Fiat Bravo 1.4 T-JET 16V 120

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Fiat Bravo 1.4 T-JET 16V 120

Bericht door Stéphane » 22 dec 2007, 23:02

Die heb ik dus nu voor een week :) Ik had even een auto nodig met 4 stoelen vanwege Kerst-transport van mijn moeder en zus en bovendien had ik sowieso de zwarte roadster nog niet terug.

Eerste indruk is goed. Blue & Me vind ik echt handig. Navi nog niet geprobeerd, maar zal ik nog wel eens naar kijken. Motortje is best pittig, niet superheftig, maar toch.

Onderstel voelt in vergelijking met mijn roadsters wel wat soft aan. Wegligging en weggedrag zijn voor zover nu te bepalen ook wel in orde. Gewicht is ook weer wat hoger dan mijn roadster (1235kg), dus dat merk ik dan ook wel weer. Is een klein beetje omschakelen, maar daar is wel aan te wennen. Zal in de loop van de week nog wel even wat foto's maken. Is een Minuet Azure met 16/17" meerspaaks lichtmetalen velgen. Laatste heb ik nog niet eens goed bekeken ;)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 23 dec 2007, 17:46

Net maar even snel wat foto's gemaakt. Auto is niet gewassen, maar dat boeit toch verder niet. Is maar gewoon een transportmiddel in dit geval. Zijn trouwens 17" met notabene Bridgestone RE050A's er op.

Hier de foto's:
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo1.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo2.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo3.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo4.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo5.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo6.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo7.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo8.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 23 dec 2007, 17:52

Vind het een verdomd mooie Fiat en naar 't schijnt is deze ook zeer goed in elkaar geschroeft.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 23 dec 2007, 17:54

Gave foto's. 1235kg voor een Bravo, dat had ik echt niet gedacht.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 23 dec 2007, 22:40

Michel Huisman schreef:Gave foto's. 1235kg voor een Bravo, dat had ik echt niet gedacht.
Dank je :)

Echt licht is hij inderdaad niet. Hij is de zwaarste van alle 5-deurs Europese hatchbacks (1.6 gekozen):
Mégane, 1150 kg
Astra, 1165 kg
Focus, 1180 kg
Leon, 1224 kg
Golf, 1233 kg
Bravo, 1235 kg

Online
Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 24 dec 2007, 00:52

Zijn trouwens 17" met notabene Bridgestone RE050A's er op.
Onder de Bravo en Grande Punto met af fabriek 17" velgen zitten standaard de RE050A's :wink:

Ik heb een dag in een Bravo 1.4 TJET 150 pk Sport gereden. In deze uitvoering voelde de 1.4 wel heel erg gretig aan, misschien wel TE voor de gemiddelde koper :roll: Het maximale koppel overtreft het van 2.0 motoren plus dat de curve ook nog eens veel breder is, schakelen hoeft meestal niet.

Nadeel: de motor is zo gretig dat jezelf continu in de sport mode zit.

Qua weggedrag is het vooral veilig maar toch sportief, pas heel laat onderstuur. Overstuur is afwezig. Alleen ff het gas liften vlakvoor de bocht laat de achterkant iets omkomen. Je kan het gebruiken om de auto iets zetten voor krappe bochten, maar meer ook niet.

Het onderstel voelt strak aan, geeft ook gelijk heel veel vertrouwen. Bijgeluiden ed. zijn ook geheel afwezig. Het onderstel kan zeker meer vermogen hebben.

Het stuurgedrag zou iets direkter mogen en meer gevoel mogen hebben. Soms voelt het wat kunstmatig aan. Wel een met leer bekleed stuurwiel, dat lekker klein is en goed in de hand ligt.

Remmen zijn en blijven goed, wel gingen ze na flink te zijn gebruikt ff heel erg stinken en roken. Daarna niet meer geconstateerd.

Afwerking en gebruikte materialen zijn zeker heel goed te noemen, vandaar het vrij hoge gewicht :wink: Auto voelt solide aan zonder zwaar te aan te voelen.

Deze combinatie motor/onderstel is voor de gemiddelde rijder ruim voldoende. Totaal niet te vergelijken met een dodelijk saaie Astra of Golf, beschreven auto liet bij mij toch een smile achter :)

Het 'gevaar' van deze auto is dat ie je steeds uitnodigt om flink gas te geven en mooie bochtige dijkjes op te zoeken.

Tijdens het rijden kreeg ik vanaf de bijrijdersstoel het commentaar dat ik niet in m'n Evo reed... :lol:

Goede sportieve allrounder voor relatief weinig geld :D

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 25 dec 2007, 00:00

Leuk verhaal, Andry. Vandaag maar eens even echt een beetje het ding bij zijn nekvel gepakt. En ik zou het bijna hetzelfde hebben geschreven als jij ;) Ik vind de bak trouwens ook nog wel redelijk hakerig schakelen en het onderstel vind ik zelf wat 'zompig'. Niet slecht, maar het draagt ook niet echt bij aan het stuurgevoel.

Maar inderdaad, gewoon een redelijk vlot ding voor niet al te veel geld.

Online
Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 25 dec 2007, 13:03

Wat jij omschrijft wbt de wegligging kan goed kloppen, Stéphane.

De sport staat iets lager bij het asfalt en ook zijn de veer/dempersettings iets stugger. Vandaar dat de Sport direkter aanvoelt.

De sport heeft ook een 'sportswitch', als je deze indrukt wordt het koppel met 15% verhoogt. Ook de parameters van de stuurbekrachtiging en gaspedaal zijn dan sportiever afgesteld. Eerst had ik zoiets van: ja het zal wel. Maar het resultaat na die knop te hebben ingedrukt is heel goed te merken. Na de knop weer te hebben ingedrukt leek het als of de auto in noodloop reed :lol:

De bak vond ik in het door mij geteste exemplaar niet dramatisch, echter wel hakeriger en minder informatief dan de 6 bak uit de Grande Punto 1.4 T-Jet.

Alleen dat er 'slechts' een 1,4 liter motor in ligt schrikt de meeste mensen af, wat zeker niet nodig is. Vanaf fabriek royaal 200 pk en 300Nm liggen zeker in het verschiet.

Alleen nog ff wachten op de Bravo Abarth :wink:

Gebruikersavatar
Prins Claus †
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 feb 2006, 16:38
Auto: BMW 118iA
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Prins Claus † » 05 jan 2008, 19:13

Andry schreef:De bak vond ik in het door mij geteste exemplaar niet dramatisch, echter wel hakeriger en minder informatief dan de 6 bak uit de Grande Punto 1.4 T-Jet.
De GP T-Jet heeft toch een 5-bak? De 1.4 non-T heeft wel een 6-bak...

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Wouter81
Berichten: 9435
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 06 jan 2008, 11:50

Prins Claus † schreef:
Andry schreef:De bak vond ik in het door mij geteste exemplaar niet dramatisch, echter wel hakeriger en minder informatief dan de 6 bak uit de Grande Punto 1.4 T-Jet.
De GP T-Jet heeft toch een 5-bak? De 1.4 non-T heeft wel een 6-bak...

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH
Klopt, m'n T-JET Sport heeft een 5 bak.

Mijn vorige ongeblazen 1.4 16V had een 6 bak.

Ik heb laatst in een Bravo diesel gereden. Geen sportuitvoering. Met name de besturing vond ik echt waardeloos. Deze voelde bijzonder kunstmatig aan waardoor langere bochten nogal rafelig werden, vanwege het gebrek aan gevoel waren er constant kleine stuurcorrecties nodig. Dan vind ik de besturing van m'n eigen Grande Punto Sport echt heeeeeeel erg veel beter. Verder een goed rijdende auto al vond ik het onderstel in de non-sport uitvoering veel te week, da's echter een kwestie van voorkeur natuurlijk. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast