Omslagpunt berekenen diesel-benzine

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Omslagpunt berekenen diesel-benzine

Bericht door Mathieu » 31 dec 2007, 09:05

Hoe dien je het omslagpunt te berekenen als je een tweedehandse diesel of benzine (gelijkwaardige, zelfde merk/type) auto wil aanschaffen.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 31 dec 2007, 09:42

Even de vaste kosten, wegenbelasting, verzekering, en standaard kosten van onderhoud tussen de benzine en diesel variant uitzoeken, en daarnaast o.b.v. het gemiddeld verbruik de brandstofkosten in beeld brengen.

Michel

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 31 dec 2007, 10:14

Zoek op internet een site van een leasemaatschappij waar je online kan berekenen en je hebt inzicht in maandelijkse kosten en brandstof vaak zie je dat het omslagpunt bij nieuwe auto;'s roind de 40.000km per jaar ligt.

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 31 dec 2007, 11:08

Mijn berekeningetje globaal toen ik een 335BENZINE of 335DIESEL wilde kiezen(bedragen zijn globaal)

335i 60800,-(zoals ik 'm heb) 335d 63800(globaal zelfde type, zal nu duurder zijn, 335i is 300 goedkoper geworden geloof ik, maar gaat om idee.

Brandstofkosten Euro 98 (1,50 p/l)1:9 23000km/j=3840,- ongeveer
Brandstofkosten Diesel(1,- TOEN p/l) 1:12 23000km/j=1917,-

Houderschapsbelasting per jaar 335i: 652,-
Houderschapsbelasting per jaar 335d:1323,-

Verzekering WA casco compleet p/j 335i: 720,- (ja ik weet voordelig)
Verzekering WA casco compleet p/j 335d: +/- 900,-

Afschrijving zal 335D minder doen, ik heb auto zakelijk dus bijtelling van een minder dure versie(335i is lager)maar daar ging 't niet om.

Bij mij bij 23000km/j=60800,- + 3840,- + 652,- + 720,-(3 laatste kosten komen natuurlijk elk jaar terug)=66012,- voor 335i

335d= 63800,- + 1917,- + 1323,- + 900,-= 67940,-

Dus ik koos de i(en niet alleen daarom hoor) :lol:

Maar rond de 30/35k per jaar kan 't uit. Of wat kost een liter diesel vandaag de dag?

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 31 dec 2007, 11:12

EDIT: ik zie bij de nieuwe autoprijzen dat een 335i High EXE nu begint(per 1-2-2duizend8) bij 58819,- en een 335d High EXE bij 64448,-
= 5629,- verschil.....

Da's dus 2629 meer dan de 3 mille die ik dacht.

Benzine rules :lol:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 31 dec 2007, 12:01

Maar bij een tweedehandse auto zijn de prijzen zowat gelijk getrokken.
Er van uitgaande dat een gelijkwaardige nieuwe diesel duurder in aanschaf was dan een benzine variant.

Dus hoe bereken je dat dan?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 dec 2007, 12:21

Als je uitgaat van een vast budget (zoals ik) dan is de aanschaf waarde voor benzine en diesel gelijk. Ik reken het altijd uit op verbruik, brandstof prijs en wegenbelasting. Een WA verzekering betaal je naar gewicht en het verschil is nagenoeg verwaarloosbaar evenals het verschil in onderhoudskosten. Als ik naar mijn Golf 3 TDI kijk dan moet je 30Kkm eerder een distributieriem t.o.v. benzine en 1x per 60Kkm een "duur" brandstof filter maar verder heb je weer geen bougies enz. lood om oud ijzer. Desnoods neem je 250,- per jaar aan extra kosten voor verzekering en wegenbelasting en dan zit je heel ruim.

TDI:
Verbruik 1 op 19,5
Diesel 1,15
Weg.belasting 808,-/jr

1.6 benzine:
Verbruik 1 op 12
Benzine 1,45
Weg. belasting 316,-/jr

Nu rij ik 35000km/jr.
Kosten dieselauto =35000/19,5*1,15+808+(250)=3122,-
Kosten benzine auto =35000/12*1,45+316=4545,-

heb het ff in Excel gezet met formules. Break even is bij 12000km :D

Diesel roels! 8) en dan heb ik het nog niet eens over het gemis van koppel :wink: (geldt niet voor Robin :lol: )

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 31 dec 2007, 12:27

Klopt Niels. Toen ik hiervoor nog privé reed en een goedkope auto moest hebben heb ik ook een Golf 3 diesel gekocht, dan is de aanschafwaarde toch gelijk aan een benzinevariant. Goedkoop gereden toen. :)

Nu bij een nieuwe auto ligt het anders. Een Grande Punto 130 PK JTD die qua prestaties vergelijkbaar is met mijn 120 PK benzineversie is zo'n 5000 euro duurder in aanschaf! In de (full operational excl. brandstof) lease ongeveer 110 euro in de maand duurder. Ik heb een contract voor 25.000 km per jaar, het omslagpunt (waar diesel goedkoper wordt) ligt in mijn geval ook ongeveer op 25.000. Lood om oud ijzer dus waardoor ik een benzine heb gekozen, vind ik leuker rijden (m'n hele leven al diesels gereden).

Bij een 2e hands ligt het dus anders ja. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bokkepoot, Rogerb, Thomas H, Will F. en 7 gasten