Lekker k*t ( e30 )

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 19 dec 2007, 11:13

Helemaal mee eens verder.

Porker
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jan 2007, 14:31

Bericht door Porker » 19 dec 2007, 19:49

Dennis Schroyen schreef:Hugo,

die laatste die je daar aanhaalt in je kapaza link, die heb ik met een testwagen (rooie auris D-cat) eens zitten opduwen in kortenberg(kort bij Brussel, Vlaams Brabant) en ik moest de ventilatie op circulatiestand zetten omdat ik de oliegeur niet kon harden. Kwam op hoge toeren ook een erg vage blauw-zwarte rook uit. Kijk wel even uit op dit punt he. Het kan een logische verklaring hebben, maar het kan ook zomaar eens zijn dat de wagen een kop of lagerschalenprobleem heeft...

Iig veel succes in je zoektocht en als ik iets tegenkom laat ik het je weten!
Dennis,

Ik ben de eigenaar van die BMW, ik herinner me inderdaad vaag een ontmoeting met een Toyota, ergens ter hoogte van de jeugdgevangenis te Everberg?
Dat is het eerste dat ik hoor van die oliegeur en/of blauwe rook, goed dat je me dat zegt, Hugo moet anders maar eens achter me aan rijden wanneer 'ie langskomt om dat al dan niet te bevestigen!

Groeten

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 20 dec 2007, 09:39

how how :lol:

Ik heb ooit gewerkt aan een e36 318iS waar de blok op 130k echt zo gaar als wat van was. Dronk liters olie en trok voor geen meter. Auto was van een vrouw geweest en in een erg nette staat! Ik begreep er toen niks van aangezien ik ook dacht dat een M42 echt een goeie blok was. In mijn zoektocht naar een logische verklaring ben ik toen bij vakmensen te rade gegaan en verschillenden vertelde me dat de M42 een misser was van BMW. De latere 1.9 (M44) zou een heel stuk beter zijn.
De M42 kan je afschrijven op max 150k km, dat is wat ze mij letterlijk en figuurlijk aantoonden.
Als je mijn post goed leest beweer ik ook niks, ik vertel gewoon wat (bekwame) mensen mij vertellen. Hugo vraagt hoe ik erover denk en dus deel ik mijn ervaringen. Don't shoot the pianist :lol:

@Porker

Wat een toeval. was idd in everberg. Je had een partij banden ingeladen bij de First stop op de Leuvensesteenweg als ik me niet vergis. Heb je ze daar nog zien inladen op mijn testroute :lol: :lol: :lol:
Ja, ik moest toen echt de buitenluchtcirculatie uitzetten. Ik wil jouw auto helemaal niet afbreken want ik vond het een mooie auto om te zien rijden! Ging er ook lekker vandoor want ik moest aardig trappen met de 177pk sterke D-Cat om enigssinds wat op je in te lopen.
mss is de blok intern wat vuil, het kan miniem zijn. Maar het kan ook duiden op de eerder vernoemde kop of lagerschalenschade.
Idd, confirmeer het nog eens als jullie afspreken. Ik wou Hugo er gewoon op wijzen, aangezien we hem allemaal goeie raad willen geven :wink:

Veel plezier nog hier! en tot de volgende :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 20 dec 2007, 10:22

Dennis, geen bladmuziek meer spelen van de componist die dat stuk geschreven heb. Jouw componist klinkt als Van Gogh die beweert dat hij Mozart is. Ik ben wel benieuwd hoe hij het heeft aangetoond.

Over die van een vrouw is geweest in erg nette staat... Is het ook bekend of ze tussendoor netjes de olie controleerd? Rijdt ze hem eerst warm of gaat de auto vanaf de start direct naar 6000rpm. Rijdt ze misschien nooit boven 2500rpm?

Anderen zeiden weer dat een m40 het slechtste blok ooit was van BMW. Geloof ik jou dan heb ik iig het tegendeel bewezen. 3 ton lang rustig warm rijden, stampen (1.6 was gewoon niet snel) en minuutje rustig rijden voor de bestemming bereikt was. Blok tot op iedere onderdeel uit elkaar gehaald en alles was letterlijk als nieuw. Nokkenas en klepstoters zijn allemaal wel een keer vervangen. Distributie iedere 40k, maar dat hoort nu eenmaal bij het 'normale' onderhoud van dit specifieke blok.

Hugo moet maar gewoon even een tijdje achter de verkoper aanrijden. Lagerschalen zou ik ongeacht wat voor m'n eigen gemoedsrust laten vervangen. Een kettingspanner ook al zou dat denk ik niemand doen verder.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 20 dec 2007, 10:48

aangetoond door compressiemeting 8.5 bar max op 2 blokken met resp +/- 125k en +/- 140k km na klachten olieverbruik van eigenaar.
Ik ben wel verbaasd over de manier hoe hier gereageerd wordt, lijkt erop dat er hier enkelen zijn die alleen maar geloven wat ze willen horen.

zover ik hier lees heb ik nix over de M40 gezegd.

Auto had netjes ingevuld onderhoudsboekje tot 110k in erkende dealer, wat er met die auto is gebeurd laat ik in het midden maar ik geloof een capabele technieker met 15 jaar ervaring bij BMW en autosport wel.

Bovendien heb ik de auto veelvuldig gecontroleerd voor en na het drooglopen van het blok. Had 1500km ervoor verse olie, filtertjes en nazicht gehad door mezelf met kwaliteitsonderdelen. Oh ja, dan zal het wel aan mij liggen...

Voor de rest ga ik mijn mond houden in dit topic, ik kom hier graag en dat wil ik zo houden...

Porker
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jan 2007, 14:31

Bericht door Porker » 20 dec 2007, 10:55

Dennis Schroyen schreef: @Porker

Wat een toeval. was idd in everberg. Je had een partij banden ingeladen bij de First stop op de Leuvensesteenweg als ik me niet vergis. Heb je ze daar nog zien inladen op mijn testroute :lol: :lol: :lol:
Ja, ik moest toen echt de buitenluchtcirculatie uitzetten. Ik wil jouw auto helemaal niet afbreken want ik vond het een mooie auto om te zien rijden! Ging er ook lekker vandoor want ik moest aardig trappen met de 177pk sterke D-Cat om enigssinds wat op je in te lopen.
mss is de blok intern wat vuil, het kan miniem zijn. Maar het kan ook duiden op de eerder vernoemde kop of lagerschalenschade.
Idd, confirmeer het nog eens als jullie afspreken. Ik wou Hugo er gewoon op wijzen, aangezien we hem allemaal goeie raad willen geven :wink:

Veel plezier nog hier! en tot de volgende :wink:
Het is helemaal niet afbrekend opgevat hoor ;)

Ik ben verre van een techneut dus voor mij het is gissen naar een logische verklaring.
Ik herinner me wel dat ik die banden net ben gaan ophalen toen de auto nog maar enkele dagen terug in de running was (na die schuiver tegen de vangrail), en wss. een van de eerste keren dat ik terug gas gaf, misschien dat 'ie daardoor wat 'vuiler' was dan normaal?

Enfin, ik weet het niet, ik zal zorgen dat Hugo een correct beeld krijgt van de wagen, dan kan 'ie zelf oordelen!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 20 dec 2007, 10:58

Allen, Dennis zal het niet verzinnen. Het verbaasd me alleen dat de algemene indruk negatief is bij experts. 318ti compact cup, rijden mensen met 25000 racekm's zonder problemen aan het blok. VLN, 318is coupe's rijden zonder problemen en met chip die het toerental nog eens omhoog gooit. Ik heb me toch aardig verdiept in de techniek van het motorblok http://www.esatclear.ie/~bpurcell/318isengine.html en kan alleen maar zeggen dat het in mijn ogen een goed blok is.
Ik weet dat er in de eerste jaren koppakkingen sneuvelden door verkeerd materiaalgebruik. Olieverbruik kan ook voorkomen. Klepstoters tikken wel eens. Gescheurde kop heb ik ook wel eens gehoord, al dan niet in combinatie met oververhitting. Maar goed, dit zijn dingen die bij veel BMW-motoren gebeuren. Als je kijkt op m42club.com daar zitten toch veel M42's met 200000 miles op de klok die nog elke dag op hun flikker krijgen.
Dus ja, er zullen wel zwakke punten zitten in het blok alleen zie ik niet structureel om mij heen dat M42's kapot lopen. Hard rijden is beter zeker :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 20 dec 2007, 11:49

Met het woordje 'anderen' geef ik volgens mij wel aan dat jij niets hebt gezegd over een m40. Maar struin eens rond op diverse fora. Dan vind je er in no time negatieve verhalen over. Zou het slechtste blok zijn aller tijden. Kan dan weer niet want dat zou nu ineens de m42 moeten zijn. Vorige week had ik nog een leuk gesprek met de werkplaatschef/adviseur van de lokale bmw dealer. De klant die net van de balie wegliep had een m54 die op een gegeven moment 1 liter olie in 2000 kilometer verbruikte. Maakt dat het ontwerp van een m54 slecht of is dat exemplarisch? Of ligt het misschien toch aan de bestuurder die het blok met zijn rijstijl / onderhoud langzaam heeft gesloopt? Slecht onderhoud van de dealer?

Het is lastig voor mij om aan te nemen dat een m42 slecht is als ik meerdere mensen ken waarbij het blok over de 2 ton zit (voor zover de teller niet is teruggedraaid) en nog als een spreekwoordelijk zonnetje draait.

Ik neem van niemand aan dat het blok perfect is, maar ik neem ook zeker van niemand aan dat het blok slecht is, laat staan het slechtste blok aller tijden.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 20 dec 2007, 11:50

Tsk Joy toch... Weer grondvorst?! :evil:

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 20 dec 2007, 12:03

allen schreef: Ik neem van niemand aan dat het blok perfect is, maar ik neem ook zeker van niemand aan dat het blok slecht is, laat staan het slechtste blok aller tijden.
Kijk, ik wil ook helemaal niet beweren dat het het slechtste blok aller tijden is. Ik wil met mijn commentaar Hugo wijzen op mogelijke problemen die ik aan de lijve heb meegemaakt. Aan de hand hiervan kan hij ten minste de punten controleren die ik heb aangehaald en zichzelf ervan verzekeren dat het blok op die punten al dan niet goed is.
Ik heb ook helemaal niet gevraagd dat je dingen van mij moet aannemen.
Dit is mijn ervaring en ik deel die met een potentiële koper, klaar.

M50 serie en vooral de M54 met dubbele vanos staat allang bekend als oliedrinker, niets nieuws maar ook niets aan het handje. Bijvullen en dat ding blijft jakkeren. Komt voornamelijk door het design van de M50's die veel speling op zuigerveren toelaten. Als ie 1 liter op 5k neemt heb je een hele goeie, 1 liter op 2k is niets abnormaals...


Ik wil er wel even bijvermelden dat Porker's denkwijze een voorbeeld is!
Klasse dat je de koper er op deze manier wilt van verzekeren dat de wagen in topconditie is en dat je hem niet wilt naaien.
Double check het fenomeen wat ik heb gezien nog eens met Hugo zaterdag idd. Dat ie even heeft stilgestaan kan idd al verklaren dat er oude al dan niet aangebakken residu's is uitlaat of cilinders zijn verbrand op dat moment.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 20 dec 2007, 12:52

De dag dat ik 1 liter voor iedere 2.000 km moet bijtellen ruil ik hem wel snel in hoor. :lol:

Roderic E34T
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40

Bericht door Roderic E34T » 20 dec 2007, 13:37

Ik heb meerdere M42's onderhanden gehad en nog steeds.

Uiteraard zijn er altijd wel blokken bij die niet geheel naar wens functioneren.

Maar over het algemeen zijn de M42 blokken sterke en goede blokken, MITS (en dat geld voor ELK blok, merk en type onafhankelijk) goed onderhoud!

Zijn die 2 blokken van dezelfde eigenaar geweest? Hoe zijn de eigenaren omgegaan met het blok? Vaak komt men pas naar een specialist als het al te laat is, omdat de mens onwetend is over de techniek van een auto en niet iedereen zo om auto's geeft als wij dat hier doen.

Een M42 heeft misschien wel iets meer aandacht nodig dan een ander blok, maar om nou te zeggen dat een M42 volledig is afgeschreven met 150k is absolute nonsens. Alle M42ers die ik ken hebben ruim 150k gereden. Diversen zelfs over de 3 ton. Zonder problemen.

En een M50 die 1 liter op de 2k rijd? Das toch echt iets teveel van het goede. :wink:

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 20 dec 2007, 18:21

Energy schreef:Dit is wel erg zuur inderdaad. Ik heb dat 2 maanden terug ongeveer bijna gehad. De laatste dag dat ik mn E46 325 had, komt er een mafkees achterlijk hard een rotonde op knallen.. ik moest vol in de rem, gleed zo naar buiten, maar kon hem nog net op de rotonde houden.

Anders had ie een stuk minder inruilwaarde vrees ik.
Ik weet er alles van......................... (mbt mijn EVO VIII) Als ik sneeuw zie krijg alweer de kriebels................ :twisted:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, BMWDennis, Estoque, Google [Bot], Martijn M, SlowCo en 5 gasten