BMW M3 GT4 - Dutch Supercar Challenge 2014

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
leonard

Bericht door leonard » 14 dec 2007, 18:10

Dennis.

Weet jij het gewicht van je auto??

@tristan

Maandag word Intrax getest :wink:

Tom V

Bericht door Tom V » 14 dec 2007, 18:47

Casper schreef:Klinkt goed Tristan!

Hoeveel kg gaat dit je schelen?

Stoel -20
accu -3
ramen -25
velgen -15
tank?

Tegen de 100kg als het meezit? Dat zou erg netjes zijn :)
Er optimistisch niet? Volgens mij mag je blij zijn als je er 40 kilo mee bespaart.

Tristan, heb je nog interesse in de regenbanden met velgen? ET waarde even bekeken, is ET28.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 14 dec 2007, 19:18

als je over de juiste wagen beschikt, kan je dan zomaar mee doen, of dien je te worden gekwalificeerd hiervoor ?

En wat zijn de kosten van zoiets..
Iets zegt tegen mij dat het toch een vrij kostbare hobby is...

Leuke foto's overigens! Echt top dat je die hebt van je race! 8)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2007, 19:19

Stoel weg is 5-6 KG oid.

Accu kan wel een hele hoop schelen, meer als 10 KG.

Wielen kilo of 4-8. Die E30 cup auto's rijden op vrij kleine wielen natuurlijk. Als je standaard op 18 inch jetsers rijd en dan naar 18 inch lichtgewicht gaat dan scheelt het meer 12-16 KG soms.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 14 dec 2007, 19:35

Hoe zit het motorisch in deze cup? Moet dat origineel zijn of mag je er ook een M3 blok oid in stoppen?

Maik

Bericht door Maik » 14 dec 2007, 19:40

Bert ///M3 schreef:Stoel weg is 5-6 KG oid.

Accu kan wel een hele hoop schelen, meer als 10 KG.

Wielen kilo of 4-8. Die E30 cup auto's rijden op vrij kleine wielen natuurlijk. Als je standaard op 18 inch jetsers rijd en dan naar 18 inch lichtgewicht gaat dan scheelt het meer 12-16 KG soms.
Stoel zal toch echt wel meer schelen dan dat lijkt mij? Een speedsterstoel weegt al bijna 8kg...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2007, 19:42

Ligt aan je stoel he.

Een normale meer. Bijvoorbeeld een M3 stoel weegt 30 KG.

Maar als er al een glasvezel kuipstoel in staat van bijvoorbeeld Sparco die wegen toch al niet heel veel.

leonard

Bericht door leonard » 14 dec 2007, 21:45

JeroenT schreef:Hoe zit het motorisch in deze cup? Moet dat origineel zijn of mag je er ook een M3 blok oid in stoppen?
In deze cup mag er motorisch helemaal niets veranderd worden.Helaas word dat door div. wel gedaan.Dat is nou het jammere van bijna alle standaard cup's een heleboel zijn toch (onzichtbaar) illegaal :?

Casper

Bericht door Casper » 15 dec 2007, 00:36

leonard schreef:
JeroenT schreef:Hoe zit het motorisch in deze cup? Moet dat origineel zijn of mag je er ook een M3 blok oid in stoppen?
In deze cup mag er motorisch helemaal niets veranderd worden.Helaas word dat door div. wel gedaan.Dat is nou het jammere van bijna alle standaard cup's een heleboel zijn toch (onzichtbaar) illegaal :?
Ik dacht dat daar flink op gecontroleerd werd? Mensen met een eta onderblok enzo...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2007, 10:51

Je ziet 't vanzelf aan de rondetijden. Die mensen met een ETA blok horen thuis in de E30 Modified klasse, of gewoon in de sportklasse (vrije klasse, ingedeeld naar rondetijden). Wil je sleutelen en motorisch tunen, dan hoor je niet in de E30 325 cup thuis, imho. Wil je eerlijk racen en het maximale uit de reglementen halen (zie reglementen op http://www.dnrt.nl/reglementen/index.html ), binnen een beperkt budget, dan is de E30 325 cup erg leuk. Uiteraard zijn er mensen die echt heel veel geld in een E30 stoppen, maar die willen nu eenmaal winnen.

Ik wil in eerste instantie gewoon competitief racen. Ik weet dat onze E30 hard loopt, het is namelijk een type 1 met nog hoog compressieblok. Doet niet onder voor een gechipte type II. Maar motorisch blijf ik er met mijn tengels vanaf. Ik geloof daar ook helemaal niet in. De verschillen die je op het rechte stuk ziet in de E30 cup komen niet van meer pk's, maar van andere diff verhoudingen en wat andere grappen en grollen.

Ik denk hoe Tristan en ik onze auto's opbouwen dat dat precies de essentie is van de cup. Ze zullen voor een heel groot deel hetzelfde zijn, in detail wijken ze van elkaar af. Uiteindelijk komt het dan toch op de rijder aan en ik race dan liever tegen Tristan, dan tegen mensen die met een vrijwel standaard auto aan komen zetten, of tegen mensen die zeer extreem gaan in het (laten) opbouwen van hun E30.

Tristan, ben jij weer terug voor het eerste weekend in april in Nederland?
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 15 dec 2007, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2007, 10:51

Ik zie trouwens dat de site gehackt is. :roll:
www.z-a-c.nl

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 15 dec 2007, 10:53

Dennis Cavallino schreef:Ik zie trouwens dat de site gehackt is. :roll:
www.z-a-c.nl
Ook de site van de DNRT en alle linkje links in het rijtje doen het ook niet bij mij.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2007, 11:00

Ja daarom tikte ik z-a-c in en zag 'hoi'. Grappenmaker zo'n hacker.

leonard

Bericht door leonard » 15 dec 2007, 11:54

Dennis Cavallino schreef:Ik wil in eerste instantie gewoon competitief racen. Ik weet dat onze E30 hard loopt, het is namelijk een type 1 met nog hoog compressieblok. Doet niet onder voor een gechipte type II. Maar motorisch blijf ik er met mijn tengels vanaf. Ik geloof daar ook helemaal niet in. De verschillen die je op het rechte stuk ziet in de E30 cup komen niet van meer pk's, maar van andere diff verhoudingen en wat andere grappen en grollen.

Ben ik niet helmaal met je eens.Heb het regelmatig meegemaakt dat ik op het rechte stuk voorbij gereden werd door iemand die op het bochtige stuk langzamer was.Dat kwam niet alleen door de manier van bochten nemen.

Maar goed we zien wel in 2008.

@ dennis

Ga je volgend jaar eindelijk meerijden???

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2007, 11:58

@Leonaard: Ja, eindelijk.... zucht. :oops: :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2007, 11:59

Ja maar wat voor diff reed jij Leonard?
Er zit nogal een verschil tussen een 3.73 en een 4.10 bijvoorbeeld.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 15 dec 2007, 11:59

Dennis Cavallino schreef:@Leonaard: Ja, eindelijk.... zucht. :oops: :lol:
Laat even een foto van je auto zien Dennis, dan weet ik waar ik op moet letten bij het foto's maken. En wie rijden er hier nog meer mij naast jou, Leonard en Tristan??

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2007, 12:08

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2007, 12:59

Ik geloof ook niet helemaal dat die verschillen alleen in diffs zitten hoor.

Kijk als jij er een 2,7 in gooit heb je er zowat 40 PK bij en dat valt behoorlijk op. Maar een beetje opkrikken naar 180-185 PK en weinig mensen die dat opvalt.

Zijn nog wel meer manieren om vals te spelen, zoals je banden voorbewerken. Mag ook niet volgens regelement, maar ja wie ziet het?

Iedereen zegt cup met gelijkwaardig materiaal maar dat gaat bijna niet op bij de E30 cup imho. De 1 rijd met een bijna standaard auto en de ander met een auto die ruim 20K gekost heeft. Er zijn nog zoveel dingen vrij in dat regelement, zoals keuze sperdiff enz.

Is heel makkelijk. Iemand bouwt in zijn tuintje een E30 met een schroefkooi, ander tweedehands diffje setje leuke schokbrekers enz. De volgende pakt het serieus aan, gooit het chassis door een loogbad, laat het doorlassen, profi kooi er in, nieuw sperdiff met motorsport binnenwerk, motor gereviseerd, gebalanceerd geblueprint enz. Allemaal kleine dingen maar je zal zien dat die laatste toch sneller is, ook al zit je op papier beiden tegen het maximale volgens de regels aan.

Cup zou je eigenlijk gewoon moeten specificeren welke onderdelen er gebruikt moeten worden, zelfde diff, zelfde schokdempers + veren enz. Dan heb je nog wel verschillen en ze proberen nog steeds vals te spelen maar het veld zit wel dichter bij elkaar.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2007, 13:14

Ach de verschillen tussen de rijders zijn te groot dat ze zich daarover echt druk gaan maken. Is een auto illegaal, zet m dan op de rollerbank, zoals ze in de 360 cup hebben gedaan en het halve veld daarna is gestopt.

Ik vind het de grap om meteen beperkt budget een leuke auto neer te zetten. Top 10 moet wel haalbaar zijn als je goed kunt sturen.

leonard

Bericht door leonard » 15 dec 2007, 13:49

Dennis Cavallino schreef:Ja maar wat voor diff reed jij Leonard?
Er zit nogal een verschil tussen een 3.73 en een 4.10 bijvoorbeeld.
Ik heb 2 diffs.Een 3.91 en een 4.27.De 3.91 is voor zandvoort de andre voor de overige circuit's.Ben het wel met bert eens dat je een auto heel duur kan opbouwen maar bij een E30 maakt dat in mijn optiek niet zo super veel uit.De winst zit in gewichtsbesparing en het onderstel!!!

Ik rij met een schroefkooi en een verstelbaar Intrax onderstel.Als je een laskooi neemt weegt je auto weer zwaarder.Een vriend van me heeft z'n E30 laten logen dat scheelde 20 kg.

Wel is het zo dat je met een standaard auto met een eenvoudig onderstel niet voorin rij.De eerste 15 zijn allemaal auto's waar veel aangedaan is(legaal en sommige illegaal)

Metchu

Bericht door Metchu » 15 dec 2007, 14:19

Het hele topic van tristans 325 wordt ff gekaapt :lol:

Thom

Bericht door Thom » 15 dec 2007, 20:13

Allemaal goed en wel, maar er is een verschil tussen meedoen en willen winnen.

In het eerste geval maakt het materiaal inderdaad niet veel uit. In het tweede geval is het uitermate frustrerend als je weet dat een ander beter materiaal heeft. Je kunt je dan het snot voor de ogen rijden maar winnen gaat niet lukken en ik weet uit ervaring dat ik daar geen genoegen mee zou kunnen nemen (dat was een andere sport maar dat maakt niet uit). Als je competitief wilt zijn dan het best mogelijke materiaal en anders net zo lief niet meedoen.

leonard

Bericht door leonard » 15 dec 2007, 22:04

Thom schreef:Allemaal goed en wel, maar er is een verschil tussen meedoen en willen winnen.

In het eerste geval maakt het materiaal inderdaad niet veel uit. In het tweede geval is het uitermate frustrerend als je weet dat een ander beter materiaal heeft. Je kunt je dan het snot voor de ogen rijden maar winnen gaat niet lukken en ik weet uit ervaring dat ik daar geen genoegen mee zou kunnen nemen (dat was een andere sport maar dat maakt niet uit). Als je competitief wilt zijn dan het best mogelijke materiaal en anders net zo lief niet meedoen.
Helemaal mee eens

Ik rij daar om te winnen.natuurlijk is dat niet zo makkelijk maar als ik meedoe aan een competitie met VERGELIJKBARE auto's dan heb ik een gevoel dat ik meer mn best moet doen.Als blijkt dat een ander bijv. een stuk meer vermogen heeft is dat voor mij en de anderen zeer frustrerend.

Tristan

Bericht door Tristan » 16 dec 2007, 04:39

Kan eerlijk vertellen dat alles aan mijn auto legaal is. Probeer ook het meeste uit de auto te halen volgens de regelementen. De laatste sec. eruit halen kost eenmaal geld, maar wil nu eenmaal voorin rijden. :wink:
Basis van de auto is nu goed en dat is de betrouwbaarheid.

Hoop dat Intrax goed bevalt, want de Koni's zijn goed, maar toch nog iets te slap.

@Cav: Als het goed is ben ik laatste weekend van Maart terug, dus net optijd. :D

Plaats reactie