Chippen/ecutekken/powerboxen etc.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Chippen/ecutekken/powerboxen etc.

Bericht door RVV » 24 mei 2006, 11:03

Er zijn verschillende mogelijkheden om via de electronica het vermogen van de auto op te schroeven, maar wat zijn de verschillen tussen al deze manieren ?

En wat is de beste manier ? Waarom heeft men het bij Subaru's en EVO's altijd over Ecutekken en bij VAG's over chippen ?

En wat doen powerboxen eigenlijk ?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 24 mei 2006, 12:49

Ecutekken: Van het EM BBS

D.m.v. de door de Engelse Firma EcuTek ontwikkelde software is het mogelijk de kenvelden (tabellen waaruit de motorelektronica de gegevens betreffende inspuithoeveelheid, ontstekingstijdstip en turbodruk en turbodruksturing haalt) van de motorelektronica aan te passen. Hiermee is het mogelijk de kenvelden optimaal aan te passen aan de omstandigheden. De std. kenvelden van de GTT lopen behoorlijk ver door (een std. Impreza zal hier nooit komen), hierdoor is het mogelijk om probleemloos de turbodruk enigszins te verhogen zonder dat er problemen ontstaan. Het mengsel en het ontstekingstijdstip passen zich redelijk aan. Wil je echter een perfecte afstelling, waarbij de mengselsamenstelling en het ontstekingstijdstip perfect passen bij elke belastingstoestand, dan kom je er niet onderuit de std. kenvelden aan te passen. Iedereen met een GTT of WRX vanaf MY99, heeft waarschijnlijk al eens gemerkt dat de acceleratie niet altijd even vloeiend verloopt. Dit is bij een aanpassing van de kenvelden nagenoeg helemaal te verhelpen.


En voordeel t.o.v andere systemen:

T.o.v. een module ter verhoging van de turbodruk: Door aanpassing van de mengselsamenstelling vooral in het deellast gebied duidelijk vloeiender motorloop, meer vermogen en koppel mogelijk bij vergelijkbare turbodruk (zeker i.c.m. de AE 782 ECU), "mooier" turbodruk verloop mogelijk door aanpassing op het gebruikte uitlaatsyteem, aanpassing van de toerenbegrenzer mogelijk, meer veiligheden t.o.v. de systemen die een "bleed valve" gebruiken of systemen die de "fuel-cut" (veiligheid bij te hoge turbodruk) volledig verwijderen, hogere topsnelheid, geen knippen en solderen in de kabelboom noodzakelijk, de aanpassing is volledig onzichtbaar ongedaan te maken. (simpelweg het std. programma laden)

Arthur, de laatste zin! 8)

N.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 mei 2006, 13:00

Powerbox is een externe chip, dat moet je dus nooit nemen.

Mooiste is OBD, een soort flash/bios update in de originele EEPROM.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 mei 2006, 13:04

Knot schreef:Powerbox is een externe chip, dat moet je dus nooit nemen.

Mooiste is OBD, een soort flash/bios update in de originele EEPROM.
Huh ? sorry knot maar daar begrijp ik weinig van.

Gebruikersavatar
Sjaak Langendoen
Berichten: 357
Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer

Bericht door Sjaak Langendoen » 24 mei 2006, 13:17

In mijn Seat leon had ik software van REVO,hierbij herschrijven ze de orginele eeprom via de obd-poort.
Bij REVO heb je ook de mogelijkheid door middel van een externe controller om bepaalde waardes aan te passen of geheel uit te schakelen,zefs een anti-diefstal optie zit er op de SPS-3.
Na uitschakeling heb je gewoon weer een standaard auto,makkelijk als je hem even uitleent aan je oma :lol: :lol:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 24 mei 2006, 13:22

Heel klein foutje Sjaak, ze herschrijven niet de EEPROM maar gebruiken(flashen) een bepaald "vrij" deel van het geheugen/capaciteit ervan.

Althans zo heeft Rolf (G-Force) mij dit verteld.

Gebruikersavatar
Sjaak Langendoen
Berichten: 357
Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer

Bericht door Sjaak Langendoen » 24 mei 2006, 15:29

Foutje,bedankt........heb je snel he 8)
Jullie snappen wat ik bedoel.... :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 24 mei 2006, 15:33

Nandor schreef: geen knippen en solderen in de kabelboom noodzakelijk, de aanpassing is volledig onzichtbaar ongedaan te maken. (simpelweg het std. programma laden)

Arthur, de laatste zin! 8)

N.
Ha, ja da's fijn.
't Gebeurt alleen op plaatsen dat dat niet meer kan natuurlijk.
Motor geploft bv.
Wel een interessant verhaal overigens.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten