Omslagpunt berekenen diesel-benzine
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Omslagpunt berekenen diesel-benzine
Hoe dien je het omslagpunt te berekenen als je een tweedehandse diesel of benzine (gelijkwaardige, zelfde merk/type) auto wil aanschaffen.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
-
- Berichten: 55105
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Mijn berekeningetje globaal toen ik een 335BENZINE of 335DIESEL wilde kiezen(bedragen zijn globaal)
335i 60800,-(zoals ik 'm heb) 335d 63800(globaal zelfde type, zal nu duurder zijn, 335i is 300 goedkoper geworden geloof ik, maar gaat om idee.
Brandstofkosten Euro 98 (1,50 p/l)1:9 23000km/j=3840,- ongeveer
Brandstofkosten Diesel(1,- TOEN p/l) 1:12 23000km/j=1917,-
Houderschapsbelasting per jaar 335i: 652,-
Houderschapsbelasting per jaar 335d:1323,-
Verzekering WA casco compleet p/j 335i: 720,- (ja ik weet voordelig)
Verzekering WA casco compleet p/j 335d: +/- 900,-
Afschrijving zal 335D minder doen, ik heb auto zakelijk dus bijtelling van een minder dure versie(335i is lager)maar daar ging 't niet om.
Bij mij bij 23000km/j=60800,- + 3840,- + 652,- + 720,-(3 laatste kosten komen natuurlijk elk jaar terug)=66012,- voor 335i
335d= 63800,- + 1917,- + 1323,- + 900,-= 67940,-
Dus ik koos de i(en niet alleen daarom hoor)
Maar rond de 30/35k per jaar kan 't uit. Of wat kost een liter diesel vandaag de dag?
335i 60800,-(zoals ik 'm heb) 335d 63800(globaal zelfde type, zal nu duurder zijn, 335i is 300 goedkoper geworden geloof ik, maar gaat om idee.
Brandstofkosten Euro 98 (1,50 p/l)1:9 23000km/j=3840,- ongeveer
Brandstofkosten Diesel(1,- TOEN p/l) 1:12 23000km/j=1917,-
Houderschapsbelasting per jaar 335i: 652,-
Houderschapsbelasting per jaar 335d:1323,-
Verzekering WA casco compleet p/j 335i: 720,- (ja ik weet voordelig)
Verzekering WA casco compleet p/j 335d: +/- 900,-
Afschrijving zal 335D minder doen, ik heb auto zakelijk dus bijtelling van een minder dure versie(335i is lager)maar daar ging 't niet om.
Bij mij bij 23000km/j=60800,- + 3840,- + 652,- + 720,-(3 laatste kosten komen natuurlijk elk jaar terug)=66012,- voor 335i
335d= 63800,- + 1917,- + 1323,- + 900,-= 67940,-
Dus ik koos de i(en niet alleen daarom hoor)

Maar rond de 30/35k per jaar kan 't uit. Of wat kost een liter diesel vandaag de dag?
-
- Berichten: 55105
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Als je uitgaat van een vast budget (zoals ik) dan is de aanschaf waarde voor benzine en diesel gelijk. Ik reken het altijd uit op verbruik, brandstof prijs en wegenbelasting. Een WA verzekering betaal je naar gewicht en het verschil is nagenoeg verwaarloosbaar evenals het verschil in onderhoudskosten. Als ik naar mijn Golf 3 TDI kijk dan moet je 30Kkm eerder een distributieriem t.o.v. benzine en 1x per 60Kkm een "duur" brandstof filter maar verder heb je weer geen bougies enz. lood om oud ijzer. Desnoods neem je 250,- per jaar aan extra kosten voor verzekering en wegenbelasting en dan zit je heel ruim.
TDI:
Verbruik 1 op 19,5
Diesel 1,15
Weg.belasting 808,-/jr
1.6 benzine:
Verbruik 1 op 12
Benzine 1,45
Weg. belasting 316,-/jr
Nu rij ik 35000km/jr.
Kosten dieselauto =35000/19,5*1,15+808+(250)=3122,-
Kosten benzine auto =35000/12*1,45+316=4545,-
heb het ff in Excel gezet met formules. Break even is bij 12000km
Diesel roels! 8) en dan heb ik het nog niet eens over het gemis van koppel
(geldt niet voor Robin
)
TDI:
Verbruik 1 op 19,5
Diesel 1,15
Weg.belasting 808,-/jr
1.6 benzine:
Verbruik 1 op 12
Benzine 1,45
Weg. belasting 316,-/jr
Nu rij ik 35000km/jr.
Kosten dieselauto =35000/19,5*1,15+808+(250)=3122,-
Kosten benzine auto =35000/12*1,45+316=4545,-
heb het ff in Excel gezet met formules. Break even is bij 12000km

Diesel roels! 8) en dan heb ik het nog niet eens over het gemis van koppel


-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Klopt Niels. Toen ik hiervoor nog privé reed en een goedkope auto moest hebben heb ik ook een Golf 3 diesel gekocht, dan is de aanschafwaarde toch gelijk aan een benzinevariant. Goedkoop gereden toen.
Nu bij een nieuwe auto ligt het anders. Een Grande Punto 130 PK JTD die qua prestaties vergelijkbaar is met mijn 120 PK benzineversie is zo'n 5000 euro duurder in aanschaf! In de (full operational excl. brandstof) lease ongeveer 110 euro in de maand duurder. Ik heb een contract voor 25.000 km per jaar, het omslagpunt (waar diesel goedkoper wordt) ligt in mijn geval ook ongeveer op 25.000. Lood om oud ijzer dus waardoor ik een benzine heb gekozen, vind ik leuker rijden (m'n hele leven al diesels gereden).
Bij een 2e hands ligt het dus anders ja.

Nu bij een nieuwe auto ligt het anders. Een Grande Punto 130 PK JTD die qua prestaties vergelijkbaar is met mijn 120 PK benzineversie is zo'n 5000 euro duurder in aanschaf! In de (full operational excl. brandstof) lease ongeveer 110 euro in de maand duurder. Ik heb een contract voor 25.000 km per jaar, het omslagpunt (waar diesel goedkoper wordt) ligt in mijn geval ook ongeveer op 25.000. Lood om oud ijzer dus waardoor ik een benzine heb gekozen, vind ik leuker rijden (m'n hele leven al diesels gereden).
Bij een 2e hands ligt het dus anders ja.
