter had weten te krijgen dan had ik dat daadwerkelijk als een een voorruitgang gezien en had er waarschijnlijk allang 1 besteld. Nu laat ik de 135i gewoon/voorlopig voor wat het is en wacht de ontwikkelingen af betreffende de Tii uitvoering die op Tokio stond.. Ongeacht welke motor daar in zit een 2 liter met 240pk of een 3 liter 306pk/330pk biturbo.. alles wijst er op dat BMW bij die auto er wel voor kiest om lichtere materialen toe te passen en een lichtere auto in de markt te zetten.

Is een 135i daarmee een mindere keus ? Nee dat denk ik niet, een 135i zou voor mij ook een logisch gevolg zijn als ik bv uit een 130i of Mini Cooper S zou komen.. of desnoods een e46 330ci coupe.

Maar ik realiseer me gelijk dat ik een beetje een lastige prospect ben voor de BMW marketing, want eigenlijk wil de BMW marketing me hebben in een e92 M3.. qua "doorgroeien" is dat logisch.. maar het doorgroeien in modellen heb ik wel een beetje gehad. Liever in de klasse blijven waar ik nu in zit en dan een daadwerkelijk veel betere auto dan mijn huidige. .Nu wil ik meer voordeel zien tov mijn e46 M3.. en ik ben bereid om daar gewoon op te gaan wachten..de Tii is de auto waar ik me opricht.

k33z

Bericht door k33z » 02 jan 2008, 11:45

Volgens mij staat die 135i al lang in bestelling voor je Rico :)

Michel P

Bericht door Michel P » 02 jan 2008, 11:46

k33z schreef:Volgens mij staat die 135i al lang in bestelling voor je Rico :)
:lol: :lol: daar dacht ik ook aan :wink:

Michel

RVV

Bericht door RVV » 02 jan 2008, 11:50

haha Kees, nee hoor.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jan 2008, 12:28

Rico; goede, nuchtere, to the point uiteenzetting..........................

Eigenlijk willen we allemaal het zelfde, alleen ontbreekt het aanbod.........

Macboy

Bericht door Macboy » 02 jan 2008, 12:33

Ferdinand, leuke bijdrage. Je teksten worden hier zeker gewaardeerd :) keep on the good work.

Wat Romo (terecht) zegt is dat je het hoge gewicht niet moet ontkennen. Dat doet niemand meer. De discussie over gewicht kan wat mij betreft dan ook ophouden. Die is er eigenlijk ook niet.

Iedereen kent de feiten: hoe lichter hoe beter en de 1-serie is helaas niet lichter. Dat ie zwaarder is maakt hem niet minder begeerlijk en daarmee is er geen discussie maar enigheid :)

Overiges Ferdinand, ga niet ontkennen dat een 120d scherper stuurt, want dat mindere gewicht in de neus (cruciaal :!: ) merk je dus ECHT wel en dat maakt hem op dat vlak tot de beste stuurder binnen de 1-stal.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 02 jan 2008, 14:20

Rico v Velzen schreef:... Maar ik realiseer me gelijk dat ik een beetje een lastige prospect ben voor de BMW marketing, want eigenlijk wil de BMW marketing me hebben in een e92 M3.. qua "doorgroeien" is dat logisch.. maar het doorgroeien in modellen heb ik wel een beetje gehad. Liever in de klasse blijven waar ik nu in zit en dan een daadwerkelijk veel betere auto dan mijn huidige. .Nu wil ik meer voordeel zien tov mijn e46 M3.. en ik ben bereid om daar gewoon op te gaan wachten..de Tii is de auto waar ik me opricht.
Kijk Rico, wanneer jij als M3 rijder een stap vooruit wilt gaan (bekeken vanuit de optiek van BMW), maken zij natuurlijk nooit een BMW 135i die op een M3 lijkt. Hadden ze makkelijk kunnen doen maar doen ze natuurlijk niet want daarmee begraven zij direct hun huidige M3 V8. Nee, zij willen dat jij veel geld uitgeeft aan de nieuwe M3 V8! Heb je er al eens in gereden? en is deze beter dan je huidige M3? Lijkt me interessant. Ik kan mij niet voorstellen dat dat niet zo is. BMW heeft die auto's natuurlijk naast elkaar gezet tijdens de ontwikkeling. Ook kan ik mij niet voorstellen dat een Coupe Tii (als dat de 128i Coupe zou zijn) beter is dan een M3 (op alle punten). Want dan begraaft BMW daadwerkelijk hun M3 V8.

Wat ook kan is dat een Tii aanmerkelijk duurder wordt dan de 135i, het wordt een soort CSL-achtige versie zeg maar. Maar dan komt er natuurlijk ook een M3 V8 CSL versie.

En Rico, ik weet wel zeker dat ik het giftige en heftige rijden van de Mini ga inleveren. En ik ben ook wel een beetje bang of ik dat ga missen, want het rijden in een 235 pk/275Nm Mini (ik zou jullie eens de kans moeten geven om in deze Mini te rijden) is en blijft iedere keer weer, een giller. Het autootje weegt iets van 1150kg (da's 500!!!! kg minder dan de 135i).

Sperdy

rekenfout

Bericht door Sperdy » 02 jan 2008, 14:23

o nee, 400 kg meer. Dat scheelt precies een halve schoonmoeder.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jan 2008, 14:28

Wat Romo (terecht) zegt is dat je het hoge gewicht niet moet ontkennen. Dat doet niemand meer. De discussie over gewicht kan wat mij betreft dan ook ophouden. Die is er eigenlijk ook niet.

Waarvan akte.............................mij zal je er niet meer over horen, kunnen we eindelijk terug naar het uiterlijk van de 1er............. :lol: :lol:

allen

Re: rekenfout

Bericht door allen » 02 jan 2008, 14:32

Ferdinand schreef:o nee, 400 kg meer. Dat scheelt precies een halve schoonmoeder.
Hoop dat je wederhelft niet teveel op zijn / haar moeder lijkt... :wink:

Sperdy

Re: rekenfout

Bericht door Sperdy » 02 jan 2008, 14:47

allen schreef:
Ferdinand schreef:o nee, 400 kg meer. Dat scheelt precies een halve schoonmoeder.
Hoop dat je wederhelft niet teveel op zijn / haar moeder lijkt... :wink:
o ja, vergeten, andermans schoonmoeder natuurlijk.
Rico v Velzen schreef:... BMW KAN wel lichtgewicht materialen toepassen. Een BMW 630i.. en dat is ECHT een grote auto hoor, weegt notabene minder dan een 135i. En ik weet ook wel waarom, de kostprijs is veel hoger, dus meer ruimte in de prijs voor lichtgewich materialen..
Volgens de BMW website weegt een 630i (RDW) 1605 kg.

RVV

Bericht door RVV » 02 jan 2008, 16:08

Ferdinand schreef:
Kijk Rico, wanneer jij als M3 rijder een stap vooruit wilt gaan (bekeken vanuit de optiek van BMW), maken zij natuurlijk nooit een BMW 135i die op een M3 lijkt. Hadden ze makkelijk kunnen doen maar doen ze natuurlijk niet want daarmee begraven zij direct hun huidige M3 V8. Nee, zij willen dat jij veel geld uitgeeft aan de nieuwe M3 V8! Heb je er al eens in gereden? en is deze beter dan je huidige M3? Lijkt me interessant. Ik kan mij niet voorstellen dat dat niet zo is. BMW heeft die auto's natuurlijk naast elkaar gezet tijdens de ontwikkeling. Ook kan ik mij niet voorstellen dat een Coupe Tii (als dat de 128i Coupe zou zijn) beter is dan een M3 (op alle punten). Want dan begraaft BMW daadwerkelijk hun M3 V8.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de nieuwe M3 v8 beter is dan de e46 M3.. Maar definieer het woord beter.. Beter in de zin van meer (meer is beter) Meer vermogen, meer luxe, meer snelheid, meer gewicht, meer motor.. OF meer van hetzelfde..

Het idee dat een opvolgende auto altijd beter is dan zijn voorganger, daar geloof ik niet meer zo in. Tenminste niet afgezet tegen een stuk meerwaarde. Want de meerwaarde is wat je uiteindelijk betaald, wat is die meerwaarde je waard is feitelijk de vraag. Een nieuwe M3 kost pak em beet 110000 euro.. Dat is 55000 euro meer dan wat mijn huidige e46 M3 van 2.5 jaar oud waard is (die ook 95000 euro nieuw koste). Die meerwaarde zie ik er niet in, de perfectie van een e46 M3 word niet 2 keer overtroffen door de e92 V8.. Daarmee trek ik de discussie naar een geldkwestie toe, weet ik, maar bij auto's draait het allemaal om geld. Hoeveel geld heb je er voor over om een "betere" auto te kopen? Als je als ik (voor mijn gevoel) al een beetje het eindspoor heb benaderd qua perfecte auto (voor mij dan) dan is het moeilijk om iets te vinden om het te overtreffen. Als het overtreft dan heb ik er ook wel geld voor over, maar wel binnen een fatsoenlijk financieel kader. Een voorbeeld (had ik al eerder eens aangehaald) een klant bij een dealer betaald 80000 euro toe (e92 M3) op een 5 jaar oude e46 M3 met 71K km op de klok. dit soort bedragen vind ik persoonlijk exorbitant en buiten verhouding staan.

Vooral omdat de verschillen tussen bv een 135i een e46 M3 een e92 335 en een e92 M3 gewoon erg klein zijn. Om die reden alleen al zou ik nooit zoveel geld meer willen uitgeven aan iets wat op papier zogenaamd beter is, maar in de praktijk een marginaal verschil is.

Bij BMW was er altijd een geschreven/ongeschreven wet dat de M perfomance modellen ver boven de standaard modellen stonden, nu bij BMW de turbo generatie de scepter is gaan zwaaien is dat verschil verdampt.. en het verhaal dat volgens BMW een M veel beter is.. word door praktijk ervaringen ondergraven. Een e60 M5 is beter dan een e39 M5, maar bied ook minder emotie, minder spannend.. Datzelfde geld voor de e92 M3.. die auto is niet meer zo spannend als een e46 M3.. veel is er uit gefilterd door comfortbepalende zaken.. dat is wat de klant wil aldus BMW.. je betaald nog meer voor het M gevoel dan voor absolute M gevoel wat een M inhoud.

Om al deze redenen zou ik nooit voor een e92 M3 gaan.. maar kiezen voor een 135i danwel een 335i.. (als het toch een e92 moet worden) de 135i is dan in mijn geval het meest aantrekkelijk, alleen nog niet aantrekkelijk genoeg..

ALS BMW de belofte van de Tii concept kan waarmaken, dan zal die auto mischien minder presteren dan een e92 M3.. minder goed dan ? ik denk het niet eerder, meer spektakel, meer beleving, spanning.. dat het minder snel is who cares.. vanaf 250pk is alles wel snel vandaag de dag.

Begraaft BMW dan hun eigen M3 V8, nee, want die auto richt zich op een wat andere cliëntele als de 135i of nog liever een 135 tii.

Ik denk dat mensen die een beetje een hooligan in een auto zoeken en uit een e46 M3 komen eerder voor een screamer als een Tii gaan.. en mensen die meer comfort zoeken dan wat in de e46 M3 zat voor een M3 V8. Of mensen die bv een e60 M5 gewend waren, maar liever wat kleiner willen zonder aan de comfortkwaliteit in te boeten.

Is het een beter dan het ander ? Het is maar net wat jij als persoon als beter beschouwd.

Voor mij is iets beter als het mij meer plezier bied.. in welke jas het verpakt is maakt me dan veel minder uit.

Maar het jasje van de Tii concept spreekt mij het meest tot de verbeelding. We zullen zien of BMW dit gaat doorzetten.. ik wacht geduldig af, en met wat ik heb hoef ik me in ieder geval niet te ergeren.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 02 jan 2008, 16:52

Rico v Velzen schreef:Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de nieuwe M3 v8 beter is dan de e46 M3.. Maar definieer het woord beter.. Beter in de zin van meer (meer is beter) Meer vermogen, meer luxe, meer snelheid, meer gewicht, meer motor.. OF meer van hetzelfde..

Het idee dat een opvolgende auto altijd beter is dan zijn voorganger, daar geloof ik niet meer zo in. Tenminste niet afgezet tegen een stuk meerwaarde. Want de meerwaarde is wat je uiteindelijk betaald, wat is die meerwaarde je waard is feitelijk de vraag. Een nieuwe M3 kost pak em beet 110000 euro.. Dat is 55000 euro meer dan wat mijn huidige e46 M3 van 2.5 jaar oud waard is (die ook 95000 euro nieuw koste). Die meerwaarde zie ik er niet in, de perfectie van een e46 M3 word niet 2 keer overtroffen door de e92 V8.. Daarmee trek ik de discussie naar een geldkwestie toe, weet ik, maar bij auto's draait het allemaal om geld. Hoeveel geld heb je er voor over om een "betere" auto te kopen? Als je als ik (voor mijn gevoel) al een beetje het eindspoor heb benaderd qua perfecte auto (voor mij dan) dan is het moeilijk om iets te vinden om het te overtreffen. Als het overtreft dan heb ik er ook wel geld voor over, maar wel binnen een fatsoenlijk financieel kader. Een voorbeeld (had ik al eerder eens aangehaald) een klant bij een dealer betaald 80000 euro toe (e92 M3) op een 5 jaar oude e46 M3 met 71K km op de klok. dit soort bedragen vind ik persoonlijk exorbitant en buiten verhouding staan.

Vooral omdat de verschillen tussen bv een 135i een e46 M3 een e92 335 en een e92 M3 gewoon erg klein zijn. Om die reden alleen al zou ik nooit zoveel geld meer willen uitgeven aan iets wat op papier zogenaamd beter is, maar in de praktijk een marginaal verschil is.

Bij BMW was er altijd een geschreven/ongeschreven wet dat de M perfomance modellen ver boven de standaard modellen stonden, nu bij BMW de turbo generatie de scepter is gaan zwaaien is dat verschil verdampt.. en het verhaal dat volgens BMW een M veel beter is.. word door praktijk ervaringen ondergraven. Een e60 M5 is beter dan een e39 M5, maar bied ook minder emotie, minder spannend.. Datzelfde geld voor de e92 M3.. die auto is niet meer zo spannend als een e46 M3.. veel is er uit gefilterd door comfortbepalende zaken.. dat is wat de klant wil aldus BMW.. je betaald nog meer voor het M gevoel dan voor absolute M gevoel wat een M inhoud.

Om al deze redenen zou ik nooit voor een e92 M3 gaan.. maar kiezen voor een 135i danwel een 335i.. (als het toch een e92 moet worden) de 135i is dan in mijn geval het meest aantrekkelijk, alleen nog niet aantrekkelijk genoeg..

ALS BMW de belofte van de Tii concept kan waarmaken, dan zal die auto mischien minder presteren dan een e92 M3.. minder goed dan ? ik denk het niet eerder, meer spektakel, meer beleving, spanning.. dat het minder snel is who cares.. vanaf 250pk is alles wel snel vandaag de dag.

Begraaft BMW dan hun eigen M3 V8, nee, want die auto richt zich op een wat andere cliëntele als de 135i of nog liever een 135 tii.

Ik denk dat mensen die een beetje een hooligan in een auto zoeken en uit een e46 M3 komen eerder voor een screamer als een Tii gaan.. en mensen die meer comfort zoeken dan wat in de e46 M3 zat voor een M3 V8. Of mensen die bv een e60 M5 gewend waren, maar liever wat kleiner willen zonder aan de comfortkwaliteit in te boeten.

Is het een beter dan het ander ? Het is maar net wat jij als persoon als beter beschouwd.

Voor mij is iets beter als het mij meer plezier bied.. in welke jas het verpakt is maakt me dan veel minder uit.

Maar het jasje van de Tii concept spreekt mij het meest tot de verbeelding. We zullen zien of BMW dit gaat doorzetten.. ik wacht geduldig af, en met wat ik heb hoef ik me in ieder geval niet te ergeren.
Wel interssant allemaal Rico, een paar dingen.

Onder beter versta ik termen zoals: scherper sturen, meer vermogen, een betere gasrespons, sneller schakelen, etc.. Daar is in objectieve zin toch wel iets over te zeggen? Dus rij-eigenschappen, niet wat de 'een fijn vindt, vindt de ander weer niet'. Kun je niet zeggen dat een M3 V8 op deze punten beter is dan de vorige versie M3? Ik heb onlangs in een nieuwe TT gereden (2 liter turbo) en ondanks dat mijn Mini met veel meer spektakel rijdt voelde die Audi veel vertrouwder aan in bochten, volgde het spoor veel beter en dat was echt een enorm verschil.

Ook leuk is dat ik een BMW135i Coupe helemaal niet associeer met een sportwagen. Volgens mij jij wel (en velen van ons)? Een M3, vanuit welk jaar dan ook, associeer ik wel met sportiviteit. Daarom lijkt mij het overstappen van een M3 naar een BMW 135i Coupe erg vreemd. Tenzij je naar een nieuw concept wilt. Voor mij is bijv. een M3 (oude versie) geen reden om over te stappen vanuit mijn huidige Works. Of dat ik in een Golf GTi ga rijden, Subari STi, Honda Civic Type RR of in een Audi S3. Ik denk dan, alleen maar meer van hetzelfde. Ik zie de stap van mijn Works naar de 135i als van sport, naar comfort (< burgerbak). Minder lawaai, minder windgeruis, annoniemer (denk dat de massa hem verwisseld met een 3 serie), saaier interieur en exterieur noem maar op, maar wel met een vette motor er in.

Dat ik blind zou zijn voor kritiek* op mijn nieuwe auto is natuurlijk niet waar. Dat maakt me werkelijk allemaal helemaal niet uit. Alleen deel ik de kritiek niet over het gewicht. Klaarblijkelijk kijk ik hier naar vanuit een andere perspectief dan jij en Romo en anderen doen. Ik zie een 135i als een lekkere burgerbak (met zo dik als een 350Z of wat dan ook in die soort) en ze is zo zwaar als dat ze is. Ze is precies op gewicht.

*Jongens (in het bijzonder Romo), wees eens wat creatiever als het om kritiek gaat, laat s wat horen dan?

Groetjes, Ferdinand

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 02 jan 2008, 16:58

Tuurlijk is de 135i beter op alle fronten dan de E46 M3, behalve de kofferbak en achterin, maar laat de Riromico's maar even. :lol: :wink:

RVV

Bericht door RVV » 02 jan 2008, 17:29

Robin schreef:Tuurlijk is de 135i beter op alle fronten dan de E46 M3, behalve de kofferbak en achterin, maar laat de Riromico's maar even. :lol: :wink:
Robin, jij vond een 120d toch al veel beter dan een e46 M3 :twisted: :wink:

Anyway ik schrijf bovenstaand nergens dat een e46 M3 beter is dan een 135i. Maar dat het verschil momenteel te klein is om over te stappen. Beetje dezelfde reden waarom ik mijn 4 jaar oude "traditionele" Sony breedbeeld TV nog niet inruil voor een mooi high tech plat TV scherm.. het lonkt wel maar ik zie de meerwaarde niet.

Mijn punt is en dat is ook jouw punt Robin (sinds kort), waar laat ik het grut op de achterbank :lol:

-----------------
Ferdinand schreef:
Onder beter versta ik termen zoals: scherper sturen, meer vermogen, een betere gasrespons, sneller schakelen, etc.. Daar is in objectieve zin toch wel iets over te zeggen? Dus rij-eigenschappen, niet wat de 'een fijn vindt, vindt de ander weer niet'. Kun je niet zeggen dat een M3 V8 op deze punten beter is dan de vorige versie M3?
Uiteraard begreep ik wel dat je dit bedoelde, alleen daar kan ik niks zinnigs over zeggen omdat ik nog niet in een e92 M3 heb gereden. Ik moet een beetje afgaan op de verhalen van mensen die er al wel in hebben gereden en de testverslagen op TV en in de bladen. Een e92 M3 V8 zal ongetwijfeld heel fijn rijden en als daily driver een e46 M3 die best een "karakter" heeft, overtreffen. Maar of dit hetgene is wat ik nog wil in een M :roll:
Dan kun je denk ik veel beter een e92 335i kopen die desnoods voorzien van een paar leuke goodies en wat extra vermogen. Als je comfort wilt is een M niet nodig.

Overigens associeer ik een 135i ook niet met een sportwagen hoor. Het is een sportieve auto, die aanvoelt als een 1 serie, sterker nog ik vond het verschil in rijden tussen een 130i en een 135i echt marginaal.. het is dat je weet dat een coupe is, maar het zou netzo goed een hatch kunnen wezen.

Hij stuurt/rijd en voelt als een 1 serie hatchback. En laat ik nou net 2 van die hatchbakkies gehad hebben.. Een gewone 1 serie, en dat is een 135i ook in mijn ogen/beleving hoef ik niet meer.. maar een speciale 1 serie, echt speciaal, netzo speciaal als mijn e46 M3 CS.. ja graag.

RVV

Bericht door RVV » 02 jan 2008, 17:38

Overigens is het kopen van auto's in deze klasse meer dan alleen maar "beter" wezen.

Het gaat vooral om een stuk gevoel, emotie en beleving. Begrippen die niet uit te drukken zijn in naakte cijfers en altijd weer voor de nodige discussie stof zorgen.

Hoeveel is emotie voor een auto je waard ? Heb je geen emotie er mee, laat hem dan maar lekker staan, want dat is echt zonde geld. alleen de emotie bied verantwoording, voro de rest is het kapitaal laten verdampen en dat gaat fcuking hard bij alles boven de 50K euro :? :cry:

Zag bij de BMW dealer in Groningen al een een e92 M3 huisselectie te koop staan voor 90K die een half jaar gelden 110K heeft gekost :roll: ..

Shakes

Bericht door Shakes » 02 jan 2008, 17:49

M3 dit M3 dat.

Er is maar 1 echte M3 en dat is de E30. De Michel editie is helemaal gewoon uber.

E36, 46 zijn beide marketing en rijden gewoon 95% hetzelfde. De E92/90 zijn gewoon kleinere versies van de E60 M5 en hetzelfde als de E39 M5.

Denk dat een 320IS een topper is, te weinig vermogen maar verder super. 120D heerlijk, 135I moet wel super zijn met dat blok. BMW maakt voor mij niets momenteel. Een 135 zal er het dichtst bij zitten.

Veel vermogen+ weinig gewicht is alles wat ik wil, BMW kan daar gewoon niet aan voldoen op de 1 serie na.

Overigens hoor ik nooit meer wat over de nieuwe M3. Toch een hype?

N.

romo

Bericht door romo » 02 jan 2008, 19:35

Nandor; lees even E90post..................nee geen hype....................eerder hyper tevreden over de M3.......................kijk even top gear, dan is het snel duidelijk..........................

Dan wat punten die ik als "kritiek"op de 1 er heb, of het creatief is moet ieder voor zich maar beoordelen;

- uiterlijk in algemene zin ( uitgekauwd tot en met, behoeft geen nader betoog)
- gewicht ( idem)
- als het om de 3 L TT gaat vs een NA 3 L / 4 L V8............................doe mij maar een NA ( waarbij ik mij wel enigzins verbaas over het feit dat dit door meerderen als kritiekpunt werd beschouwd, maar nu als zodanig blijkbaar begraven is FWIW) Waarbij overigens de briljantheid van de 3 L TT geenzins ter discussie staat , ik heb er notabene zelf mee gereden, niets dan lof. Maar de 4L V8 is echt van een andere orde, daar heb ik ook van mogen proeven. Feit blijft dat hier een aantal DF ers pur sang in eerdere berichtgeving hebben aangegeven niet zoveel met 1 danwel 2 turbo`s op te hebben....................
Ik respecteer een ieders keus, ik kies niet voor een 1 er op basis van de looks die me te tegenstrijdig zijn, zoals eerder vermeld. Ik wil looks en prestatie, die zie ik voor me zelf het meest verenigd in een 3 er, 2 deuren heb ik ook zat aan, dus een coupe...............................de rest van het plaatje wordt zsm ingevuld....................................

romo

Bericht door romo » 02 jan 2008, 19:41

Het idee dat een opvolgende auto altijd beter is dan zijn voorganger, daar geloof ik niet meer zo in. Tenminste niet afgezet tegen een stuk meerwaarde. Want de meerwaarde is wat je uiteindelijk betaald, wat is die meerwaarde je waard is feitelijk de vraag. Een nieuwe M3 kost pak em beet 110000 euro.. Dat is 55000 euro meer dan wat mijn huidige e46 M3 van 2.5 jaar oud waard is (die ook 95000 euro nieuw koste). Die meerwaarde zie ik er niet in, de perfectie van een e46 M3 word niet 2 keer overtroffen door de e92 V8.. Daarmee trek ik de discussie naar een geldkwestie toe, weet ik, maar bij auto's draait het allemaal om geld. Hoeveel geld heb je er voor over om een "betere" auto te kopen? Als je als ik (voor mijn gevoel) al een beetje het eindspoor heb benaderd qua perfecte auto (voor mij dan) dan is het moeilijk om iets te vinden om het te overtreffen. Als het overtreft dan heb ik er ook wel geld voor over, maar wel binnen een fatsoenlijk financieel kader. Een voorbeeld (had ik al eerder eens aangehaald) een klant bij een dealer betaald 80000 euro toe (e92 M3) op een 5 jaar oude e46 M3 met 71K km op de klok. dit soort bedragen vind ik persoonlijk exorbitant en buiten verhouding staan
Ik vind dit een beetje kromme vergelijking;

IMHO kan je de nieuwwaarde beter vergelijken dan de afgeschreven waarde. Je zegt het zelf; oude M3 €95K, nieuwe M3 € 110 K. Dus je kan niet zeggen dat de nieuwe 2 keer meer waard zou moeten zijn in eigenschapen omdat jou M3 € 55 K waard is. Dat lijkt me niet correct IMO

Macboy

Bericht door Macboy » 02 jan 2008, 20:42

Rico kan ook alles recht lullen :)

Hij denkt nog steeds dat de E46 de uber M3 is terwijl de E36 net zo snel is en eigenlijk ook mooier was, laten we de E30 maar helemaal vergeten :)

Die kun je nu voor 10k kopen en NEVER nooit niet dat de E92 M3 10x dat bedrag waard is ;)

romo

Bericht door romo » 02 jan 2008, 20:47

LOL................................. :lol:

Andre

Bericht door Andre » 02 jan 2008, 21:33

Romo jij zit zo vol van een e92 m3 die zou toch voor je deur moeten staan.

Wanneer hebben we de DF meet oldskool M vs M cruiseships.

romo

Bericht door romo » 02 jan 2008, 21:46

Andre schreef:Romo jij zit zo vol van een e92 m3 die zou toch voor je deur moeten staan.

Wanneer hebben we de DF meet oldskool M vs M cruiseships.
Ik wacht nog op de M-DSG..................................... :lol:

markk

Bericht door markk » 02 jan 2008, 22:25

Nandor schreef:M3 dit M3 dat.

Er is maar 1 echte M3 en dat is de E30. De Michel editie is helemaal gewoon uber.

E36, 46 zijn beide marketing en rijden gewoon 95% hetzelfde. De E92/90 zijn gewoon kleinere versies van de E60 M5 en hetzelfde als de E39 M5.

Denk dat een 320IS een topper is, te weinig vermogen maar verder super. 120D heerlijk, 135I moet wel super zijn met dat blok. BMW maakt voor mij niets momenteel. Een 135 zal er het dichtst bij zitten.

Veel vermogen+ weinig gewicht is alles wat ik wil, BMW kan daar gewoon niet aan voldoen op de 1 serie na.

Overigens hoor ik nooit meer wat over de nieuwe M3. Toch een hype?

N.
Het verhaal van Rico is natuurlijk juist. Is een nieuwe e92 M3 55k beter dan z'n huidige e46 M3 CS ? NEE NATUURLIJK NIET.

Maar dat is echt niet begonnen door de e92 M3 hoor! Dit geld voor elke dure auto met mega afschrijving en een NIEUW opvolgend / duurder model. Was met de e36 M3 naar e46 M3 ook zo. Verder als je zo rationeel redeneert kom je niet verder dan een Toyota Aygo ofzo...

e92 M3 wordt hier afgeschilderd als marketing / te zwaar / etc. Wil ik best geloven MAAR DAT WAS MET DE E36 M3 EN DE E46 M3 ook al zo.

En nou niet komen dat de e36 M3 een misser was en de e46 M3 weer puurder. Ik heb ze alledrie (e30, e36, e46) gereden en de enige echt agiele auto is de e30 M3. e36 / e46 M3 ontlopen elkaar niet zo heel veel qua rijden, scherpte en gevoel. En wil je echt een scherp/strakke auto uit een e30 m3 maken dan moet je ook flink gaan modificeren en in de buidel tasten want standaard zijn die dingen ook nog vrij "soft". Kost mega-$$$ en dan kom je uit op een "adwo" / "Michel Pol" e30 M3 editie.

Wil je een pure / scherpe sportauto dan moet je BMW en alle ///M modellen vergeten en gaan shoppen bij Lotus, Donkervoort, e.d. En verder bij Porsche (911/Boxster/Cayman), Ferrari (430), Lamborghini (Gallardo) of specials a la speedster's, Skyline's, Impreza STI's, EVO's, etc.

e92 M3 lijkt me overigens heerlijk als vervangend vervoermiddel voor de e46 M3. Als pure sportauto zal ie de plank hopeloos misslaan, net zoals m'n huidige e46 M3.

Heb nog niet in een 135 / 1-serie gereden en dat zal best wat minder vaag zijn maar ik geloof er geen snars van dat BMW een hele pure / scherpe auto heeft neergezet met de 135i. Daar is het gewoon teveel BMW voor...

En dat ///M modellen relatief veels te duur zijn voor wat ze extra bieden. Tsja dat was met de e30 zo, dat was met de e36 zo, dat was met de e46 zo en dat is met de huidige generatie M3, M5, M6 zo. Maar ja, als het geld er is en je hart er bij gaat kloppen, wat betekent dat geld op de bankrekening nou ? Als het geld er niet is of net wel is met heel veel moeite en opofferingen aan andere dingen dan is een 335i/135i/540i/etc. het koopje van nu. Net zoals dat was met de subtop onder de ///M in het verleden en net zoals het in de toekomst zal zijn...

Mark.

Gesloten