Die grens is het gemiddelde verbruik van het complete wagenpark dat een merk levert. Audi heeft niet voor niets plannen voor een A1, een auto die helemaal hoeft niet te verkopen. Zo'n superzuinige auto trekt alleen wel de gemiddelde uitstoot drastisch omlaag. Porsche heeft bijvoorbeeld geen enkel model dat de uitstoot van de Cayenne en de 911 kan compenseren, zij hebben dan ook een drastisch probleem straks.wjn schreef:Ik snap het probleem niet zo.
De automobielindustrie heeft voor zichzelf een gemiddelde van rond 140 gram/km gesteld. De grenzen voor de "slurptax" zitten daar ruim boven.
Ik verwacht dus genoeg leuke (DF) auto's die onder de slurptax grens komen.
Voor de stelling: Ik verwacht niet zoveel wijzigingen voor prijzen van occasions. Dat heeft meer te maken met het verbruik en onderhoudskosten, dan wat ze nieuw kosten.
De topmodellen zullen amper minder gaan uitstoten, tenzij er hybrides komen. Ik ben er van overtuigt dat de autoindustrie inmiddels haar best al doet om de uitstoot zo laag mogelijk te krijgen.