Wideband A/F meter.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Wideband A/F meter.

Bericht door Marc R » 27 dec 2007, 16:35

Omdat het volgens de diverse tuners toch wel belangrijk is om de A/F ratio na redelijke tuning in de gaten te houden wil ik eens kijken wat er op dit gebied zoal te koop is.

Helaas weet ik niet veel dealers van deze metertjes enz enz.

Dus ik heb jullie hulp nodig. :wink:

Vereisten zijn iig een KLEIN display(ongeveer 1x 3 cm) met of een getal of een led-bar erin.

Wie van jullie weet wat op dit gebied?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 27 dec 2007, 16:52

Niet exact wat je zoekt, maar je kunt hier ff kijken:

http://www.fis-box.de/index.html

Op aanvraag hebben ze aparte dingen, A/F meter is ook gewoon een gever die een signaal afgeeft. Heb je het iig. mooi geïntegreerd.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 27 dec 2007, 16:59

Hey Wolfgang,

TNX voor de tip maar het schijnt dat dit apparaat niet helemaal goed werkt op half can auto zoals de RS4 B5...

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 27 dec 2007, 17:01

Weet niet precies wat je bedoelt Marc :oops:
Als je turbodruk e.d bedoelt zou ik zeker voor dit systeem gaan, gaat gewoon via het display van je BIS.

http://www.kufatec.de/shop/index.php/ca ... 3647b78b93

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 27 dec 2007, 17:05

Ze verkopen het zelfde als de link van Wolfgang.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 27 dec 2007, 17:07

Mike, turbodrukmeter heb ik al.

Air/Fuel meter is bedoeld om het mengsel te meten dat de motor verlaat,wat ik ervan weet is dat dit zeker niet te arm mag zijn omdat de motor anders te heet wordt.

met alle gevolgen van dien,voor jou zou dit ook een hele goede meter zijn na je ombouw. :wink:

Luco

Bericht door Luco » 27 dec 2007, 17:12


Luco

Bericht door Luco » 27 dec 2007, 17:14

Marc RS4 schreef:Mike, turbodrukmeter heb ik al.

Air/Fuel meter is bedoeld om het mengsel te meten dat de motor verlaat,wat ik ervan weet is dat dit zeker niet te arm mag zijn omdat de motor anders te heet wordt.

met alle gevolgen van dien,voor jou zou dit ook een hele goede meter zijn na je ombouw. :wink:
ook een goede upgrade is om een temperatuurmeter te instaleren
die meet de uitlaattemperatuur
kan het nooit fout gaan
en als hje handig bent, kan je die heel netjes wegwerken

hier de voeler voor de temperatuurmeter
[img:640:427]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... all%29.jpg[/img]

en hier het metergedeelte gesloopt uit de behuizing en ingebouwd in de auto
[img:640:427]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... all%29.jpg[/img]

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 27 dec 2007, 17:19

Ja Luco, het is OF een temp meter OF een A/F meter alletwee gaat me net even tever.

Maar ik wil het liefst een zo klein mogelijk display om het uit het zicht weg te werken,omdat ik echt geen delen wil slopen of gaten boren.

Luco

Bericht door Luco » 27 dec 2007, 17:20

Marc RS4 schreef:Ja Luco, het is OF een temp meter OF een A/F meter alletwee gaat me net even tever.

Maar ik wil het liefst een zo klein mogelijk display om het uit het zicht weg te werken,omdat ik echt geen delen wil slopen of gaten boren.
dan zou ik voor de temp meter gaan
die is stukken kleiner
de meeste widebands zijn goedkoop uitziende zwarte kasten met een rij ledjes

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 27 dec 2007, 17:23

Ja dan is denk ik die temperatuur-meter een goede vervanger...

In mijn uitlaat heb ik nog een uitsparing voor een extra sonde zitten THV de kat,kan ik die daarvoor gebruiken?

Luco

Bericht door Luco » 27 dec 2007, 17:29

verstandigste is zo kort mogelijk achter de turbo ivm de juiste uitlaattemperatuur
gewoon gaatje boren en warteltje scoren van de juiste maat voor de voeler
je moet wel als je zon klein schermpje wilt hebben als op de foto
het hele apparaat slopen en netjes inbouwen :D

misschien dat er wel andere meters zijn nog?
goed zoeken op internet ofzo

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 27 dec 2007, 17:31

Marc,

Weet je wat ik het probleem vind met die extra dingen:

In je motormanagement wordt ook alles al gemeten, zoals A/F en uitlaattemp. (lambdasonde).

Ik bedenk me net dat in de Elektuur een project stond, dat je een ODB2 uitleesapparaat inclusief klein display in je auto kon inbouwen. Daar kun je dus dergelijke waardes op uitlezen (en natuurlijk veel meer).

Maar dat is geen plug en play, helaas.

Groetjes,


Wolfgang.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 27 dec 2007, 17:33

luco hornsveld schreef: misschien dat er wel andere meters zijn nog?
goed zoeken op internet ofzo
Daarom post ik deze vraag nou net hier... :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 27 dec 2007, 18:04


Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 27 dec 2007, 18:08

Gewoon voor een goede A/F meter gaan. Er is niks belangrijkers (en zeker bij een opgefokte turbo motor!) dan het mengel in de gaten te houden. Een te arm mengsel en de rotzooi gaat aan braad, dus dat wil zeker je niet.

Ik zelf heb een wideband AEM Uego met een Bosch wideband lambdasonde. Voor mij prima zeker in de toekomst om te dataloggen, maar voor jou te groot ben ik bang.

De widebands van PLX zijn ook top. Hoor er hele goede dingen over en hier op D-F zijn er ook een paar gebruikers. Stephane o.a. Weet alleen niet of zij ook kleine displays hebben.

http://www.plxdevices.com/index.html

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 27 dec 2007, 18:09

Zeitronics = top

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 27 dec 2007, 18:10

wjn schreef:Marc,

Weet je wat ik het probleem vind met die extra dingen:

In je motormanagement wordt ook alles al gemeten, zoals A/F en uitlaattemp. (lambdasonde).

Ik bedenk me net dat in de Elektuur een project stond, dat je een ODB2 uitleesapparaat inclusief klein display in je auto kon inbouwen. Daar kun je dus dergelijke waardes op uitlezen (en natuurlijk veel meer).

Maar dat is geen plug en play, helaas.

Groetjes,


Wolfgang.
Ik snap je,maar die gegevens kan ik helaas niet aftappen dus moet je wel zo'n apparaatje...

Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:45
Locatie: Zuiden

Bericht door Berthil » 27 dec 2007, 18:20

Zelf ben ik aan het kijken naar spul van Innovative (hier videos).
Helaas erg prijzig maar wel compleet met datalogging en alles programmeerbaar.

Een AF meter is mooi als je veel experimenteert met tuning van je motor zodat je je mengsel er ook op af kan afstellen, een uitlaatgas temperatuurmeter vertelt je meteen wanneer je van het gas af moet als de boel te heet wordt. Zo is mij tenminste vertelt.

Hier een compacte uitlaatgas temperatuurmeter waarvan ik weet dat die zonder problemen in diversie Mini's is ingebouwd. Waar die in Nederland te krijgen is weet ik niet.

Ik heb ook net de Scangauge II besteld.
Dat is echter zeker geen AF meter alleen om het feit dat de boordcomputer volgens mij minder nauwkeurig meet of zelfs alleen signaleert als het mengsel niet goed is maar niet aangeeft wat de AF-waarde is, maar dat zal per merk auto vast verschillen (al is de ODB poort gestandardiseerd op dat gebied). Ook komen er over de ODB poort (in de Mini) de signalen vrij tragen, bij uitlezen van 5 waarden wordt elke waarde om de seconde ververst. In veel gevallen aan de trage kant. Ik ga met de Scangauge de inlaatluchttemperatuur (na kompressor) en compressordruk in de gaten houden.

-jo-
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 dec 2007, 23:58

Bericht door -jo- » 27 dec 2007, 22:52

ik heb ook innovate, werkt super. Een wideband is altijd wel een investering maar het is dan ook de meest accurate meeting die je hebt.

Gebruikersavatar
Fietsbel
Berichten: 448
Lid geworden op: 19 apr 2007, 18:23
Locatie: Supra MKiV Boostlogic T61

Bericht door Fietsbel » 27 dec 2007, 22:55

Zeitronics en Innovative zijn beide erg goede merken.

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 28 dec 2007, 02:22

Zelf heb ik een wideband van PLX erin en gezien de problemen met een te arm mengsel/detoneren de laatste periode heeft deze meter mij al een geploft blokkie bespaard, dus zeker de moeite waard :!:

[img:600:450]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... x/2plx.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... x/1plx.jpg[/img]

Ingebouwd in de middenconsole, linker ventilatierooster.
Misschien dat de meter voor sommigen een te hoog ‘neon’ gehalte heeft maar ikzelf vind dat wel meevallen.

[img:600:450]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... mdefi1.jpg[/img]

Roel.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 28 dec 2007, 04:53

Tja Roel,

Die meter is perfect maar ik wil die pannenkoek niet in mijn dash....zou ik dat plakkaatje ook uit elkaar kunnnen halen zoals Luco en het stealthy wegbouwen?

Of is het een geheel?

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 28 dec 2007, 07:34

Denk dat het best wel uitelkaar te halen is en dan alleen het LCD display ergens weg/inbouwen.

Of je gaat voor de "losse kast PLX Wideband" >>

[img:400:188]http://www.competitionplus.com/2004_10_ ... plx_01.jpg[/img]

Roel.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2007, 09:41

Marc RS4 schreef:Ja Luco, het is OF een temp meter OF een A/F meter alletwee gaat me net even tever.

Maar ik wil het liefst een zo klein mogelijk display om het uit het zicht weg te werken,omdat ik echt geen delen wil slopen of gaten boren.
Even heel simpel denken maar wat is het nut van zo'n meter als je hem uit het zicht wegwerkt en je hem dus niet kan zien? Op het moment supreme dat je blok in de soep draait zie je het zelf niet omdat je niet op de meter let.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], MarcF en 3 gasten