Corolla GT-i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Corolla GT-i

Bericht door Miesjel » 23 dec 2007, 04:13

Knakenbak alert !

lol

Dussss. Sommigen kennen 'm al van Zandvoort en/of van die saaie tolweg in de Eifel. Zo niet, mja jouw geluk :D

Vehicle informatie :

Toyota Corolla , AE92 GT-i. Origineel Nederlandsch, 1989. Nog maar 23 van op de weg, waarvan 5 import. Heerlijk anoniem, lekker goedkoop en goed genoeg om ervaring mee op te doen. Origineel 124pk op 1030kg. Voor een Corolla een redelijk speels onderstel. Het is geen Clio, dat zeker niet. Maar wees niet verrast door de levendige achterkant, zo saai is 'ie nou ook weer niet. Genoeg driving-fun voor mij om vooral veel te leren, daarna zien we wel weer verder.

De bedoeling is om het uiterlijk zo standaard mogelijk te houden. Echter zat er bij de aankoop al een andere achterbumper op maar ik heb een goed excuus: deze bumper was, indertijd dat de auto nieuw verkocht werd, een optie bij de Toyota dealer. Het onderstel is nog redelijk origineel en erg comfie ingesteld (helaasch) maar daar gaat verandering in komen. Ook qua uiterlijk is er nog veel werk te doen, de tand des tijds heeft deze auto niet overgeslagen en rond de achterschermen is het op verschillende plaatsen erg krokant. De originele 4A-GE motor met 121pk/145Nm is een echte legende en de echte kenners hebben niets dan lof over deze motor. Helaas was de vorige eigenaar niet slim genoeg om zo nu en dan het oliepeil te controleren..ik heb de lagerschalen hier naast me op het bureau liggen en het is geen prettig gezicht. Ik heb de auto dan ook met motorschade gekocht en direct een "nieuwe" motor laten importeren en ingebouwd. Het betreft een 4A-GE Blacktop 20v, deze motor is nooit buiten Japan en Zuid-Afrika verkocht geworden en is een homologatie motor voor de Japanse N1 races.

Het is een 1587cc Twin-cam 20v met variabel VVT en het 4Throttle systeem. De cilinderkop en het 4Throttle systeem zijn ontworpen door Yamaha. Het motortje levert een respectabel vermogen van 165pk @ 7800rpm (theoretisch) en 165Nm @ 5600rpm. Ook de versnellingsbak is anders, de 3e en 4e versnelling zijn een stuk korter t.o.v. de originele 16v bak. Geen echte strepentrekker dus maar snel zat zonder dat het vervelend of saai wordt.

[img:600:402]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... stock1.jpg[/img]

[img:600:450]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... stock3.jpg[/img]

Ondertussen heb ik al heel wat (vrijwel-) probleemloze rondjes gereden op zowel de Nordschleife als op Zandvoort (thanks DF :D) maar nu wordt het tijd om echt serieus te gaan beginnen met de carosserie en het onderstel. Aangezien het geen alledaagse keuze is en ook niet meer bepaald de meest jonge auto, zal de zoektocht naar bepaalde onderdelen net iets moeilijker zijn dan bij een andere auto. Zo is er bijvoorbeeld niet veel meer leverbaar voor het onderstel, men is afhankelijk van slechts 2 of 3 fabrikanten en that's it. Ook is er een klein probleem met de bak, schakelt nu een beetje lastig naar de 4e versnelling. Misschien toch maar een 6bak monteren.. Enfin er is zóveel...Het zal beslist geen hardcore Ringtool ofzo worden, zaken zoals deurpanelen en ontwaseming-installatie weet ik wel op prijs te stellen dus dat blijft erin, maar dingen zoals een (halve-) kooi en een setje Sparco's komen er zeker in.

Verlanglijst :

-remmen, remmen en nog meer remmen (Toyota remmen zijn echt RUK)
-stoelen/gordels/kooi/blusser e.d.
-swaybars voor & achter instelbaar (Whiteline)
-poly bussen
-andere einddemper
-roest verwijderen, kleine schades rondom verwijderen en bumpers in kleur laten spuiten

etc. etc. etc. sponsoren zijn welkom

Broem broem :

[img:800:531]http://www.jpc-board.nl/DF36.JPG[/img]

Sinds kort nieuw schroefsetje, helaas enkel de voorkant omdat ik nog even moet wachten op nieuwe onderdelen voordat ik de achterkant kan vervangen. Ksport. Zelfde als D2, Megane, etc. etc.

[IMG:640:480]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... G_0005.jpg[/img]

Espresso apparaat.

[IMG:640:480]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... G_0002.jpg[/img]

Voor de volgende trackday @ Zandvoort wil ik een aantal dingen gefixt hebben. Remmen worden rondom weer helemaal ververst, nieuwe schijven/blokken , remklauwen controleren. Waarschijnlijk ook nieuwe RVS remleidingen van Goodridge. Het liefst zou ik nog veel meer doen (stoelen/gordels/kooi) vóór de volgende trackday maar daar is niet voldoende tijd voor. Na de aardige klapper van de AW11 op Zandvoort zijn de veiligheidsvoorzieningen een aantal plaatsen omhoog geschoven op mijn verlanglijstje. Sparco stoelen heb ik reeds, ik heb al fatsoenlijke 3" gordels bij Sandtler gevonden.. als iemand wat beters weet..just shout.
Dan natuurlijk ook een veiligheidskooi/rolbeugel/whatever. Het grote probleem is echter dat er voor de Corolla niets leverbaar is, althans geen schroefkooi van bijv. Wiechers. Maar wil ik dat ook wel ? Ik heb hier geen ervaring mee. Het liefst had ik graag een 4punts kooi (enkel achter de voorstoelen dus) omdat ik er ook nog mee over de straat moet rijden. Op het circuit rij ik dan dus met Sparco stoelen, gordels, helm en 4punts kooi. Niet de meest verstandige keuze, weet ik, maar beter iets dan niets. Iemand tips/tricks ? Ik had begrepen dat Wielhoven wel hoog aangeschreven stond ? Klopt dat ?

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 23 dec 2007, 09:16

:twisted: Echte sleeper auto.! :wink:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 23 dec 2007, 11:27

Klinkt goed, mooi blokje volgens mij!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 23 dec 2007, 11:30

Dit vraagt om filmpies :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 23 dec 2007, 11:44

Leuk speelgoed. Jammer dat het niet het nog oudere model is die vind ik nog gaver in de snelle uitvoering 8) Het blok lijkt me een genot om te horen vol gas :D Bij de start was het misschien een knakenbak maar dat veranderd al hard volgens mij :wink:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 23 dec 2007, 12:16

Mooi ding en blokje is super!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 23 dec 2007, 13:23

Gaaf! nog zo'n zottekop als ik. :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 23 dec 2007, 13:26

Moet een lekker geluidje uit komen!

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 23 dec 2007, 13:44

Welkom ! Leuke auto :)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 23 dec 2007, 14:08

Erg leuk wagentje. Heb je de K-Sport al kunnen testen?

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 23 dec 2007, 15:06

frank de jonge schreef:Dit vraagt om filmpies :D
http://www.youtube.com/watch?v=hKTgi7iXBxM
Dat is met de airbox eraf en de fabriekskelken vervangen voor rechte kelken. En grote auspuff.
Niels schreef:Jammer dat het niet het nog oudere model is die vind ik nog gaver in de snelle uitvoering
AE82 GT :) Ja die zijn gaaf, iets minder zeldzaam dan deze. Lekker licht, 960kg. Is nog een race-cup van geweest hier in NL.
Steven Nauta schreef:Erg leuk wagentje. Heb je de K-Sport al kunnen testen?
Nog niet echt zoals ik het wil, mede natuurlijk doordat ik slechts de voorkant vervangen heb. Met een beetje geluk heb ik de achterkant ook vervangen vóór volgende trackday. Resultaten tot nu toe zijn bevredigend, maar voorlopig zal het vooral een kwestie zijn van veel proberen, trial and error.. op zoek naar een leuke afstelling. Ze zijn compleet instelbaar dus hoogte, rebound, preload en camber dus al met al een aardig gekloot. Ik heb hier ook totaal geen ervaring mee , is allemaal nieuw voor mij.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 24 dec 2007, 02:09

Nog even over schroefkooien/rollbars/beugels/....

Ik heb 2 mogelijkheden.

1) Ik breng de auto naar Wiechers, ergens boven Hannover in Duitsland. Die maken een schroefkooi op maar voor mijn auto. +/- 6 - 10dgn later kan ik de auto weer op halen. Kosten weet ik nog niet precies , omdat het custom is. Voor de standaard kooien die ze op maat hebben, rekenen ze incl kruis ongeveer 450,-. Stel dat het max. 750,- wordt.

2) Ik bestel een op maat gemaakte schroefkooi van Cusco, uit Japan. Wordt per express opgestuurd, heb ik dan 6 dagen later in huis. Kost 655,-

"These are composed of high quality steel using cold drawn seamless carbon steel. The size of these steel bars measure 40mm in diameter each."

[img::]https://www.rhdjapan.com/images/product ... Image1.jpg[/img]

[img::]https://www.rhdjapan.com/images/product ... Image2.jpg[/img]

Ziet dit er een beetje gezond uit ?

[img:1024:768]http://www.rallysportdirect.com/shop/im ... CN6053.jpg[/img]

[img:1024:768]http://www.rallysportdirect.com/shop/im ... CN6063.jpg[/img]

Ansich heb ik geen problemen met Wiechers behalve dat ik de auto dan kwijt ben én dat het vanaf Zuid-Limbabwe nogal een takke end rijden is. Koop ik de cusco , dan wordt 'ie hier aan de deur afgeleverd. moet 'm dan wel nog inbouwen maar dat is niet zo'n probleem.

Iemand een mening ?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 24 dec 2007, 02:38

Mag ik eerlijk bekennen dat ik dit :

[img:1024:768]http://www.rallysportdirect.com/shop/im ... CN6053.jpg[/img]

een zeer twijfelachtige constructie vind? Het lijkt me een beetje een showkooi eigenlijk. Wil je perse een schroefkooi of is laten lassen eventueel ook een mogelijkheid?

Edit : Die gordels van Sandtler zijn prima, kun je zo bestellen ;).

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 24 dec 2007, 02:42

Lassen is ook een mogelijkheid natuurlijk. Zolang het maar bij een 4/5-punts blijft.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 24 dec 2007, 15:12

Cusco kooi is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet..er is denk ik nooit iemand met mechanica in zijn vakkenpakket in de buurt van het ontwerp geweest..met een wijde boog omheen lopen dus.

Gebruikersavatar
Corolla SI
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2008, 19:54

Bericht door Corolla SI » 04 feb 2008, 21:35

is het al gelukt met de achterkant ?? slijptolletje nodig zeker :lol:

veel plezier volgende week donderdag :) bij een volgende track day zal ik denk wel present zijn ,echt leuk zo,n forum als dit

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 feb 2008, 22:17

Leuke auto om in te sturen. Een vriend van mijn neef in Luxemburg (zoon van de locale Toyotadealer in Clerveaux) had een zelfde GT-I 16, met van die typische Belgische/Luxemburgse tuningselementen zoals rode gordels die op de C-stijl waren gemonteerd, iets wat ik ook op mijn V360 deed. :oops:
Mijn neef had in die tijd een witte AE82 GT twin cam, ook erg leuk. We reden vaak met 2 van die auto's rond daar en dat ging niet zachtjes. De ritjes meerijden in die auto's over dat soort weggetjes hebben mij voorgoed verpest, vanaf toen wist ik dat ik ook zo hard wilde kunnen rijden op bochtige wegen.
Goeie herinneringen dus. Dat blok is trouwens erg gaaf. Zet zo'n blokje in een AE86 en je hebt een droommobiel voor mij.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 05 feb 2008, 03:50

Bochtenridder schreef:is het al gelukt met de achterkant ?? slijptolletje nodig zeker :lol:

veel plezier volgende week donderdag :) bij een volgende track day zal ik denk wel present zijn ,echt leuk zo,n forum als dit
Zit er wel op maar veel aanpaswerk en ik kan ook niet teveel camber gebruiken want dan zit m'n band tegen de schokbreker :? Ook moest ik de pre-load ringen een flink stuk naar boven draaien anders kwam de band tegen die ringen aan. Dus nu rijd ik met een veeeeel te harde achterkant en positief camber. Moet daar even over babbelen met de leverancier want hier ben ik niet zo happy mee. Voorkant past perfect maar achterkant is niet geweldig. Misschien is het op te lossen d.m.v. camberplates voor de achterkant maar dan zit ik nog altijd met teveel preload waardoor de dempers binnen aanzienlijke tijd het voor gezien houden. Niet leuk dus.

Originele dempers, 1989.. zat allemaal "best goed vast" (understatement)
[IMG:1024:768]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... G_0182.jpg[/img]

Even wat aanpassen..
[IMG:640:480]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... G_0179.jpg[/img]

Gaat leuk worden op Zandvoort..
[IMG:800:600]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... G_0186.jpg[/img]

Verder olie/koelvloeistof gewisseld, alles perfect in orde.

Laatste aanwinsten :

Goodridge remleidingen
[IMG:640:480]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... G_0192.jpg[/img]

Whiteline adjustable swaybars voor- en achterkant
[img:577:337]http://www.globalperformanceparts.com/images/BSR33Z.jpg[/img]

Go Ahead, Take The Wheel
[img:184:275]http://www.goaheadtakethewheel.com/Home ... 0Cover.jpg[/img]
:lol:

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 05 feb 2008, 04:02

Dennis Cavallino schreef:Leuke auto om in te sturen. Een vriend van mijn neef in Luxemburg (zoon van de locale Toyotadealer in Clerveaux) had een zelfde GT-I 16, met van die typische Belgische/Luxemburgse tuningselementen zoals rode gordels die op de C-stijl waren gemonteerd, iets wat ik ook op mijn V360 deed. :oops:
Mijn neef had in die tijd een witte AE82 GT twin cam, ook erg leuk. We reden vaak met 2 van die auto's rond daar en dat ging niet zachtjes. De ritjes meerijden in die auto's over dat soort weggetjes hebben mij voorgoed verpest, vanaf toen wist ik dat ik ook zo hard wilde kunnen rijden op bochtige wegen.
Goeie herinneringen dus. Dat blok is trouwens erg gaaf. Zet zo'n blokje in een AE86 en je hebt een droommobiel voor mij.
Altijd leuk om dat soort herinneringen van iemand te horen :)
Ze hebben ook aardig wat overwinningen gehad in verschillende kampioenschappen in Japan en Australië, het uiterlijk zegt daar niet zo veel over en ik denk dat het daarom ook wel redelijk onbekende auto's zijn gebleven. De AE86 is natuurlijk wel wat beter maar de AE82/92 zijn op hetzelfde niveau te krijgen en uiteindelijk ligt het toch meer aan diegene die achter het stuur zit :) Als je maar plezier hebt en dat heb ik zeker.

[IMG:640:465]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... rs/005.jpg[/img]

[IMG:265:172]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... tralia.jpg[/img]

[IMG:799:536]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... 6hatch.jpg[/img]

[IMG:400:254]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... rs/e10.jpg[/img]

[IMG:800:641]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... nload6.jpg[/img]

[IMG:480:334]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... 001071.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 05 feb 2008, 09:27

Vet hoor, mooie wagen en blok!! :D

Gebruikersavatar
Harm Koks
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 nov 2007, 11:30
Locatie: LSD

Bericht door Harm Koks » 05 feb 2008, 15:25

Hey Michel! Naja je weet wat ik er van vind ;) Waar heb je dat boek vandaan btw?

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 05 feb 2008, 15:43

echt leuke bak! kom niet meer bij. helemaal goed, zal wel snel zijn op de korte sprinten

Gebruikersavatar
Corolla SI
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2008, 19:54

Bericht door Corolla SI » 05 feb 2008, 21:41

das wel minder ja van die achterkant hopen dat het op te lossen is en dat leverancier beetje flexibel is , zo heb je toch extra grip in de bochten :P

vorig jaar heb ik ook staan te kloten :evil: om alles los te krijgen toen ik er andere veren en dempers onder ging zetten ,halve meter pijp op men ratel heb zelfs een ratel gebroken :roll: ) en volle gewicht nodig na diverse malen al krijp olie en cola te hebben gebruikt ,stabilidator stang was ook echt waardelos maar is wel gelukt zonder te beschadigen

mooi die remleidingen 8) wil ik ook doen met remmen revisie

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 06 feb 2008, 00:03

Harm Koks schreef:Hey Michel! Naja je weet wat ik er van vind ;) Waar heb je dat boek vandaan btw?
http://www.goaheadtakethewheel.com/Home.html

Echt leuk om te lezen. Aanrader. Veel nuttige tips voor mensen met "knakenbakken" maar die toch een beetje leuk en betaalbaar willen rijden/racen.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 06 feb 2008, 08:53

Leuke auto hoor.. geeft je zeker veel DF. Ben benieuwd hoe die het op Zandvoort doet de 14e.

Hoop dat ik je bij kan houden. :oops:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bakker, Bing [Bot], MarcelV en 11 gasten