Er zijn verschillende mogelijkheden om via de electronica het vermogen van de auto op te schroeven, maar wat zijn de verschillen tussen al deze manieren ?
En wat is de beste manier ? Waarom heeft men het bij Subaru's en EVO's altijd over Ecutekken en bij VAG's over chippen ?
En wat doen powerboxen eigenlijk ?
Chippen/ecutekken/powerboxen etc.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Ecutekken: Van het EM BBS
D.m.v. de door de Engelse Firma EcuTek ontwikkelde software is het mogelijk de kenvelden (tabellen waaruit de motorelektronica de gegevens betreffende inspuithoeveelheid, ontstekingstijdstip en turbodruk en turbodruksturing haalt) van de motorelektronica aan te passen. Hiermee is het mogelijk de kenvelden optimaal aan te passen aan de omstandigheden. De std. kenvelden van de GTT lopen behoorlijk ver door (een std. Impreza zal hier nooit komen), hierdoor is het mogelijk om probleemloos de turbodruk enigszins te verhogen zonder dat er problemen ontstaan. Het mengsel en het ontstekingstijdstip passen zich redelijk aan. Wil je echter een perfecte afstelling, waarbij de mengselsamenstelling en het ontstekingstijdstip perfect passen bij elke belastingstoestand, dan kom je er niet onderuit de std. kenvelden aan te passen. Iedereen met een GTT of WRX vanaf MY99, heeft waarschijnlijk al eens gemerkt dat de acceleratie niet altijd even vloeiend verloopt. Dit is bij een aanpassing van de kenvelden nagenoeg helemaal te verhelpen.
En voordeel t.o.v andere systemen:
T.o.v. een module ter verhoging van de turbodruk: Door aanpassing van de mengselsamenstelling vooral in het deellast gebied duidelijk vloeiender motorloop, meer vermogen en koppel mogelijk bij vergelijkbare turbodruk (zeker i.c.m. de AE 782 ECU), "mooier" turbodruk verloop mogelijk door aanpassing op het gebruikte uitlaatsyteem, aanpassing van de toerenbegrenzer mogelijk, meer veiligheden t.o.v. de systemen die een "bleed valve" gebruiken of systemen die de "fuel-cut" (veiligheid bij te hoge turbodruk) volledig verwijderen, hogere topsnelheid, geen knippen en solderen in de kabelboom noodzakelijk, de aanpassing is volledig onzichtbaar ongedaan te maken. (simpelweg het std. programma laden)
Arthur, de laatste zin! 8)
N.
D.m.v. de door de Engelse Firma EcuTek ontwikkelde software is het mogelijk de kenvelden (tabellen waaruit de motorelektronica de gegevens betreffende inspuithoeveelheid, ontstekingstijdstip en turbodruk en turbodruksturing haalt) van de motorelektronica aan te passen. Hiermee is het mogelijk de kenvelden optimaal aan te passen aan de omstandigheden. De std. kenvelden van de GTT lopen behoorlijk ver door (een std. Impreza zal hier nooit komen), hierdoor is het mogelijk om probleemloos de turbodruk enigszins te verhogen zonder dat er problemen ontstaan. Het mengsel en het ontstekingstijdstip passen zich redelijk aan. Wil je echter een perfecte afstelling, waarbij de mengselsamenstelling en het ontstekingstijdstip perfect passen bij elke belastingstoestand, dan kom je er niet onderuit de std. kenvelden aan te passen. Iedereen met een GTT of WRX vanaf MY99, heeft waarschijnlijk al eens gemerkt dat de acceleratie niet altijd even vloeiend verloopt. Dit is bij een aanpassing van de kenvelden nagenoeg helemaal te verhelpen.
En voordeel t.o.v andere systemen:
T.o.v. een module ter verhoging van de turbodruk: Door aanpassing van de mengselsamenstelling vooral in het deellast gebied duidelijk vloeiender motorloop, meer vermogen en koppel mogelijk bij vergelijkbare turbodruk (zeker i.c.m. de AE 782 ECU), "mooier" turbodruk verloop mogelijk door aanpassing op het gebruikte uitlaatsyteem, aanpassing van de toerenbegrenzer mogelijk, meer veiligheden t.o.v. de systemen die een "bleed valve" gebruiken of systemen die de "fuel-cut" (veiligheid bij te hoge turbodruk) volledig verwijderen, hogere topsnelheid, geen knippen en solderen in de kabelboom noodzakelijk, de aanpassing is volledig onzichtbaar ongedaan te maken. (simpelweg het std. programma laden)
Arthur, de laatste zin! 8)
N.
- Sjaak Langendoen
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
- Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer
In mijn Seat leon had ik software van REVO,hierbij herschrijven ze de orginele eeprom via de obd-poort.
Bij REVO heb je ook de mogelijkheid door middel van een externe controller om bepaalde waardes aan te passen of geheel uit te schakelen,zefs een anti-diefstal optie zit er op de SPS-3.
Na uitschakeling heb je gewoon weer een standaard auto,makkelijk als je hem even uitleent aan je oma

Bij REVO heb je ook de mogelijkheid door middel van een externe controller om bepaalde waardes aan te passen of geheel uit te schakelen,zefs een anti-diefstal optie zit er op de SPS-3.
Na uitschakeling heb je gewoon weer een standaard auto,makkelijk als je hem even uitleent aan je oma


- Sjaak Langendoen
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
- Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer
- Arthur
- Berichten: 43104
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Ha, ja da's fijn.Nandor schreef: geen knippen en solderen in de kabelboom noodzakelijk, de aanpassing is volledig onzichtbaar ongedaan te maken. (simpelweg het std. programma laden)
Arthur, de laatste zin! 8)
N.
't Gebeurt alleen op plaatsen dat dat niet meer kan natuurlijk.
Motor geploft bv.
Wel een interessant verhaal overigens.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 4 gasten