BMW E30 325i Racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

BMW E30 325i Racer

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mei 2006, 22:30

Daar is 'ie dan! Hier had ik nog geen draadje over gemaakt.

De 325 is inmiddels alweer 2,5 jaar in mijn bezit. Overgenomen van Appie, waarvoor ik hem eeuwig dankbaar ben :lol:
De auto was destijds al redelijk ver opgebouwd voor het doel wat ik destijds had: Goed leren rijden op de Nordschleife. Ik ga de lijst niet meer helemaal opsommen wat er allemaal wel en niet op zat. Maar ik heb er een vol jaar zoveel mee gereden, niet alleen op de Ring, maar ook op Zandvoort, Zolder, Assen en weet ik veel waar. Echt de beste auto die ik ooit heb gehad. Zowel technisch als qua staat van onderhoud en gebrek aan roest.

Na een vol jaar rijden rijden rijden, kwam een financiele krappe periode als startend ondernemer (start up deel zoveel). De auto heeft dus een lange tijd stil gestaan. Af en toe een keer gestart om de olie rond te pompen en alles even te laten draaien tijdens een enkel kort ritje.

Eind vorig jaar kwam een vriend van me, Arnoud, op het idee om samen te gaan rijden in de ZomerAvondCompetitie. In de E30 325 cup, de standaard klasse. Door drukte, nieuwe projecten etc. kwam het er niet van om veel aan de auto te doen.

De werkzaamheden aan de auto lopen dus wat anders dan gepland. Inmiddels zit er een juweel van een rolkooi in de auto. Daar zal ik morgen even wat foto's van maken. We moeten eerdaags even alles spullen die bij de auto horen verzamelen en op 1 plek stallen (ik heb nog geen idee waar). Daarna kunnen we verder met de opbouw en dan gaan we eind juni de eerste echte race met deze auto rijden.

Vandaag zijn de velgen van onze nieuwe sponsor binnengekomen. Superlichte OZ velgen (+ stoere emblemen voor op onze race overalls).
Aangezien de kooi wat duurder is geworden dan begroot, moeten we in juni waarschijnlijk nog 1 keer met het huidige onderstel rijden. Daarna komt er een op maat gemaakt onderstel onder met Bilsteins, camberplates, instelbare coilovers etc.

We hebben de auto voorzien van een nieuwe FIA stoel en 6 punts gordels. De kooi en het interieur moeten nog afgelakt worden en daarna moet de kooi voorzien worden van schuim (om hersenletsel te voorkomen, want een helm op een stalen pijp... dat schijnt toch best pijn te doen).

Lexan heb ik al een paar maanden in de woonkamer staan, dus dat moet ook eens in de auto gezet worden. Motorisch rijden we voorlopig gewoon door en krijgt de auto zeer regelmatig verse olie en filters. Maar er komt een tijd dat ook dit blok aan z'n end is (kan nog een paar jaar duren). Tegen die tijd wil ik de hele auto op en top hebben opgebouwd. Dan komt er een S14 2.0 blok in, zodat we met deze auto kunnen meedoen in raceklasses tot 2000 cc.

De auto zelf gaat nooit meer weg, als het aan mij ligt.

We moeten nu nog even hard op zoek naar extra sponsoring. Alles bij elkaar zijn het toch dure grappen, zo'n oud gebakje, dat al raceklaar was, helemaal opnieuw opbouwen met nog betere spullen dan voorheen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 21 sep 2012, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

leonard

Bericht door leonard » 19 mei 2006, 22:47

hoi dennis

leuk verhaal. Ik heb ook sinds 4 weken een 325 cup auto en ben daar helemaal gek mee.Met de auto heb ik nu 2 keer op het circuit gereden en het verbaasd me hoe goed en snel hij is.Mijn auto is voorzien van een geschroefde kooi ,hawk remblokken,en een intrax onderstel,vooral dat onderstel vind ik echt top.Vorig jaar heb ik m'n licentie gehaald met een huurauto met Apex veren maar,met dit onderstel is het een heel andere auto geworden.In juni wil ik ook de z-a-c gaan rijden dus ik zal je zeker gaan zien!!!

Succes met de verdere aanpassingen

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mei 2006, 22:50

Specs:
BMW E30 325 type 1
2 deurs
2.5 liter 6 in-lijn OHC 12v (M20-B25)
171 pk @ 5800 rpm
Originele gewicht: 1144 kg
Gewicht nu: <1050 kg

De auto is niet voorzien van een Katalysator en heeft een hoog compressie blok, omdat het een type 1 is.

De auto is op 28 mei jarig, dan wordt 'ie precies 20 jaar oud. In september '96 is de auto ingevoerd.

Overige specs meld ik wel voor de eerste race. :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mei 2006, 22:58

@Leonard: Ben benieuwd, wordt wel gezellig dan tijdens SuperRace Weekend op 10 en 11 juni.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 20 mei 2006, 10:40

Leuk verhaal Dennis,

Ben ook nog steeds met m'n Ring e30 bezig. Gaan toch meer centen inzitten dan ik had gedacht.
Ben nu bezig met het inbouwen van een Biltstein/Eibach B12 kit en zwarte Powerflexen. Verder is m'n garagist bezig met een nieuwe distributiesnaar/spanner plus radiateur.

Ik hoop deze auto voor Papenburg in te kunnen zetten, anders kom ik toch maar met de 323ti.

Knot

Bericht door Knot » 20 mei 2006, 12:28

Bekende auto, ben benieuwd naar de laatste specs ;)

Macboy

Bericht door Macboy » 21 mei 2006, 09:43

he mooi man Dennis ! Stoer dat cuppen!

Maarreeehh....waar wijs je nou steeds heen met je vinger?? Ben je Christelijk of zo?

;)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 mei 2006, 09:54

Het was de 1e keer dat het hem lukte.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 mei 2006, 20:01

Leuk project inderdaad :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jun 2006, 12:29

Afgelopen weekend een paar dingen gedaan.

Arnoud heeft de kooi lichtjes in grondverf gezet. Toevallig dezelfde blauwe kleur als de originele interieurkleur (dat ook op de bodem is geschilderd door RS Motorsport toen de auto nog van Albert was). Dit wordt wel mooi, want in de cup moet het linker deurpaneel erin blijven. Die is dus dezelfde kleur blauw.

Verder even de geperforeerde remschijven erop gezet + nieuwe remblokken. Flinke klus omdat die kleine inbus boutjes dol draaiden.

Dashboard monteren viel ook tegen, omdat wij hem er zelf niet uitgehaald hadden. Dus daarom maar even een sloop 316 gedemonteerd om te zien in welke volgorde we moesten werken :lol:
Vervolgens ontstond er bij het terugplaatsen van de voorruit een grote barst van onder tot boven. Dus die 316 gaan we ook maar ontdoen van zijn voorruit.

Om een lang verhaal kort te maken, er moet nog best wat gebeuren willen we zaterdag rijden.

Prioriteiten
Fase 1
- Voorruit vervangen
- FIA Stoel + gordels monteren
- Deurpaneel vastzetten links
- Beschermschuim op kooi monteren
- Oliewissel Castrol RS + filter
- Remvloeistof DOT 5.1 verversen
- Remblokken achter controleren
- Toyo R888 monteren
- Sleepoog + stickers/pijlen
- Gewone accu aansluiten

Fase 2
- Interieur afschilderen
- Alu/carbon deurpaneel rechts
- Carbon dash met oliedrukmeter en checkcontrol ingebouwd
- Lexan ruiten monteren
- Hoofdstroomschakelaar aansluiten
- Bougies vervangen
- Benzinefilter vervangen
- Sper monteren (nieuw diffolie + sper-adaptief)
- Versnellingsbakolie verversen
- Pagid Geel remblokken
- Gelaccu monteren

Fase 3:
- Onderstel Remmo Autosport met Bilsteins
- Paintjob/bestickeren en sponsorstickers
- Draagarmen vervangen
- Powerflex Zwart bussen
- Schakelaar brandstofpomp op dashboard
- Schakelaar Fan op dashboard
- Traanplaat bodem (optie)
- Short shift
- 4.10 diff met 40-60% platensper (Remmo Autosport)
- Brake hoses voor extra remkoeling
- 324d motorkap (= M3 motorkap, scheelt gewicht)
- Touring stabi voor (= dikker)
- 325 cabrio stabi achter (= dikker)
- Brandstofdrukmeter (optie)
- Remdrukverdeler (optie)

Fase 1 moet voor zaterdag gebeuren. Maar zowel Arnoud als ik hebben geen tijd :) Dus ja, dat is weer lekker dan.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 05 apr 2007, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 07 jun 2006, 13:55

Aardige lijst.. hoop dat fase 1 lukt voor zaterdag.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jun 2006, 14:04

Nee dat lukt dus niet :)

Knot

Bericht door Knot » 07 jun 2006, 14:14

Waar een wil is is een weg toch? 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jun 2006, 14:26

Ja maar gebrek aan tijd, gebruik van de ruimte en geld... :wink:

We willen heeeel veel, maar soms moet je je wil even opzij zetten en andere dingen doen. Volgend weekend is Le Mans, laten we ons daar maar lekker op focussen. De week daarna heb ik mijn stalling. Dan komt het hopelijk goed.

Knot

Bericht door Knot » 07 jun 2006, 14:30

Oke, je moet je inderdaad niet gek (laten) maken... ben benieuwd als het er allemaal onder zit.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jun 2006, 14:42

Ja ik ook. Vooral leuk omdat we nu nog niet alles in 1 keer doen. Dan kun je straks goed zien hoeveel invloed details als een sper, ander onderstel e.d. doen met de rondetijden.

Er is intussen nog veel meer gewicht uit de auto. Maandag het allerlaatste stukje isolatie eruitgehaald aan de binnenkant. Er zit nu alleen nog isolatie tussen motorblok en schutbord. Daar kan ik pas bij als het blok eruit is. En het dashboard is in feite een stalen karkas met isolatie erop geplakt aan de onderzijde. Dat ga ik er ook afschrapen. Ooit... want dat is een rotklus, maar scheelt al gauw weer een paar kilo.

Met sper, semi slicks, ander onderstel etc. rijdt men met wind mee, goeie rijder in een legale 325 een lage 2.05. Mijn rondetijd op Zandvoort op straatbanden zonder sper, met oude kooi en onderstel lag tussen de 2.07 en 2.09 (handmatig gemeten, dus niet erg betrouwbaar).
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 04 apr 2007, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 07 jun 2006, 16:22

Nu alleen de love-handle er nog af ;)

leonard

Bericht door leonard » 07 jun 2006, 18:04

Dennis Cavallino schreef: Er is intussen nog veel meer gewicht uit de auto. Maandag het allerlaatste stukje isolatie eruitgehaald aan de binnenkant. Er zit nu alleen nog isolatie tussen motorblok en schutbord. Daar kan ik pas bij als het blok eruit is. En het dashboard is in feite een stalen karkas met isolatie erop geplakt aan de onderzijde. Dat ga ik er ook afschrapen. Ooit... want dat is een rotklus, maar scheelt al gauw weer een paar kilo.

oeioei dat word warm :roll: :roll: reken maar op 50 graden en gesmolten schoenzolen.

Met sper, semi slicks, ander onderstel etc. rijdt men met wind mee, goeie rijder in een legale 325 een lage 2.03. Mijn rondetijd op Zandvoort op straatbanden zonder sper, met oude kooi en onderstel lag tussen de 2.07 en 2.09 (handmatig gemeten, dus niet erg betrouwbaar).

een lage 2.03 ??? dat zie ik in de race uitslagen niet terug!!!!! :? :?

leonard

Bericht door leonard » 07 jun 2006, 18:05

oeioei dat word warm :roll: :roll: reken maar op 50 graden en gesmolten schoenzolen.

dit moest er dus apart tussen :oops: :oops:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jun 2006, 19:22

Dat hoort erbij... In een E46 M3 VLN racer wordt het zo'n 80 graden in de cockpit. Afgelopen tijd al veel in de sauna geweest :twisted:

Vorig jaar hebben Peter en Remmo een keer een 2.03 gereden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jul 2006, 12:44

Hier wat foto’s van een paar maanden terug toen er aan de kooi gewerkt werd. Foto’s zijn genomen met mijn telefoon, vandaar de kwaliteit.

Tijdens de bouw, de zijbalken moesten er toen nog in:
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/8443/220420067so.jpg[/img]

Dashboard er volledig uit zodat de lasser overal goed bij kon:
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/3928 ... 0015nd.jpg[/img]

In het echt zie je het beter, maar het laswerk dat door dit schot heengaat is een kunstwerk op zich. Hier zitten echt veel manuren in en is perfect afgewerkt. Vanuit interieur gezien:
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/373/ ... 0024nc.jpg[/img]
Vanuit kofferbak gezien:
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/8027 ... 0042sy.jpg[/img]

Het gat waar je inkijkt is de buis die zit doorgelast op het subframe, ook veel werk en moeite om dat te maken. Het kost daarom veel uren, maar het resultaat is een vele malen stijvere auto. Dit is ideaal omdat het straks zijn uitwerking zal hebben op de bochtensnelheden. Wel wat tricky in de regen, maar dat is leuk (wellicht wel wat langzamer, maar goed):
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/7136 ... 0035qy.jpg[/img]

Doorgelast naar de voorpoten. Eronder gaat nog een buis door de wielkast terug naar de verbinding onder de A-stijl. Mooie driehoeksconstructie dus, extra sterk en vooral stijf. Een veerpootbrug is nu niet meer nodig (en is toch nooit echt lekker op een BMW):
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/3913 ... 0068kl.jpg[/img]

Onze bijnamen volgens de firma Wielhoven :lol: :
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/5620/250320060fe.jpg[/img]

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 09 jul 2006, 20:45

Ik had deze post nog helemaal niet gezien Dennis! Je maakt er wel serieus werk van zeg. Mooi om te zien hoe de kooi bevestigd is. En nou binnenkort maar eens racen.

Adwo

Bericht door Adwo » 09 jul 2006, 22:01

Dennis,

Als je met coilover's gaat rijden aan de achterkant zou je eigenlijk de schokdempertoren moeten laten verstevigen. De standaardtoren kan niet zo goed overweg met de extra krachten die met het gebruik van coilover's samenhangen. Lees: het dunne plaatstaal aan de bovenkant scheurt in/af...

Zie de volgende foto met toelichting:

http://www.e30m3performance.com/tech_ar ... os/W_4.htm

Groet,

Adwo

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jul 2006, 22:53

Nog nooit gezien, maar zal er even op letten, tnx.

Die kooi is voor onze doeleinden té stijf trouwens. Dat is als je echt op slicks gaat rijden. Doorlassen naar diff wilde ik bijvoorbeeld niet. En bij ons moet nog een passagier mee.
Opvallend dat zijn gordels scheef vast zitten, op een scheve balk. Dat is echt bezuinigen op je eigen gezondheid. Bij ons zit er en apart gordelbalkje ingelast. Voor de passagiers gaan de gordels gewoon in ogen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 jul 2006, 10:32

Dat van die dempertoren heb ik nu van meer mensen gehoord.
Er wordt een bepaalde versteviging aangebracht.

Tevens besloten om toch voor een ander onderstel te gaan dan gepland. Het wordt nu een onderstel van AST, via Bas Roos. Levertijd duurt even i.v.m. de zomervakanties. Dus tot die tijd rijden we op het huidige onderstel.

Van 't weekend een hoop gedaan (laten doen), dus nu kunnen we woensdag als het goed is lekker op Spa blaffen.

Plaats reactie